Feyenoord 2008 - 2009
Gullit: 'Been moet niet naar Feyenoord' Door Mike Boeschoten
Maandag, 26 januari 2009, 09:24
Ruud Gullit (foto) vindt niet dat Mario Been komende zomer de nieuwe trainer van Feyenoord moet worden. Volgens de voormalig topspeler van AC Milan zou dat de carrière van de huidig NEC-trainer geen goed doen.
"Bij Feyenoord is er de komende jaren niets te winnen", aldus de Amsterdammer in het programma Barend & Barend op tv-zender Het Gesprek. Dat meldt RTV Rijnmond.
Op de vraag of hijzelf weer aan de slag wil als trainer in Nederland liet Gullit weten dat hij er begrip voor heeft dat clubs hem niet benaderen. "Ik ben een risico, omdat ik mijn laatste klussen als trainer niet tot een goed einde heb gebracht. Clubs die een trainer hebben ontslagen en op zoek zijn naar een vervanger hebben vooral behoefte aan rust."
Gullit stapte in augustus 2008 op als trainer van het Amerikaanse LA Galaxy. In het seizoen 2004/2005 was hij werkzaam bij Feyenoord.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
Kijk eens aan, onze babbelneus komt niet gratis thuis, hij wil boter bij de vis:
TelegraafFeyenoord zoekt geld
ROTTERDAM - Feyenoord is op zoek naar geld om Leo Beenhakker naar De Kuip te halen. De krappe financiële positie is een serieus obstakel bij de rentree van 'Don Leo' in Rotterdam. Het gaat niet om een transfersom, want in het contract van Beenhakker zijn afspraken opgenomen over een tussentijds vertrek, maar om de salariskosten, waarvoor geen ruimte is op de begroting.
Feyenoord wil Beenhakker als tussenpaus aanstellen en bovendien is de gelouterde Rotterdammer kandidaat nummer één om technisch directeur te worden.
Beenhakker wil zich ondertussen volledig focussen op zijn werk als bondscoach van Polen. "Over twee weken spelen we twee belangrijke interlands en tot die tijd wil ik niks meer horen over Feyenoord."
Het stinkt aan alle kanten!
Gisteren wist Johan Derksen al te melden dat het verhaal van de familie kraay veel te optimistisch is geweest. Er zijn helemaal geen investeerders die serieus geld in de club willen steken.
Het komt er gewoon op neer dat Been en Beenhakker (what's in a name
) het in grote lijnen met deze selectie moeten gaan doen.
Het komt er gewoon op neer dat Been en Beenhakker (what's in a name

Nil volentibus arduum
Ondertussen is Henk Timmer alvast druk bezig om zijn eigen straatje schoon te vegen. Nou, prima Henk. Ik hoop dat je nog jarenlang bij Feyenoord in de goal staat want je kan er helemaal niets van.
Timmer: Blij dat Verbeek weg is.
Henk Timmer is blij dat Gertjan Verbeek niet langer de trainer is van Feyenoord. De doelman van de Rotterdammers heeft onder interim-coach Léon Vlemmings meer vrijheden, zo zei hij tijdens het programma Sport1 United.
In het programma, waar ook Aad de Mos te gast was, kreeg Timmer de opmerking naar zijn hoofd geslingerd dat een doelman zelf zijn verdediging neer moet kunnen zetten bij standaardsituaties. Zijn commentaar was veelzeggend: "maar als een trainer zegt dat het absoluut moet gebeuren zoals hij het zegt, heb je geen keuze."
De ervaren sluitpost is dicht bij een nieuw contract bij Feyenoord. Of hij volgend seizoen nog eerste keeper is, is nog maar de vraag. "Met Erwin Mulder heeft Feyenoord een geweldig talent in huis, ik zou volgend jaar graag met hem aan de slag gaan", zo looft Timmer de momenteel aan Excelsior verhuurde goalie.
