Spelersgroep en trainer Gertjan Verbeek tot elkaar veroordeeld
Gewapende vrede
BELEK, zaterdag
Na een rampzalige eerste seizoenshelft hoopt Feyenoord op het trainingskamp in het Turkse Belek de basis te leggen voor een inhaalrace in de tweede seizoenshelft. De weersomstandigheden zijn na het noodweer van de tweede dag perfect en hetzelfde geldt voor de velden en het hotel. In principe zijn alle randvoorwaarden aanwezig om een echte stap vooruit te zetten, maar vooralsnog is er weinig aanleiding tot optimisme. Onder de verkwikkende Turkse zon is er nog altijd teveel dat aan de voorbije donkere maanden doet denken, en over een week staat met de uitwedstrijd tegen SC Heerenveen al direct een zware test op het programma.
De geplande inhaalrace is vanuit Feyenoord-geledingen al zo vaak aangekondigd, dat het inmiddels bijna een wetmatigheid lijkt. Op basis van de teleurstellende oefenwedstrijd tegen Genclerbirligi, de fysieke staat van de selectie en de nog altijd gespannen onderlinge verhoudingen is twijfel over het welslagen daarvan echter gerechtvaardigd.
Tegen de Turkse laagvlieger leed Feyenoord alweer de tiende nederlaag in twaalf internationale duels (oefenduels en UEFA Cup). Op zichzelf hoeft zo’n oefenpotje op een winderig veld geen ijkpunt te zijn, maar zorgelijk waren wel de geringe creativiteit en het tekort aan vaste patronen in het elftal, dat volgende week grotendeels ook de basis vormt in het Abe Lenstra Stadion. Te veel Feyenoorders zoeken behalve naar hun vorm ook nog altijd naar hun plek en rol binnen het elftal. Of dat snel verandert, is de vraag. Trainer Gertjan Verbeek uitte na afloop zijn ontevredenheid over de wisselwerking op het middenveld, terwijl die spelers juist al maandenlang samenspelen. Bovendien wist Feyenoord tegen Genclerbirligi opnieuw niet de extra kwaliteit van een bewezen goalgetter als Roy Makaay te benutten. De spits werd als zo vaak nauwelijks in stelling gebracht.
Het streven van Verbeek is om in Turkije zijn selectie vrijwel geheel fit te krijgen, maar twee spelers die Makaay van zijn figuurlijke eiland kunnen bevrijden, hebben geen bal aangeraakt. Georginio Wijnaldum (gebroken teen) beperkt zich tot zwemmen, terwijl Jon Dahl Tomasson eindeloos rondjes loopt door de Turkse bossen. Het herstel van Serginho Greene en Kevin Hofland verloopt volgens planning, maar Tim de Cler ondervindt weer vertraging bij zijn terugkeer en lijkt de uitwedstrijd tegen SC Heerenveen niet te halen.
Verbeek experimenteerde met het oog daarop gisteren met Andre Bahia op de linksbackpositie en Theo Lucius in het verdedigingscentrum, wat naar behoren ging. Ook kreeg Luigi Bruins weer eens de kans op de nummer 10-positie. Met zijn inzicht en passvermogen is ook hij een speler die Makaay beter in stelling kan brengen.
Naast het werken aan tactiek en fysiek zijn trainingskampen geschikt om de teamgeest te versterken. Met dat doel was er ruimte ingelast voor een ontspannende activiteit, waarbij de spelers konden kiezen uit luchtbuksschieten, golf en tennis. Bij de meeste jonkies zwaaiden de golfclubs vervaarlijk alle kanten op en Luis Pedro kreeg de lachers op zijn hand toen hij vergat een emmertje onder de golfballenautomaat te zetten, zodat er veertig exemplaren alle kanten op stuiterden.
Oppervlakkig gezien is de sfeer ontspannen bij Feyenoord, maar de tumultueuze maand december heeft zijn sporen achtergelaten. De verstandhouding tussen Verbeek en de meeste spelers kan het best worden omschreven als een gewapende vrede. Trainer en groep beseffen dat ze tot elkaar zijn veroordeeld door de afwachtende houding van de clubleiding, die Verbeek in het zadel houdt en het een teken van kracht vindt om de ogen te sluiten voor de problemen.
Hoe verschillend de opvattingen ook zijn, één ding hebben trainer en spelers gemeen: ze willen koste wat kost weg van de beschamende twaalfde plek. In het belang daarvan wordt er naar buiten toe eenheid gepredikt en zijn de rijen al dan niet tijdelijk gesloten. Soms zegt een staaltje voetbalhumor echter voldoende over de onderlinge verhoudingen. Bij een partijtje paintballen in het kader van de teambuilding werd Verbeek onlangs als eerste uit het spel geschoten. De hoofdtrainer was getroffen door een ’schot’ in de rug. Van zijn eigen partij.
