John Jaakke
Moderator: mods
Elke Ajacied heeft belang bij een uitkomst, want elke Ajacied heeft een bepaalde visie die volgens hem het meeste succes met zich meebrengt.Arthur schreef:Ik zie wel graag Ajacieden in de commissie omdat die wat meer oog hebben voor de eigenaardigheden van Ajax, maar dan uiteraard wel alleen Ajacieden die geen belang hebben bij een bepaalde uitkomst. (En daar valt JC dus inderdaad niet onder)
Tuesday, 23 October 2007
John Jaakke, waar was je?
Written by Peter van de Rijt
Tuesday, 23 October 2007
Supporters maakten via een ludieke protestmars aan John Jaakke duidelijk dat hij diende op te stappen als voorzitter van Ajax. Hij liet zich niet zien. Ook niet toen fans een dag later via rellen hem probeerden over te halen. Aan het ziekbed van clubicoon Bobby Haarms liet hij zich de afgelopen twee weken (!) ook niet zien. John, waar was je?
“Zaterdagmorgen bezocht ik Bobby Haarms in het ziekenhuis. De zieke icoon was vol dank en vol emoties over de honderden en honderden mails, die hij als ondersteuning in zijn strijd van al die supporters heeft mogen ontvangen. Bob's verzoek daar via mijn column de echte Ajacieden dank voor te zeggen, heb ik bij deze met graagte gedaan.
Veel bestuurders uit het verleden en ook een aantal van dit moment, hadden reeds de weg naar het ziekenhuis gevonden om Bob een hart onder de riem te steken in deze zware periode. Toen ik hem vroeg of John Jaakke ook al langs was geweest, werd de beul van vroeger emotioneel en vloeide er menig traan. ‘Nee’, zei hij bedroefd tussen zijn tranen door, ‘dat is geen clubman!’
John, John, John, wat een gemiste kans! Wat een volgende bewijs, dat je volstrekt onwaardig bent deze club te leiden. Had Bobby meteen bezocht toen hij in het ziekenhuis werd opgenomen en had eventueel samen op een mooi fotomoment laten tonen dat de onthechte band tussen de ijskoude leiders en de echte clubmensen alleen maar fabels zijn van op sensatiebeluste columnisten. Helaas bewijs je wederom minachting jegens zelfs zo een groot Ajacied. Zou het alleen al deze misser zijn, je bent werkelijk een voorzitter onwaardig.......!!!!!!!!!

- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Ik word hier echt niet goed van. Ligt het aan Jaakke dat Van Geel en Ten Cate volledig achter de aankopen van de zomer stonden? Dat Davids geen scheenbeschermer droeg in een oefenwedstrijd? Dat MvG vond dat dit verlies wel opgevangen kon worden met Vertonghen en Schilder? Dat HtC en MvG het kennelijk niet nodig vonden om de verdediging te versterken? Dat MvG meende dat Sneijders vertrek niet tot vervanging hoefde te leiden? Ik zie eigenlijk maar een schuldige voor het debacle dat dit seizoen voorlopig is; Van Geel. Maar kennelijk behoort die optie niet tot de mogelijkheden volgens de publieke opinie?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
AD.nlJaakke haalt de kerst. Maar tussen Pasen en Pinksteren vertrekt hij
HUGO BORST
Als ik de Jaakkes van de voetbalwereld zie zitten op de tribune - hoewel tribune, de zetel is van pluche of kalfsleer, dus pas op dat je niets laat vallen, zo geeft nepkaviaar bij voorbeeld onwijs vervelende donkere vlekken - dan bekruipt me een gevoel van medelijden.
Heel even maar.
Ze hebben het zelf gewild, ze zijn gezwicht voor eigengeilheid. Maar het is niet leuk als je moedertje wordt uitgemaakt voor hoer, zoals John Jaakke afgelopen weekeinde overkwam. Al denk ik dat hem het meest grieft dat hij dus een hoerenzoon is.
Ik ben tegen geweld, dus het bestormen van de bestuurskamer van Ajax is geen goed plan. Verder is alles geoorloofd om te laten weten dat je als supporter ontzettend boos bent. De club is van jou.
Verbaal mag je de grens overschrijden.
Goed beschouwd is het een machtsspel. De harde kern moet de zwijgende maar ook teleurgestelde meerderheid voor zich winnen.