Bron: FN
Timmer: Blij dat Verbeek weg is.
Henk Timmer is blij dat Gertjan Verbeek niet langer de trainer is van Feyenoord. De doelman van de Rotterdammers heeft onder interim-coach Léon Vlemmings meer vrijheden, zo zei hij tijdens het programma Sport1 United.
In het programma, waar ook Aad de Mos te gast was, kreeg Timmer de opmerking naar zijn hoofd geslingerd dat een doelman zelf zijn verdediging neer moet kunnen zetten bij standaardsituaties. Zijn commentaar was veelzeggend: "maar als een trainer zegt dat het absoluut moet gebeuren zoals hij het zegt, heb je geen keuze."
De ervaren sluitpost is dicht bij een nieuw contract bij Feyenoord. Of hij volgend seizoen nog eerste keeper is, is nog maar de vraag. "Met Erwin Mulder heeft Feyenoord een geweldig talent in huis, ik zou volgend jaar graag met hem aan de slag gaan", zo looft Timmer de momenteel aan Excelsior verhuurde goalie.
Bron: FN
Nil volentibus arduum
Soms is wel het lachen met die journalisten zeg. Het enige wat Timmer zei was dat hij van Verbeek niet zelf de organisatie mocht neerzetten bij een corner, daar waren vaste afspraken voor.
Bij dit verhaal noemde hij niet eens namen(al was het wel duidelijk dat het over Verbeek ging) maar Timmer heeft zeker niet gezegd dat hij blij is dat Verbeek weg is.
Bij dit verhaal noemde hij niet eens namen(al was het wel duidelijk dat het over Verbeek ging) maar Timmer heeft zeker niet gezegd dat hij blij is dat Verbeek weg is.
Wat je verder ook van hem vindt, Beenhakker is een fenomeen.
ADDon Leo kan dode club tot leven wekken
ROTTERDAM - Feyenoord zoekt nog naar geld en het wil eerst Mario Been definitief vastleggen, maar het wachten op Leo Beenhakker is begonnen. Alwéér.
Leo Beenhakker loodste Feyenoord in 1999 naar de laatste landstitel. FOTO GEORGE VERBERNE
Ergens in een bureaula van senior-manager Fred Blankemeijer moet nog een stapeltje foto’s liggen van Leo Beenhakker. Vergeeld zijn ze niet, want ze zijn in mei 2007 gedrukt, speciaal voor de handtekeningenjagers bij de ingang van het Maasgebouw. Op de kleurenfoto’s draagt Beenhakker een Feyenoord-pet op zijn hoofd. Hij kijkt ferm in de camera.
Tijd om ze te signeren had Don Leo niet, want zijn laatste dienstverband in de Kuip duurde precies zeven dagen. Als levende reddingsboei - ‘Noem mij maar Adje Interim’ - waagde hij een poging om een dolend Feyenoord door de play-offs te loodsen, aan het eind van een rampseizoen onder Erwin Koeman. Het lukte niet, maar het waren zeven heerlijke dagen.
Beenhakker schudde veelvuldig het hoofd, woelde door zijn grijze haardos, zuchtte vaak, gaf schouderklopjes, strooide met mooie zinnen en moest na een 1-1 gelijkspel tegen FC Groningen concluderen dat het allemaal vergeefs was geweest. ,,Natuurlijk baal ik van het resultaat,’’ zei hij op zijn laatste persconferentie. ,,Maar voor de rest vond ik het allemaal énig.’’
Eigenlijk past het niet zo, achterom kijken naar Beenhakker. ,,Je moet niet in het verleden leven,’’ zei hij wel eens. De Rotterdammer kijkt liever vooruit. Zo praat hij ook, tussen een kreun en een steun door. Het is te gemakkelijk hem roestige oneliners voor de voeten te gooien, over cirkels die rond zijn en laatste kunstjes. ,,Ik kom nooit meer terug bij Feyenoord,’’ zei hij na zijn ontslag als trainer in april 2000.
