N.E.C. 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » di okt 07, 2008 2:21 pm

NEC had 't de vorige keer netjes geregeld voor de supp. Laten we daar maar weer vanuit gaan...

Afbeelding

:withstupid.gif:

Ramona

Bericht door Ramona » wo okt 08, 2008 12:16 am

Wellicht toch leuke info ook voor de voetballiefhebber hieroh...wat een erelijsten...en daar komt een kluppie als NEC om de hoek loeren...hihi...kicken... :smallgrin.gif: :headbang.gif:

UEFA Cup: De tegenstanders nader voorgesteld
Uitgegeven op 07 oktober 2008 19:43

Dinsdagmiddag werd N.E.C. in het poulesysteem van de UEFA Cup in poule D gekoppeld aan Dinamo Zagreb, Tottenham Hotspur, Spartak Moskou en Udinese. Hieronder stellen we alle vier de clubs nader voor.

Afbeelding

Donderdag 23 oktober: NK Dinamo Zagreb - N.E.C.
Dinamo Zagreb is de grootste voetbalclub in Kroatië en werd opgericht in 1945. In 1967 won Dinamo de Jaarbeursstedenbeker, de voorloper van de UEFA Cup. In 1993 werd Dinamo voor het eerst kampioen van Kroatië, dat toen pas 2 jaar een eigen competitie had na de onafhankelijkheid van Joegoslavië. Na twee kampioenschappen voor Hajduk Split werd Dinamo vijf keer op rij kampioen. Vorig seizoen schakelde Dinamo Ajax uit in de eerste ronde van het UEFA Cup toernooi. Dinamo is Europees zeer ervaren en werd dit seizoen in de 2e kwalificatieronde van de Champions League uitgeschakeld door Shaktar Donetsk. In de 1e ronde van het UEFA Cup toernooi werd Sparta Praag uitgeschakeld na 0-0 in Zagreb en 3-3 in Praag.
Bijnaam: Modri (The Blues, De Blauwen)
Stadion: Maksimir Stadion (capaciteit 37.168)

Erelijst:
Jaarbeursstedenbeker:
winnaar in 1967, finalist in 1963
Kampioen van Joegoslavië (4x): 1948, 1954, 1958, 1982
Beker van Joegoslavië (7x): 1951, 1960, 1963, 1965, 1969, 1980, 1983
Kampioen van Kroatië (10x): 1993, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2003, 2006, 2007, 2008
Beker van Kroatië (9x): 1994, 1996, 1997, 1998, 2001, 2002, 2004, 2007, 2008
Trainer: Josip Kuze
Bekende spelers: Bosko Balaban, Igor Biscan, Tomislav Butina, Tomislav Sokota
Website: www.nk-dinamo.hr

Afbeelding

Donderdag 27 november: N.E.C. - Tottenham Hotspur FC
Tottenham Hotspur werd opgericht in 1882 als Hotspur FC door jongens van de Hotspur cricket club en de lokale basisschool. In 1884 werd de naam veranderd naar Tottenham Hotspur Football and Athletic Club. Hoewel Tottenham Hotspur één van de rijkste clubs van de wereld en zeker van Engeland is, is het de laatste jaren echter niet echt succesvol in de strijd om het landskampioenschap. Vorig seizoen werd de club 5e en begon het na forse investeringen met grote verwachtingen aan het seizoen in de Premier League. Echter, na zeven duels staat de ploeg troosteloos onderaan. Ook Tottenham Hotspur is een zeer ervaren club in Europa. Vorig seizoen schakelde PSV de Londenaren in de 8ste finale uit. Dit seizoen werd Wisla Krakow in de eerste ronde van het UEFA Cup toernooi uitgeschakeld na een 1-1 gelijkspel in Krakow en een 2-1 zege in Londen.
Bijnaam: Spurs
Stadion: White Hart Lane, Londen (capaciteit 36.240)

Erelijst:
Kampioen van Engeland (2x): 1951, 1961
FA Cup winnaar (8x): 1901, 1921, 1961, 1962, 1967, 1981, 1982, 1991
FA Cup finalist: 1987
League Cup winnaar (4x): 1971, 1973, 1999, 2008
League Cup finalist (2x): 1982, 2002
Charity Shield (Supercup), winnaar (3x): 1920, 1951, 1961
Charity Shield (Supercup), finalist 3x): 1967, 1981, 1991
Europacup II, winnaar: 1963
UEFA Cup, winnaar: 1972, 1984
UEFA Cup, finalist: 1974 (verloren van Feyenoord)
Trainer: Juande Ramos
Bekende spelers: Heurelho Gomes, Gilberto, Ledley King, Benoît Assou-Ekotto, Jonathan Woodgate, Didier Zokora, David Bentley, Jermaine Jenas, Luka Modric, Darren Bent, Giovani Dos Santos, Roman Pavljoetsjenko.
Website: www.tottenhamhotspur.com

Afbeelding
Doelman Heurelho Gomes van Tottenham Hotspur

Woensdag 3 december: FC Spartak Moskou - N.E.C.
FC Spartak Moskou werd opgericht in 1922 als de club van het volk. Het wordt gezien als één van de grootste clubs van Rusland. De club is ooit opgericht als vakbondsvoetbalclub en werd daarom door velen als volksclub gezien. In 1936 werd het eerste landskampioenschap behaald en tot de jaren '60 werden er daar nog acht aan toegevoegd. Vanaf eind jaren '80 is de club erg succesvol en heeft het diverse malen het landskampioenschap opgeëist. Zeker vanaf de tijd dat de Sovjet-Unie werd opgesplitst haalde de club vele landstitels binnen. Daardoor is Spartak een vaste deelnemer aan de Europese toernooien. Vorig seizoen schakelde Olympique Marseille de club in de 3e ronde van het UEFA Cup toernooi uit. Dit seizoen werd Spartak in de Champions League uitgeschakeld door Dinamo Kiev. In de eerste ronde van de UEFA Cup werd FC Banik Ostrava uitgeschakeld.
Stadion: Olympisch Stadion Loezjniki (capaciteit 84.745)

Erelijst:
Kampioen Sovjet-Unie (12x):
1936 (herfst), 1938, 1939, 1952, 1953, 1956, 1958, 1962, 1969, 1979, 1987, 1989
USSR Cup winnaar (9x): 1939, 1946, 1947, 1950, 1958, 1963, 1965, 1971, 1992
Landskampioen Rusland (9x): 1992, 1993, 1994, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001
Beker van Rusland (3x): 1994, 1998, 2003
Trainer: Michael Laudrup
Website: eng.spartak.com

Afbeelding
Olympisch Stadion Loezjniki

Donderdag 18 december: N.E.C. - Udinese Calcio
Udinese Calcio S.p.A is opgericht in 1896 als onderdeel van de Società Udinese di Ginnastica. In 1950 werd voor het eerst promotie naar de Serie A afgedwongen. In 1955 degradeerde de club weer, na aftrek van 9 punten vanwege irregulariteiten, maar promoveerde meteen weer terug. In 1964 degradeerde de club echter tot aan de Serie C. Pas in 1979 kwam de club weer terug in de Serie A, waar het verbleef tot 1987. Daarna wisselde het regelmatig tussen de Serie A en Serie B tot in 1995 ze weer naar de Serie A promoveerden, waar ze sindsdien verblijven. De hoogste klassering ooit werd in het seizoen 1954/55 behaald, toen ze tweede werden. In het seizoen 2004/05 eindigde de club vierde, waarmee ze zich voor het eerst kwalificeerden voor de Champions League. De twee seizoenenerna ging het minder en volgden er vele trainerswisselingen. In het seizoen 2007/08 eindigde de ploeg als 7e en plaatste zich daarmee voor UEFA Cup voetbal. In de eerste ronde werd na strafschoppen afgerekend met Borussia Dortmund.
Bijnaam: Bianconeri, Zebrette
Stadion: Stadio Friuli, Udine (capaciteit: 41.705)

Erelijst:
Mitropacup:
winnaar in 1980
UEFA Intertoto Cup: winnaar in 2000
Trainer: Pasquale Marino
Bekende spelers: Antonio Di Natale, Giovanni Pasquale, Samir Handanovic
Website: www.udinese.it

Afbeelding

Bron: http://www.nec-nijmegen.nl/

Ramona

Bericht door Ramona » wo okt 08, 2008 3:44 pm

Mooi en leuk stukje...

Vanavond is hij te aanschouwen in DWDD btw...

Astrid Been:"Mario vindt het trainersvak leuker, denk ik"
woe. 8 oktober 2008

In de rubriek: Voetbalvrouwen, besteedt de VI deze week aandacht aan Astrid Been.

Astrid Been (44) leerde haar latere echtgenoot Mario in een Rotterdamse discotheek kennen. 'Hij was toen al zo lekker brutaal.' Een week na de eerste ontmoeting was het aan. Na avonturen in Italië en Oostenrijk wonen ze met hun kinderen Gianluca, roepnaam Luca (18) en dochter Jamie (14) oner de rook van Rotterdam in Barendrecht.

