Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Dat is voorlopig nog een beetje het probleem voor Riccó denk ik. Eerst winnen op Tre Cime en dan later de slag missen. Dat is ook niet zo gek want hij is nog jong en het is maar heel weinig mensen gegeven om dan al heel constant te zijn.

Maar goed, het zal mij een zorg zijn wie er wint. Zolang er maar spektakel te zien is. En dat moet wel lukken als ik kijk naar de ritten die nog komen en het type renners dat voor het klassement gaat. Het is alleen te hopen dat de ijzersterke Astana ploeg de wedstrijd niet in een ijzeren greep neemt.
Nil volentibus arduum
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Contador is dus niet zo goed als we dachten. Wellicht was het een éénmalige slechte dag, maar dit maakt het wel spannend. Ricco viel overigens in positieve zin op voor mij.
Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk »

Vanmiddag weten we meer:

Afbeelding
peter

Bericht door peter »

Erg mooi. Een Cavendish moet hopen dat hij in de eerste klim geen achterstand oploopt, want anders wordt het erg lastig.
peter

Bericht door peter »

Contador heeft uitstekende zaken gedaan. Ricco heeft laten zien dat hij uitstekend mee kan bergop, maar kan het echte verschil helaas niet maken.

Edit: Di Luca is een vechter, zeg. Ongelooflijk hoe die jongen nog weer terugknokte.
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Morgen een klimtijdrit op de Krohnplatz:

Afbeelding
peter

Bericht door peter »

Daar wordt de Giro beslist, hoor. Ben reuzebenieuwd hoe een Ricco en Di Luca zoiets aanpakken.
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Hangt er een beetje van af. Als Ricco tijd goedmaakt op Contador dan wordt het nog spannend. Er volgt nog een zware bergetappe en een vlakke tijdrit.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Voor de liefhebber: Over zo'n 5 minuten begint op België 1 de uitzending van de klimtijdrit naar Kronplatz. Dat moet spektakel gaan opleveren!
Nil volentibus arduum
joey
Erelid

Bericht door joey »

Ik heb vorige week nog de Mont Ventoux beklommen. Met de auto wel te verstaan. Dat viel niet mee, met al die wielrenners. :666.gif:
Het stinkt aan alle kanten!
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Haha, dat geloof ik graag. Dat is nu eenmaal een berg met grote aantrekkingskracht.

Net bij Sporza een interview met één van de belgen. Die jongen gaf aan dat de meeste renners een compact hebben gestoken en op de steile stukken kiezen voor 34x26 of zelfs 34x29. Dat is, zeker voor profs, wel erg klein hoor. Het ego van die mannen loopt schade op wanneer ze een compact (kleiner voorblad) op hun fiets zetten. Maar verstandig is het wel. Het laatste stuk is niet eens over asfalt.
Nil volentibus arduum
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Die bijnamen. :drecul.gif:
joey
Erelid

Bericht door joey »

Marillion schreef:Haha, dat geloof ik graag. Dat is nu eenmaal een berg met grote aantrekkingskracht.
Je zegt het. Honderden mannen (én vrouwen) worstelen zich naar boven, slingeren over de weg en vergeten dat er ook nog 'gewoon' verkeer is. Bij sommigen vraag je je af of ze de tocht naar boven zullen overleven. Die hebben een ongezonde kleur aangenomen. :smallgrin.gif:
Ga jij het ook eens proberen, Marillion?
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ja, ik ga daar ook nog wel een keer naar boven. Maar ik slinger niet... :666.gif:

Wanneer een berg zo bekend is als de Ventoux maar bijvoorbeeld ook Alpe d'Huez dan moet ineens iedereen daar omhoog fietsen. Ook mensen die daar redelijkerwijs eigenlijk niet toe in staat zijn. Dan hebben ze ook een keer wat te vertellen op een verjaardag, als ze het er tenminste zonder kleerscheuren vanaf brengen. Je ziet ze dan inderdaad vaak bij bosjes 'sterven' op de fiets. Ze weten nauwelijks nog waar ze zijn en hoe ze heten. Dat er ander verkeer is speelt voor hun ook geen rol meer.

