Wielrennen
Moderator: mods
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Lance Armstrong heeft zijn sleutelbeen gebroken. Mart zit nu bij Holland Sport en laat zien dat Armstrong nog altijd als een maniaak bezig is. Hij zou al 5x de tijdrit van de Tour hebben gereden ter voorbereiding.
We hebben het trouwens niet over Milaan-San Remo gehad, maar wat was die spurt grandioos. Zelden zoiets gezien.
We hebben het trouwens niet over Milaan-San Remo gehad, maar wat was die spurt grandioos. Zelden zoiets gezien.
-
- AT Toto winner 15/16
www.sportweek.nlGeblesseerde Armstrong: 'Tour wordt een groot probleem'
Het fundament onder de terugkeer van Lance Armstrong dreigt te zijn weggevallen nu na een sleutelbeenbreuk, maandag opgelopen in de Ronde Castilië en León, zijn deelname aan de Tour de France op de tocht staat. De zevenvoudig Tourwinnaar vliegt nu naar de Verenigde Staten om met medische experts te praten over zijn blessure. ‘De Tour wordt een groot probleem,’ aldus Armstrong tegenover de BBC.
Astana-teamleider Johan Bruyneel is hoopvoller over het herstel van Armstrong. ‘Het is een fractuur zonder complicaties,’ meldde de Belg. ‘Dat zou voor een snel herstel moeten zorgen.’ Armstrong sprak kort met de pers toen hij het ziekenhuis in Valladolid verliet: ‘Het sleutelbeen is gebroken. Het doet veel pijn. Ik voel me verschrikkelijk.’
Armstrong staat in de planning om deel te nemen aan de Giro d’Italia van 9 tot 31 mei. De Tour de France, wat het laatste huzarenstukje van de Amerikaan moest worden, wordt van 4 tot 26 juli verreden.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
De ophef over het gevaar voor zijn programma mag wel wat minder. Ok, het is vervelend. Maar bij een mooie breuk kun je vrij snel al weer op de fiets zitten.
De Giro moet hij gewoon kunnen rijden. Wel zal hij daar misschien wat achter op schema liggen maar hij heeft dan drie weken de tijd om zich in vorm te rijden in een grote ronde. Dat moet genoeg zijn.
De Giro moet hij gewoon kunnen rijden. Wel zal hij daar misschien wat achter op schema liggen maar hij heeft dan drie weken de tijd om zich in vorm te rijden in een grote ronde. Dat moet genoeg zijn.
Nil volentibus arduum
Bijrol Oranje-heren op WK baan
Op de openingsdag van de WK baan in
Pruszków (Pol) hebben de Nederlandse
heren geen potten kunnen breken.
Teun Mulder,Yondi Schmidt en Tim Veldt
eindigden op de teamsprint als zevende.
Frankrijk werd wereldkampioen door in
de finale Groot-Brittannië,dat zonder
de geblesseerde ster Chris Hoy aantrad,
te verslaan.
Pim Ligthart reed in de puntenkoers
anoniem mee.De Noord-Hollander bemoeide
zich met geen enkele van de 16 sprints.
In de slotfase werd de pas 20-jarige
Ligthart met zes anderen op een ronde
gereden.Met -20 punten werd hij 18de.
Cameron Meyer pakte goud. De Australiër
won als enige renner vier sprints.
Blij met de punten ...
Mooie overwinning van Pozzato vandaag. Hij legde Boonen er in de sprint knap op. Daar had Tommeke denk ik niet helemaal op gerekend hoewel Pippo natuurlijk een rappe sprint in de benen heeft.
Haussler lijkt het beste te hebben gehad en Rabobank was vandaag ook net effe wat minder. Los van de gebruikelijke dwaze aanval van Flecha hebben ze voorin de koers niet kunnen bepalen. Wel leuk dat er wat Nederlandse renners voorin hun gezicht hebben laten zien. Hoogerland en Westra van Vacansoleil zaten er goed bij.