Bijna negen jaar later vindt iedereen het doodnormaal als hij straks wéér terugkomt in de Kuip. Als geen ander is hij in staat een terminale club tot leven te wekken, dankzij zijn onnavolgbare vermogen tot communiceren. Beenhakker is vaak weggezet als een toneelspeler, een acteur in zijn eigen wereld. Maar veel relevanter is dat iedereen hem altijd blijkt te geloven, vooral als er geen vleugje houvast of vertrouwen meer over is.
In een interview met de Volkskrant vertelde hij vorig jaar over de kunst van het overleven. De mens, of in elk geval hijzelf, heeft volgens Beenhakker het vermogen nare gebeurtenissen naar de achtergrond te verdringen - zonder ze te vergeten. ,,Laat ik het vergelijken met militaire dienst. Van de 24 maanden was 80 procent een rottijd. Maar als je er later met je ouwe maten over praat, lijkt het alsof je alleen maar lol hebt gehad.’’
Zijn geloofwaardigheid is niet op iedere plek eeuwig houdbaar, maar wel tot in het oneindige te recyclen, zo lijkt het. De huidige Feyenoord-directie heeft het over profielen en processen en zegt ‘vooral geen overhaaste beslissingen’ te willen nemen, maar ook de koffiejuffrouw kan bedenken dat er voor dit Feyenoord maar één kortetermijnoptie over is: Beenhakker.
Bovendien is juist hij de man die de voetbaltechnische janboel straks weer overeind kan trekken als technisch directeur, zoals hij dat tussen 2000 en 2003 bij Ajax deed. Ook die club verkeerde destijds in een gecompliceerde crisis, maar tussen zijn feilloze people management door, haalde hij een handvol parels naar de Arena: Maxwell, Ibrahimovic, Trabelsi en Mido. Zelden was de scouting van Ajax succesvoller.
Ook zijn dansjes met de Amsterdamse club zijn hem in de Kuip allang vergeven, althans, door de niet-verdwaasden. Beenhakker komt overal mee weg, als een soort Houdini met woorden. Jon Dahl Tomasson stak in februari 2000 een woeste middelvinger naar hem op, na een doelpunt tegen Lazio Roma in de Champions League. Destijds een symbool van de vertroebelde relatie tussen trainer en spelers, nog geen jaar na de landstitel van 1999.
Als Beenhakker straks de Kuip weer binnenwandelt, is Tomasson waarschijnlijk de eerste speler die een knuffel krijgt, of toch in elk geval een arm om de schouder. Hij zal geregeld binnenlopen bij de oude vriendelijke reus Fred Blankemeijer, of bij Carlo de Leeuw in het materiaalhok. Zodra Beenhakker de pers toespreekt in vlotte volzinnen, zal niemand nog roepen dat Feyenoord een boegbeeld mist. En misschien wil hij volgend jaar ook de nieuwjaarstoespraak wel voordragen, in plaats van Eric Gudde.
Zijn contract bij de Poolse voetbalbond is het grootste obstakel. In Warschau balanceert Beenhakker steevast op het koord tussen haat en liefde. Lang geadoreerd bij pers en publiek, maar ook geregeld op voet van oorlog met officials en bestuurders. In Polen werd hij in 2007 verkozen tot Man van het Jaar. Een aanstaand vertrek van de succesvolle bondscoach ligt dan ook gevoelig.
Het woord is vooral ook aan Beenhakker zelf, een man die altijd zijn eigen wegen uitstippelde. Toen Feyenoord hem in 1997 riep, kocht hij zelf zijn contract als technisch directeur bij Vitesse af. Want Feyenoord, zo vertelde de arbeidersjongen uit Charlois, dat was toch wel zijn ‘ultieme wens’. ,,Een einde als in een jongensboek,’’ sprak Beenhakker. Iedereen geloofde hem.
