Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!
Moderator: mods
- Ajaciedjuh
'Ajax rond met interim-coach Koster'
maandag 08 oktober, door klaasjejan, Amsterdam, 18:38u, AT5
Het AT5 nieuws meldt zojuist dat Ajax overeenstemming heeft bereikt met Adrie Koster. Koster wordt de tijdelijke opvolger van Henk ten Cate.
De geboren Zeeuw traint op dit moment het belofteteam van Ajax. Hennie Spijkerman en Alfons Groenendijk kunnen blijven assistent-trainer van Ajax.
Dit heb ik nog niet gehoord op de live stream!? Iemand wel. Ik hoorde van MvG dat ze zich nog intern zijn aan het beraden.
maandag 08 oktober, door klaasjejan, Amsterdam, 18:38u, AT5
Het AT5 nieuws meldt zojuist dat Ajax overeenstemming heeft bereikt met Adrie Koster. Koster wordt de tijdelijke opvolger van Henk ten Cate.
De geboren Zeeuw traint op dit moment het belofteteam van Ajax. Hennie Spijkerman en Alfons Groenendijk kunnen blijven assistent-trainer van Ajax.
Dit heb ik nog niet gehoord op de live stream!? Iemand wel. Ik hoorde van MvG dat ze zich nog intern zijn aan het beraden.
Laatst gewijzigd door Ajaciedjuh op ma okt 08, 2007 6:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ajaciedjuh
- Ajaciedjuh
Zou jullie aanraden om 23.00 uur te kijken naar Fc Het Gesprek.Met Keje Molenaar, Peter R., Frits B. en Ton Boot.Bijna een uur over het vertrek van HtC, het falen van de beleidsbepalers en de structuur binnen AJAX,
http://www.hetgesprek.nl/
http://www.hetgesprek.nl/
Blij met de punten ...
- InnerHarbour
Zucht. Van Geel is gewoon politiek correct en keihard. Doet alles voor de zaak (lees:club). Zeik toch niet zo.
HtC weg lees ik. Alleen goed als er wat beters terug komt. Mourinho of Van Gaal. Beide geef ik weinig kans. Kortom, jammer. Veel beter is er niet.
HtC weg lees ik. Alleen goed als er wat beters terug komt. Mourinho of Van Gaal. Beide geef ik weinig kans. Kortom, jammer. Veel beter is er niet.
Face your fears and live your dreams, No Fear
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
***OETBAL************************* 1/2
**** Henk ten Cate rond met Chelsea
**Henk ten Cate is ook persoonlijk rond
met Chelsea.De Engelse club had eerder
al met Ajax een akkoord bereikt over de
directe overgang van Ten Cate.Die gaat
bij Chelsea de veldtraining verzorgen.
Bij Barcelona maakte Ten Cate furore
als veldtrainer met Frank Rijkaard als
hoofdtrainer.Bij de Engelse club krijgt
hij dezelfde rol toebedeeld met Avram
Grant,de opvolger van José Mourinho,in
de rol van hoofdverantwoordelijke.
Ten Cate,die bij Ajax nog tot het eind
van het seizoen onder contract stond,
tekent naar verluidt een verbintenis
voor drie jaar op Stamford Bridge.Steve
Clarke,ook assistent onder Mourinho,
blijft lid van de technische staf.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
Tja, er valt inderdaad het nodige aan te merken op de manier waarop HtC zijn vertrek heeft geforceerd. Daar heeft van Geel gelijk in.Martin van Geel schreef: Chelsea heeft Henk achter onze rug om benaderd en hij is zonder ons medeweten naar Londen gegaan om met ze te praten. Vorige week dinsdag heeft Henk ons daarover ingelicht. Ik denk niet dat het zo hoort.
Maar de wijze waarop van Geel zelf destijds AZ in de steek liet, verdient ook bepaald niet de schoonheidsprijs. Overal verkondigen dat je loyaal zou blijven aan de club maar vervolgens als een donderslag bij heldere hemel de plaat poetsen. Denk nou ook niet dat dat zo hoort.