Komende week krijgen we nog de driedaagse de Panne en dan zondag de Vlaamse hoogmis. Ik heb er zin in!
Haussler lijkt het beste te hebben gehad en Rabobank was vandaag ook net effe wat minder. Los van de gebruikelijke dwaze aanval van Flecha hebben ze voorin de koers niet kunnen bepalen. Wel leuk dat er wat Nederlandse renners voorin hun gezicht hebben laten zien. Hoogerland en Westra van Vacansoleil zaten er goed bij.
Komende week krijgen we nog de driedaagse de Panne en dan zondag de Vlaamse hoogmis. Ik heb er zin in!
Nil volentibus arduum
-
- AT Toto winner 15/16
Re: Wielrennen
'Cancellara rijdt in dienst van Kroon'
BRUGGE - Fabian Cancellara maakt zondag in de Ronde van Vlaanderen zijn comeback in het wielerpeloton. De Zwitser lag weken in de lappenmand en kon daardoor zijn titel in Milaan-Sanremo niet verdedigen. In 'Vlaanderens Mooiste' zal 'Spartacus' in dienst van Karsten Kroon rijden.
"Als hij zelf niet super is, heeft hij er geen enkel probleem mee om te werken voor een ploegmaat", aldus ploegleider Lars Michaelsen in Het Nieuwsblad.
De manager van Team Saxo Bank heeft Kroon in gedachten als speerpunt voor de koers van Brugge naar Ninove. "Ik zie alleen Karsten Kroon. Matti Breschel heeft zijn beste vorm nog niet te pakken. En Kurt-Asle Arvesen zal vooral kilometers afmalen."
Telegraaf
Ik weet niet wat jullie van die Kroon vinden maar ik vind het echt zo'n net niet renner.. eens een keer wat groots winnen ho maar. Afgelopen zondag bij de Brabantse Pijl kwam ie ook weer aardig voor de dag maar uiteindelijk staat ie zoals gewoonlijk wel weer met lege handen.
Helemaal met je eens. Kroon heeft wel eens een paar leuke koersjes gewonnen maar voor het grote werk komt hij toch altijd net te kort. Na de Brabantse pijl van afgelopen weekend vertelde hij dat hij superbenen had maar dat zijn inspanning tijdens de beklimming van de Bruine Put nog in de benen zat waardoor hij geen goede sprint kon afleveren. Ja, hallo. Dan heb je toch geen superbenen?
Dat hij zondag kopman is zegt dan ook meer over zijn ploeg. Saxobank draait een slecht voorseizoen. Scheelt natuurlijk ook nogal of je met een goede Cancellara kunt rijden of niet.
Dat hij zondag kopman is zegt dan ook meer over zijn ploeg. Saxobank draait een slecht voorseizoen. Scheelt natuurlijk ook nogal of je met een goede Cancellara kunt rijden of niet.
Nil volentibus arduum
- peter
Inderdaad. Altijd net niet voor die jongen al vind ik hem de laatste tijd ook wel weer reëel. Zondag zei hij ook dat hij in het klimmetje de benen had opgeblazen en daarom kansloos was. Zondag zal hij leuk meedoen, maar ik zie in hem toch geen winnaar. Als hij naar de streep rijdt met een Tom Boonen, dan is hij namelijk altijd kansloos.
Kroon kan overigens wel degelijk een aardig stukje fietsen hoor. Zo heeft hij bijvoorbeeld toch twee keer Rund um den Henninger Turm gewonnen. Misschien geen aansprekende naam zoals de echte klassiekers maar dat is toch een lastige koers waarvoor je wel wat in huis moet hebben. Ook heeft hij in klassiekers wel een aantal keren vrij kort gereden. In Vlaanderen was hij in 2007 nog 4e.
