Nou is het zeker, je begint echt oud te wordenThomas schreef:Lul!

Van Gaal stopt bij SBS6
ROTTERDAM - Louis van Gaal houdt het voor gezien als vaste analist van het Nederlands elftal bij het commerciële tv-station SBS6. De immer kritische coach van AZ vindt dat hij bij de nabeschouwingen van de duels van Oranje te veel in herhalingen valt.
"Ik stop ermee”, sprak hij zaterdag plotsklaps na de EK-kwalificatiewedstrijd tegen Luxemburg (1-0). Presentator Edward van Cuilenborg reageerde verbaasd. Van Gaal bleef echter onbewogen.
"Ik word soms ziek van mezelf als ik mezelf hoor praten”, sprak de voormalige bondscoach met de nodige zelfkennis. "Ik heb het gevoel dat ik steeds dezelfde verhalen vertel. Dat komt omdat er in de afgelopen vier jaar niet veel bij Oranje is veranderd. De mensen thuis zullen ook wel eens hebben gedacht: 'Daar heb je die Van Gaal weer'. Het is daarom beter dat ik stop.”
voetbalprimeur.nlAZ heeft Musampa nu écht binnen
Kiki Musampa is per direct selectiespeler van AZ. De 30-jarige middenvelder annex aanvaller tekende een contract tot het einde van dit seizoen.
Musampa was transfervrij en trainde al enige tijd mee bij de Alkmaarders. De club en speler wachtten echter nog op vrjgave van de Turkse voetbalbond, waar Musampa het laatst onder contract stond bij Trabzonspor.
AZ was opzoek naar een nieuwe linkermiddenvelder na de blessures van Maarten Martens en Stijn Schaars. Ook het terughalen van Rogier Molhoek (verhuurd aan NAC Breda) was een optie, maar Molhoek zelf zag dat niet zitten. Sebastien Pocognoli speelde de laatste duels op de linkshalfpositie van de Alkmaar Zaanstreek Combinatie.
Bij AZ komt Musampa een oude bekende tegen. Trainer Louis van Gaal had in het seizoen 1994/1995 de indertijd nog jonge Musampa onder zijn hoede bij Ajax. "Van Gaal is iemand die bepalend is geweest voor mijn ontwikkeling als voetballer. Hij heeft me veel geleerd, en ik kan nog steeds veel van hem leren", zo zegt Musampa op de site van AZ.
Musampa speelde al tien jaar niet meer in de Nederlandse Eredivisie. "Ik ben lang weggeweest uit Nederland. Ik ben uiterst gemotiveerd om te laten zien dat ik niet heb stilgestaan de afgelopen jaren. AZ heeft me nu vastgelegd omdat de spelers voor de linkerflank door blessures dun gezaaid zijn. Voor mij is het na een paar maanden niet gespeeld te hebben heel goed om nu weer bij een mooie club te spelen. Alles valt dus goed in elkaar wat dat betreft."
Ook trainer Louis van Gaal was verguld met het vastleggen van zijn oud-pupil. "Kiki is nog altijd zoals ik hem ken vanuit onze tijd bij Ajax. Hij is nog steeds dezelfde voetballer. Kiki is balvast, doorziet het spelletje goed en zorgt er voor dat het elftal blijft voetballen."
Toch was Musampa niet de ideale kandidaat van Van Gaal. "Dat heb ik Kiki ook verteld. Ik heb nu te weinig linkspoten in mijn selectie. Eigenlijk alleen Barry Opdam en Sebastien Pocognoli. Dus Musampa is zeker bruikbaar. We leggen hem voor een half jaar vast. Misschien gaat hij me verrassen", vervolgt de coach.
Zaterdag kan de oud-speler van Atlético Madrid zijn debuut maken voor de Alkmaarders. "Hij zit zaterdag bij ‘de 18’ tegen Willem II", zegt Van Gaal
www.ad.nlMusampa is geen Davids of Makaay
Door MAARTEN WIJFFELS
ALKMAAR - Als Nederlandse voetballers na tien jaar terugkeren in de eredivisie, weet iedere supporter doorgaans precies hoe het hen in het buitenland is vergaan. De internationale carrière van Edgar Davids of Roy Makaay; daar hoefde geen Ajax- of Feyenoordsupporter uitleg bij.
Zaterdagavond ging het er in het DSB-stadion bij AZ - Willem II (2-0) anders aan toe. Daar praatten vaders hun zonen bij over de carrière van AZ-invaller Kiki Musampa. Voor zover de vaders die loopbaan zelf al kennen.
Ook Kizito ‘Kiki’ Musampa (30) was tien jaar weg uit Nederland en speelde in de topcompetities van Europa, maar wel anders dan de categorie Davids/Makaay. Toen hij in 1997 bij Ajax vertrok, stonden op zijn palmares reeds een (verloren) Champions League-finale tegen Juventus en een verloren halve finale tegen dezelfde club.
Tot 2002 zou Musampa de jongste Nederlandse debutant ooit in een Champions League-wedstrijd blijven. Dergelijke mijlpalen vestigde hij buiten Nederland niet meer. In 2005 riep Marco van Basten hem als speler van Manchester City één keer op voor een trainingsstage bij Oranje.
Musampa’s tijd in het buitenland is vooral kleurrijk geweest door een diversiteit aan landen en clubs. Van Ajax ging het naar Girondins Bordeaux, waar hij nog een jaar samenspeelde met de Franse goalgetter Jean-Pierre Papin. Op twee jaar Frankrijk volgden vijf seizoenen en meer dan 120 duels in de Primera Division bij Málaga en Atlético Madrid.