Bij Feyenoord zag je het vorig seizoen gebeuren. De club was diep gezonken. Er trad een interessant mechanisme in werking.
Fanatieke, slimme supporters doken in de financiële huishouding van de club. Journalisten werden op het spoor gezet van onverkwikkelijke zaken. Binnen de club werd ook nog eens op hoog niveau gelekt. Spandoeken en spreekkoren deden de rest.
Het moest allemaal leiden tot de val van Jorien van den Herik en zulks gebeurde ten slotte.
Met Feyenoord gaat het - o wonder - een half jaar later veel beter. Er heerst bijna een transcendente rust, nu Bert van Marwijk (in zijn kielzog kwamen drie ervaren spelers) de baas is. Zelfs een 4-0-nederlaag tegen PSV leidde niet tot paniek.
Misschien wordt Feyenoord wel landskampioen. Misschien ook niet. De supporters genieten vooral van een meer dan modaal elftal dat vertrouwen wekt. Het Legioen is blij dat het geouwehoer (vileine spandoeken, dreigende bestormingen van het Maasgebouw) is afgelopen.
Dat de afgezette Van den Herik nu geen seizoenskaart schijnt te hebben, daar windt maar een enkeling zich over op. So what?
Het gros gunt hem het beste maar voor zijn grote ego is geen plaats. Misschien moet Jorien ook nog maar even wachten. De karakteristieke kop wekt geen woede meer op, maar voedt wel nare herinneringen. De jaren onder Ruud Gullit en Erwin Koeman zijn nog niet helemaal verwerkt.
Midweeks sla ik het sportkatern open. Ik kijk naar de lachende gezichten van Boudewijn Poelmann en Chris Woerts. Die laatste bewonder ik om zijn overlevingsdrang. Bij de - het is allemaal maar spel, maar ik dramatiseer even - doodsstrijd van Van den Herik wankelde Woerts’ positie.
Maar hij zit er nog. Samen met Feyenoords steenrijke commissaris Poelmann geeft hij, vertellen ze, Het Legioen een stem. Er is goed gekeken naar Barcelona en Benfica waar tienduizenden leden de club controleren. Er is geleerd van vorig seizoen, zou je kunnen zeggen. Of is het schijninspraak en geldelijk gewin?
Als je 50.000 die-hards naast hun seizoenkaart lid maakt, versterk je niet alleen het gevoel van op hun club verliefde mensen, maar genereer je ook extra miljoenen. Maar laten we Boudewijn Poelmann het voordeel van de twijfel geven, meer dán zelfs, hij is niet voor niets uitgeroepen tot de grootste filantroop van Nederland, ik ben gek op menslievende, gulle mensen.
Een Boudewijn Poelmann gun je Ajax, de club die nog eventjes in handen is van John Jaakke, wiens moeder vanzelfsprekend geen hoer is maar die de spreekkoren over zichzelf heeft afgeroepen.
Welke filantropen gaan er zitting nemen in de tien dagen geleden door de ledenraad geëiste onderzoekscommissie? Gelukkig werd de suggestie van Jaakke om die commissieleden zelf te benoemen verworpen. Maar dát bedoel ik nou. Zegt dat niet alles!
Er wordt onderzoek gedaan omdat je er ogenschijnlijk niet veel van hebt gebakken - en dan proberen om die commissie zelf te mogen vullen. Weg met die arrogante man en zijn gevolg.
Waarom? Jaakke offerde in 2004 de man met visie (Van Gaal) voor de man die zijn langste tijd gehad had (Koeman). Jaakke speelde maanden een vies spel met trainer Blind. Jaakke vergoelijkte (‘We zijn geen koorknapenvereniging’) raspaard Sneijder die zich had vergaloppeerd (blinde tyfushond. En nog veel meer.
Het spel is op de wagen. De kerst haalt hij nog wel, maar tussen Pasen en Pinksteren komt de aankondiging dat hij vertrekt.