Hier kun je overigens vast in de stemming komen voor de Vlaamse Hoogmis van aanstaande zondag. De vlaamse volksheld Ludo Dierckxsens heeft vorig jaar voor Sporza de belangrijkste beklimmingen gedaan en hij geeft daarbij wat leuke wetenswaardigheden.
Hier kun je overigens vast in de stemming komen voor de Vlaamse Hoogmis van aanstaande zondag. De vlaamse volksheld Ludo Dierckxsens heeft vorig jaar voor Sporza de belangrijkste beklimmingen gedaan en hij geeft daarbij wat leuke wetenswaardigheden.
Nil volentibus arduum
Ik vind Kroon een typische Nederlandse sporter...erg goed, maar net te kort komen in de finales.
Hij is OK, tot 200 km. Voor de topkoersen komt hij tekort.
Ik vind Boogerd eerder een typisch Nederlandse sporter. Erg goed, aanvallend, maar geen winnaar.
Ik vind Boogerd eerder een typisch Nederlandse sporter. Erg goed, aanvallend, maar geen winnaar.
Sterk staaltje van Pozzato weer in de 1e etappe van de Driedaagse de Panne vandaag. Hij is weg samen met de Belg Willems van Liquigas. Wat Pozzato op de heuvels liet zien zag er erg goed uit hoor.
Toch echt één van de topfavorieten voor aanstaande zondag.
Toch echt één van de topfavorieten voor aanstaande zondag.
Nil volentibus arduum
- peter
Dit wint Pippo Pozzato met gemak, natuurlijk.
Ook weer zo'n gesubsidieerde neppert ...**** Kohl belast gearresteerde manager
**De Oostenrijkse renner Bernhard Kohl
heeft toegegeven al sinds 2005 doping
te hebben gebruikt."Ik heb epo,insuline
groeihormonen en testosteron gekregen
van mijn manager en hij hielp mij met
bloedtransfusies."
De ontboezeming van Kohl,die vorig jaar
werd betrapt op dopinggebruik nadat hij
in de Tour derde was geworden,volgt op
de arrestatie van zijn manager Stefan
Matschiner.
Matschiner werd vorige week al door de
Oostenrijkse triatlete Lisa Hütthaler
genoemd als leverancier van epo.In het
verleden werkte hij samen met sporters
als voormalig atleet Simon Vroemen en
oud-Raborenner Michael Rasmussen.
Blij met de punten ...
www.sportwereld.nlBoek Theo de Rooij 'niet uit rancune'
Door HANS VAN OMMEREN
APELDOORN - Pijnlijk was de Tour de France van 2007 voor de Raboploeg. Gele truidrager Michael Rasmussen werd tijdens de ronde naar huis gestuurd omdat hij ten opzichte van de ploegleiding gelogen zou hebben, manager Theo de Rooij ''sneuvelde'' in de slipstream van alle commotie kort na de Tour.
De in Harmelen geboren oud-profrenner vertelt zijn verhaal, plus tal van memorabele momenten uit zijn wielerleven, in een door hem zelf uitgegeven boek: beZIELd. Doping.
In de wielersport gaat er in het laatste decennium geen dag voorbij of het spook duikt wel in de een of andere gedaante op. Het kostte Theo de Rooij als manager van de Rabobank-wielerploeg de kop toen Michael Rasmussen, zijn kopman in de Tour de France-equipe van 2007, niet naar waarheid gegevens bleek te hebben verteld.
In zijn eigen loopbaan als renner werd De Rooij al heel vroeg met de schemerige wereld van 'gezondheidspreparaten'geconfronteerd, getuige zijn deze week ten doop gehouden boek beZIELd.
Als jong rennertje deelde De Rooij, talentvol, maar vooral brandend van ambitie, de ene na de andere tik uit aan de gevestigde kleppers in Midden-Nederland, de streek waar hij als Harmelaar koerste. Tijd om het hogerop te gaan zoeken, oordeelde persoonlijk trainer/adviseur John Meijer, voormalig regionaal topper en eigenaar van een cafetaria.