Martin van Geel is net zo'n gladjanus als HtC. En voorzitter Jaakke beschikt evenzeer over een bedenkelijk moreel niveau. Dat heeft zijn reactie op de kwestie "witte tyfushond" wel bewezen.
Ajax zou al een eind op weg in de goede richting zijn als de algemene en technische leiding bestond uit mensen die eerlijkheid en een "recht door zee" mentaliteit hoog in het vaandel hebben staan.
Wat dat betreft is alleen daarom al een (eventuele) aanstelling van Adrie Koster als (interim) hoofdcoach geen verkeerde zet.
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
Als sportingtalk.pt mij morgen 9 miljoen voor drie jaar biedt ben ik gisteren al naar Lissabon vertrokken. Als ik moet liegen om m'n transfer niet in gevaar te brengen belazer ik met een brede grijns heel AjaxTalk bij elkaar, óók als er een zware wedstrijd tegen ajax.netwerk.to op het programma staat.
Laat technisch directeuren Raymon, joey en Neefkens maar lekker de teleurgestelde bedrogenen uithangen. Voor negen miljoen mogen ze van mij ongeremd uitrazen bij RTL en de T.
In het voetbal wordt elk woord tegen je gebruikt en dus zijn zaken als "waarheid," "integriteit" en "eerlijkheid" niet meer dan een tactisch middel. Liegen en bedriegen hoort bij het vak van trainer, voetballer en technisch directeur.
Weten we nog hoe Leo Beenhakker ooit na een paar wedstrijden naar Madrid vertrok omdat ie zo'n aanbod nou eenmaal niet kon weigeren? Is Wesley Sneijder een smerige rat omdat ie eerst in de media beloofde dat ie bij Ajax zou blijven om even later toch naar Real te gaan? Is Johan Cruijff een tyfushond omdat ie in '88 midden in het seizoen de benen nam? Was Koeman een verrader als ie na de verkoop van Zlatan ontslag had genomen? En wat te denken van de sabotagetechnieken van Zlatan zelf?
Natuurlijk huilt Martin van Geel nu in alle kranten en tv-programma's kokodillentranen van teleurstelling. Gezien zijn functie moet ie dat ook doen. Maar als Chelsea, United of Real hem vraagt om voor een megasalaris technisch directeur in London, Manchester of Madrid te worden doet MvG precies hetzelfde als al die ajacieden voor hem. Op die manier is ie tenslotte zelf ook bij Ajax terecht gekomen.
Ik ben benieuwd of ie in de winterstop naast een middenvelder en een back ook een goede trainer en een goede coach weet te scoren. Hij krijgt van Ajax een riant salaris om voor dit soort situaties een Plan B klaar te hebben én om dat plan ook nog uit te voeren.
Laat technisch directeuren Raymon, joey en Neefkens maar lekker de teleurgestelde bedrogenen uithangen. Voor negen miljoen mogen ze van mij ongeremd uitrazen bij RTL en de T.

In het voetbal wordt elk woord tegen je gebruikt en dus zijn zaken als "waarheid," "integriteit" en "eerlijkheid" niet meer dan een tactisch middel. Liegen en bedriegen hoort bij het vak van trainer, voetballer en technisch directeur.
Weten we nog hoe Leo Beenhakker ooit na een paar wedstrijden naar Madrid vertrok omdat ie zo'n aanbod nou eenmaal niet kon weigeren? Is Wesley Sneijder een smerige rat omdat ie eerst in de media beloofde dat ie bij Ajax zou blijven om even later toch naar Real te gaan? Is Johan Cruijff een tyfushond omdat ie in '88 midden in het seizoen de benen nam? Was Koeman een verrader als ie na de verkoop van Zlatan ontslag had genomen? En wat te denken van de sabotagetechnieken van Zlatan zelf?
Natuurlijk huilt Martin van Geel nu in alle kranten en tv-programma's kokodillentranen van teleurstelling. Gezien zijn functie moet ie dat ook doen. Maar als Chelsea, United of Real hem vraagt om voor een megasalaris technisch directeur in London, Manchester of Madrid te worden doet MvG precies hetzelfde als al die ajacieden voor hem. Op die manier is ie tenslotte zelf ook bij Ajax terecht gekomen.