Tijd voor Van de Rijt] Sjaak Swart en Keje Molenaar zijn huichelaars
Written by Peter van de Rijt
Tuesday, 30 October 2007
Als Ajax ergens voldoende aan heeft, dan is het wel de hoeveelheid huichelaars in en rond de club. Het interview met Sjaak Swart en Keje Molenaar bij Studio Voetbal gezien? De ene verkoopt ieder Ajax-talent nog voor het zich kan ontwikkelen, omdat het geld oplevert. De ander wil zo graag in dat rode pluche zitten, dat hij nu loopt te draaien en te liegen dat het een lieve lust is. Huichelaars, Ajax heeft er al genoeg en daar voegen jullie niets positiefs aan toe!
“Je kon de laatste weken geen krant openslaan, geen radio programma beluisteren of TV uitzending bekijken of het thema ging wel over de totale ineenstorting van Ajax. Allerlei deskundigen of voor die dag zelfbenoemde experts buitelden over elkaar heen om aan te geven wat er allemaal fout zat en wie er dienden te vertrekken. Uw columnist deed daar gretig aan mee en gaf u al namen prijs om de ontspoorde Ajax sneltrein weer op de rails te krijgen.
Maar toen ik vorige week bij Studio Voetbal Keje Molenaar en Sjaak Swart bij Nederlands meest kritiekloze journalist - alhoewel dat laatste woord in zijn geval een belediging is aan de mannen en vrouwen, die hun vak als kritische volgers van de sportwereld wel serieus wensen te nemen, dus dien ik correcter te schrijven: de Ajax kontlikker - Jack van Gelder zag om wat over Ajax te keuvelen, kon ik alleen maar denken: wat een stelletje hypocrieten.
Van Keje Molenaar is bekend, dat hij diep in zijn hart voorzitter of technisch directeur van Ajax wenst te worden. Wie zich zijn uithaal naar Ajax van een aantal jaren geleden herinnert, toen Louis van Gaal de functie kreeg en niet deze verder slimme en intelligente advocaat uit Volendam, weet hoe diep de frustraties zitten.
Keje, zeg gewoon dat jij van mening bent, dat je uur is gekomen en speel geen dubbelspel. Misschien zou je wel de kwaliteiten hebben, maar op sociaal vlak mis je de noodzakelijke eigenschappen. Met je gekonkel vorige week bij Studio Voetbal betoon je je in ieder geval een waardig opvolger van wat er nu zit. Eerlijkheid duurt het langst en daar kunnen we jou niet van betichten, met je idiote uitspraken, dat je helemaal niet geïnteresseerd zou zijn in een bestuurs- dan wel een directiefunctie bij Ajax. Je stond bijna vooraan om een paar jaar geleden Van Gaal op te volgen, maar ook toen Arie van Eijden het veld diende te ruimen. En nu zou je niet geïnteresseerd zijn? Dat noemen ze in de volksmond een huichelaar, Keje!
Nog veel erger is Sjaak Swart. Ik weet dat hij van Joodse komaf is, dus is het woord Jezuïet niet op hem van toepassing, maar zijn al jarendurende dubbelhouding is een schande en belediging voor Ajax. Dat de bijna 70-jarige Sjaak - hij ziet er nog erg goed verzorgd uit - nog steeds van mening is, dat hij zo in het eerste zou kunnen meespelen en dat hij veel beter was, dan al zijn opvolgers bij elkaar, is meer zielig en lachwekkend dan iets anders.
Maar wie denkt dat Swart, die op De Toekomst rondloopt als Mister Ajax himself en in een gereserveerde hoek van de kantine zijn eigen spreekruimte heeft, het beste met zijn club voorheeft, vergist zich lelijk. Hij heeft slechts één belang, beste lezer, het belang van Sjaak Swart zelf. Jonge talentvolle spelers van de club neemt hij het liefst al onder contract als ze nog maar net de poepluiers ontgroeid zijn, om ze daarna zo snel als mogelijk weer samen met zijn kompaan Søren Lerby te verkopen. Wat een geweldige clubliefde!
Bravo, dat je de club, waar zelfs een kleedkamer naar je genoemd is, op zulks een sluwe wijze permanent verzwakt. En de bestuurders van vandaag en gisteren kijken beschaamd de andere kant op. Ze doen of ze niets zien of willen zien en laten Sjaak floreren en gloreren op De Toekomst, terwijl hij op de achtergrond één van de hoofdschuldigen is, maar beslist deels verantwoordelijk, voor de verpeste sfeer binnen het ooit zo gerenommeerde opleidingsinstituut, het onderlinge wantrouwen en het niet met rust laten van potentiële talenten.
