ADAZ gaat weer vol voor Afonso Alves
ALKMAAR - AZ is druk bezig de voorwaarden te scheppen voor een nieuwe poging om Afonso Alves te halen.
Afonso Alves. FOTO PIM RAS
De spits van SC Heerenveen is dé gedroomde transfer voor de maand januari. Met de Braziliaanse topschutter denkt AZ-coach Louis van Gaal nog een succesvolle inhaalrace te kunnen beginnen.
AZ staat opnieuw in contact met Alves’ zaakwaarnemer, Roberto Tiburcio. Het wachten is op een geschikt moment om weer met Heerenveen aan tafel te komen.
De uitdaging waar AZ voor staat, is de Friese concurrent mee te krijgen in een deal die afgelopen zomer stuk liep in de laatste uren voor het sluiten van de transfermarkt. Dat gebeurde in een ruzieachtige sfeer vol verwijten.
Sindsdien heeft AZ een paar belangrijke stappen gezet. Zo zijn de directeuren Marcel Brands en Toon Gerbands afgelopen najaar in gesprek gegaan met hun Heerenveen-collega’s Yme Kuiper en Henk Hoekstra. De AZ-delegatie reisde naar Friesland met de bedoeling de verhoudingen te normaliseren. Zij keerden terug met het gevoel dat dat was gelukt.
Namens Heerenveen bevestigde Yme Kuiper gisteren dat beeld. ,,Wij hebben niets meer tegen AZ. De club is weer een normale gesprekspartner als het tot onderhandelingen over spelers komt,’’ stelde Kuiper. Hij noch de AZ-directie wil iets kwijt over de situatie rond Alves, voor wie Heerenveen deze zomer 20 miljoen euro verlangde en AZ naar verluidt maximaal 16 miljoen wilde betalen.
In het najaarsonderhoud tussen beide directies ging het vooral over twee punten waarop Heerenveen zich bedonderd voelde. AZ kon aannemelijk maken dat het Alves nooit persoonlijk in het DSB-stadion had ontvangen om druk te zetten op de onderhandelingen. Ook konden Brands en Gerbrands weerleggen dat ruim voor het sluiten van de transferperiode op 31 augustus een werkvergunning voor Alves was aangevraagd. Die aanvraag ging pas de deur uit op 31ste augustus.
Een andere belangrijke stap zette AZ binnen het eigen loongebouw. Het wordt straks mogelijk een nieuwe klasse te plaatsen bovenop de hoogste salarisschaal.
Daarin zou een speler met buitensporige kwaliteiten zoals Alves kunnen worden geparkeerd. Eerder werden al de bandbreedtes van de verschillende schalen opgerekt. AZ beloont zijn topspelers nog niet met een salaris op het niveau van Ajax, PSV en Feyenoord. Het was één van de redenen waarom Roy Makaay afgelopen zomer niet lang nadacht over interesse van AZ. Hij koos voor Feyenoord.
Op 1 januari gaat de transfermarkt opnieuw open voor de duur van een maand. Dan zal blijken in hoeverre Heerenveen bereid is mee te denken met AZ. Dat heeft nog niet precies bepaald welk bedrag het nu over heeft voor Alves.
De Braziliaan staat nog steeds open voor AZ, dat hij als een promotie ziet. Nog liever zou Alves naar een mooie Engelse club gaan, maar dat land komt hij als niet-EU-speler niet in, omdat hij te weinig interlands heeft gespeeld. Een poging van Manchester City is definitief mislukt.
Een andere speler die AZ wil, kon dit weekeinde al definitief worden aangetrokken. De 23-jarige Deen Simon Poulsen meldt zich op 7 januari in Alkmaar. De drievoudig international is de linkermiddenvelder met diepgang die Louis van Gaal naast Alves wenste.
Poulsen, afkomstig van FC Midtjylland, tekent tot medio 2012. ,,Afgelopen zomer wilden we deze jongen al hebben, maar we kwamen er niet uit met zijn club,’’ aldus AZ-directeur Brands.
AZ 2007 - 2008
AZ heeft enorm veel vertrouwen in Pelle, ZsoG. Vandaar dat het op zoek is naar een nieuwe spits.
Het stinkt aan alle kanten!
Ja, het was werkelijk een klassedoelpunt. De keeper omver beuken en dan de bal in het doel punteren.Zlatan Son of God schreef:Geduld hebben.. deze jongen gaat het echt nog wel maken.. Hij begint nu al met scoren en het goede kaatswerk zit erbij hem al in.. Het komt allemaal!!joey schreef:Oei ZsoG, de verslaggever van LdL noemt net Pelle een van de zwakste mensen van AZ...
-
- AT Toto winner 15/16
Ach ja, volgens ZSoG zijn Suarez en Huntelaar rommelaars en is het genieten van Pelle.Bertje schreef:Ja, het was werkelijk een klassedoelpunt. De keeper omver beuken en dan de bal in het doel punteren.Zlatan Son of God schreef:Geduld hebben.. deze jongen gaat het echt nog wel maken.. Hij begint nu al met scoren en het goede kaatswerk zit erbij hem al in.. Het komt allemaal!!joey schreef:Oei ZsoG, de verslaggever van LdL noemt net Pelle een van de zwakste mensen van AZ...
-
- AT Toto winner 15/16
-
- AT Toto winner 15/16
Kan zijn, maar ik denk niet dat LVG nog geduld met hem heeft. Die stelt na de winterstop indien mogelijk Ari en Alves op.brigade zuid schreef:Oke maar toch heeft ie de laatste weken wel een paar goals gemaakt en qua spel begint het er ook wat meer op te lijken.. niet dat ik tot dusver onder de indruk ben hoor.. maar je ziet het wel langzaam komen.
