De Gelderlander van vandaag: NEC - ADO Den Haag
maa. 22 december 2008
Been moet zelfs de fans scherp houden
Van Egmond, Zwinkels en vermoeidheid staan zege op ADO in de weg.
Het is voor een trainer al lastig genoeg om zijn spelers voor elke wedstrijd weer op scherp te zetten. Mario Been voelde zich gisteren in de thuiswedstrijd tegen ADO Den Haag (0-0) ook nog eens genoodzaakt de Nijmeegse aanhang bij de les te houden. Op verzoek van de NEC- trainer wendde stadionspeaker Gerry van de Velden zich halverwege de gezapige eerste helft tot het publiek in De Goffert: „ De trainer vraagt of jullie nog wel wakker zijn”, riep hij in zijn microfoon. De 12.000 toeschouwers ontwaakten inderdaad uit hun zoete dromen over de Europese successen die de Nijmeegse club dit seizoen behaald heeft.
Ook de voetballers van NEC putten kennelijk kracht uit de bijzondere actie van hun coach. De thuisploeg, die tot op dat moment nog nauwelijks uitgespeelde kansen had gecreëerd, zorgde ineens wel voor dreiging. En kreeg vooral na rust voldoende kansen om afstand te nemen van de Haagse laagvliegers.
Dat NEC gistermiddag toch slechts één punt kon bijschrijven, had de ploeg in eerste instantie aan zichzelf te danken. De Nijmegenaren misten, minder dan drie dagen na het historische en krachtenverslindende UEFA Cup-duel tegen Udinese (2-0), net dat kleine beetje scherpte om het matige ADO op de knieën te krijgen. Daarnaast werd de thuisploeg flink in de wielen gereden door de arbitrage. Scheidsrechter Dick van Egmond onthield de mannen van Been minstens twee zuivere strafschoppen. In de 25e minuut sloeg ADO-verdediger Christian Kum in de eigen zestien de bal met de hand weg. Van Egmond dacht enkele seconden na, bracht zelfs de fluit naar de mond maar besloot uiteindelijk niet te blazen.
In de slotfase, toen Collins John de wedstrijd alsnog leek open te breken, faalde de arbiter uit Voorhout nóg opzichtiger. Op het moment dat de krachtpatser wilde uithalen, gaf Csaba Horvath hem een enorme duw in de rug. De NEC- spits belandde met bal en al over de achterlijn, maar Van Egmond oordeelde nochtans dat er geen wetten waren overtreden. Op de valreep claimde ook Jhonny van Beukering nog een penalty toen hij door Kum naar beneden werd getrokken.
Er was nog een derde factor die voorkwam dat NEC beloond werd voor zijn hardnekkige pogingen om ADO tot capitulatie te dwingen: Robert Zwinkels. De 25-jarige doelman keepte voortreffelijk en hield de bezoekers bijna in zijn eentje op de been. Voor rust hield hij Jhonny van Beukering van scoren af, na de hervatting voorkwam hij haast zekere doelpunten van Collins John en Lasse Schöne.
Onder het genot van een biertje blikte Mario Been nog eens terug op de vele punten die NEC dit seizoen in eigen huis onnodig heeft laten liggen: Heracles (2-2 na het shirtincident van Tshibamba), FC Groningen (ook 2-2, gelijkmaker van Gonzalo Garcia in de 89e minuut), FC Utrecht (2-1 verlies, met de beslissende tegengoal van Van der Gun in de 90e minuut). „We hadden nog een stuk hoger kunnen staan. Maar ach, we hebben 26 punten, twee keer zoveel als vorig jaar om deze tijd, we zitten nog in de beker en in de UEFA Cup. Laat ik dus maar niet al te negatief zijn. Het wordt hoe dan ook een mooie kerst voor NEC.” NEC is dit seizoen slordig in De Goffert. De ploeg van trainer Mario Been wist slechts de helft van zijn acht thuiswedstrijden in winst om te zetten
Tiende ‘nul’ alweer voor Gábor Babos
Doelman NEC speelde alles in 2008 en zal voor drie jaar bijtekenen.