Moge de opvolgers van John Jaakke, Maarten Fontein en Martin van Geel, die er binnen drie maanden zullen zijn - daar ben ik wel zeker van - ook gelijk die verkoophoek op De Toekomst Sjaak Swart-vrij maken en hem zijn dubieuze anti-Ajax-belangen elders laten uitvoeren. Weg ermee! Niks Mister Ajax; Mister Uitverkoop-Ajax, zullen ze bedoelen met zijn protserige “Champions Lounge” in de ArenA. Bah!
De ware winst behaalde Ajax afgelopen weekend in Utrecht. Zonder groots spel hield men eindelijk weer eens de nul achterin. Dankzij Klaas Jan kon de selectie in de strijd om de bovenste plek weer oppakken, na de eerdere gelijkspelen tegen Sparta en NEC. Waar men zeker een diepe, diepe zucht van opluchting zal hebben geslaakt is in Alkmaar. Met meer geluk dan wijsheid nam men de drie punten mee uit Breda. De competitie is nu weer, alhoewel AZ nu nog altijd op de twaalfde plaats staat, een uitdaging en een plaats bij de eerste 5 niet langer uitzichtloos. Na het knappe gelijkspel in de UEFA cup in Rusland lijkt heel voorzichtig het tij voor de Alkmaarders te keren. Maar over 2 weken staat er PSV - AZ op het programma en dat zou wel eens bepalend kunnen zijn voor de toekomst van AZ.
Voor Ajax komt de echte test woensdag voor de beker. Dan komt het ontketende Heerenveen met een messcherpe Alves naar de ArenA. Een vroegtijdige uitschakeling voor de beker zou alle druk op de titel leggen, maar een overwinning zou het moraal weer nieuwe impulsen geven. Voor de verandering zou ik als Ajax-speler eens een keertje niet de houding aannemen van dat flikken we wel even. Je kunt immers nooit en te nimmer ergens enige zekerheid aan ontlenen; aan welke vorige ontmoeting dan ook. Voorbeelden lijken mij met de kennis van het recente verleden overbodig.
Het Heerenveen van twee maanden terug in de ArenA is een totaal andere tegenstander dan die met Alves van momenteel. En om dan toch nog maar even een voorbeeld van bovenstaande te geven. Ik zag dit weekend Sochaux tegen Olympique Marseille. Marseille kwam 0-1 voor, schoot vervolgens twee maal in eigen doel en de ploeg van Erik Gerets miste een strafschop. Resultaat, een nederlaag en een plek bij de laatste drie in de Franse eredivisie. Daarom is voetbal altijd onvoorspelbaar en verrassend, beste lezer, en boeit het u en mij iedere dag weer. We kijken met zijn alleen uit naar de beker en we hopen weer op veel verrassingen!
Ik wens u een fijne voetbalweek en reken op uw terugkomst aanstaande vrijdag voor mijn wekelijkse Prognose van de competitie. Tot dan!”
Peter van de Rijt
Nou, lekker dan..www.ajaxonline.org schreef:Jaakke herkozen als Ajax-voorzitter
--------------------------------------------------------------------------------
27 november 2007
Het onmogelijke blijkt toch mogelijk. Ajax-voorzitter John Jaakke voert ook de komende vier jaar de driekoppige raad van commissarissen aan. Tijdens de algemene jaarlijkse aandeelhoudersvergadering werden behalve Jaakke ook Sjoerd van Loon en Frank Eijken herkozen. Dat meldt de website van De Telegraaf.
Zowel Jaakke als de directie diende gisteren in de Amsterdam Arena heikele vragen te beantwoorden. Zo werden er door de vereniging van aandeelhouders vraagtekens gezet bij de bonussen voor Martin van Geel (63.000 euro), Maarten Fontein (20.000) en Jeroen Slop (20.000), aangezien Ajax geen winst heeft gemaakt. "Maar dat had te maken met andere bereikte doelstellingen", zei Jaakke.
Een afvaardiging van de supportersvereniging wilde weten hoe het zat met de inbreng van clubicoon Johan Cruijff. Jaakke gaf aan dat hij binnenkort een gesprek heeft met de legendarische nummer 14. "Hij ziet geen heil in commissies", aldus de preses.