Ik gun ieder zijn plezier en zijn uitdaging hoor. En je hoeft ook niet allemaal even snel omhoog te rijden. Maar het moet wel verantwoord zijn. Mensen brengen zichzelf en anderen soms gewoon in gevaar. Zo, tot zo ver deze kleine irritatie van mijn kant.... :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum
joey
Erelid

Bericht door joey »

Klopt helemaal, het is echt gevaarlijk. Er was er eentje die geparkeerd stond, die slingerde midden op de weg, viel om, probeerde het opnieuw, het was eng om te zien. Daar zit je dan achter met de auto. Tegelijkertijd probeerde er een van de andere kant te dalen als Armstrong, dat is ook bloedlink. De ideale lijn volgen, dat werk, en wel met een enorm hoge snelheid. Daar moet je echt voor kunnen sturen. Deze 'wielrenner' vloog bijna de bocht uit.
peter

Bericht door peter »

Moest werken, maar de Dolfijn van Bibione (mooi he Johnk) heeft dus gewonnen. Verrassend dat die CSF renners weer zo erg goed zijn. Ik heb mijn twijfels een beetje, maar wellicht onterecht.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

In het wielrennen heb je inderdaad prachtige bijnamen. Maar ook van alle uitdrukkingen kan ik ontzettend genieten. Vooral de belgen hebben boeken vol met mooie uitdrukkingen.

Nog even over de tijdrit van vandaag:

Contador verrast zichzelf met goede tijdrit

Alberto Contador deed vandaag uitstekende zaken in de Ronde van Italie. Hij pakte tijd op zijn voornaamste concurrenten. ,,Ik ben blij dat renners als Di Luca, Bruseghin en Menchov tijd verloren, maar de koers is nog lang. Vooral de rit over de Mortirolo zal lastig worden.''

,,Het was een unieke ervaring vandaag. Ik moest een versnelling van 34x30 gebruiken.'' Normaal koerst hij met een versnelling van 39x23. Vooruitkijken naar een eventuele eindzege durft Contador ook wel, waar hij in het begin van de koers nog voorzichtig was. ,,Ik heb een sterk team. We hebben allemaal hetzelfde doel: het roze naar Milaan brengen.''

Bron: wielerrevue.nl

Ik zat vanmiddag al te genieten van al die kleine verzetten. Dat doen al die grote ego's niet snel hoor. Maar als liefhebber is het heerlijk om te zien dat het toch ook mensen zijn. De drager van de roze trui steekt gewoon 34x30! :baaa.gif:

Dat heb ik niet eens op m'n fiets zitten. Kleiner dan 30x25 kan ik niet:

34x30 --> 2,42 meter per omwentelling
30x25 --> 2,56 meter per omwentelling

Ik zit er nog steeds over te denken om komende zomer als ik daar zit ook deze tijdrit te gaan rijden. Om te ervaren hoe zwaar dat is en om te kijken hoeveel tijd ik als toerist verlies op de profs. Maar dan is het misschien toch verstandig om nog een extra klein kransje mee te nemen want anders zie ik het niet helemaal goed komen. :blush.gif:

Morgen is het rustdag in de Giro maar het is nog lang niet klaar. We krijgen nog een prachtige bergrit met daarin de Gavia en de Mortirolo. En er is nog een individuele tijdrit. Er valt dus nog genoeg te genieten. Contador lijkt toch de beste papieren te hebben. Hoewel hij niet in topvorm is zie ik hem dit niet meer weggeven.
Nil volentibus arduum
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Peter schreef:Moest werken, maar de Dolfijn van Bibione (mooi he Johnk) heeft dus gewonnen.
Haha, ja. Had ik niet verwacht, want gisteren viel hij nogal door de mand.