Ik zat aan de bar in een discotheek toen Mario voorbij liep. Hij wilde een praatje met een vriendin van mij maken, maar hij kwam niet verder dan mijn kruk. "Ga je met me mee naar Texel?", vroeg hij aan het eind van de avond. Ik keek hem aan of hij gek was en ging er niet eens op in. Mario vond dat juist mooi. Een week later spraken we weer af en sloeg de vonk definitief over. Ik weet nog goed dat hij me voor het eerst thuis kwam ophalen. Hij had zich heel netjes aangekleed omdat hij indruk wilde maken op mijn ouders. Hij had een stropdas om en een beige regenjas aan. Die dag heeft hij ook foto van mij gejat. Hij was echt brutaal. De eerste keer dat hij bij me bleef slapen, ging mijn moeder het bed in de logeerkamer opmaken. "Laat dat bed nu maar, ik ga toch bij Asje liggen", zei hij tegen mijn moeder. Bij hem thuis was het anders. Totdat we gingen samenwonen, sliepen we apart. Zijn ouders waren daar best streng in. Hij moest zich op het voetbal concentreren.'

Waar ben je op gevallen bij Mario?
'Mario is heel spontaan, grappig en lief. Hij heeft een grote mond en een klein hartje. Mario kan niet tegen onrecht en oneerlijke mensen. Mario geeft ook graag iemand een aai over zijn bol. Ik denk dat hij zelf die aai juist erg heeft gemist tijdens zijn carrière. Hij speelde vanaf zijn zesde bij Feyenoord. Hij was het talent en het brutaaltje, ledereen ging ervan uit dat hij het ging maken. Misschien waren de verwachtingen wel te hooggespannen, het kon alleen maar tegenvallen. Ik denk dat hij het trainersvak leuker vindt. De mensen verwachten niet zoveel en hij kan zich nu echt bewijzen.'

Mario heeft ook zijn imago tegen gehad?
'Dat heeft dat mij over de jaren het meeste pijn gedaan, dat hij nog altijd Pietje Bell wordt genoemd. Ik vindt niet terecht. Misschien is hij als jongen wel eens laks geweest, maar wat wil je van een kind dat altijd op een voetstuk is geplaatst? Ik kan je zeggen dat Mario vroeger helemaal niet zo'n stapper was. Hij houdt alleen wel van geintjes. Hij lost alles met een grap op. Je kunt met Mario geen ruzie maken, hij kan daar absoluut niet tegen. Ik kan hem verrot schelden en dan maakt hij een geintje. Wat zijn imago betreft kan ik zeggen dat hij echt tegen een vooroordeel opbokst. Ik denk dat hij harder moet werken om serieus genomen te worden. En hard werken dat doet hij. Mario is echt dag en nacht met voetbal bezig. Op de dagen dat we hem thuis zien, is hij meestal nóg met zijn gedachten bij voetbal. Er zijn best wel eens momenten in zijn carrière geweest dat hij een training had kunnen overslaan. Hij heeft het niet altijd makkelijk gehad.'

Afbeelding
Astrid Been.

Waar doel je op?
'Mario en ik hebben veel moeite gehad met kinderen krijgen. Ik had problemen om baby's te dragen tot de levensvatbare leeftijd. We hebben een aantal kinderen verloren door vroeggeboortes. Ik bedoel dan geen miskraam, het waren echt bevallingen. Toen hij bij Feyenoord speelde ging er ook een zwangerschap mis. Mario was bij me in het ziekenhuis toen ons kind te vroeg geboren werd en overleed, Meteen daarna is hij naar de club gegaan om te trainen. Hij had Feyenoord ingelicht en tóch moest hij rondjes lopen. Diezelfde week stond een wedstrijd tegen Ajax op het programma, Zijn trainer zei toen in de krant dat een speler als Mario Been wel binnen 1 uur over de klap heen moest zijn. Hij moest overgaan tot de orde van de dag. Dat heeft me veel verdriet gedaan. Op dat moment had Mario juist een arm om zijn schouder nodig. Mario is superverantwoordelijk. Hij heeft nog nooit een training gemist, ook als trainer niet. Zes jaar geleden, een paar dagen voor de UEFA Cup-finale van Feyenoord, ging weer een zwangerschap mis en hebben we een tweeling verloren. Niemand weet dat. Mario heeft nooit over dat verdriet gesproken. Ik denk dat hij dat ook niet deed omdat hij zich juist zo wil bewijzen. Daarom doet het me pijn als hij keer op keer Pietje Bell wordt genoemd. Mario gaat als trainer met zijn spelers om zoals hij zelf had gehoopt behandeld te worden. Hij geeft ze wel die aai over de bol en is meelevend. Als een speler met zijn vrouw voor iets vervelends naar het ziekenhuis moet, dan verzet hij de training naar de middag. Door zijn eigen ervaringen kan hij ook goed omgaan met zogenoemde lastige jongens. Hij is jong geweest en weet dat iemand fouten kan maken. Hij geeft iemand een tweede kans, zolang je oprecht bent en hem niet in de maling neemt. Maar dat heeft hij snel genoeg door. Afgelopen week was er ophef over Joel Tshibamba die zijn shirt had uitgetrokken en van het veld werd gestuurd. Natuurlijk baalt Mario daarvan. Maar ik weet dat hij nooit lang kwaad kan zijn om zo'n actie.'

Wat is je mooiste ervaring door voetbal geweest?
'Ik vond Italië ontzettend spannend. Ik had het voor geen goud willen missen. Het was er prachtig, de mensen waren heel lief en het eten was natuurlijk geweldig. De voorzitter van Pisa in die tijd (Romeo Anco-netani, red.) was echt knettergek. Hij controleerde de spelers op van alles en ging de huizen langs om te checken of de spelers op bed lagen. Ik ben in Pisa van Luca bevallen. Mario was er niet bij. Omdat ik al twee mislukte zwangerschappen door vroeggeboortes had gehad, zou ik een geplande keizersnee krijgen. Op een avond voordat Mario in trainingskamp ging voor een uitwedstrijd begonnen ineens de weeën. Ik durfde het niet te zeggen, want dan zou die president gek zijn geworden. Trainer, ik kom niet want mijn vrouw moet bevallen, kon je in die tijd niet zeggen. Na de wedstrijd tijdens de terugvlucht uit Sicilië is Luca geboren. Mijn vriendin die bij de bevalling aanwezig was, heeft de verkeerstoren in Rome gebeld. De piloot heeft in het vliegtuig omgeroepen dat Mario vader was geworden. Toen ik van de operatiezaal terugkwam op mijn kamer, stond die gekke voorzitter daar met het halve elftal om mijn bed. Een aantal jaar geleden zijn we met het gezin teruggeweest naar Pisa. We hebben de gynaecoloog die me toen heeft geholpen weer gezien. Omdat ik zo'n moeite had met mijn zwanger-schappen, was het contact hem heel nauw. Hij vertelde me dat hij nog nooit zo nerveus was geweest bij een keizersnee als bij mij. De president van Pisa had hem opgebeld: "Je zorgt dat het kind gezond op de wereld komt, anders zet je nooit meer een kind op de wereld". ''De tijd van Mario als speler bij Feyenoord was vooral erg gezellig. Met Yvonne, de ex-vrouw van Ruud Gullit, Ans Stafleu en de ex van Henk Duut hadden we erg veel lol. Eigenlijk volgden we het voetbal amper. Het was gewoon leuk elkaar te zien. Ik weet nog dat Ans een keer tien minuten na de rust zei: "Och jee, André is gewisseld". Ik begon te lachen, want André had er nog geen minuut in gestaan. Hij zat al heel de wedstrijd op de bank! Zo goed zaten we op te letten. Nu is dat wel anders. Ik ben nu veel meer geïnteresseerd. Het is zwaarder om met een trainer te zijn dan met een speler. Mario wordt nu afgerekend op de prestaties van het team. Het brengt een heel andere verantwoordelijkheid met zich mee. Vorig jaar hebben we het echt wel moeilijk gehad. Mario was heel stil toen het zo slecht ging met NEC. Mensen gaan ook anders doen. Ze doen soms net of je een ziekte hebt. Het is moeilijk onder woorden te brengen, maar vooral Luca en ik voelden het vreemde gedrag. Ook op school was het lastig. Kinderen pesten elkaar en ook al is het misschien als geintje bedoeld, het is niet leuk als ze iets over je vader of over je man roepen. Nu gaat het gelukkig goed en is iedereen positief. Maar ook nu denk ik vaak: Doe eens normaal. Mario is precies dezelfde trainer als vorig jaar. Maar ik ben wel trots op hem. Mario vroeg me net nog of ik dat wel zou zeggen. Hij vindt dat leuk. We zijn samen heel trots op onze kinderen. Onze dochter Jamie doet de theater havo/vwo. Al van jongs af aan heeft ze een droom. Ze wil dansen in musicals. De eerste keer dat we naar een voorstelling gingen en haar op het podium zagen staan, kregen Mario en ik tranen in onze ogen. Door Jamie is onze wereld ook vergroot. Vroeger draaide alles om voetbal. Tegenwoordig gaan we met het gezin naar musicals. Mario gaat ook wel eens alleen met Jamie naar het theater. Hij is dan apetrots als ze alle liedjes meezingt. Onze zoon Luca moet alleen nog examen doen in Economie en dan heeft hij zijn vwo-diploma op zak. Hij speelt in de A1 van Excelsior. Eigenlijk hebben we Luca nooit heel erg gestimuleerd om profvoetballer te worden. We wilden niet van die vervelende ouders worden en we hebben meer op school gehamerd omdat hij geen supertalent is. Achteraf hebben we daar wel spijt van. Ook hij moet namelijk doen waar hij gelukkig van wordt. Mario heeft hem nu op het hart gedrukt het maximale uit zijn talent te halen. Of het nu Barendrecht 1 of Excelsior 1 is, wij zijn tevreden. Al hoop ik als moeder dat hij gaat doorstuderen.