Net toen Dick van Egmond gistermiddag schielijk zijn kleedkamer in het Goffertstadion wilde binnenglippen, legde Gábor Babos voorzichtig zijn hand op de rug van de scheidsrechter. „Het was niet jouw dag, hè”, sprak de doelman van NEC op bijna vertrouwelijke toon. Van Egmond draaide zich even om en deed zonder iets te zeggen de deur snel achter zich dicht.
Een uur later - Babos kwam als allerlaatste de Nijmeegse kleedkamer uit kon de Hongaar er nog met zijn petje niet bij. „Het blijven eigenwijze mannetjes. Natuurlijk stond ik er ver vanaf, maar ik begreep van iedereen dat hij zeker twee strafschoppen had kunnen geven. Maar dan mag je dan weer niks van zeggen. Legt hij die bal wel op de stip, winnen we vandaag zeker van ADO.”
Nu was het bij 0-0 gebleven en kon Babos alleen tevreden zijn over het feit dat hij zijn doel schoon had gehouden. Met de wedstrijden voor de UEFA Cup en KNVB beker meegerekend was dat alweer de tiende keer dit seizoen. „Het is jammer dat we zelf niet scoren en daardoor twee punten laten liggen, maar de nul houden is enorm belangrijk. Voor mezelf en voor de ploeg. Een punt heb je altijd als je de nul houdt.”
Ondanks het zware programma met doordeweekse wedstrijden voor de UEFA Cup, oogde Babos nauwelijks drie dagen na het spektakelstuk tegen Udinese opmerkelijk fit. „ Fysiek ben ik helemaal in orde. Het is vooral een kwestie van mentaal scherp en fit blijven. Dat doe je met je tweede keeper en de keeperstrainer. Elke trainingsdag specifieke oefeningen herhalen. Fit blijven en herhalen. Apart van de groep. Maar keepers zijn ook apart.”
Mocht hij een uur geleden geconstateerd hebben dat het niet de dag van Van Egmond was, 2008 was zeker wel het jaar van Babos. „Een prachtjaar. En alles gespeeld. Het gaat heel goed met me”, beaamde de sluitpost die in topvorm verkeert en op het punt staat zijn aflopende contract met drie jaar te verlengen. „We hebben goede gesprekken gevoerd met NEC. Ik wil hier graag blijven. Ik voel me hier heerlijk. De trainer heeft vorige week ook bijgetekend. De club en hij hebben grote plannen. En daar hoor ik bij. Vind ik.”
Dat NEC zich in de winterstop gaat versterken, vindt Babos niet meer dan logisch. „ De basis staat, maar de club wil elk jaar bij de eerste zes, zeven, acht ploegen eindigen. Dan zijn versterkingen altijd welkom. Wie en voor welke posities, dat weet ik niet zo gauw. Zien we dan wel weer.” En dan na enig nadenken. „Maar een nieuwe keeper is natuurlijk niet nodig. Als het aan mij ligt, tenminste.”
John aast op negentig minuten speeltijd
Spits denkt de laatste stappen te maken als hij hele wedstrijd speelt.
Hoofdschuddend haalde Collins John gistermiddag dat ene, cruciale moment nog maar eens voor het voetlicht. Zes minuten voor tijd duwde ADO Den Haag-verdediger Csaba Horvath de aanvaller van NEC met twee handen in de rug. Net op het moment dat John verwoestend dacht te kunnen uithalen. „Ik was uit balans. Kon niet meer voluit schieten. Echt een honderd procent strafschop”, wist de 23-jarige huurling van Fulham.
Dick van Egmond weigerde de bal op de stip te leggen. „ Een foute keuze van de scheidsrechter”, vond John. „ Zonde, want anders sta je vierde of vijfde. En is de wedstrijd van komende zondag in Alkmaar tegen AZ pas echt een kraker.” Los van het puntverlies door het 1-1 gelijkspel tegen de Hagenaars, was John wel weer blij met het half uurtje speeltijd dat Been hem gisteren gunde.
„Elke week ga ik weer een stapje vooruit. De laatste vijf wedstrijden heb ik steeds een invalbeurt gehad. Het is nog niet honderd procent wat ik laat zien, maar dat bereik ik als de trainer me een keer de volle negentig minuten laat spelen. Alleen of naast John (Van Beukering, red) in de spits. Dat maakt me niet uit. Maar het moment bepaalt de trainer en daar zal ik op wachten. Tot die tijd moet ik zorgen dat ik goed inval als ik de kans krijg.”