In hoeverre was dit de verdienste van Beenhakker, beschikt hij over zo'n goed netwerk of was het toeval?Bovendien is juist hij de man die de voetbaltechnische janboel straks weer overeind kan trekken als technisch directeur, zoals hij dat tussen 2000 en 2003 bij Ajax deed. Ook die club verkeerde destijds in een gecompliceerde crisis, maar tussen zijn feilloze people management door, haalde hij een handvol parels naar de Arena: Maxwell, Ibrahimovic, Trabelsi en Mido. Zelden was de scouting van Ajax succesvoller.
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
„GEEN TITA TOVENAAR”
Been tempert bij aanstelling voor drie seizoenen hooggespannen verwachtingen
ROTTERDAM, donderdag
Op het moment dat Mario Been gisterochtend met NEC in Groesbeek op een trainingsveld stond, ging in Rotterdam-Zuid de vlag uit. Feyenoord maakte de afronding van de gesprekken met de nieuwe trainer voor de komende drie seizoenen wereldkundig en kon het geplaagde Legioen eindelijk weer eens op positief nieuws trakteren. Het enthousiasme over de komst van Been is zo groot en de verwachtingen over diens kwaliteiten zijn zo hooggespannen, dat de nieuwe Feyenoord-trainer direct wat gas terug wilde nemen. „Ik ben geen Tita Tovenaar. We moeten wel realistisch blijven en beseffen waar we met deze club vandaan moeten komen”, aldus Been.
In sneltreinvaart wisten Been en Feyenoord de afgelopen vrijdag opgestarte onderhandelingen af te ronden. Been beseft een zware klus aanvaard te hebben gezien de beperkte financiële mogelijkheden bij Feyenoord. Van alle kanten kreeg hij goedbedoelde adviezen om wel stevige eisen te stellen alvorens ja te zeggen. „Je kunt wel allemaal dingen eisen, maar ik besef ook dat de bomen bij Feyenoord niet tot in de hemel groeien. We zullen bij Feyenoord meer dan ooit inventief moeten zijn. Misschien dat er nu mensen zijn die toch weer geld in Feyenoord willen stoppen, maar dat is in eerste instantie niet mijn taak”, aldus Been, die wel aangaf dat er komende zomer een x-aantal nieuwe spelers bij zal komen.
Bij de presentatie van Gertjan Verbeek maakten toenmalig technisch directeur Peter Bosz en algemeen directeur Eric Gudde nog vol trots melding van de assessments (een verzameling psychologische tests en rollenspellen), die Verbeek had ondergaan en waardoor zij ervan verzekerd waren de juiste man op de juiste plaats te hebben benoemd. Het nieuwigheidje blijkt in De Kuip een vroege dood te zijn gestorven, getuige de reactie van Been gisteren. „Assessments, wat houdt dat in?” om daar met een knipoog aan toe te voegen: „Ik paste wel compleet in het profiel.”
De staf waarmee Been gaat werken krijgt ook al zijn contouren. Leon Vlemmings maakt definitief het seizoen af als interimtrainer en wordt na de komst van Been weer assistent-trainer, terwijl Patrick Lodewijks aanblijft als keeperstrainer. Been: „Leon Vlemmings ken ik goed van de cursus Coach Betaald Voetbal en is met zijn kwaliteiten complementair aan mij. Patrick Lodewijks functioneert naar ik heb begrepen goed als keeperstrainer. Verder komt er nog een assistent bij, waarover ik zelf kan beslissen. Dat wordt in ieder geval een jongen met een Feyenoord-achtergrond.” De namen van Henk Fräser en Pierre van Hooijdonk worden voor die functie veel genoemd.