Theo, 17 jaar, moest broodnodig een soigneur hebben. Wie anders dan 'Óme Jan'van Dinteren was daarvoor het meest geschikt. Een man die faam had verworven in het zesdaagsecircuit, waar de koppels zich 24 uur per dag op de piste bevonden. Weliswaar elkaar afwisselend in de baan, maar desondanks een krachttoer die slechts met de juiste hulpmiddeltjes tot een succes kon worden gevoerd.
Op een druilerige woensdagmiddag eind september gingen Jan en ik op audiëntie. 'Ome Jan' bewoonde een klein flatje op de begane grond in de Utrechtse wijk Zuilen. Hij was een vrij charismatische man van ruim in de zeventig en droeg een witte doktersjas. Indringende ogen, een doorleefde stem en een Vlaams accent maakten het plaatje compleet.... Om zijn verhalen kracht bij te zetten liet hij mij gouden rolexen, armbanden, medailles en hangers met inscriptie zien, geschonken door renners als dank voor en herinnering aan een Wereldkampioenschap, Giro- of Tourzege. Ik hing werkelijk aan zijn lippen. Uren luisterde ik naar zijn koerservaringen, die overigens niets met doping te maken hadden……Uiteindelijk nam zijn monoloog een verrassende wending, alsof hij mij al enige tijd gevolgd had, waarvan ik overigens niet overtuigd was. Plotseling zei hij dat hij van mij een toprenner zou kunnen maken die de Tour zou kunnen winnen, als ik hem maar vertrouwde en goed naar hem wilde luisteren. Ik moest om te beginnen mijn Atheneum-opleiding staken en enkele keren per week bij hem langskomen om het vak van wielrenner te leren: traininsschema's, techniek, tactiek, noem maar op. Hij zou mij dan tevens masseren en soigneren, wat inhield dat hij mij zo nu en dan 'iets zou geven'. Wat dat exact betekende wist ik op dat moment niet, maar ik had wel een bang vermoeden.
Ome Jan werd niet de soigneur van Theo, die zijn middelbare schoolopleiding afmaakte en een heao-studie ging volgen. De wielerkriebels kon hij echter niet weerstaan. ,,Ik ben nadien nog enkele malen bij hem op bezoek geweest om te genieten van zijn mooie koersanekdotes. Mijn soigneur is hij echter nooit geworden. En de Tour heb ik nooit gewonnen.''
Toch bouwde Theo de Rooij een meer dan aardige carriere op als wielrenner, zonder nu met een overwinning in een klassieker of een zege in een Touretappe een legendarische reputatie ('zoals Ome Jan als soigneur') te vestigen.
Meer nog dan zijn palmares was de keur aan aanwezigen tijdens de boekpresentatie typerend voor de persoon De Rooij. Oude ploegmakkers zoals Henk Lubberding, zijn latere ploegbaas annex collega Peter Post maar vooral ook 'zijn jongens van de Rabobank'' in de tijd dat hij er zijn 'laatste dagen' beleefde.
,,Dit boek heb ik niet geschreven uit rancune, om terug te schoppen,'' Hij wilde het niet vaak genoeg benadrukken. En dat is beZIELd ook niet. Wel een uiterst leesbaar, smakelijk portret van een jongen die bezeten raakt van wielrennen en dat nooit meer los kan raken. Hoe beschaafd, zeker in dat overlevingsmetier, ook, steeds wanneer hij op het punt stond 'de gewone maatschappij in te stappen' werd hij door de zijn passie teruggefloten.
Een terugkeer in de wielersport sluit De Rooij ook zeker niet uit. Sterker, 'ér zijn wat plannetjes.' Maar de tijd van economische recessie is er niet direct naar om sponsors te vinden.