Bron: http://www.detrouwehonden.nl/

Ramona

Bericht door Ramona » do okt 09, 2008 8:39 am

"Succes NEC is geen kwestie van geluk"
woe. 8 oktober 2008

Vandaag in de Gelderlander.

"Succes NEC is geen kwestie van geluk"
Iets afstandelijker dan toen hij nog technisch directeur was, volgt Leen Looyen te­genwoordig de verrichtingen van NEC. Toch zat hij op het puntje van zijn stoel toen er gisteren geloot werd voor de groepsfase van het UEFA Cup- toernooi.

Zelf was hij er tot zijn spijt niet bij. Leen Looyen, hoofd scouting bij NEC, bevond zich in mediterrane sferen toen de Nij­meegse club zich vorige week ten koste van Dinamo Boekarest plaatste voor de groepsfase van de UEFA Cup. „Ik was op vakantie, daar was het deze zomer nog niet van gekomen. Ik kon de wedstrijd daar ook nergens op televisie vol­gen. Gelukkig hielden Theo van Benthum (stadionmanager, red.), Marij Peters (persfunctionaris) en ook mijn buurman mij per sms keurig op de hoogte van de ont­wikkelingen. Elke keer als mijn mobieltje begon te piepen, schrok ik, was ik bang dat we een doel­punt tegen hadden gekregen. Maar gelukkig bleef het 0-0.”

Dat NEC het zou redden in Roe­menië, had Looyen vooraf voor­speld. „Ik was bij de thuiswed­strijd tegen Dinamo analist bij TV Gelderland. Ik had vooraf de rap­porten van Ron de Groot doorge­nomen en had daardoor een goed beeld van het elftal. Die Roeme­nen dachten vooraf dat onze ach­terhoede kwetsbaar was, maar in mijn ogen gold dat juist voor hún laatste lijn. Ik ging er daarom van­uit dat NEC ook daarginds zou sco­ren. In dat geval hadden zij er drie moeten maken en was het beslist geweest. Dat gebeurde uiteindelijk niet, maar met een goede organisa­tie kom je tegenwoordig een heel eind.” Na terugkomst in Nederland kreeg Looyen de beelden van het duel in Boekarest alsnog te zien. „ Als zij vlak voor tijd die enorme kans hadden benut, was het voor NEC een moeilijk verhaal geworden. Dan hadden wij een mentale tik gekregen en waren zij juist met vertrouwen de ver­lenging ingegaan.”

Toch wijst Looyen de suggestie dat Vrouwe Fortuna NEC de laatste tijd veelvuldig bij de hand neemt, na­drukkelijk van de hand. „ Geluk en pech, eigenlijk be­staat dat niet. Als het dubbeltje week in, week uit de goe­de kant op valt, is dat geen kwes­tie van geluk, maar veeleer van een goede organisatie.” „Dat is in mijn ogen de grote kracht van het huidige NEC. Ma­rio Been zorgt ervoor dat de veld­bezetting te allen tijde intact blijft. Neem de wedstrijd van zondag te­gen Feyenoord. We misten een paar belangrijke spelers, maar om­dat iedereen precies weet wat hem te doen staat, merk je dat nauwe­lijks.”

Looyen noemt het bereiken van de groepsfase een zegen voor NEC. „ Je speelt nu vier wedstrij­den tegen Europese clubs van naam. Daardoor word je als club op de kaart gezet. Maar het is voor­al geweldig voor de ontwikkeling van het elftal. In dit soort wedstrij­den leren met name jonge voetbal­lers meer dan je ze in twee jaar met trainen kunt bijbrengen.” Samen met het kantoorpersoneel van het Goffertsta­dion was Looyen gistermiddag in het spelershome van NEC aandachtig toe­schouwer bij de lo­ting. „Ik trap een open deur in, maar er zitten geen slech­te clubs bij. Maar el­ke ploeg heeft gedu­rende een seizoen goede en mindere fases. NEC is de laat­ste tijd goed in vorm, en daarom ben je niet bij voorbaat kansloos”, dacht Mister NEC kort voordat dui­delijk werd welke vier opponen­ten er uit de koker zouden komen voor de Nijmeegse club. „ Spartak Moskou en Dinamo Za­greb zijn geen aansprekende tegen­standers”, meende Looyen nadat het resultaat van de loting bekend was geworden. „Tottenham en Udinese thuis, dat zijn natuurlijk prachtige wedstrijden voor de sup­porters. Het zijn alle vier gerenom­meerde ploegen, maar ik denk toch dat we het sportief slechter hadden kunnen treffen.”

Tottenham is de weg kwijt
De Londenaren maken met twee punten uit zeven duels de slechtste seizoensstart sinds 1912. Geld is nooit het probleem opWhite Hart La­ne. De 126 jaar oude club staat op naam van het be­drijf van multimiljardair Joe Lewis en voorzitter Daniel Levy en heeft een geweldig trainingscomplex (mét coun­tryclub en golfbaan) in eigendom. Maar geld blijkt ook nooit de op­lossing. Jol spendeerde vorig jaar nog 53 miljoen euro, de teller bij Juande Ramos stond na sluiting van de transfer­markt vorige maand op 77 miljoen. Het resultaat: een elfde plaats vorig seizoen, de twintigste en laatste stek nu. En dat met klinkende namen als Heurelho Go­mes (oud-doelman van PSV), Roman Pav­lioetsjenko (Spartak Mos­kou), Luka Modric (Dinamo Za­greb) en prijzige Engelsen als Dar­ren Bent (24 miljoen euro) en Da­vid Bentley (17,5 miljoen).

Udinese start sterk in Italië
De gevaarlijkste aanval­ler bij Udinese luistert naar de naam Antonio di Natale. De nummer tien speelt al vier jaar voor de club uit Noord-Italië, was eer­der actief bij Empoli en stond in de belang­stelling van VfLWolfs­burg uit Duitsland, terwijl in eigen land Inter Milaan hem wel wilde hebben. Di Natale sluit zijn car­rière echter af bij Udinese waar hij zijn contract onlangs verlengde tot medio 2013. In oktober wordt Di Natale 31 jaar. Oud-Willem II- speler Henry van der Vegt en de huidige Sparta-doel­man HaraldWapenaar droegen in het verle­den het wit-zwarte shirt van Udinese, dat in de knock out-ronde Borussia Dortmund uitschakelde en in de Serie A een droomstart beleeft. Na zes duels deelt het de koppositie met Lazio en Internazionale.

Spartak steunt op Laudrup
De bekendste naam bij Spartak Moskou is ongetwijfeld die van de trainer. Pre­cies een maand gele­den tekende de Deen Michael Laudrup ( 44) een contract voor ander­half jaar bij Spartak, dat in de der­de voorronde van de Champions League kansloos was tegen Dina­mo Kiev (twee keer 4-1 neder­­laag), prompt Stanislav Tsjertsjes­ov ontsloeg en met Laudrup de groepsfase van de UEFA Cup bereikte door met moeite Ba­nik Ostrava aan de kant te zetten. Na de 1- 0 zege in Slowakije werd het thuis een krappe 1-1. Met nog tien wedstrijden te gaan in de Russische competitie staat Spartak derde op negen pun­ten van koploper Rubin Kazan. Het Loezjniki- stadion biedt plaats aan 84.745 mensen. Spartak speelt thuis op kunstgras.

Dinamo mist vooral Modric
Bij Ajax moesten ze even slikken toen het lot Dinamo Zagreb aan NEC koppelde. Vorig seizoen werden de Am­sterdammers door de Kroatische kampioen al in de eerste ronde uit het UEFA Cup- toer­nooi geknikkerd. Dinamo deed twee maanden geleden een gooi naar het hoofdtoernooi van de Champions League, maar sneuvel­de in de derde en laatste voorron­de tegen Sjachtar Donetsk. De Kroaten bereikten de groepsfase van de UEFA Cup door Sparta Praag uit te schakelen. Na een schamele 0-0 in eigen huis scoorde Dinamo in Tsjechië liefst drie keer: 3-3. De grootste aderla­ting was onlangs het ver­trek van Luca Modric. De aanvaller stond in de belangstelling van Bar­celona en Chelsea, maar werd voor 20 miljoen verkocht aan Tot­tenham Hotspur, ook tegenstan­der in groep D.