Ik ben benieuwd of ie in de winterstop naast een middenvelder en een back ook een goede trainer en een goede coach weet te scoren. Hij krijgt van Ajax een riant salaris om voor dit soort situaties een Plan B klaar te hebben én om dat plan ook nog uit te voeren.
Sign your name on
the dotted line:
.............................
the dotted line:
.............................
- Ajaciedjuh
MvG wordt nu hetzelfde verweten wat hij destijds bij az heeft gedaan. Dat is onjuist! De optie waarvan MvG gebruik heeft gemaakt stond contractueel vast. Het was Scheringa die voor een bepaald bedrag van MvG af kon (dat wilde Scheringa zo vastleggen). Als reactie daarop heeft MvG ook een afkoopsom vast laten leggen, zodat hij weg kon. Daar heeft hij gebruik van gemaakt. Dit in tegenstelling tot HtC; die had geen clausule en heeft gewoon achter de rug om van Ajax een smerig spel gespeeld. Toch een belangrijk verschil!
- Cluijffert
Als ik zie zijn plan B voor de verwachte vertrek van spelers, dan vrees ik voor zijn plan B voor het onverwachte vertrek van Ten Cate.666 schreef:Ik ben benieuwd of ie in de winterstop naast een middenvelder en een back ook een goede trainer en een goede coach weet te scoren. Hij krijgt van Ajax een riant salaris om voor dit soort situaties een Plan B klaar te hebben én om dat plan ook nog uit te voeren.
Ten Cate zette Ajax voor blok
AMSTERDAM, dinsdag
Henk ten Cate is definitief de nieuwe veldtrainer bij Chelsea. Nadat Ajax gisteren met de Londense club een akkoord bereikte over de hoogte van de afkoopsom, werd de trainerstransfer definitief afgerond. Mede omdat Ten Cate en Chelsea al in een eerdere fase tot overeenstemming kwamen.
Verrast
De clubleiding van Ajax is desondanks onaangenaam verrast door de handelwijze van Ten Cate. De oefenmeester sprak bijna twee weken geleden in het geheim met bestuursleden van Chelsea. Hij vroeg vlak voor de verloren wedstrijd tegen Dinamo Zagreb of Ajax (2-3) aan een overgang wilde meewerken.
Technisch directeur Martin van Geel had zich duidelijk voorgenomen om niet met modder naar Ten Cate te gooien. „Daar heb je namelijk niets aan. Al denk ik wel dat het niet helemaal klopt hoe het allemaal is gegaan”, stelde hij. „Maar we vonden het ook een te groot risico om Henk aan zijn contract te houden. Hij wilde dolgraag naar Chelsea. Hij liet ons eigenlijk geen keus.”
Van Geel: „Een heel vervelend moment”
AMSTERDAM, dinsdag
Een trainer die wil vertrekken, kun je maar beter laten gaan. Dat was het standpunt van Ajax, zoals Martin van Geel dat gisteren verwoordde nadat het akkoord met Chelsea op papier stond. Maar blij was de technisch directeur er niet mee. ,,Henk heeft me vorige week dinsdag ingelicht en sindsdien elke dag gevraagd om naar Chelsea te kunnen gaan. Grote club, grote spelers, groot salaris. Hij wilde die stap graag maken, en per direct. We hebben uiteindelijk besloten aan die overgang mee te werken, ondanks het feit dat het op een heel vervelend moment in het seizoen komt. Want de trainer is toch je uithangbord, je motivator naar de groep toe. Als zo’n man aangeeft dat hij weg wil, word je voor een voldongen feit gesteld.”
Ten Cate vertrok gisteren naar Londen om enkele laatste details te regelen. Chelsea betaalt een afkoopsom van circa een miljoen euro. Van Geel beschouwt de breuk niet als een persoonlijke nederlaag. ,,Waarom zou ik? Henk is degene die tien dagen geleden naar Londen vloog en daarna om medewerking vroeg. Dat verzoek kwam als een donderslag bij heldere hemel. Daar hadden wij geen rekening mee gehouden, omdat we normaal gesproken in januari met elkaar om de tafel zouden gaan zitten.”
