N.E.C. 2007 - 2008
Raar dat ze Nijmegen in dat stukje neerzetten als arbeidersstad, terwijl Arnhem juist de stad van Akzo Nobel etc. is. Arnhem is veel meer een "werkstad" en Nijmegen een studentenstad.
Probeer je trouwens Ramona te versieren of zo, Baseman?

Ja, poeh, we hebben daar al een jaar lang niet gewonnen!Het McDOS Goffertstadion is in de eredivisie voor Vitesse ondertussen niets minder dan een onneembare vesting geworden.

Ja, die snap ik ook niet helemaal... Denk dat ze het bedoelen in competitieverband, maar ik kan me zo herinneren dat het met de play-offs toch even anders was... wat een ellende was dat hier voor toen zeg... kolere. Klotesupporters. (van NEC heb ik het nu even over)Wouter schreef:Raar dat ze Nijmegen in dat stukje neerzetten als arbeidersstad, terwijl Arnhem juist de stad van Akzo Nobel etc. is. Arnhem is veel meer een "werkstad" en Nijmegen een studentenstad.
Ja, poeh, we hebben daar al een jaar lang niet gewonnen!Het McDOS Goffertstadion is in de eredivisie voor Vitesse ondertussen niets minder dan een onneembare vesting geworden.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Het gaat toch ook om de competitie nog?!

GESCHIEDENIS
Aantal ontmoetingen 26
Winst N.E.C. 16
Gelijk 3
Verlies N.E.C. 7
Doelsaldo 36-23
Grootste overwinning 4-1, Eredivisie, 27-08-2000
Grootste nederlaag 0-4, Eredivisie, 03-12-1989
Laatste overwinning 1-0, Eredivisie, 22-10-2006
Laatste nederlaag 0-2, Eredivisie, 16-11-1997
Laatste 5 ontmoetingen W-W-G-W-W

- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
NEC MOET gewoon winnen...gezien hun spel, inzet en een kolkende Goffert als 12e man...
Maar goed...hier komen nog andere 'dingen' bij... Ik las trouwens dat Vitesse met roze sjaaltjes wil komen en zingen "...wij zijn de homo's van Vites...yes yes..." iets over gehoord?
Leuk stukje, vind ik...

Maar goed...hier komen nog andere 'dingen' bij... Ik las trouwens dat Vitesse met roze sjaaltjes wil komen en zingen "...wij zijn de homo's van Vites...yes yes..." iets over gehoord?