Zijn moeder, aanwezig op de presentatie, is stellig: 'Theo heeft een vreselijk moeilijke tijd gehad. En, hij wist het echt niet van Rasmussen. Het is heel erg wat er met hem is gebeurd. Maar hij is een vechter. Komt terug. Het is trouwens, volgens mij, geen Harmelen, maar Vleuten. We woonden zo'n beetje op de grens, maar net iets meer in Vleuten. Al was het misschien maar een paar meter.''
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
adBos sprint naar derde plek
CALCINATE - Wielrenner Theo Bos heeft woensdag een podiumplaats behaald bij de Wielerweek van Lombardije.
Theo Bos. FOTO EPA
De renner van het Continental Team van Rabobank eindigde in de tweede etappe als derde, achter de Italiaanse topsprinters Alessandro Petacchi (eerste) en Danilo Napolitano (tweede).
Petacchi behield door zijn zege de leiderstrui. De coureur won dinsdag met zijn ploeg LPR de ploegentijdrit. Rabobank zette in de rit tegen de klok de derde tijd neer.
,,Verliezen van Petacchi en Napolitano is geen schande'', zei Bos op de website van Rabobank. ,,Ik sta op het podium van een goede Italiaanse koers. Dat is voor mijn moraal heel erg goed.'' Bos kwam naar eigen zeggen iets te vroeg op kop, waardoor de twee Italiaanse topspurters hem voor de streep nog konden passeren. De rit ging over 160 kilometer, met de start in Brignano Gera d'Adda en de finish in Calcinate.
CONI:Valverde twee jaar schorsen
De antidoping-aanklager van het CONI,
het Italiaans olympisch comité,heeft
een schorsing van 2 jaar geëist tegen
Alejandro Valverde.De Spanjaard (28) is
volgens de aanklager betrokken bij het
dopingschandaal rond de Spaanse arts
Eufemiano Fuentes (Operácion Puerto).
Volgens de aanklager kan het DNA van de
Spaanse renner verbonden worden aan een
bloedzakje dat in Fuentes' laboratorium
in Madrid werd gevonden.Valverde,die in
februari moest voorkomen,ontkent.Zijn
advocaten achten het CONI onbevoegd.
Als Valverde daadwerkelijk geschorst
wordt door het CONI,dan geldt dat zeer
waarschijnlijk alleen voor wedstrijden
in Italië.
Blij met de punten ...
Ik gooi er nog even een voorspelling tegenaan voor zondag, één van de hoogtepunten van het wielerseizoen.
1. Stijn Devolder
2. Filippo Pozzato
3. Tom Boonen
Het Rabobank kamp heeft met Langeveld, Nuyens en Flecha ook wel een sterk blok maar ik zie ze niet in staat om het af te maken.
Zondag ga ik er in ieder geval een lekker dagje Vlaanderen van maken. 's Morgens om 8.00uur ben ik al present om met een paar Vlaamse vrienden op de fiets om zelf de heuvelzone vanaf de Oude Kwaremont te rijden. Dan snel even wat eten en terug op de fiets om op verschillende plaatsen langs het parcours en in de kroegen de koers te volgen. Die jongens kennen daar uitstekend de weg dus zo moet ik het wedstrijdverloop goed kunnen volgen. Dat moet wel een mooie dag gaan worden!
1. Stijn Devolder
2. Filippo Pozzato
3. Tom Boonen
Het Rabobank kamp heeft met Langeveld, Nuyens en Flecha ook wel een sterk blok maar ik zie ze niet in staat om het af te maken.
Zondag ga ik er in ieder geval een lekker dagje Vlaanderen van maken. 's Morgens om 8.00uur ben ik al present om met een paar Vlaamse vrienden op de fiets om zelf de heuvelzone vanaf de Oude Kwaremont te rijden. Dan snel even wat eten en terug op de fiets om op verschillende plaatsen langs het parcours en in de kroegen de koers te volgen. Die jongens kennen daar uitstekend de weg dus zo moet ik het wedstrijdverloop goed kunnen volgen. Dat moet wel een mooie dag gaan worden!
Nil volentibus arduum