Feyenoord had graag Leo Beenhakker als interim-trainer direct naar De Kuip gehaald, maar daarvoor ontbrak het geld. Hoewel Vlemmings nog geen wedstrijd wist te winnen en Feyenoord slechts vier punten boven de degradatiestreep staat, zegt Gudde geen twijfel te kennen over de interim-trainer. „Vlemmings heeft dan wel niet veel ervaring op topniveau, maar we hebben een selectie die dat wel heeft. Met de kennis en de knowhow van Vlemmings en de ervaring van de groep hebben we er alle vertrouwen in dat we het seizoen goed afmaken.”
Feyenoord is nog steeds volop bezig om Beenhakker vanaf de zomer als technisch directeur aan de slag te laten gaan. Been heeft er zijn hoop op gevestigd. „Ik heb al eerder aangegeven graag met Leo in die positie samen te willen werken. Maar Leo is nu bezig in Polen en heeft daarvoor absolute rust nodig. Het is een kwestie van afwachten”, aldus Been, die zich heeft ingedekt tegen de aanstelling van een technisch directeur, waar hij niet mee door een deur kan. „Het is afgesproken dat ik een stem heb in die beslissing. Ik wil mensen om me heen hebben in wie ik het zie zitten en met wie ik goed kan werken.”
Ondertussen heeft president-commissaris Dick van Well in zijn media-optredens de mond vol van kampioenschappen en een plaats bij de top drie komend seizoen. Iets waar Been voorzichtiger mee is. „Het lijkt me verstandig om eerst te kijken wat voor selectie we neer kunnen zetten voor volgend seizoen, voordat we ons uitspreken over welke rangschikking haalbaar is. Ik wil in de komende drie jaar wél iets moois opbouwen en ik wil dat het plezier straks van het elftal afstraalt. Als iedereen het naar zijn zin heeft en er elke dag alles aan doet om beter te worden, dan zijn we al een eind op weg.”
Blij met de punten ...
Zie je wel, Neef? In het voetbal werken die dingen niet.Bij de presentatie van Gertjan Verbeek maakten toenmalig technisch directeur Peter Bosz en algemeen directeur Eric Gudde nog vol trots melding van de assessments (een verzameling psychologische tests en rollenspellen), die Verbeek had ondergaan en waardoor zij ervan verzekerd waren de juiste man op de juiste plaats te hebben benoemd. Het nieuwigheidje blijkt in De Kuip een vroege dood te zijn gestorven, getuige de reactie van Been gisteren. „Assessments, wat houdt dat in?” om daar met een knipoog aan toe te voegen: „Ik paste wel compleet in het profiel.”
Volgens mij kan het best een toegevoegde waarde zijn in een selectieprocedure hoor. Maar het is natuurlijk wel afhankelijk van de inschatting van de beleidsbepalers of je de goede keuze maakt.
Zo'n test is natuurlijk slechts een middel om tot de juiste keuze te komen. Als je, met behulp van zo'n test, een persoonlijkheid kiest die niet bij de selectie past ligt het niet aan de test.
Zo'n test is natuurlijk slechts een middel om tot de juiste keuze te komen. Als je, met behulp van zo'n test, een persoonlijkheid kiest die niet bij de selectie past ligt het niet aan de test.
Nil volentibus arduum
Die tests zijn gemaakt voor bureaucraten en niet voor voetbaltrainers. Je kunt zo een paar toptrainers bedenken die een beetje raar zouden overkomen in een rollenspel.
Met die tests schuif je de verantwoordelijkheid af. De test doet het werk voor jou. (En de kandidaat kan oefenen, hehe.)
Met die tests schuif je de verantwoordelijkheid af. De test doet het werk voor jou. (En de kandidaat kan oefenen, hehe.)
Je moet het belang van zo'n test niet overdrijven maar het kan wel degelijk een toegevoegde waarde zijn. Ook bij de selectie van een trainer.
De rol van een trainer is toch ook al lang niet meer te vergelijken met de situatie van vroeger? Tegenwoordig moet je veel meer capaciteiten hebben. En je kunt op zoek zijn naar iemand met specifieke eigenschappen. Typisch zo'n voorbeeld van de conservatieve voetbalwereld die weer eens bang is voor iedere vorm van vernieuwing. En dat dan allemaal onder het motto "Zo ging het vroeger ook niet".