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 10, 2008 8:31 am

De Jeugd van NEC:
Joey Brock

Door: Carl | Gepubliceerd: Gisteren 21:04

Een vaste rubriek die regelmatig op ForzaNEC terugkeert is De Jeugd van NEC. ForzaNEC praat in deze rubriek met een talentvolle speler uit Jong NEC of de NEC voetbalschool. Deze keer is het de beurt aan Joey Brock, lid van de eerste selectie en spelend in Jong NEC.

Joey Brock (20) is een van de nieuwe talenten voor wie Mario Been de tijd rijp achtte de overstap naar het eerste elftal van NEC te maken. Voor de geboren Arnhemmer een mooie kans om te laten zien wat hij kan. De speler met het sterke linkerbeen zal de strijd aan moeten gaan met Youssef El-Akchaoui. ''Maar ik kan de hele linker flank bestrijken.''

Afbeelding

De gretigheid straalt van Joey af als hij begint met vertellen. ''Ik ben van nature een linksback, maar ik kan de hele linkerkant bestrijken. Ik ben een harde werker, redelijk technisch, prima in de opbouw en ik houd van opkomen. Daarom is het geen probleem voor mij als ik op de linkshalf of -buitenpositie wordt neergezet. Ook het fysieke aspect hoeft voor mij geen belemmering te vormen om minuten in het eerste elftal te maken, ik kan tot nu toe prima mee. Natuurlijk heb ik nog geen ervaring in het betaald voetbal, dat moet nog komen. Dit jaar wordt voor mij dan ook veel leren van de oudere spelers. Ik zal nog een stuk rustiger aan de bal moeten worden. Dat is samen met mijn positionering mijn grootste verbeter punt. Als ik dat verbeter ziet de trainer het zeker in mij zitten. Ik hoop dat ik als linksback de kans zal krijgen door te breken. Ik heb sowieso al mijn zinnen op het slagen in het profvoetbal gezet. Ik heb nog een tijdje CIOS gecombineerd met voetbal, maar dat ging op een gegeven moment gewoon niet meer.''

''Ik ben weer terug op het oude nest, zo voelt het. Tot in de D'tjes heb ik bij Arnhemia gespeeld, uit Arnhem-Zuid. Toen kreeg ik een brief van NEC of ik een keer op een paar proeftrainingen wilde komen. Ik mocht na de eerste training al blijven. Ik heb het zeer naar mijn zin gehad in de jeugd. Het ging prima en ik raakte bevriend met jongens als Nicholas Skverer, Dominique Scholten en Bart van Brakel. Op een gegeven moment begon Vitesse echter te trekken. Zij wilden me graag hebben. Daar had ik aanvankelijk niet zo veel zin in, bij NEC zat ik goed. Op een gegeven moment is Vitesse echter meer achter me aan gaan zitten. Ze hadden destijds een van de beste jeugdopleidingen van Nederland, en toen mijn ouders mij probeerden over te halen ben ik uiteindelijk toch gegaan. Daar heerst een andere mentaliteit. Ze zijn er minder streng voor je, dat heb ik bijvoorbeeld ondervonden met een blessure. Na een paar jaar Vitesse raakte ik geblesseerd aan de meniscus. Er werd kort naar gekeken maar er leek niets aan de hand, ik heb er nog tijden mee door gevoetbald. Tweeënhalf jaar geleden kwam ik weer terug bij NEC. De jeugdopleiding van Vitesse is niet meer wat het geweest is, en na interesse van enkele andere clubs besloot ik terug te keren op het oude nest. Hier bleek de blessure nog aanwezig te zijn. NEC hielp me daar uitstekend bij. De blessure werd meteen aangepakt maar toch stond ik vier maanden aan de kant. Ik kreeg een streng schema van wat wel en niet mocht en ik werd er helemaal bovenop geholpen. Dat was de eerste keer in mijn leven dat ik zo lang aan de kant stond met een blessure. Daar heb ik wel veel van geleerd. Vooral geduld is dan schone zaak, en dat heb ik meegenomen. Ik heb in alle rust andere jongens kunnen zien voetballen. Na mijn blessure had ik wel een basisplaats. Het voetbal ging prima. Vanaf dit jaar zit ik dus bij het eerste elftal. Dat is mijn beloning voor een goed seizoen vorig jaar.

Afbeelding

''Hier in Nijmegen horen ze niet graag over Arnhem en Vitesse, dat begrijp ik natuurlijk. Vitesse is voor mij ook een gesloten boek. Ik speel nu hier in Nijmegen en heb me er altijd thuis gevoeld. Terug naar NEC komen vóélde ook als thuiskomen. Verder voel ik totaal niet de behoefte na te trappen naar mijn oude club. Ik kijk vooruit naar de toekomst en die ligt bij NEC.''

''Mijn karakter is behoorlijk emotioneel. Ik ben een gevoelsjongen. Ik doe wat ik denk en gedraag me naar hoe ik in mijn vel zit. Als ik niet goed in mijn vel zit speel ik ook slechter. Ik ben van mezelf uit niet op mijn mondje gevallen maar nu bij het eerste elftal kan ik natuurlijk niet zeggen wat ik wil. Wat dat betreft heb ik mijn plaats wel leren kennen. Ik leer in ieder geval heel veel van de oudere jongens. Vooral Zomer, Wisgerhof, Otten, Radomski, Pothuizen en Van Beukering vind ik wat dat betreft de as van het team. Zij steunen je altijd in goede zin en helpen je vooruit, wat niet wil zeggen dat de rest van het team dat niet doet hoor. Met de trainer kan ik ook prima opschieten. Hij heeft vertrouwen in me. Ik zal niet overhaast worden gebracht, maar misschien kan ik invallen als er blessures of schorsingen zijn. Dan kan ik me bewijzen in het team. Volgend seizoen hoop ik in ieder geval zeker de kans te krijgen. Ik heb voor drie jaar getekend, dus mijn kans komt wel.''

Bron: http://www.forzanec.nl

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » vr okt 10, 2008 2:10 pm

Ik wist niet dat die kleine Joey was uitgekeken op keepen en al twintig jaar oud is. Even rekenen, dat maakt Ramona dus...

Geboren Arnhemmer, tot en met de D'tjes in Arnhem-Zuid? Ramoon, dat had je ons nog nooit verteld!
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 10, 2008 3:12 pm

Je humor blijft o n g e e v e n a a r d ... :1evil.gif:

:smallgrin.gif:

Ramona

Bericht door Ramona » wo okt 15, 2008 6:07 am

Leuk stukje over Sibum...

"Niet beter van een veer in je reet"
din. 14 oktober 2008

Het is dezer dagen geen straf om speler te zijn van NEC. De club gaf de topprestaties van vorig seizoen de afgelopen weken een prachtig vervolg met kwalificatie voor de groepsfase van de UEFA Cup en een uitzege bij Feyenoord. Een van de factoren tot succes is ‘winteraankoop’ Bas Sibum. De geboren Drent is sinds zijn komst een belangrijke speler geworden. Goal.com had een interview met Sibum

Een dertigtal mensen staat langs het trainingsveld van NEC naar de spelers te staren. In de herfst zal je zelden mooiere dagen vinden dan deze donderdag: strakblauwe hemel en een lekker briesje. Bovendien laat Mario Been zijn spelers een lange partijvorm afwerken. Dat kan slechter, hoor je de toeschouwers bijna denken.

Wij letten vooral op Bas Sibum. De middenvelder valt op de felle training op door zijn luidde stem. Hij schroomt niet om zijn mond open te trekken en de aanvallers die constant balverlies leiden ervan langs te geven. Met zijn 25 jaar is Sibum toch een van de oudere spelers en dat lijkt door te werken in z’n rol. Zijn team gaat, door onder andere twee tegengoals van Collins John, uiteindelijk met 3-1 ten onder. Een vrij weekend volgt, maar eerst wachten wij nog.

Afbeelding

Net getraind. Stond iedereen met de shirtjes aan te douchen?
Lachend: "Alleen Rutger Worm en Joël Tshibamba stonden met alle kleren aan te douchen. Nee maar even serieus. Daar is de afgelopen weken genoeg over gezegd. Die jongens weten nou geloof ik wel wat wel en wat niet de bedoeling is."

Beschrijf de afgelopen zeven dagen eens bij NEC.
"Dit was een prachtige week. Het kon gewoon niet beter. We zijn in Boekarest doorgekomen naar de poulefase van de UEFA Cup na de mooie 1-0 in Nijmegen en een paar dagen later pakken we in De Kuip de drie punten tegen Feyenoord. Het was een groot feest bij ons."