Feyenoord 2008 - 2009
Blij met de punten ...
- Daily Blind
Zeker niets aan het handje:

VITimmer dicht bij verlenging van aflopend contract
Henk Timmer speelt hoogstwaarschijnlijk ook volgend seizoen voor Feyenoord. De 37-jarige doelman heeft een aflopend contract, maar is dicht bij een verlenging.
'Ik heb een optie in mijn contract', zegt Timmer in De Telegraaf. 'Die automatisch wordt gelicht als ik dit seizoen een bepaald aantal wedstrijden speel. Daar zit ik al heel dicht bij.'
'Als ik wil stoppen, dan kan ik stoppen, maar ik ben fit en wil mijn carrière graag bij Feyenoord afsluiten. In principe denk ik nog aan één jaar extra', vervolgt de Feyenoord-doelman.

Het stinkt aan alle kanten!
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Neftchi - Feyenoord is 1-5 geworden.
FT Neftchi 1-5 Feyenoord
11' 0-1 Makaay
21' 0-2 Fer
40' 0-3 Fer
58' 0-4 Slory
68' 0-5 Slory
75' Aliyev 1-5
FT Neftchi 1-5 Feyenoord
11' 0-1 Makaay
21' 0-2 Fer
40' 0-3 Fer
58' 0-4 Slory
68' 0-5 Slory
75' Aliyev 1-5
Laatst gewijzigd door peter op za jan 10, 2009 5:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Feyenoord heeft pikstart nodig
BELEK, zondag
Feyenoord-trainer Gertjan Verbeek vindt de wedstrijd vrijdag tegen SC Heerenveen al direct cruciaal voor de inhaalrace, die de nummer twaalf van de eredivisie na de winterstop wil inzetten. ,,Het wordt heel moeilijk om de eerste vijf te halen, maar het is niet onmogelijk. Daarvoor is de eerste wedstrijd echter meteen heel bepalend, omdat SC Heerenveen een van de ploegen is, die rond de vijfde plaats staan. Als we deze wedstrijd niet winnen, blijft het gat te groot.”
De oefenwedstrijd tegen Neftchi Bakoe uit Azerbeidzjan sterkte Verbeek in het positieve gevoel, dat hij heeft overgehouden aan het trainingskamp. Feyenoord won met 5-1 door goals van Leroy Fer (twee, waarvan één uit een strafschop), Andwélé Slory (twee) en Roy Makaay. ,,Ik ben content over de intentie en de gedrevenheid waarmee de ploeg heeft gespeeld.” Dwight Tiendalli viel uit met een enkelblessure, maar Verbeek denkt dat de schade meevalt.
Het niveau van Neftchi was onderkant Jupiler League. Bij Neftchi zat viervoudig ex-international Rob Reekers als assistent-trainer op de bank, terwijl Suat Usta (ex-FC Eindhoven, ex-MVV) achterin stond.
Feyenoord speelde weer met Theo Lucius in het verdedigingscentrum. ,,Theo is een speler die gemakkelijker doorschuift naar het middenveld en vaak is het bepalend om daar een man extra te hebben”, aldus Verbeek. Fer (van origine rechtermiddenvelder) behield zijn plaats in de rug van Roy Makaay. Die keuze is controversieel binnen Feyenoord. De geïsoleerde positie van Makaay is voor Verbeek echter geen aandachtspunt geweest in Turkije. ,,Er zijn dit trainingskamp drie aandachtspunten geweest: de defensieve organisatie, de restverdediging en het totale positiespel.”
Verbeek is tevreden over de houding van de spelersgroep. ,,Ik proef dat de goede wil er is en heb niet het idee dat ik aan een dood paard sta te trekken. Deze week heeft positieve energie opgeleverd om de schouders er onder te zetten en te werken aan een beter spelend Feyenoord, dat meer punten haalt.”
Blij met de punten ...
Het AD heeft er nog weinig vertrouwen in.
www.sportwereld.nlSteun aan Gertjan Verbeek brokkelt af
Door SJOERD MOSSOU
ROTTERDAM - In een verder weinig opwindende nieuwjaarstoespraak maakte Eric Gudde vanmiddag een opmerkelijke vergelijking.
De Feyenoord-directeur noemde Arsenal, de nationale hockeyvrouwen en de Nederlandse waterpolosters als lichtende voorbeelden voor Feyenoord.