Natuurlijk basseer je de keuze van een trainer niet alleen op een test. Maar het is wel een goede manier om inzicht te krijgen in iemands persoonlijkheid.
De rol van een trainer is toch ook al lang niet meer te vergelijken met de situatie van vroeger? Tegenwoordig moet je veel meer capaciteiten hebben. En je kunt op zoek zijn naar iemand met specifieke eigenschappen. Typisch zo'n voorbeeld van de conservatieve voetbalwereld die weer eens bang is voor iedere vorm van vernieuwing. En dat dan allemaal onder het motto "Zo ging het vroeger ook niet".
Natuurlijk basseer je de keuze van een trainer niet alleen op een test. Maar het is wel een goede manier om inzicht te krijgen in iemands persoonlijkheid.
Nil volentibus arduum
Ik denk niet dat toptrainers zin zouden hebben om aan zo'n test mee te werken. Zie je het voor je? ]'Mijnheer Mourinho, we gaan nu even een rollenspel doen...'
Met vernieuwing heeft het mijns inziens weinig te maken. Ik denk dat je daarvoor eerder bij de trainersopleiding moet zijn. Die is oerconservatief en heel beperkt. Zeker op didactisch gebied.

Met vernieuwing heeft het mijns inziens weinig te maken. Ik denk dat je daarvoor eerder bij de trainersopleiding moet zijn. Die is oerconservatief en heel beperkt. Zeker op didactisch gebied.
Je moet op elk vlak streven naar vernieuwing. Uiteraard moet dat dan wel verbetering opleveren, het is geen doel op zich.
Zo'n test is natuurlijk wel wat meer dan een rollenspel. En neem nu iemand als Mourinho. Naar buiten toe komt hij over als arrogant en rechtlijnig. Maar hoe is hij in de dagelijkse omgang met een groep?
Van Gaal bijvoorbeeld is ook iemand die naar buiten toe zo overkomt. Maar heel veel spelers lopen met hem weg omdat hij bijzonder veel interesse in hun toont en moeite voor ze doet. Dat zou je denk ik niet verwachten als je hem alleen van z'n persconferenties kent.
Misschien zul je zo'n test niet bij iedereen uitvoeren. Je hebt natuurlijk ook andere mogelijkheden om aan je informatie te komen. Je kunt informeren bij oud werkgevers of spelers. Maar die informatie kan weer gekleur zijn.
Zo'n test is natuurlijk wel wat meer dan een rollenspel. En neem nu iemand als Mourinho. Naar buiten toe komt hij over als arrogant en rechtlijnig. Maar hoe is hij in de dagelijkse omgang met een groep?
Van Gaal bijvoorbeeld is ook iemand die naar buiten toe zo overkomt. Maar heel veel spelers lopen met hem weg omdat hij bijzonder veel interesse in hun toont en moeite voor ze doet. Dat zou je denk ik niet verwachten als je hem alleen van z'n persconferenties kent.
Misschien zul je zo'n test niet bij iedereen uitvoeren. Je hebt natuurlijk ook andere mogelijkheden om aan je informatie te komen. Je kunt informeren bij oud werkgevers of spelers. Maar die informatie kan weer gekleur zijn.
Nil volentibus arduum
- Jinne
- Site Admin
Dus eigenlijk zouden de aankomende trainers ook allemaal een paar jaartjes CIOS moeten volgen ?joey schreef:Zeker op didactisch gebied.
Boute conclusie trouwens om op basis van het afschaffen van de competentietest bij Feyenoord te zeggen dat die test niet deugt. Alsof de organisatie en de spelersgroep tot nu toe wel hebben gefunctioneerd. En Been moet nog beginnen bij Feyenoord en dus nog niet bewezen dat het zonder test wel lukt.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!