Het beoogde koningskoppel van Riemer van der Velde. Denk wel dat het een goede combi is, de kleine snelle/behendige Ari om Alves heen.joey schreef:Kan zijn, maar ik denk niet dat LVG nog geduld met hem heeft. Die stelt na de winterstop indien mogelijk Ari en Alves op.brigade zuid schreef:Oke maar toch heeft ie de laatste weken wel een paar goals gemaakt en qua spel begint het er ook wat meer op te lijken.. niet dat ik tot dusver onder de indruk ben hoor.. maar je ziet het wel langzaam komen.
-
- AT Toto winner 15/16
- Ajaciedjuh
Az was voor hem ook helemaal niet de eerste keuze. Hij wilde pas naar Alkmaar toen bleek dat een toptransfer naar het buitenland er niet meer in zat.
Als zich in de winterstop weer zo'n situatie voordoet sluit ik niet uit dat hij alsnog naar Alkmaar gaat. Dan kunnen zijn zaakwaarnemers namelijk provisie opstrijken.
Als zich in de winterstop weer zo'n situatie voordoet sluit ik niet uit dat hij alsnog naar Alkmaar gaat. Dan kunnen zijn zaakwaarnemers namelijk provisie opstrijken.
Nil volentibus arduum
Precies, rustig afwachten. Wat is AZ nou helemaal?brigade zuid schreef:Die Alves is toch knettergek als ie nu nog steeds naar AZ wil.. H'veen is op dit moment niet zoveel minder, als ik hem was ging ik lekker naar het buitenland.
We leren LVG nu van zijn opportunistische kant kennen. Dit AZ is een gammel geheel. Nu moet een scorende spits dat gaan camoufleren. Daarvoor moet wel even Pellè worden afgeserveerd, van wie hij nog zo hoog opgaf in de zomer. Maar ja, LVG zit al weer heel wat jaren zonder prijs, dat begint tegen hem te werken, hè? Op deze manier wordt hij nooit bondscoach van Argentinië!

LVG dacht dat hij AZ wel even naar de top kon brengen, net zoals hij dat met Ajax heeft gedaan. Dat valt in de praktijk toch tegen. Hij had destijds bij Ajax spelers van het kaliber dat hij bij AZ nooit zal krijgen. Jongens als Bergkamp, Jonk, de Boertjes, Blind en later Rijkaard. Nederlandse internationals van een hoog niveau die nog 'gewoon' in Nederland speelden en zijn ideeën op het team konden overbrengen. Nu heb je zulke spelers amper meer in de Nederlandse competitie en al helemaal niet bij AZ. Hij moet het met Opdam en Jaliens doen.
Ik kan me voorstellen dat het gaat kriebelen bij hem.
Ik kan me voorstellen dat het gaat kriebelen bij hem.
En natuurlijk heeft Louis weer wat te zeuren:
Hij moet blij zijn dat het niet doorging. Was Excelsior-Ajax maar afgelast. Op zulke velden kun je niet voetballen.
TelegraafTrainer Van Gaal ziet afgelasting als 'ellende'
Bizarre kerst voor AZ
door onze Telesportredactie
AMSTERDAM - Met de afgelasting van De Graafschap - AZ beleefden de Alkmaarders een bizarre kerst. Louis van Gaal trainde met zijn ploeg de eerste kerstdag in Alkmaar en sloeg vervolgens in de Achterhoek een trainingskamp op.
Teammanager Piet Hartland ging na de overnachting een dag later om tien uur “s ochtends een kijkje nemen op de Vijverberg en zag al meteen, dat er niet gevoetbald zou kunnen worden. Bevestigd door arbiter Ben Haverkort, die het veld om kwart over twaalf “s middags, dus ruim twee uur voor de aftrap, definitief ongeschikt achtte.
De afgelasting zelf werd niet betwist. "Het was bikkelhard met een zacht bovenlaagje. Het zou in een glijbaan zijn veranderd,”zei Hartland. "De afgelasting op zich is dus logisch. Al was ik nog even bang, dat de KNVB er druk op zou zetten om het alsnog door te laten gaan.”AZ loopt namelijk twee speelrondes achter, omdat Feyenoord-AZ er ook al uitging.
Maar het moment van de afgelasting werd ongelukkig genoemd. Volgens de Alkmaarders had de wedstrijd er een dag eerder ook al uitgegooid kunnen worden. "Als het hier tien graden gevroren heeft, dan hadden ze dit ook eerste kerstdag al kunnen zien. Dan was al deze ellende ons bespaard gebleven,” zei Louis van Gaal in de bus op de weg terug naar Alkmaar. " Maar we moeten niet gaan lopen jammeren over een rare kerst. Want dat is onderdeel van je vak. Wat ik wel vreemd vind is, dat net gepromoveerde clubs niet verplicht zijn om veldverwarming te hebben.”
Van Gaal gaf zijn ploeg de rest van tweede kerstdag en Donderdag vrij. Vrijdag en Zaterdag volgen de trainingen als voorbereiding op het laatste duel, thuis op 30 december tegen Heracles. De Graafschap-AZ wordt in het nieuwe jaar ingehaald, alleen moet de datum nog worden vastgesteld.
Hij moet blij zijn dat het niet doorging. Was Excelsior-Ajax maar afgelast. Op zulke velden kun je niet voetballen.
-