Want: ,,Bij die teams werd een veranderingsproces met succes overwonnen.’’ Hoe goedbedoeld ook, de vergelijking met de huidige Rotterdamse situatie gaat mank. Arsène Wenger, Marc Lammers en Robin van Galen gingen weliswaar ook ooit stevig de confrontatie aan met hun spelers, nooit verloren ze de steun van vrijwel hun complete selectie. Er waren hobbels en conflicten, maar altijd was de kloof te overbruggen.
Of dat bij dit Feyenoord nog realiseerbaar is, is meer dan twijfelachtig. Het trainingskamp in het Turkse Belek maakte opnieuw duidelijk dat de relatie tussen Gertjan Verbeek en zijn selectie zo broos is als smeltend ijs. Onbegrip, sarcasme en cynisme kwamen in de spelersgroep voortdurend aan de oppervlakte; nergens was chemie of oprechte steun zichtbaar. Van muiterij was geen sprake, wel van een soort stilzwijgend protest.
Technisch directeur Peter Bosz voerde tal van gesprekken met spelers en stafleden en ook hij moet het in alles gevoeld hebben. De spelers hebben zich voorgenomen hun irritaties naar de achtergrond te drukken, maar vraag is of dat ook op de middellange termijn nog lukt. Bij elke nederlaag komt Feyenoord een stap dichter bij een onomkeerbare relatiecrisis.
De ergernis van de spelers zit hem niet zozeer in de trainingsintensiteit, maar vooral in Verbeeks communicatieve vaardigheden.
Gechargeerd gezegd vinden ze hun coach maar een vreemde vogel, die op voetbaltactisch gebied tekortschiet en wiens kennis weinig raakvlak heeft met de dagelijkse realiteit. Verbeek heeft zijn rigoureuze koers weliswaar op details bijgesteld en probeert meer te luisteren naar zijn spelers, maar wezenlijk veranderde het nog weinig.
Opmerkelijk in dat licht was dat Gudde in zijn speech niet openlijk zijn steun uitsprak voor de zittende trainer. Hij noemde diens naam niet één keer. ,,Ik hoef toch niet steeds opnieuw in herhaling te vallen?,’’ zei Gudde daarover, verwijzend naar de steun die hij eerder uitsprak voor Verbeek. En op de vraag of de relatie spelers/trainer nog te lijmen is, zei de directeur: ,,Er is veel met elkaar gesproken, op het veld moet straks blijken hoe we er werkelijk voorstaan.’’
Duidelijk is dat de dubbele confrontatie met SC Heerenveen bepalend wordt voor de komende maanden. Vrijdag speelt Feyenoord in Friesland voor de competitie, op dinsdag komt Heerenveen naar de Kuip voor een bekerconfrontatie. Met name die laatste ontmoeting wordt cruciaal, wil Feyenoord zijn seizoen nog enigszins kunnen redden.
,,De doelstellingen hebben we voor dit seizoen helder met elkaar doorgenomen,’’ zegt Gudde over het sportieve perspectief in de komende maanden. ,,We willen zo lang mogelijk meedoen om de prijzen. De KNVB-beker kunnen we nog winnen en ook de play-offs zijn haalbaar. Ook die tellen, want een UEFA Cup-ticket is ook een prijs.’’
Meer dan hopen op betere tijden zit er niet in voor Feyenoord.
Grote aankopen hoeft het legioen deze maand niet te verwachten volgens Gudde. ,,Dat is een uitgemaakte zaak, want onze financiële situatie laat het simpelweg niet toe,’’ aldus de directeur. ,,We worden financieel gezonder, maar de schikking van afgelopen zomer met de belastingdienst heeft dat proces niet versneld.’’
Gudde benadrukte in zijn toespraak dat hij nog wel degelijk aanknopingspunten ziet. In de vele jeugdspelers die doorbreken bijvoorbeeld, maar ook in de uitgestippelde koers. ,,Consistent beleid leidt op termijn aantoonbaar tot betere resultaten dan zigzagbeleid,’’ aldus Gudde. ,,Kijk maar naar clubs zoals FC Twente, FC Groningen en SC Heerenveen. De koers die is uitgezet, blijven we volgen.’’ Of dat straks met of zonder Verbeek gebeurt, zei de directeur er niet bij.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- peter
Mafketel. Een UEFA Cup-ticket is ook een prijs. Mocht er echt nog twijfel zijn over de gesteldheid van Feyenoord, dan zegt dit alles. Zometeen komt men via de Intertoto in het Uefa Cup tournooi en dan is het alsnog een geslaagd seizoen? Hoezo topsportklimaat.,,De doelstellingen hebben we voor dit seizoen helder met elkaar doorgenomen,’’ zegt Gudde over het sportieve perspectief in de komende maanden. ,,We willen zo lang mogelijk meedoen om de prijzen. De KNVB-beker kunnen we nog winnen en ook de play-offs zijn haalbaar. Ook die tellen, want een UEFA Cup-ticket is ook een prijs.’’