Zoals eerder al vermeld, lost Ajax het intern op. ,,Dat kan tot de winterstop duren, of tot het einde van het seizoen. Want we gaan voor de beste optie op de lange termijn”, aldus Van Geel, die nog even wacht met het naar voren schuiven van Jong Ajax-coach Adrie Koster aangezien Ajax nu de tijd heeft om de nieuwe situatie te evalueren. Frank de Boer beschikt eveneens over de vereiste papieren, maar de clubleiding realiseert zich dat de oud-international nog maar net is begonnen. De spelers hebben alvast hun vertrouwen uitgesproken in de assistenten Hennie Spijkerman en Alfons Groenendijk. ,,We zitten de komende dagen in een rustige periode. Alle internationals zijn weg. Ik hoop vooral dat de rust terugkeert. Vanaf woensdag is het vertrek van Henk continu het gesprek van de dag geweest. Net voor de return tegen Dinamo Zagreb; dan kun je spreken van een heel slecht moment”, aldus Van Geel.
Met gemengde gevoelens kijkt hij terug op de vijftien maanden van Ten Cate. ,,Als ik kijk waar Henk voor aangesteld is, heeft hij absoluut zijn passie en winnaarsmentaliteit weten over te brengen op de spelersgroep. We zijn ontegenzeglijk beter gaan voetballen dan het jaar ervoor. We maakten meer doelpunten, kregen er minder tegen, haalden meer punten, streden tot het eind mee om de landstitel. Nu staan we gedeeld tweede, dus nationaal is dat heel behoorlijk. Maar internationaal is het duidelijk niet goed gegaan.”
De T.ZWARE ERFENIS
AMSTERDAM, dinsdag
HENK TEN CATE is de zesde trainer op rij in negen jaar die zijn contract bij Ajax niet uitdient. De Amsterdammer was maar iets meer dan vijftien maanden in dienst. Door een stortvloed van gebeurtenissen en een golvende prestatiecurve heeft de onzekerheid toegeslagen. Wat laat Ten Cate achter? En hoe moet dat nu verder?
BOUWEN
„We zijn bezig een team te bouwen”, reageerde technisch directeur Martin van Geel begin juli op de geruchten over een vertrek van Ryan Babel naar Liverpool en Wesley Sneijder naar Valencia. Zelden werd hij zo snel ingehaald door de harde realiteit. Ajax kon bij wijze van spreken vijf keer een nieuwe elftalfoto laten maken. Bouwen is er in deze tijd gewoonweg niet meer bij. Van Geel weet het nu en zal ook nooit meer zoiets roepen.
SPAANSE CONNECTIE
Die zal vervagen, en daarna vermoedelijk verdwijnen. Gabri en Roger kwamen in 2006 vooral omdat Ten Cate de trainer was.
Ajax trok meteen de band met Barcelona iets strakker aan. Meerdere namen deden direct de ronde. Dit jaar werden Ismael Urzaiz en Albert Luque over de streep getrokken. Zij, en ook Luis Suárez, blijven nu met een praktisch probleem achter. Want alleen spelersbegeleider Herman Pinkster spreekt nog Spaans.
AANVOERDER
Jaap Stam kampt met een ernstig zieke vader en met zowel sportieve als fysieke teleurstellingen. Hij zal derhalve zijn uiterste best moeten doen om zich nog optimaal te kunnen blijven motiveren. De aanvoerder stopt hoe dan ook en zal op sommige momenten al naar het einde gesnakt hebben. Dit was niet de afscheidstournee die hij voor ogen had.
AANJAGER
Ook het contract van Edgar Davids loopt af. „Edgar en ik hebben een afspraak. We willen samen kampioen worden”, sprak Ten Cate in juli nog hoopvol. Hij zei vaak dat Davids erg belangrijk voor de ploeg was. Maar uitgerekend de man die leeft voor zijn vak was zo onprofessioneel om een oefenwedstrijd zonder scheenbeschermers te spelen. Dat was de goden verzoeken. Met zijn beenbreuk begon in feite het sportieve verval. Davids miste alle belangrijke momenten, verblijft bovendien zelf langdurig in Amerika om te revalideren. De nieuwe spelers kennen hem nauwelijks. Wat is er straks over van zijn gezag?