Bliksembezoek Jol aan NEC- ADO Den Haag
Het duurt nog een kleine twee maanden voor NEC en Hamburger SV elkaar treffen in de UEFA Cup. Toch greep HSV-trainer Martin Jol gisteren de gelegenheid aan om de Nijmeegse opponent voor het eerst te bekijken. Het werd een bliksembezoek. De Haagse coach arriveerde kort voor de aftrap en was twintig minuten voor het eindsignaal alweer vertrokken.
Na verlies bij NEC gaat Udinese weer onderuit
Udinese dat donderdag in de UEFA Cup nog onderuitging bij NEC (2-0) heeft in de Italiaanse competitie met 5-1 om de oren gekregen van AC Milan. Trainer Pasquale Marino gaf tegen NEC diverse spelers rust voor de wedstrijd tegen AC Milan, maar die rust betaalde zich in Milaan niet uit. Antonio Di Natale, die in Nijmegen werd gespaard, redde in Milaan de eer van Udinese.
NEC gaat met luxe bus naar Hamburg
NEC is van plan met de bus naar de uitwedstrijd in de UEFA Cup tegen Hamburger SV te reizen. Het duel in de Nordbank Arena wordt gespeeld op donderdag 26 februari. De Noord-Duitse havenstad ligt een kleine 450 kilometer van Nijmegen verwijderd. „ Als je met het vliegtuig gaat, ben je net zoveel tijd kwijt”, aldus technisch directeur Carlos Aalbers van NEC. „We nemen wel een luxueuze bus.”
Nog steeds geen club voor Nalbantoglu
Hij dreunde het rijtje routineus op. „ Ik sta in de belangstelling van Barcelona, Real Madrid, AC Milan en Udinese”, zei Muslu Nalbantoglu gistermiddag in De Goffert. Geintje. De oud-verdediger van NEC heeft na zijn mislukte avontuur bij Kayserispor nog steeds geen nieuwe club. „Ik ben hartstikke fit en wacht af. Patrick van Diemen en Louis Laros zijn mijn nieuwe zaakwaarnemers. Het liefst blijf ik in Nederland.”
Bron: http://www.detrouwehonden.nl/
Been baalt van de berichtgeving in voetbalprogramma
maa. 22 december 2008
Vandaag op de site van Omroep Gelderland.nl
Zondag is in het voetbal praatprogramma van de NOS, Studio Voetbal, gezegd dat NEC-trainer Mario Been 900.000 euro per jaar gaat verdienen in Nijmegen.
Dat verhaal achtervolgt hem en daar baalt Been van. "Complete onzin! Dat wordt zomaar geroepen zonder dat even bij mij te checken. En iedereen neemt dat over. Ik verdien goed, geen misverstand daarover. Maar wel gewoon marktconform."
Been glundert als vervolgens het boek 'En het kwam allemaal goed' ter sprake komt. "De geschiedenis vastgelegd in een boek. Dat is een prijs op zich."
2008: Ex-dwaas El Akchaoui is nu de beste linksback
maa. 22 december 2008
Zeven wedstrijden schorsing kreeg El-Akchaoui voor zijn kiezen in zijn eerste seizoen bij NEC. Maar in de vorige jaargang miste de linksback geen minuut. En passant vlogen er van zijn voet nog wat strafschoppen en vrije trappen in en was de keuze voor de Marokkaan als Speler van het Jaar van NEC een logische en terechte. El-Akchaoui heeft deze goede lijn na de zomer gewoon doorgezet. Inmiddels heeft de linkspoot alweer drie doelpunten gemaakt en ook nu heeft hij geen minuut overgeslagen.
NEC-coach Mario Been was onlangs duidelijk over El Akchaoui in Voetbal International: 'In zijn eerste jaar bij NEC had hij nog zijn dingetjes op het veld, maar als je nú kijkt, dan is hij een van de beste, zoniet de beste linksback van Nederland. Hij gaat altijd voorop in de strijd, is altijd fit en durft zijn verantwoordelijkheid te nemen.'