De volgende halte was de Premier League (Manchester City, 41 duels) en vorig seizoen speelde hij aan de boorden van de Zwarte Zee bij het Turkse Trabzonspor. Omdat die laatste club zijn betalingsverplichtingen niet nakwam, was Musampa sinds deze zomer transfervrij en zonder werkgever.
Zaterdag genoot hij van zijn eerste optreden bij AZ, dat hem vrijdagmiddag had vastgelegd. Vier minuten voor tijd kwam Musampa in de ploeg na het uitvallen van Sebastien Pocognoli.
Op de vraag of terugkeren in de eredivisie ook echt voelt als een terugkeer naar huis, zei hij: ,,Geen idee eigenlijk. Ik ben na al die verhuizingen een beetje de kluts kwijt met het begrip thuis.’’
Bij AZ is Musampa, een geboren Congolees, gehaald om de nood op korte termijn te lenigen.
Volgens Louis van Gaal zorgt zijn komst ervoor dat ‘het elftal blijft doorvoetballen’, nu met Stijn Schaars en Maarten Martens twee linksbenige middenvelders langdurig geblesseerd zijn en Rogier Molhoek is verhuurd aan NAC. Van Gaal neemt het voor lief dat zijn oud-pupil niet exact voldoet aan de profielschets op die positie. De clubleiding zoekt al maanden naar een middenvelder met meer diepgang.
Musampa: ,,Van Gaal heeft eerlijk verteld dat ik niet de ideale kandidaat ben. Geen probleem, ik ben al blij dat ik weer kan spelen en ook nog onder een trainer die mij in het profvoetbal heeft laten debuteren. Ik heb al veel van hem geleerd. Nu kan hij me helpen om weer het niveau van mijn vorige clubs te halen.’’
Zijn invalbeurt in de weinig opwindende wedstrijd tegen Willem II, nog voor rust beslist door goals van Ari en Dembélé, was zijn eerste optreden sinds mei. In de zomermaanden trainde Musampa ook al eens mee bij AZ.
Hoewel zijn contract tot het einde van dit seizoen loopt, bestaat de kans dat Musampa een uitzendkracht voor een maand wordt. Er is afgesproken dat hij in januari transfervrij weer weg kan als AZ er dan in slaagt de gewilde linkermiddenvelder met diepgang vast te leggen. ,,We hebben de hoop dat dit gaat lukken. En anders hebben we met Musampa in elk geval tot de zomer een goed alternatief in huis,’’ stelt AZ-directeur Marcel Brands.
ADVan Gaal verruilt AZ niet voor Engeland
Louis van Gaal zegt niet in beeld te zijn als bondscoach van Engeland, ondanks aanhoudende geruchten. ,,Het is een mooie klus voor iemand met ambities zoals ik, maar voor de zomer van 2009 zal het zeker niet gebeuren,’’ aldus Van Gaal maandagavond.
Over anderhalf jaar pas zou de coach gebruik kunnen maken van een clausule in zijn contract waarin staat dat hij mag tekenen bij een van de landen op zijn verlanglijstje (Nederland, Duitsland, Spanje, Argentinië, Engeland). ,,Voorzitter Dirk Scheringa zal mij niet laten gaan en ik wil dat voorlopig zelf ook niet. Of het een ander verhaal wordt als de Engelsen tien miljoen bieden? Nee, dan kennen jullie Dirk nog niet.’’
Dat vind ik nou juist niet. Daarom zit hij nu ook wel lekker bij AZ. Geen grote namen die daar rond lopen, maar ja hij kan sowieso niet, dus waar hebben we het over.Rishi schreef:Hoezo? Die zijn juist dat filmsterrengedrag zat van hun spelers. Van Gaal weet daar wel raad mee hoor
Men zou en moest een Engelse trainer aanstellen, waardoor er maar 2 opties waren...niet voor niets wil men nu in Engeland de hele boel omgooien, veel meer aandacht aan de Engelse spelers (ook de jeugd) en het opleiden van eigen coaches.Bertje schreef:Nee, die nemen de trainer van Middlesbrough.
www.ad.nlVan Gaal wil naar Engeland
ALKMAAR - Louis van Gaal wil graag bondscoach van Engeland worden. Dat vertelde de trainer van AZ woensdag. ,,Als ik deze kans krijg, laat ik die niet voorbijgaan.
Ik ben niet gek. Mijn grote ambitie is om nog een keer met een land actief te zijn op een EK of WK.'' Van Gaal verlengde in april zijn contract bij AZ tot 2010. In het contract liet hij een aantal clausules opnemen.
De belangrijkste clausule is dat Van Gaal in juli 2009 bij AZ mag vertrekken, maar alleen voor een baan als bondscoach bij Duitsland, Argentinië, Spanje, Nederland of Engeland.
,,Ik kan sowieso niet voor 2009 weg bij AZ. AZ heeft slim nagedacht bij het opstellen van het nieuwe contract. Maar ik ben ook slim. Zo kan ik bijvoorbeeld een assistent-trainer vooruit sturen.
Dat is heel gebruikelijk in het huidige voetbal. Guus Hiddink heeft dat ook gedaan bij Australië. In 2009 zou ik de leiding dan kunnen overnemen.''