Volgens de Belg was de Dolfijn van Bibione aan het spartelen. Totdat de klok in beeld kwam. 'Hij is niet aan het spartelen, hij vliegt!' :smallgrin.gif:
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ja, mooi he.

Ik was ook wel verrast door zijn overwinning. Ik denk dat ik zo een lijstje met 10 renners kan maken die ik eerder had getipt voor de overwinning. Hij heeft zijn winst ook nog eens in het zware steile slot van de klim gehaald. Da's toch straffe kost.
Nil volentibus arduum
Chris

Bericht door Chris »

Theo Bos ligt aardig op snelheid..

Vorige week is de baansprinter Theo Bos met de nationale baanselectie vertrokken naar Mallorca voor een trainingsstage van 2 weken, ter voorbereiding op de Olympische Spelen.
Gisteren werd tijdens de training de snelheid nog even getest. Op een verlaten weg sprintte Theo bergafwaarts voluit achter de begeleidingsauto. Trainer Pavel Buran bestuurde deze auto en klokte 140 kilometer per uur.

http://www.koga.com

*edit: hoop niet dat Bos dat op de Kimera heeft gedaan, kan hij de kinderbijslag wel vergeten ;)
Chris a.k.a Giiser
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ik had het gezien. Tja, misschien wel een leuk filmpje maar eerlijk gezegd vind ik het redelijk dwaas.

De remmen van een racefiets zijn niets vergeleken bij die van een auto. Als die auto dus om wat voor reden dan ook aan zijn rem moet zitten ben je aan de beurt. En dat is ook het geval als je ergens overheen stuurt. Spektakel is het zeker maar verantwoord is anders. Je bent in beide gevallen 100% kansloos.

En dat van iemand die zegt dat alles moet wijken voor de spelen. Het is nogal een risico.....
Nil volentibus arduum
Chris

Bericht door Chris »

Het is een risico natuurlijk, maar je limiet op zoeken hoort er ook bij. En ze zullen niet onbedacht te werk zijn gegaan. Naar de route zal wel gekeken zijn, denk ik dan.

Voor wie het weten wil: De "Olympische" Kimera voor Theo Bos ziet er niet uit... Qua vormgeving dan.
Chris a.k.a Giiser
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Dit heeft weinig met de limiet opzoeken te maken wat mij betreft. Ik vind het een redelijk onverantwoord risico terwijl er geen winst te behalen is. Je gaat er namelijk echt niet harder van fietsen als je dit een keer doet.

Kijk als je een groot verzet steekt en maar dicht genoeg achter die auto blijft hangen dan kun je die snelheid wel halen. Maar het is verder niet toepasbaar in een wedstrijd.

Maar goed, misschien zeur ik wel een beetje. Dat zal dan wel te maken hebben met de valpartij die ik afgelopen zaterdag zelf heb mogen meemaken. In Luxemburg tijdens een afdaling onderuit gegaan in een bocht omdat er allemaal los grind lag waardoor ik m'n grip kwijt was. Dat was niet echt prettig..... :sad.gif:
Nil volentibus arduum
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Oeh! Niets aan overgehouden hoop ik?
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Nee, daar mag ik niet over klagen. Schaafwonden op m'n been, arm en schouder. Een paar pijnlijke ribben en een zere nek. Ik was in ieder geval blij met m'n helm want die schade had ik niet graag op m'n schedel gehad.

Ik heb de rit gewoon uitgereden. Bij een ravitailleringspost een flesje sterilon op de wonden leeggespoten en gaan. Dat ging op zich best goed maar de volgende dag merkte ik toch wel dat je lichaam een behoorlijke opdonder krijgt want toen had ik behoorlijk last van mijn ribben en m'n nek. Maar goed, dit risico loop je nu eenmaal met wielrennen. Morgen m'n fiets weer ophalen. Dan is ie als het goed is weer als nieuw!
Nil volentibus arduum
Plaats reactie