Of de Rotterdamse coach in zijn eerste seizoen bij de Nijmegenaren nét zo tevreden was over plaastgenoot El Akchaoui, is zeer de vraag. De van ADO Den Haag overgekomen back was in zijn eerste jaar bijzonder vaak betrokken bij incidenten en schandaaltjes.
Van de training gestuurd wegens het natrappen van Saidi Ntibazonkiza, een schorsing van drie duels na geschopt te hebben naar Jeffrey Vlug van Sparta Rotterdam en kort daarna vier wedstrijden brommen voor het slaan van AZ's Julian Jenner. Belofte Gaetan Klaassen verliet zelfs zijn geboorteplaats Nijmegen om bij VVV-Venlo te gaan voetballen, nadat hij op de training hard in aanvaring was gekomen met El-Akchaoui.
Twee jaar later is het anders. De linksback pakt nog wel eens een gele kaart, maar staat al lang niet meer bij iedere voetbalvolger op het netvlies als de schopper waar hij voorheen voor werd aangezien. Toch heeft el Akchaoui geen spijt van zijn gedrag van destijds: 'Geen moment. Ik trok me niets aan van de kritiek in de media. Ik voelde me alleen verantwoordelijk naar het team en trainer Mario Been toe. Hij had veel vertrouwen in mij, maar ik stelde hem teleur', aldus de Rotterdammer in VI. 'Ik schop mijn directe tegenstander het liefst zo snel mogelijk de reclameborden over, op zich geen verkeerde eigenschap voor een verdediger, maar je moet daar op een slimme manier mee omgaan.'
De uitgesproken liefde van Been is voor El Akchaoui wederzijds. 'Hij is de ideale trainer op het ideale moment, jammer dat ik hem niet eerder ben tegengekomen. Been maakt me dagelijks beter.' De verrichtingen van El-Akchaoui zijn in zijn geboorteland niet onopgemerkt gebleven en hij heeft al enkele oefeninterlands voor Marokko gespeeld. Het is dus nog mogelijk dat hij ook voor Oranje naar het WK in 2010 gaat. 'Zit Oranje écht te wachten op mij? Ik betwijfel het. Natuurlijk blijft het WK in Zuid-Afrika een grote droom. De kans is momenteel het grootst met Marokko, maar ik zou gek zijn als ik de andere optie uitsluit.'
Youssef El-Akchaoui linksback van het jaar!
Terugblik 2008: PIT-systeem van Mario Been betaalt zich uit
Uitgegeven op 25 december 2008 13:05
Kerstborrels hebben in Nijmegen sinds 2004 een curieuze status. Voor twee
trainers eindigde deze eeuw het dienstverband bij N.E.C. aan de vooravond van deze meestal feestelijke aangelegenheid. Als de traditionele kalkoen sneuvelden Johan Neeskens (2004) en Cees Lok (2005) in het Nijmeegse krachtenveld. Met de komst van Mario Been is alles anders.
'Gelukkig heeft N.E.C. zich niet laten leiden door alleen maar naar de resultaten van de eerste paar wedstrijden te kijken.' De woorden van Been begeleiden het akkoord in oktober 2007 over het tussentijds verlengen van het contract van de trainer. Drie maanden later staat zijn positie toch ter discussie na het bekerdebacle tegen FC Zwolle.
Hij twijfelt na de pijnlijke 2-0 thuisnederlaag en vraagt het vertrouwen van de selectie van N.E.C. Willen de spelers iemand anders, dan is Been bereid plaats te maken. 'Toen zei gelukkig niemand wat, anders moet je ook nog daad bij het woord voegen.' Zijn boosheid vertaalt hij in het nog sterker volgen van zijn lijn. 'Er ontbrak een stukje mentaliteit.'
Met het extra duwtje in de rug gaat N.E.C. draaien en zelfs zodanig dat tien maanden later de buitenwacht eigenlijk verrast is dat de Rotterdammer kiest voor een langer verblijf in Nijmegen waar hij toe lijkt te zijn aan een volgende stap in zijn trainerscarrière. Zijn naam en reputatie is in 2008 definitief gevestigd.