Wat vind je van de loting, met onder andere Tottenham Hotspur en Udinese?
"Voor ons was elke ploeg die uit de koker kwam mooi. Het enige wat jammer is, is dat we die twee mooie ploegen in Nijmegen treffen. Ik had die duels ook graag uit willen spelen. Dat geldt natuurlijk ook wel voor Dinamo Zagreb en Spartak Moskou, maar iedereen wil natuurlijk wel een keer op het veld van White Hart Lane spelen."

Jullie zijn historie aan het schrijven met de ploeg. Heb je dat door?
"Ja absoluut. Maar het kan nog mooier hè! We doen natuurlijk niet voor spek en bonen mee in de UEFA Cup. Natuurlijk moeten we van dit avontuur genieten, maar ik wil tegen elke ploeg winnen. Of dat nou Tottenham is of niet. Daar gaan we voor."

Jij kwam eind januari hier terecht. Hoe hing de vlag er toen bij?
"Op dat moment waren ze net door FC Zwolle uit de beker geknikkerd. De doelstelling was om ons uit de onderste regionen te voetballen en een aantal wedstrijden te winnen. Nou goed, een aantal werden er heel veel. Ik geloof dat we op de stand over het kalenderjaar 2008 mede aan kop gaan."

Trainer Mario Been gaf verschillende malen aan erg blij met je te zijn. Hoe is jouw band met hem?
"Ik vond dat fijn om te horen. Mijn band met hem is uitstekend. Buiten het veld is hij op een persoonlijke manier ook een hele lieve man. Hij heeft oog voor iedereen en zorgt dat niemand buiten de boot valt. Of ik zijn verlengstuk ben? Dat weet ik niet. Ik probeer dingen zo goed mogelijk te doen voor het team. Feit is dat de één wat meer coacht dan een ander. Ieder heeft z’n taak."

Wat is het doel voor dit seizoen?
"Met deze spelersgroep en deze begroting moeten we de play-offs voor Europees voetbal halen. Daar gaan we voor en niets minder. Er zijn wel een aantal belangrijke spelers vertrokken, zoals Krisztián Vadócz en Jeremain Lens. Daar hebben we natuurlijk wel goede vervangers voor teruggekregen. De basis staat ook gewoon. De keeper en de meeste verdedigers zijn ook gewoon hetzelfde. Dat is een basis waar je moeilijk tegen scoort. Wij hebben een redelijk ingespeeld team."

Afbeelding

Jouw vertrek bij Roda JC kwam door de slechte relatie met Raymond Atteveld. Wat denk je van zijn ontslag vorige week?
"Weet je wat het is. Ik wil het daar gewoon niet meer over hebben. Ik wil nu geen zout in de wonden gaan strooien. De meeste mensen daar weten wel waarom ik ging en weten ook dat het niet aan m’n voetbalkwaliteiten lag. De spelers, de directeur en de Raad van Commissarissen wilden allemaal niet dat ik ging, maar ik wilde niet anders."

Jouw moeder is tijdens je tienerjaren overleden. Hoe ga je daar als jonge jongen mee om?
"Dat is lastig. Ik mis haar elke dag. Het is gewoon heel moeilijk. Hoe zet je, je daar overheen? Vergeten doe je het nooit. Ze zeggen vaak dat het slijt, maar dat gaat wel langzaam kan ik je vertellen. Elke dag denk je eraan. Het is echt doodzonde dat ze er niet meer is. Misschien dat ik hierdoor eerder volwassen ben geworden om dat je dit soort dingen mee hebt gemaakt."

Is de band met je vader daardoor sterker geworden?
"Die band was altijd al heel sterk. Hij is m’n beste maatje die ik heb. Elke dag spreek ik ‘m. Bovendien is-ie ook mijn zaakwaarnemer. Je hebt ook wel eens woorden met elkaar als er weer eens wat speelt. Hij is ook m’n meest kritische fan. Maar dat is beter dan dat je steeds zou horen dat je de beste bent. Als wij samen wegrijden van een wedstrijd dan hebben we bij de eerste stoplichten alweer ruzie omdat dit niet goed was of dat verkeerd ging. Toch ben ik daardoor verder gekomen dan menig ander. Van een veer in je reet wordt je niet beter."

Ramona

Bericht door Ramona » do okt 16, 2008 6:37 am

Leuk... :neutral.gif:

Uit de oude doos: NEC-Ajax (1990)
woe. 15 oktober 2008

Voor deze uit de oude doos nemen we je mee naar zondag 6 mei 1990,de dag dat ons NEC moest spelen tegen Ajax voor lijfsbehoud in de eredivisie. NEC had de week ervoor verdienstelijk gespeeld tegen aartsrivaal vitesse, maar het bleef 0-0 op Monnikenhuize. Hierdoor stond NEC met nog 1 speelronde te gaan 16e van de 18 ploegen. Haarlem was al gedegradeerd en NEC en Den Bosch moesten uitmaken wie rechtstreeks degradeerde en wie een promotie-degradatiewedstrijd mocht spelen tegen Emmen uit de eerste divisie. NEC had in deze laatste wedstrijd aan 1 punt genoeg om tegen Emmen aan te mogen treden en Ajax had aan 1 punt genoeg om zich kampioen van Nederland te mogen noemen. Tot op deze dag won NEC echter nog nooit van Ajax in 31 eerdere competitie-wedstrijden.

Afbeelding
Selectie NEC 1989-1990

Het werd een rare middag in de Goffert, die deze dag veel Ajax supporters herbergde, die natuurlijk graag bij dit mogelijke kampioenschap van hun ploeg aanwezig wilde zijn. In die tijd was het nog niet zo moeilijk kaarten te krijgen voor andere vakken, dus de Amsterdammers zaten door het hele stadion. De Goffert was uitverkocht met 25.000 man (gemiddelde dit seizoen was 6444, per wedstrijd).

Het was 14.30 uur en de gladiatoren betraden het veld, al snel werd duidelijk dat NEC het Ajax niet makkelijk ging maken en zij dapper gingen strijden voor hun laatste kans op lijfsbehoud. Vooral Manuel Sanchez Torres en Carlos van Wanrooy verzorgde veel storend werk en zorgde ervoor dat Ajax nauwelijks gevaarlijk werd voor het doel van Brookhuis.

In de 19e minuut mocht NEC de eerste hoekschop van de wedstrijd nemen. Marco Roelofsen draaide de corner prachtig op het hoofd van de inkomende Mitchell van der Gaag, die doelman Stanley Menzo met een fraaie kopbal in de hoek volledig verraste. NEC leidde met 1-0 en een vreemde gewaarwording was het, dat het redelijk stil was in de Goffert, je hoorde alleen constant het NEC,NEC,NEC gezongen door een kleine groep fans op de east-side.

Afbeelding

Doelpunt van NEC in de 19e minuut.

In de 35e minuut echter ging het stadion echter volledig uit zijn dak (ik denk voor de enige keer in de historie voor een tegenstander van NEC). Roy passeerde 3 NEC-ers, Pettersson maakte een overstapje, wat Brookhuis volledig verraste en Wim Jonk knalde de 1-1 in de touwen. Maar al met al waren beide partijen erg tevreden met de 1-1 russtand in Nijmegen.

De 2e helft werd voor beide ploegen een formaliteit, Ajax mocht van NEC de bal rustig 25 minuten rondtikken zonder enige aanvalspoging te wagen. NEC vond het allang best en koesterde het punt, beide ploegen hadden in de rust duidelijk een herenakkoord gesloten. Het gekke was dat NEC bij een overwinning zelfs geen degradatiewedstrijd hoefde te spelen (MVV stond met 5-2 achter bij Groningen) tegen de Nr. 2 van de nacompetitie Emmen. NEC durfde het simpelweg niet aan het Ajax moeilijk te maken, omdat ze dan misschien zelf in de val liepen en een nederlaag zou voor beide ploegen desastreus zijn.

“Het hoogtepunt” in de 2e helft speelde zich dan ook niet af op, maar rond het veld, waar in de 30e minuut enkele Ajax supporters, op onoverdekt rechts, de banken begonnen te slopen en met behulp van wollen dekens, die ze over het prikkeldraad van de hekken, gooide het veld betraden. Deze iets te enthousiaste Amsterdammertjes waren echter iets te vroeg om met hun ploeg het kampioenschap te vieren. Nog 4 minuten stonden er op de klok. Scheidsrechter Houben besloot de wedstrijd te staken tot het inmiddels dik bevolkte Goffertveld, leeg was. In eerste instantie leken de Amsterdammers hier geen gehoor aan te geven. Toen echter Ajax voorzitter van Praag de microfoon pakte en de woorden sprak: “Jullie hebben het dit jaar al 2 keer verziekt, jullie weten toch nog wel van die brief van de UEFA (het stavenincident)” en met wat hardhandig optreden van de ME lukte het toch de Ajax supporters weer achter de hekken te krijgen. Onderweg terug het vak in namen de Ajax supporters nog wel even de grote NEC balkenvlag mee die op de sintelbaan lag en scheurde deze provocerend doormidden. NEC reageerde echter adequaat door om te roepen, dat de supporters van het bestuur een mooie nieuwe vlag kregen, dit tot grote woede van de Ajax supporters en hoongelach van de NEC aanhang vanaf de east-side.