Leuk stukje, vind ik...
Voorbeschouwing
NEC - Vitesse
Door: Chiron | Gepubliceerd: Vandaag 10:21
Zondag 13 april staat al vanaf de bekendmaking van het competitieschema gemarkeerd in de agenda's van twee groepen supporters. In de derby tussen NEC en Vitesse, maar vooral ook tussen Nijmegen en Arnhem. Niemand had aan het begin van het seizoen kunnen indenken dat de belangen medio april zo groot zouden zijn: een scenario wat enkele weken na de winterstop helemaal ondenkbaar was. Zeventien punten achterstand leek nooit meer goed te maken op de noorderburen maar de equipe van Mario Been deed het, en hoe!
Maar een derby wordt natuurlijk niet zomaar een derby. Al vanaf de vijftiende eeuw dateren de eerste schermutselingen. Nijmegen bestond toen reeds het begin van de moderne jaartelling. Onder de naam Ulpia Noviomagus Batavorum stichtte de Romeinse keizer Trajanus het moderne Nijmegen. Ruim 1000 jaar zou de Keizersstad zelfs de grootste van Nederland zijn. Ook in de Middeleeuwen leek die trend zich door te zetten. Charlemagne, beter bekend als Keizer karel) bouwde ten tijde van het Frankische Rijk hier één van zijn paleizen op het Valkhof. Van de overblijfselen van dit paleis (die onder Keizer Barbarossa een burcht werd) bestaan nog slechts twee kapellen.
Sinds wanneer Arnhem bestaansrecht heeft is niet duidelijk. De meeste schattingen wijzen echter dat het toenmalige dorp rond 800 na Christus zou zijn gevestigd door simpele boeren. Vijfhonderd jaar later kreeg ook Arnhem stadsrechten uit handen van de Graaf van Gelre. In de Middeleeuwen krijgt Arnhem om onduidelijke redenen steeds meer privileges. Een Paleis van Justitie en de rekenkamer werden gevestigd in Arnhem evenals de provinciale ambtenarij. De grootte, het belang en de geschiedenis van Nijmegen werden hierin compleet genegeerd.
Arnhem werd een verzamelplaats voor hertogen, graven en andere rijke lieden. De bourgeouise van toen lieten de bevolking opdraaien voor hun feesten. De burgers betaalden door middel van belastingen op eerste levensbehoeftes voor de feesten van de adelen. Wat dat betreft lijkt de tijd eigenlijk weinig veranderd, nog steeds betaalt men in Arnhem om een feestje voor enkelen te bekostigen.
Uiteraard valt dit niet goed bij de meer Bourgondische Nijmegenaren. Sommige historici noteren dan ook enkele burgerruzies tussen de nouveau riche uit Arnhem en de trotse Nijmegenaren. Toen bij het ontstaan van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden Arnhem als hoofdstad werd verkozen werd het calimero-gevoel alleen maar vergroot. Waar Nijmegen, door haar rechten als vestingsstad, niet kon groeien en qua leefklimaat achteruit ging groeide Arnhem uit tot een plaats voor de gegoede burgerij. Het gunstige belastingklimaat trok de rijken naar het oosten. De arbeiders die moesten zorgen voor hun plezier werden verplaatst naar krotten net buiten het chique en moderne centrum.
Rond die tijd werden ook beide clubs opgericht. De rijkelui uit Arnhem begonnen hun eigen cricketclub, het nobele spel van de Engelsen, in 1892. Later dat jaar werd daar een voetbaltak aan toegevoegd. In 1900 werd in de arme Nijmeegse benedenstad voetbalclub Eendracht opgericht, de voorloper van het huidige NEC, door een groep arbeiders. Tot de invoering van het betaald voetbal in 1954 troffen de clubs elkaar slechts elf keer. Vanaf 1954 werd de rivaliteit ook verlegd van de Nijmeegse eliteclub Quick naar het Arnhemse Vitesse, niet geheel toevallig ook een club van de rijken.
De rivaliteit bleef voorzichtig groeien totdat Karel Aalbers in de jaren negentig zich met de Arnhemmers ging bemoeien. NEC loopt in die tijd achter de feiten aan op het gebied van scouting, jeugdopleiding, stadion, financiën en prestaties. Op dat moment spreekt Vitesse-voorzitter Aalbers de volgende woorden: ''Als concurrent is NEC niet meer interessant. Die club zal ons niet in de wielen rijden. Dat is een gepasseerd station. Vitesse zal in Gelderland als instituut toonaangevend worden, zodat we niet meer in te halen zijn. Het sportieve doel is Vitesse jaarlijks mee te laten spelen om de landstitel. Als ik Vitesse in de volgende eeuw zie, denk ik aan een toegevoegde waarde voor de mensheid. In 2015 zijn we al minstens een keer landskampioen geworden.
Inmiddels kunnen we allemaal lachen om Karel Aalbers en zijn hersenspinsels. De opmerking dat NEC ''geen bestaansrecht'' heeft valt totaal in verkeerde aarde bij supporters, sponsors en bestuurders in Nijmegen. In 1999 is ook de eerste sportieve klap een feit. Een ontketend NEC onder aanvoering van Jack de Gier verslaat Vitesse, jagend op Champions League-voetbal, met 3-1. Vitesse-trainer Neuman zal na die wedstrijd spreken van ''een zelden eerder vertoonde vijandige houding.'' Een sfeer die de meeste NEC-supporters nog met genoegen zal heugen. Niet veel later spreken ook de Arnhemse troetelkinderen Nicky Hofs en Theo Janssen hun angsten over voetballen in de Goffert uit bij Mart Smeets in de studio.
Ook zondag is die sfeer (hopelijk) weer aanwezig, wanneer de Arnhemmers de definitieve genadeklap om een plekje in het linkerrijtje gegeven kan worden. Trainer Aad de Mos lijkt in ieder geval al weken de weg kwijt en haalt na elke wedstrijd geniale rekensommen aan. De Mos noemde de wedstrijd van zondag de halve finale. Laten we hopen dat hij de eerste trainer wordt die een halve finale verliest en toch de ''finale'' mag spelen.
Bron: www.forzanec.nl