Bron: http://www.nec-nijmegen.nl/
Het Omroep Gelderland NEC-jaaroverzicht
don. 25 december 2008
Vandaag met eerste kerstdag op de site van Omroep Gelderland
In januari staat NEC er dramatisch voor als nummer 17 van de eredivisie. In de beker wordt thuis met 2-0 verloren van eerste divisionist FC Zwolle. Trainer Mario Been belooft dat alles wel goed komt met NEC, dat zich versterkt met Dani Fernandez, Jeroen Drost, Kevin Bobson en Bas Sibum. John van Beukering is te zwaar en moet tegen Twente op de bank beginnen. Hij scoort als invaller, maar NEC wint niet. Tegen FC Utrecht wordt wel gewonnen, met 2-0.
NEC verliest in februari alleen van Excelsior, de andere drie wedstrijden worden gewonnen. Tegen AZ wordt het maarliefst 5-2. In Heerenveen stunten de Nijmegenaren met 3-2.
In maart wint NEC vier keer op rij, waaronder uit bij Feyenoord. Thuis tegen PSV blijft het 0-0, omdat PSV-doelman Gomes uitblinkt. De contracten van Patrick Pothuizen en Krisztian Vadocz worden verlengd. Muslu Nalbantoglu tekent bij Kayserispor.
NEC wint in april ook de laatste drie competitiewedstrijden. Roda JC wordt me 2-0 verslagen en thuis heeft NEC geen kind aan aartsrivaal Vitesse. Krisztian Vadocz maakt het winnenden doelpunt. Bij NAC wordt met 3-1 gewonnen en zo eindigen de Nijmegenaren als achtste, waardoor deelname aan de play-offs om Europees voetbal wordt bereikt. Daarin is Roda JC de tegenstander.
In mei haalt NEC Europees voetbal. Met Roda JC en FC Groningen wordt eenvoudig afgerekend en de apotheose volgt tegen NAC. In De Goffert wervelt NEC naar een 6-0 overwinning, in Breda wordt met 1-0 gewonnen. In het Goffertpark barst een enorm feest los. Mario Been maakt zijn belofte waar dat alles goed komt.
In juni blijkt dat Jeremain Lens terug zal keren naar AZ, dat ook Brett Holman aantrekt. Graafschapper Lasse Schöne is zijn opvolger. Peter Wisgerhof verlengt zijn contract tot 2012. NEC is druk bezig met aanvallende versterkingen en aast daarbij op Ben Sahar (Chelsea), Leonardo (Ajax) en de Feyenoorders Tim Vincken en Andwele Slory.
NEC begint de voorbereiding in juli op de Antillen, de nieuwe sponsor van de club. Vier Antilliaanse talenten melden zich in Nijmegen. De Zweed Ajdorevic van Liverpool wordt afgetest.
In augustus raakt NEC enkele spelers kwijt. Osasuna Pamplona kaapt Krisztian Vadocz weg en Jonas Olsson vertrekt op de valreep naar West Bromwich Albion. NEC test de Serviër Pavlovic af, maar versterkt zich uiteindelijk met Arek Radomski, Rachid Bouaouzan, Collins John en Ramon Zomer, die NEC prefereert boven Vitesse. De openingswedstrijd van het seizoen wordt met 2-0 gewonnen van De Graafschap ondanks rood voor een zonder shirt juichende Rutger Worm.
De komst van Leonardo gaat in september toch niet door. NEC verliest voor het eerst in zeven maanden een wedstrijd in de competitie bij Heerenveen (2-1). In de UEFA-cup wordt Dinamo Boekarest met 1-0 verslagen door een doelpunt van spits Jhon van Beukering.
In oktober plaatst NEC zich na 0-0 in Boekarest voor de poulefase van de UEFA-cup. De eerste wedstrijd verliest NEC na een 2-1 voorsprong met 3-2 bij Dinamo Zagreb. In de competitie worden Feyenoord (2-0) en Vitesse (3-1) verslagen, maar bij Ajax verliezen de Nijmegenaren met 2-0. Thuis tegen FC Groningen wordt in de slotfase een 2-1 voorsprong prijsgegeven. Het wordt 2-2.
In november verliest NEC in de UEFA-cup ook van Tottenham Hotspur. Het wordt 0-1 in De Goffert. PSV wordt met 1-0 verslagen, maar bij Roda JC verzaakt de ploeg en wordt het 3-0. Mario Been stuurt Jhon van Beukering weg, omdat de spits te zwaar is. In no-time valt hij af en keert terug. Hij scoort tweemaal in een voetbalshow tegen Volendam(6-1).
NEC plaatst zich in december na zeges op Spartak Moskou en Udinese voor de laatste 32 van de UEFA-cup. Hamburger SV wordt de volgende tegenstander. Mario Been verlengt zijn contract tot 2012. In de competitie handhaaft NEC zich in de subtop. Jack de Gier volgt Leen Looyen op als hoofd scouting.
Bron: http://www.detrouwehonden.nl/
Zondag "De Sjonnies" in de spits?
Door: Jeroen | Gepubliceerd: Gisteren 12:36 | Laatst bewerkt: Gisteren 12:41 | 13 reacties
De spelers van NEC zijn op eerste kerstdag onderworpen aan een fanatieke training.
Trainer Mario Been bereidde zijn ploeg al voor op de wedstrijd van komende zondag tegen koploper AZ. NEC trainde met drie centrale verdedigers: Mark Otten, Peter Wisgerhof en Ramon Zomer. Voorin probeerde Been het duo Jhon van Beukering/Collins John uit. Dat zou betekenen dat Saidi Ntibazonkiza en Rachid Bouaouzan op de bank beginnen.
De spelers van NEC zijn de kerstdagen verder vrij. Zaterdag volgt nog een laatste training voor de wedstrijd tegen AZ.
Bron: Omroep Gelderland
Geknipt en geplakt van: http://www.forzanec.nl/
NEC en Mario Been willen topjaar in stijl afsluiten
door Harry Arts. zaterdag 27 december 2008 | 05:52
NIJMEGEN - Kerst of geen kerst, Mario Been nam zijn spelers donderdagochtend nog even flink onder handen. "Ik had er behoefte aan een goede training af te werken", aldus de NEC-trainer. "Op de eerste plaats omdat de jongens twee vrije dagen hadden genoten en ook vandaag (tweede kerstdag, red.) thuis mochten blijven.
Het zijn toch dagen waarin je niet veel doet en wel het een en ander binnen krijgt. Al denk ik dat iedereen intussen wel weet wat er van ze verlangd wordt. Verder wilde ik de spelers nog eens extra wijzen op het belang van de wedstrijd tegen AZ. Het zou ons een stuk verder brengen als we daar zondag weten te winnen."
Been denkt dat er morgenmiddag in Alkmaar wel iets te halen is voor zijn team. "Vooropgesteld: ik heb veel respect voor AZ, zowel voor het team als voor de individuele spelers. Ze zijn moeilijk te verslaan. Maar we hebben de laatste tijd wel vaker een tegenstander geklopt die op papier sterker was. Daarom vind ik dat we ook nu moeten proberen daar drie punten te gaan pakken."
De Rotterdammer komt morgen in Alkmaar een paar oude bekenden tegen, al is het de vraag of Brett Holman en Jeremain Lens daadwerkelijk in actie zullen komen. Been: "Jeremain zit nog in het gips en speelt zeker niet. En wat Brett betreft, dat moeten we nog afwachten. Vorige week verving hij de zieke Mendes da Silva, maar ik heb begrepen dat die weer beter is. Maar je weet hoe ik zijn kwaliteiten inschat, ik zou het helemaal geen ramp vinden als Van Gaal Brett niet tegen ons zou opstellen."
Been is zijn twee voormalige oogappels, het afgelopen seizoen sleutelfiguren bij het bereiken van Europees voetbal, nog niet uit het oog verloren. "Ik heb zowel met Brett als met Jeremain nog regelmatig contact, bijna elke week heb ik ze wel een keer aan de telefoon. Mounir El Hamdaoui heeft bij Feyenoord en bij Excelsior gevoetbald, maar toevallig heb ik nooit met hem gewerkt. Ik heb natuurlijk wel grote bewondering voor wat hij wekelijks laat zien. Ik denk echt dat die jongen binnenkort een heel mooie stap kan gaan maken. Aan mijn verdedigers (Peter Wisgerhof en Ramon Zomer) de schone taak om hem van scoren af te houden."
Been beslist pas vandaag met welk strijdplan hij zijn ploeg tegen AZ het veld in stuurt. "AZ speelt met twee diepe spitsen met bewegende spelers aan de zijkanten. We zullen het tactisch goed moeten neerzetten, maar dat is ons eerlijk gezegd wel toevertrouwd."
De NEC-trainer overweegt zelf met Jhonny van Beukering en Collins John eveneens twee spitsen op te stellen, de 'Sjonnies-variant'. "Of dat inderdaad gebeurt, weet ik nu nog niet. Het hangt er ook vanaf of Lasse Schöne tijdig fit is. Hij haakte donderdag af met lichte liesklachten. Als het goed is kunnen we morgen (vandaag, red.) in het stadion trainen. De veldverwarming staat aan, zodat wij ons op een zacht veld kunnen prepareren op een belangrijke wedstrijd die een heel mooi sluitstuk zou kunnen vormen van een heel mooi 2008."
Waar Been (op de aan zijn schouder geopereerde Rutger Worm na) over een fitte selectie kan beschikken, heeft AZ-coach Louis van Gaal een paar probleemgevallen. Lens, Luirink en Moreno spelen zeker niet, Jaliens en Dembélé zijn hersteld van hun kwetsuren, maar zullen hooguit als bankzitters beginnen.
Net als zijn collega bij NEC heeft Van Gaal een hoge pet op van de komende tegenstander: "De kwaliteiten van de spelers worden goed aangesproken. Dat is een verdienste van Mario Been. NEC is een ploeg met snelheid, een aardig middenveld met een creatieve speler als Lasse Schöne, een goede verdediging en een keeper die een bal tegenhoudt."
Bron: http://www.gelderlander.nl/
Gábor Babos & Moestafa El Kabir tot 2012 bij N.E.C.
Uitgegeven op 27 december 2008 12:25
Doelman Gábor Babos en aanvaller Moestafa El Kabir hebben hun contract bij N.E.C. verlengd tot medio 2012. Babos (34) staat sinds 2005 onder contract bij N.E.C., El Kabir (20) is bezig aan zijn eerste seizoen in Nijmeegse dienst. Van beide spelers zou het contract komende zomer aflopen.
Gábor Babos kwam in 2005 op huurbasis over van Feyenoord als opvolger van Dennis Gentenaar. Na zijn eerste seizoen in Nijmeegse dienst nam N.E.C. hem over van Feyenoord en is de onbetwisbare nummer 1 van N.E.C. De laatste twee seizoenen en ook dit seizoen miste hij nog geen wedstrijd. Dit jaar heroverde hij ook zijn plaats in de Hongaarse nationale selectie weer.
Moestafa El Kabir begon het seizoen bij Jong N.E.C. na in de jeugd bij Ajax, Feyenoord en FC Utrecht gespeeld te hebben. Tijdens de voorbereiding haalde trainer Mario Been hem bij de eerste selectie en scoorde hij direct in het oefenduel tegen Espanyol. Bij Jong N.E.C. scoorde hij aan de lopende band en op 22 november debuteerde El Kabir in de basis in de uitwedstrijd tegen NAC Breda. Ook in de UEFA Cup wedstrijden tegen Tottenham Hotspur en Spartak Moskou begon hij in de basis.
Bron: http://www.nec-nijmegen.nl/
Hans van de Vossen - Vandaag 13:32
Jongens, Jongens wat een drama! El kabir had nooit een contract mogen krijgen, wat is dit triest. Wanbeleid ten top, geen enkele potentie deze jongen. Een financiele misser, een catastrofe. Woorden schieten me tekort. Woedend ben ik. Deze jongen komt echt nog tekort voor het niveau van Brakkenstein hoor. Iedereen weet nu ook hoe dramatisch het niveau van de beloftencompetitie is, dat is niveau 6 e klasse Fc Kunde bijvoorbeeld.
LOLHans van de Vossen - Vandaag 16:37
Potverdomme, ik ben 59 jaar en ik word hier als je een klein kind behandeld. Ik kwam al in de Goffert, toen de meeste nog geboren moesten worden. Dus iets meer respect zou wel op zijn plaats zijn!