ADWeg bij Feyenoord, nu Aston Villa
ROTTERDAM - Feyenoord stuurde hem weg en bij Excelsior vonden ze hem (nog) niet goed genoeg voor het eerste elftal.
Arsenio Halfhuid
Toch speelt de 17-jarige Arsenio Halfhuid de komende 2,5 jaar voor de Engelse topclub Aston Villa. Hebben de clubs in Nederland zitten slapen?
,,Dat denk ik niet,'' zegt Winnie Haatrecht, zaakwaarnemer van de in eigen land onbekende centrale verdediger. ,,Aston Villa is hier drie, vier keer voor hem geweest. In Engeland kijken ze anders naar verdedigen en worden zijn kwaliteiten hoger ingeschat. ''
De 1.92 meter lange Hagenaar maakte gisteren al zijn debuut voor de beloftes van Villa in een oefenduel met Crewe Alexandra. ,,Dat betekent dat ze vertrouwen in hem hebben,'' zegt zijn vader Waldo Halfhuid - de jonge Arsenio mag van zijn nieuwe club nog even geen interviews geven. ,,Ik ben heel trots op hem. Toen hij een paar jaar geleden als een gek begon te groeien zeiden ze bij Feyenoord 'in jou zien we niets meer.' Het kan raar lopen in de voetballerij.''
Hagenaar Halfhuid begon met voetballen bij RVC in Rijswijk, belandde via ADO bij Feyenoord en speelde de afgelopen drie seizoenen voor Excelsior, dat voor de moeite een opleidingsvergoeding van zo'n 150.000 euro tegemoet kan zien. ,,Blijkbaar heeft hij zich bij ons in die tijd zo goed ontwikkeld dat hij nu naar Engeland kan,'' zegt Marco van Lochem, hoofd opleidingen van de Kralingers tevreden.
Van Lochem, die eerder de bij Feyenoord weggestuurde Royston Drenthe onder zijn hoede nam, ziet de bizarre transfer als mooie reclame voor Excelsior in een tijd waarin regionale opleidingcentra de rol van kleine clubs dreigen te marginaliseren. Hij geeft echter eerlijk toe dat de interesse van Aston Villa ook voor hem als donderslag bij heldere hemel kwam. ,,Het heeft ons wel verbaasd,'' bekent hij. ,,Ik gun het Arsenio van harte. In Engeland scouten ze op groot en sterk. Dan ken ik er nog wel een paar. Hij zat bij ons nog niet tegen het eerste aan.''
,,En het lijkt me dat je makkelijker bij Excelsior dan bij Aston Villa in het eerste komt,'' heeft ook trainer Ton Lokhoff zijn bedenkingen. ,,Ik heb hem een paar keer zien spelen, maar hij was nog niet zo ver dat ik hem bij de selectie wilde halen.''
Op Woudestein gold de kopsterke verdediger als belofte, maar zeker niet als hét toptalent. ,,Als vader kijk je daar anders tegenaan,'' zegt Waldo Halfhuid. ,,Mij verbaasde het dat hij niet de kans kreeg om door te groeien, al zullen ze het bij Excelsior niet met me eens zijn. Ik vind dat er met talenten in Nederland niet altijd goed wordt omgesprongen. In Engeland gaat het er anders aan toe. We hebben hier goed over nagedacht en vonden dat Arsenio deze kans moest pakken.''
Lokhoff heeft daar alle begrip voor. ,,Voor die jongen is het heel mooi. De toekomst zal uitwijzen of het voor hem een goede stap is geweest.''
Die jongen kan het niet helpen, maar allemachtig, wat een naam.