AANKOPEN
Ajax versterkte zich vooral in de breedte, maar die aankopen moesten door tal van blessures direct de kastanjes uit het vuur halen. Daarom is het niet helemaal fair om spelers als Dennis Rommedahl, Laurent Delorge en Jurgen Colin verbaal op te knopen. Wél is de vraag gerechtvaardigd of Ajax niet met beter materiaal had kunnen aankomen, en dan vooral met een goede vervanger voor Sneijder. Ten Cate had het immers altijd over 24 volwaardige basisspelers. En zo is het dus duidelijk niet.
EIGEN KWEEK
Het houdt niet over, zei de extrainer onlangs. Van Vurnon Anita en Jeffrey Sarpong is al een tijdje niets vernomen. Mitchell Donald valt vrijwel nooit in. Alleen Gregory van der Wiel kwam door blessures in beeld. „Vroeger begonnen die jonge gasten in een goed draaiend elftal. Dan ging alles vanzelf”, doelde Ten Cate op de veranderde omstandigheden. Hij vindt tegenwoordig het niveauverschil te groot. Alleen Maarten Stekelenburg en John Heitinga gingen aantoonbaar vooruit. Urby Emanuelson (drie) en Gregory van der Wiel (eentje tegen Dinamo Zagreb) maakten fouten met grote gevolgen. Ten Cate: „Talentvolle spelers, maar misschien over twee of drie jaar pas goed genoeg. Het probleem is dat je nú wordt afgerekend.”
SPELBEPALER
Wesley Sneijder was niet te houden, Kenneth Perez wílde Ten Cate niet houden. Tegen Sparta bestond het middenveld uit Robbert Schilder, Laurent Delorge en Gabri. Pure armoede.
Er is geen creatieve leider meer, en ook de opleiding biedt geen uitkomst. Kopen dus. Ismail Aisatti stond klaar indien Ajax zich plaatste voor de Champions League. Kostte twaalf miljoen. Veel geld, maar wat is belangrijker? Een vermogen op de bank, of goede voetballers op het veld?
Tja, HtC is mede verantwoordelijk voor deze erfenis.En dat wijzen naar anderen kennen we nu wel van HtC.Men vergeet nog de bakken misgelopen euro's door de VCL enz.
Ik blijf er bij dat een andere trainer meer uit deze selectie moet kunnen halen.Zeker voor de HcE.Heb ook aangegeven hoe en waar mee je dan als eerste moet beginnen.Stoppen met dat steeds maar het wiel willen uitvinden.Specifieke kwaliteiten van spelers gebruiken en niet als een elftal er nog helemaal niet staat al beginnen met de volgende stap.Spelers wijzen op verkeerde egoisme, roep ik al een hele tijd.Enz.Enz.
Wat ik ook uit interviews heb begrepen was dat HtC t.o.v de selectie een nare man was, blijkbaar bezit HtC niet de kwaliteit om het verschil te zien tussen iemand die een aai over zijn bol moet hebben en wie niet.Soms zie je dan spelers opbloeien, ook al hebben ze in principe niet het nivo voor AJAX.
Afijn, de puinhoop die HtC is gigantisch, zeker omdat er spelers bijzitten die door hem zijn voorgedragen en waarvan enkele je ook nog eens met gebruiksaanwijzing moet benaderen.Spelers die einde seizoen gaan vertrekken, gelukkig hebben de mindere onder hen maar een 1 jarig contract.
Persoonlijk vind ik, van wat er op het veld te zien was, HtC een van de slechtste trainers van AJAX .....
Blij met de punten ...
Minder dan ik gedacht had als dit waar is.Ajax ontvangt afkoopsom van 1 miljoen euro
www.voetbalonline.nl, 9 oktober 2007 08:55 - Ajax ontvangt, voor de tussentijdse overgang van Ten Cate naar Chelsea, een afkoopsom van 1 miljoen euro. De omstreden coach van de Amsterdammers, die gisteren met een privévliegtuig van Schiphol werd opgehaald, is inmiddels zelf ook tot een akkoord gekomen met de club van de Rus Roman Abramovich.