-
- AT Toto winner 15/16
Ik vind het ook geen prijs, maar stel ze pakken nog heel gluiperig net die laatste play-off plek en halen uefa-cup, dan heb je in principe net zoveel bereikt als dat je derde eindigt. Maargoed ik hoop echt dat H'veen vrijdag ze gelijk weer ff in de shit douwt, het zou toch wel lekker zijn als ze na de winterstop ook aan blijven kloten.
Verbeek is blijkbaar weg bij Feyenoord:
Verrassend toch moet ik zeggen...Verbeek weg bij Feyenoord
ROTTERDAM - Gertjan Verbeek is weg als trainer-coach van Feyenoord. Of hij is ontslagen of zelf is opgestapt, is nog onduidelijk. Verbeek (46) was pas bezig aan zijn eerste seizoen bij de Rotterdamse club.
Een deel van zijn selectie had geen vertrouwen meer in zijn werkwijze. De resultaten van Feyenoord waren de afgelopen maanden bedroevend.
De ploeg staat twaalfde in de eredivisie, 22 punten achter AZ en vijf punten boven de degradatiestreep, en werd kansloos uitgeschakeld in de UEFA Cup. Feyenoord hervat de competitie morgen bij SC Heerenveen.
www.sportwereld.nl
- peter
Geniaal! Hopelijk is hij weggestuurd na beraad met de toppers Timmer, Hofland, Gio en co.
Nu wil men natuurlijk mooie Mario, maar daar moet NEC dus wél even een stokje voor steken. Ik denk dat ze in Zuid een mannetje hebben gevonden die garant staat voor deze transfer, maar hopelijk ligt NEC gewoon dwars. Een andere optie zie ik namelijk niet, tenzij ze ome Willem van stal halen.

Nu wil men natuurlijk mooie Mario, maar daar moet NEC dus wél even een stokje voor steken. Ik denk dat ze in Zuid een mannetje hebben gevonden die garant staat voor deze transfer, maar hopelijk ligt NEC gewoon dwars. Een andere optie zie ik namelijk niet, tenzij ze ome Willem van stal halen.
En de sfeer in het trainingskamp was nog wel zo goed geweest. Hoe kan dat nou ineens?
Eerlijk gezegd vind ik het wel jammer. Het ging prima zo, de combi van de ijverige Verbeek met die ouwe zooi. Nu ja, dan maar ome Willem voor de groep. Als je de verhalen mag geloven doet die niets dus dat zal de senioren afdeling in de kuip wel aanspreken.

Eerlijk gezegd vind ik het wel jammer. Het ging prima zo, de combi van de ijverige Verbeek met die ouwe zooi. Nu ja, dan maar ome Willem voor de groep. Als je de verhalen mag geloven doet die niets dus dat zal de senioren afdeling in de kuip wel aanspreken.

Nil volentibus arduum
-
- AT Toto winner 15/16
In dit soort situaties staat er vaak toch wel ergens een sponsor klaar om de oprotpremie te betalen. Maar veel schieten ze er niet mee op want de selectie is nog altijd te oud. Dat repareer je niet door een andere trainer voor de groep te zetten. De oudjes moeten nu wel met de billen bloot. Ze hebben de trainer er uitgewerkt. Nu zijn er dus geen excuses meer.
Been zie ik het eerlijk gezegd nog niet doen. Ik heb de indruk dat hij wel iemand is fair is ten opzichte van zijn huidige werkgever, die hem de hand boven het hoofd heeft gehouden toen het vorig jaar dramatisch ging. Hij heeft daar bovendien nu net verlengd.
Misschien Willem als tussenpaus tot het einde van het seizoen?
Been zie ik het eerlijk gezegd nog niet doen. Ik heb de indruk dat hij wel iemand is fair is ten opzichte van zijn huidige werkgever, die hem de hand boven het hoofd heeft gehouden toen het vorig jaar dramatisch ging. Hij heeft daar bovendien nu net verlengd.
Misschien Willem als tussenpaus tot het einde van het seizoen?
Nil volentibus arduum