Afbeelding
Kaartje NEC-Ajax (1990)

De wedstrijd eindigde alsnog naar 90 minuten gespeelde te hebben in 1-1 dus en Ajax werd kampioen, maar belangrijker nog NEC was bijna veilig. Ze moesten alleen nog over 2 duels afrekenen met eerste divisionist Emmen. (2 juni 1990 in Emmen werd het later 1-2 en thuis op 6 juni bleef het 0-0, waardoor NEC in de eredivisie bleef). De reacties naar afloop spraken boekdelen een opsomming:

Arno Arts: Beaamde in de kleedkamer dat er het laatste half uur sprake van een pact was:
‘Een kwartier naar rust liep ik al met Jan Wouters te praten. Ik zeg:’’het is wel mooi geweest’’. Hij vond dat ook. We hebben afgesproken naar afloop shirts te ruilen en verder heb ik hem niets meer zien doen. Hij kwam in ieder geval de middenlijn niet meer over.

Manuel Sanchez Torres: Was er van overtuigd dat de Ajax spelers meteen naar rust al niet meer wilde voetballen. Van het Schip wilde meteen al niet meer, maar ze moesten van Beenhakker nog even een poging wagen. Tot slot willen we je de humoristische reactie van NEC trainer Leen Looyen niet onthouden: “Ik vond alleen dat het jagen op de bal in de slotfase slecht verzorgd was”.

Opstelling NEC: Brookhuis,Gemert,Lok,Van der Gaag,Paymans,Aalbers,Roelofsen,v.Wanrooy,Sanchez Torres,Grim(58.min Janssen) en Arts.

Opstelling Ajax: Menzo,Blind,Vink,Verkuyl,Winter,Wouters,Jonk,Witschge,v.’t Schip,Pettersson en Roy.

Toeschouwers: 25.000 (uitverkocht)

Afbeelding
Rondom de wedstrijd waren er de nodige rellen

Afbeelding

Ramona

Bericht door Ramona » do okt 16, 2008 4:29 pm

Boeiend stuk...

Bad Blue Boys
don. 16 oktober 2008

Paniek op Stadionplein 1! Na de "Hel van Boekarest" blijkt dat het nog erger kan. NEC moet uit naar Zagreb, de hoofdstad van Kroatië waar de Bad Blue Boys de baas zijn. Lonneke maakte al bekend dat Dinamo Zagreb op de eerste plaats staat van de lijst met meest risicovolle duels van de UEFA. NEC vindt het zelfs zo gevaarlijk dat er al snel (nog voordat er overleg is geweest in Zagreb) besloten wordt om geen bussen te regelen naar de wedstrijd omdat ze onze veiligheid niet kunnen garanderen. Zelfs de SV gaat in dit besluit mee. Gebaseerd op ervaringen van andere clubs die er de afgelopen jaren zijn geweest wordt er gezegd.

Wie zijn deze Bad Blue Boys? en hoe is deze groep ontstaan? DTH ging op onderzoek'
Afbeelding

Als NEC tegen Dinamo Zagreb speelt zullen we kennis maken met één van de meest fanatieke supportersgroepen in Europa. De ‘Bad Blue Boys’, Een naam die is afgeleid van de film Bad Boys, met Sean Penn in de hoofdrol. Blauw, de kleur van Dinamo werd aan de titel toegevoegd, de radicale zijtak van de supportersclub ‘Udruga navija a Dinama’, volgt de ploeg overal; zowel thuis als bij uitwedstrijden. Ze zijn luidruchtig, staan hun ploeg bij en regeren met harde hand. Ze zijn de schrik van Zagreb en deinzen nergens voor terug. En als de prestaties achterblijven zijn ze niet te beroerd om de spelers ter verantwoording te roepen. Geweld wordt daarbij niet geschuwd...

Pips Chips & Video Clips: Dinamo Ja Volim, Bad Blue Boys Hymne.

Connect & BBB: Boja Mojih Vena, Rappers van de Bad Blue Boys.

De club lijkt zich niet te schamen voor haar harde kern, sterker nog: het geweld wordt goedgepraat. Op de officiële website, is te lezen hoe de Bad Blue Boys in het begin van de jaren negentig hun club overal achterna reisden en hierbij geweld niet schuwden. ‘Vaak was het onvermijdelijk dat de supporters betrokken raakten bij gevechten, ze moesten immers Dinamo aanmoedigen en hun loyaliteit aan de club tonen’, verklaart de tekst.

Behalve tegen rivaliserende supporters gebruiken de Dinamo-fans ook geweld tegen hun eigen spelers. Daar kan Dario Zahora over meepraten. Terwijl hij voor een rood stoplicht stond te wachten werd hij in januari 2005 uit zijn auto gesleurd en afgetuigd. Dinamo had net met 4-2 verloren van Rijeka en de Bad Blue Boys vonden dat de speler een lesje had verdiend. ‘We willen spelers die met hun hele hart en ziel strijden en bereid zijn voor de club te sterven. We willen geen mietjes’, verklaarde de toenmalige voorzitter van de supportersclub.

Maar het gaat verder dan dat, de Bad Blue Boys zouden volgens de mythe zelfs de aanstichters zijn geweest van de burgeroorlog die het voormalig Joegoslavië begin jaren negentig verscheurde.

Want voor veel Kroaten begon de oorlog in het voormalige Joegoslavië niet in juni 1991, maar op 13 maart 1990. De dag dat het Servische Rode Ster Belgrado in en tegen Dinamo Zagreb speelt. "The Bad Blue Boys" zijn aanwezig, evenals de harde supporterskern van Rode Ster Belgrado, geleid door de Servische ultranationalist en Rode Ster "supporter" Arkan. (Arkan was commandant van de paramilitaire groep Arkans Tijgers. Deze groep wordt verantwoordelijk gehouden voor oorlogsmisdaden in 28 regio's. Arkan zal hiervoor nooit terecht staan bij het Joegoeslavietribunaal in Den Haag omdat hij op 15 juni 2000 vermoord wordt) De Serven tarten de Kroaten voorafgaand aan de wedstrijd met opmerkingen als "Zagreb is Servisch" en "Wij zullen Tudjman doden" (Franjo Tudjman is de Kroatische leider die voor een onafhankelijk Kroatië was). Plastic stoelen worden op het veld gesmeten en later worden de Dinamo supporters met messen aangevallen. De hoofdzakelijk door Serven gedomineerde politie liet het gebeuren.

Totdat "The Bad Blue Boys" het welletjes vonden, door de hekken braken en met duizenden het veld innamen. De politie was verrast, de Rode Ster spelers waren als een speer van het veld vertrokken en één van de grootste voetbalinvasies ooit was een feit. Opvallend was dat enkele Kroatische spelers, waaronder Zvonimir Boban, op het veld bleven en beschermd werden door "The Bad Blue Boys". Niet veel later werd diezelfde Boban gekroond tot de nieuwe volksheld van Kroatië. Want toen een Kroatische supporter door een politieagent werd afgeranseld, sloegen ook bij Boban de stoppen door. De politieagent werd door een karatetrap van Boban geveld, de supporter kon ontsnappen en Boban vluchtte snel terug naar de veilige kring Zagreb supporters, die hem uiteindelijk het stadion uitleidden. Boban sprak later als volgt over zijn daad: "Here I was, a public face prepared to risk his life, career, and everything that fame could have brought, all because of one ideal, one cause; the Croatian cause".

Afbeelding
Zvonimir Boban had een prima traptechniek.

De wedstrijd werd nooit gespeeld. De veldslag in deze "hel" duurde ruim een uur, veroorzaakte 60 gewonden en wordt gezien als de symbolische start van de Kroatische onafhankelijkheids-oorlog en het einde van de Joegoslavische competitie. Begin 1992 werd het onafhankelijke Kroatië officieel erkend

"Veel van ons zijn er van overtuigd dat daar de oorlog tegen de Serviërs is begonnen’’, zegt Domazet (oud voorzitter van Udruga navija a Dinama. ,,We zijn de best georganiseerde supportersclub in Kroatië. Dat is onze grote kracht.’’ Veel leden van de Bad Blue Boys vochten, net als de fans van veel andere Kroatische clubs, tegen de Servische agressor en moesten dat met hun leven bekopen. Ter nagedachtenis aan de leden van de Bad Blue Boys die sneuvelden werd een monument opgericht onder de West-tribune van het Maksimir stadion van Dinamo Zagreb.

Afbeelding
Het monument bij het stadion.

NEC laat vandaag via de Gelderlander weten dat het een bewuste keuze was om geen bussen te laten rijden na overleg met Ajax en Heerenveen. Deze twee Nederlandse clubs hebben de afgelopen jaren tegen Dinamo Zagreb gespeeld. Nu zijn er tegen Ajax een aantal kleine incidenten gebeurd die te vergelijken zijn met NEC in Boekarest. Heerenveen heeft nergens last van gehad en ook tegen Arsenal is er vorig jaar niks gebeurd. Zelfs het nationale team van ENgeland heeft de afgelopen 3 jaar 2 keer in Zagreb gespeeld. Daar is ook niks noemenswaardigs voorgevallen. 3 oktober waren de Bad Blue Boys nog wel betrokken bij ongeregeldheden in Praag. Hier moet wel bij vermeldt worden dat de Sparta Praag supporters met vlaggen van Mladic (verdachte van volkerenmoord) aan het zwaaien waren,zoals je hier boven hebt kunnen lezen wordt dit niet gewaardeerd.

Wij verwachten een mooi feest in Zagreb waarbij iedereen lekker moet genieten. De oorlog daar is al lang afgelopen dus het gebied is veilig. En laten we heel eerlijk zijn, na alles wat ze daar hebben mee gemaakt zullen ze dan echt wakker liggen van 300 mensen uit Nijmegen die hun club komen aanmoedigen? Wij verwachten van niet.

De bewuste wedstrijd die volgens vele de oorlog in gang zette.

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 17, 2008 8:30 am

Het begint te kriebelen... de wedstrijd der wedstrijden voor het cluppie aan die prachtige Waal... in mijn ogen dan... :headbang.gif: :necsjaal.gif:

N.E.C. Nijmegen - Vitesse

Wedtrijd
Competitie
Eredivisie
Datum 19 oktober 2008
Aanvang 12:30 uur
Locatie McDOS Goffertstadion
Scheidsrechter P. Vink
Assistent 1 A. Inia
Assistent 2 A. Brink

Geschiedenis
Aantal ontmoetingen 28
Winst N.E.C. 17
Gelijk 3
Verlies N.E.C. 8
Doelsaldo 37-25

Grootste overwinning 4-1, Eredivisie, 27-08-2000
Grootste nederlaag 0-4, Eredivisie, 03-12-1989
Laatste overwinning 1-0, Eredivisie, 13-04-2008
Laatste nederlaag 0-2, Playoffs, 20-05-2007
Laatste 5 ontmoetingen W-V-W-W-G

Voorbeschouwing

Gelderse derby start van drukke periode voor N.E.C.

Wedstrijdsponsor: Casino Hi Five, Berg en Dal

Wedstrijdselectie: wordt zaterdagmiddag bekend gemaakt.

N.E.C. ontvangt zondag op de zesde speeldag van het seizoen Vitesse. Momenteel liggen de ploegen ver uit elkaar: N.E.C. staat keurig zevende, Vitesse heeft een moeilijke start, won nog niet en staat teleurstellend zestiende.

Zeventien
Zo af en toe een midweekse wedstrijd, dat is voor N.E.C. al bijzonder. Wat dat betreft kunnen de spelers hun borst natmaken: 2008 kent nog elf weken, en N.E.C. speelt nog zeventien wedstrijden. Tel daar de verre reizen naar Zagreb en Moskou bij op en trainer Mario Been en zijn staf zullen de arbeids/rust verhoudingen goed in de gaten moeten houden.

Invallers
Dat kan gelukkig met een brede selectie. Dominique Kivuvu, Mark Otten, Tim Janssen, Rachid Bouaouzan, Rutger Worm en Joël Tshibamba hebben meestal geen basisplaats, maar N.E.C. mag zich gelukkig prijzen met zulke potentiële invallers. En naargelang de wedstrijd en de tegenstander biedt het Been ook voldoende mogelijkheden voor verrassingen.

Saidi Ntibazonkiza
Een kleine man uit Burundi is voorlopig de grootste verrassing van het seizoen. Saidi Ntibazonkiza maakte in november 2006 al zijn debuut in de hoofdmacht, en viel meteen op met frivole acties. Vaak ontbrak het Saidi aan kracht om zijn solo’s tot het einde te volbrengen. Dat is nu anders. Hij is zichtbaar sterker, traint keihard en heeft het beroep profvoetballer begrepen. Dat zal ook oud-ploeggenoot Jeroen Drost wel merken zondagmiddag.

Dmitri Shoukov
Dit seizoen kwam N.E.C. in uitwedstrijden al grote brokken tegen: FC Twente, SC Heerenveen en Feyenoord. Thuis is dat anders. Met De Graafschap en Heracles Almelo kwamen teams op bezoek in Nijmegen waar N.E.C. doorgaans wel raad mee weet. Dat geldt nog sterker voor rivaal Vitesse. Sinds op 16 november 1997 Jochem van der Hoeven en Dmitri Shuokov (wie kent ze nog?) een 0-2 eindstand op het scorebord brachten, verloor N.E.C. thuis geen enkel eredivisieduel meer van Vitesse. Tenminste, als we gewoon die play-off wedstrijden in 2006 en 2007 niet meetellen.

Krisztian Vadocz
Jack de Gier, Gorgi Hristov, Rutger Worm en Youssef El-Akchaoui beleefden hun mooiste N.E.C.-momenten tegen de Arnhemmers.
Vorig jaar was het Krisztian Vadocz die de ‘halve finale’ (woorden van Aad de Mos) in het voordeel van N.E.C. besliste met een intikkertje. Die 1-0 was slechts een slap aftreksel van de krachtsverhoudingen, N.E.C. was vele malen sterker.

Frank Demouge
Het lijkt, gezien onder andere het verschil op de ranglijst, ook zondag geen zware opgave te worden. Dat is natuurlijk schijn: alle wedstrijden tegen de Gelderse buurman staan op zichzelf. En als Vitesse twee weken geleden tegen Willem II haar kansen beter had benut, dan had Frank Demouge er vier moeten maken om de Tilburgers aan een punt te helpen.

J.v.E.

Bron: http://www.nec-nijmegen.nl/

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 17, 2008 8:55 am

...en bij de media ook... :smallgrin.gif:

Beladen Gelderse derby

NEK vs Vrienden van Joran

Door: Iwan Tol
Gepubliceerd: gisteren 22:37
Update: gisteren 22:35

Tussen Nijmegen en Arnhem ligt maar vijftien kilometer. Toch is er een wereld van verschil tussen de bourgondische stad en die van de klassieke elite. Zondag spelen de vijanden tegen elkaar.

Waarom zijn de wedstrijden tussen NEC en Vitesse zo beladen?

Ho, wacht even. Het is dus N.E.C. NEK zit onder je hoofd, N.E.C. zit in het hart.

Sorry hoor.

Het ligt gevoelig. Mart Smeets, geboren Arnhemmer, had er een handje van om bij Studio Sport N.E.C. voortdurend aan te kondigen als NEK. Hij hield daar pas mee op toen het klachten regende vanuit Nijmegen. Niet vergeten dus: het is N.E.C.

Waarvan akte. Maar hoe zit dat nou tussen die clubs?

In 1900 werd Eendracht opgericht, de voorloper van N.E.C., door een groepje arbeiders. Vitesse is een club van de klassieke notabelen. In 1892 was Vitesse eerst een chique cricketclub. Later dat jaar kwam er een voetbaltak bij. Wat dat betreft zijn de clubs een afspiegeling van de steden. Nijmegen is een bourgondische stad. In Arnhem leefden de hertogen, graven en andere rijke lieden. Zij maakten het geld van de burgers op.

Dat is niet zo mooi.

Nee, volgens sommige N.E.C.-supporters is er nog niets veranderd. Nog steeds leven ze in Arnhem van gemeenschapsgeld, vinden ze. Ze wijzen dan op de financiering van het Gelredome door de provincie.

Daar klinkt een beetje een Calimero-gevoel uit. Zij zijn groot en ik ben klein.

Het gras in Arnhem is vaak groener dan in Nijmegen, dat klopt. Terwijl Nijmegen ruim duizend jaar de grootste stad van Nederland was, gesticht door de Romeinen, je weet wel. De stad heeft van oudsher nog steeds veel aanzien vanwege de Waalkade, de universiteit, de Vierdaagse en haar Zomerfeesten. Dat heeft Arnhem allemaal niet. Toch is Arnhem de hoofdstad van de provincie Gelderland. De stad van de klassieke elite.

Is dus al lang aan de gang, dat gedoe tussen die clubs.

Dat is juist het vreemde, het is pas iets van de laatste twintig jaar. Daarvoor waren twee agenten op een fiets voldoende om de orde te handhaven.

Wie heeft dan de lont in het kruitvat gestoken?

Karel Aalbers, de megalomaan uit Eerbeek. Hij liet een multifunctioneel stadion neerzetten in Arnhem en kocht de ene na de andere topspeler. In die periode sprak hij de profetische woorden: ‘Als ik Vitesse in de volgende eeuw zie, dan zie ik een toegevoegde waarde voor de mensheid. In 2015 zijn we al minstens een keer kampioen geworden.’ Verder liet hij optekenen dat N.E.C. in zijn ogen geen serieuze concurrent meer was. ‘Die club zal ons niet meer in de wielen rijden. Een gepasseerd station.’

Dat kwam natuurlijk niet lekker aan in Nijmegen.

Zeker omdat N.E.C. op dat moment op sterven na dood was. Elk dubbeltje bij de club moest worden omgedraaid. De voorzitter werd Zeeuws Meisje genoemd, dus dan weet je het wel. Toen N.E.C in 1989 promoveerde, gooiden spelers uit vreugde hun shirtjes in het publiek. Iedereen was blij, behalve de voorzitter. Die realiseerde zich dat nieuwe tenues – die bovendien ook nog eens als de lelijkste van het betaalde voetbal werden gezien – een paar honderd gulden zouden gaan kosten. Kortom, N.E.C. liep in alle opzichten hopeloos achter Vitesse aan. ‘Het was wear hillemuil nèks!, was in die jaren een gevleugelde uitspraak in De Goffert.

Hoe liep het met Aalbers af?

Het was een luchtbel. Aalbers liet de club in grote schulden achter. Wegens het zwart uitbetalen van speler Nikos Machlas werd hij in 2005 veroordeeld tot een geldboete van 20.000 euro en twee maanden voorwaardelijk. Met de sportieve aspiraties van Vitesse was het op dat moment al lang gedaan. Louter door ingrijpen van provincie en gemeente kon de club blijven voortbestaan.

Leedvermaak bij N.E.C. natuurlijk?

En dat niet alleen. Terwijl Vitesse stukje bij beetje ineenstortte, zette N.E.C. het Calimero-gevoel om in daadkracht: de jeugdopleiding kreeg een injectie, het stadion werd gerenoveerd en de selectie werd versterkt met tal van goede spelers. Tijdens de derby van 2004 rolden fans van N.E.C een spandoek uit: ‘Romeinse glorie versus een club met crickethistorie’. De wraak was zoet, zullen we maar zeggen.

Blijft het altijd bij dit soort onschuldige pesterijtjes?

Niet altijd. In 1999 sprak de toenmalige Vitesse-trainer Herbert Neumann na de derby van ‘een zelden eerder vertoonde vijandige sfeer’. Maar meestal blijft het bij ludieke acties: Vitesse-supporters hebben de kanonnen aan de Waalzijde eens geel-zwart geverfd, Dennis Gentenaar speelde de derby in 2006 met een roodzwartgroen kapsel en vorig jaar zongen de N.E.C.-supporters naar hun rivalen aan de overkant: ‘Ze zijn de vrienden van Joran’, als verwijzing naar Arnhemmer Joran van der Sloot, de vermeende moordenaar van Natalee Holloway. Van die dingen.

Nog één anekdote dan, om het af te leren.

Voetbal International vroeg N.E.C.-verdediger Peter Wisgerhof naar de sentimenten rond de wedstrijd. Hij antwoordde: ‘Tja, als je al niet meer met gele hesjes kan trainen, kijk je toch even raar op. Dat soort dingen zijn in Nijmegen doodnormaal. Ik weet nog dat Dejan Govedarica hier op zijn eerste training doodleuk op zwart-gele schoenen aankwam. Dat was dus één keer en nooit weer. En zo kan ik wel doorgaan. We hebben hier een keeper gehad die in een gele auto kwam voorrijden. Wist hij veel...’

Bron: http://www.depers.nl/sport

:hupajax.gif: :necsjaal.gif:

Ramona

Bericht door Ramona » vr okt 17, 2008 3:48 pm

Wat denk jij d'rvan, Wouter?

Velen in Nijmegen zijn positief...persoonlijk iets minder...het blijft een wedstrijd opzich...al ga ik wel van winst uit natuurlijk! Maar dat doe ik altijd...m.u.v. ... :headbang.gif:

Grappig...in Arnhem een gevechtsarend...de rugsponsor die dag is van goood old Jackie de Gier... :666.gif: :smallgrin.gif:

Ramona

Bericht door Ramona » zo okt 19, 2008 6:11 am

Voorpret... :smallgrin.gif:

Hopelijk hebben ze dit nog niet weggehaald...en laat de Gemeente dit ongemoeid, net als bijv. bij Twente...
"Welkom in de voetbalhoofdstad van Gelderland"
zat. 18 oktober 2008

Zojuist ontvingen wij in de DTH-mailbox een paar leuke foto's van de brug bij de A73 richting Nijmegen (toevallig de snelweg waarover die arneppers morgen onze Keizerstad betreden). Dinsdagnacht was er al een poging gedaan, maar die werd vrijdagmiddag verwijderd, dus besloten onze mede-supporters gisternacht nogmaals de brug te versieren met de mooiste kleuren ter wereld. Klasse jongens, Forza NEC!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en onderbroekenlol... :drecul.gif:

Onderbroekenlol in het uitvak
zat. 18 oktober 2008

Na de actie van het viaduct over de A73 kregen wij vandaag nog meer foto's in de mailbox van DTH. Een aantal mede-supporters vond het zo zielig dat een aantal spelers van Vitesse geen onderbroek meer heeft na de diefstal uit de kleedkamers dat ze besloten een handje te helpen. Lang leven de zak van Max zullen we maar zeggen.

Gewapend met een waslijn, wasknijpers, doek en een aantal onderbroeken die perfect bij een aantal spelers van Vitesse passen zijn deze jongens het uitvak in gegaan om Vitesse ook tijdens deze moeilijke periode te steunen. Klasse gedaan jongens. FORZA NEC!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bron: http://www.detrouwehonden.nl

Brrrrrrrrrrrrrrrr... COME ON EnieSee!!! :necsjaal.gif:

Wouter

Bericht door Wouter » zo okt 19, 2008 11:11 am

Ramona schreef:Wat denk jij d'rvan, Wouter?

Velen in Nijmegen zijn positief...persoonlijk iets minder...het blijft een wedstrijd opzich...al ga ik wel van winst uit natuurlijk! Maar dat doe ik altijd...m.u.v. ... :headbang.gif:

Grappig...in Arnhem een gevechtsarend...de rugsponsor die dag is van goood old Jackie de Gier... :666.gif: :smallgrin.gif:
Dit is zo'n beroerde ploeg dat ze vast niet zullen winnen.

Wel grappig om te zien dat ze in Nijmegen na zo veel jaar met slechte prestaties van Vitesse nog steeds een enorm Calimero-complex hebben. Sommige dingen veranderen nooit, op de één of andere manier blijft Vitesse de grote club en Arnhem "de grote stad" waar iedereen in Gelderland tegenop kijkt...

Beloki

Bericht door Beloki » zo okt 19, 2008 12:17 pm

En het is 0-1 voor Vitesse. :smallgrin.gif:
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Wouter

Bericht door Wouter » zo okt 19, 2008 12:22 pm

Ik zit naar Stadsradio Nijmegen te luisteren, omdat ik ergens anders niet zo snel een liveuitzending kon vinden. Lekker irritant commentaar ("Bijna een doelpunt van Vitesse, gelukkig zat er nog een Nijmeegs been tussen." Helemaal niet gelukkig, @$@$@!) met een lelijk accent.

Vink heeft Sturing naar de tribune gestuurd, nadat een nekker Claudemir tegen hem aan geduwd had. Wat een rare beslissing weer van Vink.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » zo okt 19, 2008 12:40 pm

1-1 Radomski. Hoog tempo, veel fouten.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » zo okt 19, 2008 1:18 pm

En 2-1 El Akchaoui, NEC gaat ons dus nog even voorbij.

Laudrup

Bericht door Laudrup » zo okt 19, 2008 1:23 pm

En 3-1

Wouter

Bericht door Wouter » zo okt 19, 2008 1:24 pm

Sansoni doet ons weer de das om met domme acties. Volgende week Twente, weer verliezen dus.

Ramona

Bericht door Ramona » zo okt 19, 2008 1:45 pm

Yes, yes, YESSSSSSSSSSSSSSSS!!!

Slecht spel, but...who gives a DAMN!!! :00001732.gif: :cheer.gif: :headbang.gif:

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo okt 19, 2008 1:48 pm

Congrats! Goeie overwinning.

Westerhof gaat de kerst ook niet halen, denk ik zo.

Wouter

Bericht door Wouter » zo okt 19, 2008 1:52 pm

Gefeliciteerd, Ramona. Ik denk niet dat er ook maar één ploeg in de eredivisie zal zijn die niet thuis van Vitesse wint, maar toch...

Ramona

Bericht door Ramona » zo okt 19, 2008 1:57 pm

Thnx, heren! :biggthumpup.gif:

Ik zag het toch wel een ietsiepietsie somber in de 1e helft... Vitesse viel me mee... toen...

Gesloten