Ten Cate zal later op de dag in Londen worden gepresenteerd.
www.ad.nlHenk ten Cate hoeft zich nu niet te verdedigen, vind ik
Willem van Hanegem
Toen ik Heerenveen in Zweden had zien voetballen, had ik meteen genoeg voor de rest van de avond.
Zelden een ploeg zo inspiratieloos en mat zien voetballen. Daarom kan ik niet blij zijn met die zeven doelpunten van Alves. Die jongen had er beter aan gedaan om er vier te maken in de UEFA Cup. Ik houd daar een nare smaak aan over.
Bij AZ ben ik zelf wezen kijken. Met hangen en wurgen speelden ze zich een ronde verder en daar ben ik AZ toch dankbaar voor. Hadden ze dat niet gedaan dan hadden we alleen nog PSV in Europa gehad. Nu hebben we nog twee ploegen, dat is natuurlijk al te gek voor woorden. Wat een slechte week, zeg.
Voor FC Twente en FC Groningen vond ik de uitschakeling sneu. Beide clubs verdienden meer, vooral FC Groningen. Ron Jans heeft zijn spelers tegen Fiorentina echt dapper laten spelen.
Dat Ajax eruit ligt, tja, dat kan gebeuren. Als Ajax in slechte doen is, wat het geval is, dan kun je verliezen van Dinamo Zagreb. Zo slecht is die ploeg niet. Henk ten Cate weet als geen ander dat hij in dat slechte resultaat een aandeel heeft. Anderen dikken dat nu graag aan, want Henk is zelf ook een man die graag zijn mond open trekt.
Ik vind dat Henk nu niet de fout moet maken om zichzelf te verdedigen. Iedereen die er een beetje verstand van heeft, weet dat Henk een goede trainer is. Of hij aardig is of niet, doet er nu niet toe. Hij traint goed, kijk maar naar waar hij in het verleden gewerkt heeft. Overal laat hij zijn teams mooi voetbal spelen.
Alleen bij Ajax lukte het hem niet. Maar ja, als je aan het begin van het seizoen Ryan Babel, Wesley Sneijder en Edgar Davids kwijtraakt, ga er dan maar eens aan staan. Dat vervang je niet even. In alle snelheid zijn er spelers aangetrokken die naar mijn idee niet aan de Ajax-norm voldoen. Suarez is geen echte linkerspits, een type spits die zomaar wat doet.
Jürgen Colin vind ik ook niet goed genoeg. Hij is mentaal niet sterk genoeg om aan de top mee te kunnen. Met zulke transfers, zowel uitgaand als binnenkomend, loop je het risico op een mentaal probleem in je groep. De spelers voelen zich collectief zwakker, wat ze in feite ook zijn. Maar Henk wordt daar wel op afgerekend.
Oké, dat moet je accepteren. Maar in die sfeer is het ook begrijpelijk dat Henk is ingegaan op het verzoek van Chelsea om te komen praten. Als zo’n club je vraagt, is dat geen teken dat je het slecht gedaan hebt, dacht ik zo. Ik begrijp hem heel goed en niemand mag hem kwalijk nemen dat hij zich gevleid voelt.
Wat ik alleen niet begrijp, is dat de leiding van Ajax zich zo onzichtbaar houdt. Ik hoorde ze niet, ik kende hun standpunt niet. Hoe kan dat nou? Toen Henk en eventueel later mensen van Chelsea aanklopten, hadden ze moeten zeggen: ‘Hup wegwezen, wij houden onze trainer.’ Ze hadden hun trainer op zijn contract moeten wijzen en hadden tevens moeten zeggen dat hij aan het werk moest. Tenzij ze ontevreden waren natuurlijk. Maar dan hadden ze dat moeten zeggen.
Nu ontstond er een vreemde situatie. Ik kreeg het idee dat ze gewoon van hem afwilden, maar dat ze wel een flinke afkoopsom wilden hebben. Ik vind dat ordinair besturen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali