Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Adriaanse
19
23%
Advocaat
2
2%
Rijkaard
6
7%
Koeman
3
4%
McClaren
0
Geen stemmen
Laudrup
2
2%
Hiddink
2
2%
Blind
2
2%
van Gaal
3
4%
Olsen
3
4%
Buitenlandse topper
41
49%

Totaal aantal stemmen: 83

999

Re: Wie moet Marco van Basten opvolgen?

Bericht door 999 » zo mei 03, 2009 8:46 pm

Ja natuurlijk, Perez speelde bij Az goed, speelde bij Psv goed en nu weer bij Twente .. behalve bij AJAX .. tja . volgens mij moet je dan meer bij AJAX zijn dan bij Perez ..

Sulejmani speelde zijn beste wedsdtrijden aan de zijkant, en waar moet ie bij AJAX de meeste wedstrijden opdraven, juist.

KJH schopt er de een naar de ander in de goal, maar was niet genoeg, hij moest ook nog eens meegaan voetballen, tja en meteen werdt het een stuk minder ..
Blij met de punten ...

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo mei 03, 2009 8:55 pm

El Clavo schreef:Wat zou volgens jou zijn toegevoegde waarde zijn? Ik vind hem een beetje een 'Jantje Wouters' de tweede eerlijk gezegd.
Hij is een aangenaam persoon: een niet te groot ego, niet iemand met behoefte aan aandacht, warm, oprecht. Daarnaast heeft hij denk ik goed over het spelletje nagedacht, hij heeft toch meer teams geleid. Bij Barcelona was het probleem dat Rijkaard ook een denkend type was en hij was niet een strenge coach die erbij paste.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo mei 03, 2009 9:03 pm

Kowalczyk schreef:
El Clavo schreef:Ik twijfel eerlijk gezegd over de hele staf. Het zijn wat pensionada's die dit volgens mij meer als een tijdverdrijf met wat vriendjes zien. Ik mis die passie in hun ogen, bij allemaal.
Ik ook.

K.
Ik ook.

Justin
Contacteer:

Bericht door Justin » zo mei 03, 2009 9:10 pm

Ik mis ook zeker de passie, maar ook de zelfreflectie. Reacties als: "hoe kunnen wij verliezen van Sparta?" en "ik miste passie" zijn schrijnend. Volgens mij heeft van Basten geen idee wat hij moet doen. Geen enkel idee hoe hij dit team aan de praat moet krijgen. Ik zie er daardoor zo weinig toekomst in - hij lijkt zelf geen idee te hebben hoe het dan wél moet.

Als een team met 4-0 van Sparta verliest met nog kansen op Champions League, dan mist het team wat, maar ook zeker de trainer. Die moet dat team toch op scherp krijgen voor dergelijke wedstrijden. Zet maar eens een ervaren man voor dit team, ook al ben ik zeker niet voor wéér een wisseling van de wacht, maar ik zie geen toekomst meer in van Basten.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo mei 03, 2009 9:17 pm

Ik heb het gevoel dat hij gewoon geen idee heeft hoe hij deze groep aan het voetballen krijgt. Aan zijn reacties na de echte flaters van het seizoen zie je toch ook verbazing af. Hij snapt volgens mij gewoon niet hoe het kan dat de ploeg zo slap presteert.

Nu voor dit seizoen alles is verloren kan de discussie dus op gang gaan komen hoe het nu volgend jaar beter moet. Ik ben erg benieuwd naar zijn plannen. Wie vallen er af, wat krijgen we er bij, wat gaat dat deze keer weer kosten en gaan we misschien ook trainen op iets van positiespel?
Nil volentibus arduum

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo mei 03, 2009 9:19 pm

Ja en daarom zeg ik Neeskens, die het team leidt! Bij het team hoort deze technische staf ook, die mogen blijven. Laat Van Basten op de voorgrond blijven treden, alsof hij nogsteeds zeer belangrijk is in de club. En nogmaals: zelfs met de slechtste trainer van de wereld moeten de Ajaxspelers individueel hun tegenstander de baas zijn.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » zo mei 03, 2009 9:21 pm

Marillion schreef:Ik heb het gevoel dat hij gewoon geen idee heeft hoe hij deze groep aan het voetballen krijgt. Aan zijn reacties na de echte flaters van het seizoen zie je toch ook verbazing af. Hij snapt volgens mij gewoon niet hoe het kan dat de ploeg zo slap presteert.

Nu voor dit seizoen alles is verloren kan de discussie dus op gang gaan komen hoe het nu volgend jaar beter moet. Ik ben erg benieuwd naar zijn plannen. Wie vallen er af, wat krijgen we er bij, wat gaat dat deze keer weer kosten en gaan we misschien ook trainen op iets van positiespel?
Die (constante) verbazing is misschien nog wel het ergst. Dat, samen met de (ogenschijnlijke) gelatenheid waarmee hij op tegenslagen reageert.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Harm

Bericht door Harm » zo mei 03, 2009 9:36 pm

Nou is het mooi weer en dan krijgt zijn team van mooiweervoetballers wéér op de kloten :smallgrin.gif:

Sorry, maar die man had nooit een trainersdiploma moeten krijgen.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo mei 03, 2009 9:48 pm

Hoezo niet, hij maakt echt wel spelers beter. En voor de duidelijkheid: in dat team zit ook de staf, samen de spelers.

MVH

Bericht door MVH » zo mei 03, 2009 10:45 pm

Harm schreef:Nou is het mooi weer en dan krijgt zijn team van mooiweervoetballers wéér op de kloten :smallgrin.gif:

Sorry, maar die man had nooit een trainersdiploma moeten krijgen.
En toch staan ze nog boven jullie :smallgrin.gif:

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » zo mei 03, 2009 11:26 pm

Zal je zien dat Co naar AZ gaat. Godverdomme hee, al weer een kapitale fout.

Jesse

Bericht door Jesse » ma mei 04, 2009 12:02 am

El Clavo schreef:Onze selectie is individueel gezien gewoon uitstekend. Op de een of andere manier lukt het Van basten maar niet om er een team van te maken.
Net zoals al die andere trainers voor hem.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

jamie

Bericht door jamie » ma mei 04, 2009 12:38 am

Sorry hoor maar die deden het toch echt beter dan Marco. Er staan 11 spelers op het veld elke keer en absoluut geen team. Dat kan je toch echt op Marco afrekenen.

Nihad

Bericht door Nihad » ma mei 04, 2009 12:42 am

Ik zeg: Ronald Koeman.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

jamie

Bericht door jamie » ma mei 04, 2009 12:44 am

Ik hoop het niet. Zou veel liever Co terug zien bij Ajax.

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » ma mei 04, 2009 12:58 am

Ik moet zeggen dat ik redelijk verbijsterd ben door de hoeveelheid posters die Co Adriaanse graag terug ziet komen. Menen jullie dat echt? Die man maakt tegenwoordig overal ruzie, beledigt steevast van alles en nog wat en blijft nergens langer dan een jaar zitten. En dan moet uitgerekend hij de boel in de slangenkuil van Ajax weer gaan opbouwen? Na al een eerder mislukt verblijf waar hij nogal wat mensen tegen zich in het harnas heeft gejaagd? Dream on.

Geweldige trainer, die Co, maar als mens ongekend ongeschikt voor een topclub. Een meer desastreus karakter voor een baan met druk, kritiek en media-aandacht kan ik me bijna niet bedenken. Dat gaat sowieso fout.

Ik ben (en dat ben ik eigenlijk al jaren) voor een ervaren buitenlandse coach. En dan het liefst een die zich helemaal niets aantrekt van de vijfde colonne. Een die daar boven staat. Een trainer met een goede presentatie in de media (wat Van Basten dan weer wel heeft), en die dat koppelt aan didactisch en tactisch vermogen.

jamie

Bericht door jamie » ma mei 04, 2009 1:16 am

Scherrer schreef:Ik moet zeggen dat ik redelijk verbijsterd ben door de hoeveelheid posters die Co Adriaanse graag terug ziet komen. Menen jullie dat echt? Die man maakt tegenwoordig overal ruzie, beledigt steevast van alles en nog wat en blijft nergens langer dan een jaar zitten. En dan moet uitgerekend hij de boel in de slangenkuil van Ajax weer gaan opbouwen? Na al een eerder mislukt verblijf waar hij nogal wat mensen tegen zich in het harnas heeft gejaagd? Dream on.

Geweldige trainer, die Co, maar als mens ongekend ongeschikt voor een topclub. Een meer desastreus karakter voor een baan met druk, kritiek en media-aandacht kan ik me bijna niet bedenken. Dat gaat sowieso fout.

Ik ben (en dat ben ik eigenlijk al jaren) voor een ervaren buitenlandse coach. En dan het liefst een die zich helemaal niets aantrekt van de vijfde colonne. Een die daar boven staat. Een trainer met een goede presentatie in de media (wat Van Basten dan weer wel heeft), en die dat koppelt aan didactisch en tactisch vermogen.
Klinkt een beetje zoals Van Gaal. Hem zou ik ook wel graag terug zien :headbang.gif:

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » ma mei 04, 2009 1:28 am

Van Gaal maakt absoluut niet overal ruzie, ze lopen met hem weg bij AZ, hij is daar een held.

Bovendien heeft Van Gaal bij Ajax en Barcelona bewezen wél geschikt te zijn voor een topclub.

jamie

Bericht door jamie » ma mei 04, 2009 1:33 am

Ze liepen ook weg met Co bij Az.

Co is toch kampioen geworden met Porto en met Red Bull. Ook semi finale met AZ in de Uefa cup. Toch niet slecht gedaan, of wel?

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » ma mei 04, 2009 2:15 am

jamie schreef:Ze liepen ook weg met Co bij Az.

Co is toch kampioen geworden met Porto en met Red Bull. Ook semi finale met AZ in de Uefa cup. Toch niet slecht gedaan, of wel?
AZ en Red Bull Salzburg zijn geen topclubs, daar kan Adriaanse nog wel functioneren.

Bij Porto is Co na één goed seizoen helemaal doorgedraaid en na enkele weken in het nieuwe seizoen zomaar opgestapt. Bij Metallurg en Al-Sadd is hij na enkele maanden vertrokken en nu bij Red Bull Salzburg zijn ze ook helemaal klaar met hem na één seizoen. Hij maakt de laatste jaren echt overal heibel. Als je goed bekijkt is hij de laatste 10 jaar, buiten AZ, bij al zijn clubs voortijdig of met ellende weggegaan. Dat moet toch een reden hebben?

LucaS

Bericht door LucaS » ma mei 04, 2009 5:47 am

Peter schreef:Lucas vindt van Basten een prima coach, Daniel. Het niet verwachten dat er ook maar iemand is die een beter eerste seizoen kan draaien dan vBasten is echt niet serieus te noemen. Sorry. Koster deed het met minder al beter, maar dat zal dan wel een geniale trainer zijn.
Niet geniaal nee, maar Koster is inderdaad een goede trainer. Maar we moeten vooral lekker doorgaan zo, iedereen is een prutser. Van Koster, via Perez, Ibrahimovic naar van Basten. Misschien ligt het wel aan onze club dat zovelen met pek en veren worden weggejaagd.
I think I lost my fucking headache

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma mei 04, 2009 5:56 am

LucaS schreef:Misschien ligt het wel aan onze club dat zovelen met pek en veren worden weggejaagd.
Dat ligt ook zeker aan de club. Absoluut. Ook als je een góede trainer neemt, kan het nog best zo zijn dat hij dit dode paard niet in beweging krijgt (zie Co Adriaanse) door bepaalde factoren. Maar het feit dat zelfs goede trainers het hier moeilijk hebben, betekent nog niet dat je niet per ongeluk een échte prutser kunt aanstellen, van wie je op zeker moment terecht tot de conclusie komt dat hij je man niet is.

Om met de grote Kurt Cobain te spreken: Just because you're paranoid doesn't mean they're not after you.

Ik kan precies uitleggen, in heldere en genuanceerde argumenten, waarom ik Van Basten een slechte trainer en een nog veel slechtere manager vind - en waarom ik ervan overtuigd ben geraakt dat hij het niet in de vingers heeft.

Maar los daarvan is er wel degelijk een probleem bij deze club, waar het het wegsturen van trainers betreft. Iedereen die nu (terecht) de prestatie van Louis van Gaal met AZ bejubelt, leg ik die gewetenskwestie ook even voor: waren wij kalm gebleven als we vorig seizoen elfde waren geworden? Antwoord: nee, natuurlijk niet. Dan hadden we hem afgeschoten en geconcludeerd dat ook Van Gaal het niet aan de praat kreeg. Bij AZ bleef iedereen kalm, omdat er een plan was. En tijd. En een andere cultuur.

Het doet aan mijn oordeel over Van Basten niets af, overigens. Die moet gewoon wieberen.

K.
Still alive...

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » ma mei 04, 2009 6:07 am

Kowalczyk schreef:Maar los daarvan is er wel degelijk een probleem bij deze club, waar het het wegsturen van trainers betreft. Iedereen die nu (terecht) de prestatie van Louis van Gaal met AZ bejubelt, leg ik die gewetenskwestie ook even voor: waren wij kalm gebleven als we vorig seizoen elfde waren geworden? Antwoord: nee, natuurlijk niet. Dan hadden we hem afgeschoten en geconcludeerd dat zélfs Van Gaal het niet aan de praat kreeg. Bij AZ bleef iedereen kalm, omdat er een plan was. En tijd. En een andere cultuur.
Is dat nou zo? Ik had begrepen dat Van Gaal vorig jaar kompleet werd uitgekotst door de AZ aanhang en dat Luis al zo'n beetje weg was toen plotseling de spelersgroep een noodgreep uithaalde. Toen ging het ineens lopen en dat doet het nu eigenlijk nog. Los daarvan had idd een Olsen, Co of Blind misschien wel iets meer tijd mogen krijgen.

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma mei 04, 2009 6:17 am

Dubbel schreef:Los daarvan had idd een Olsen, Co of Blind misschien wel iets meer tijd mogen krijgen.
Olsen hád helemaal geen tijd nodig. Die moest voor het seizoen 1997-1998 tien nieuwe spelers inpassen, maar had de zaak gewoon metéén aan de praat. We werden kampioen met meer punten en een beter doelsaldo dan in het beste Van Gaal-seizoen. 112 voor, 22 tegen. En in de bekerfinale met 5-0 van PSV gewonnen.

Dat zijn wel cijfers hoor, zelfs in die Nederlandse Mickey Mouse-competitie. Goed, in Europa ging het mis, en hij erfde de organisatie van Van Gaal, compleet met een paar leiderstypes als Blind, de Boertjes, Litmanen en Van der Sar. Er zijn wel wat relativerende mitsen en maren, dat weet ik ook wel. Maar feit is wel dat het Van Gaal niet meer wilde lukken in zijn laatste seizoen (4e) en dat Olsen tien nieuwe spelers in moest passen.

Dat we met zo'n straatlengte voorsprong kampioen werden... het is nu ondenkbaar, wie je ook voor de groep zet.

K.
Still alive...

Marcel

Bericht door Marcel » ma mei 04, 2009 6:19 am

Soms denk ik wel een dat de club ansich gewoon het probleem is, goed is namelijk nooit goed genoeg.
Als je wint, dan is dat niet genoeg, want er wordt niet mooi gevoetbald. Als je met 3 of 4-0 wint dan was de tegenstander dusdanig zwak dat ook zo'n uitslag vakkundig onderuit gehaald wordt. Het is nooit goed.
Ajax geeft aan dat ze de trainer langer de tijd willen geven, want dan kun je iets opbouwen (zegt ook Mourinho bijvoorbeeld), maar worden we geen kampioen, dan begint iedereen alweer over elkaar heen te vallen en moet de trainer toch maar weer weg.
Je hebt bij Ajax ook tactisch gezien weinig vrijheid, als het geen 4-3-3 is dan schreeuwt iedereen moord en brand... maar er zijn bar weinig clubs die met zo'n systeem jaar in jaar uit succes halen. Je moet het zo verdomd goed beheersen om er succes mee te halen dat dat gewoon niet altijd lukt. Waarom kiest een trainer niet voor een iets simpelere manier, misschien iets behoudender... maar nee dat is niet 'des Ajax' en dan ligt de nek van de trainer direct weer op het hakblok.

Nu persoonlijk vind ik ook dat van Basten misschien niet de beste coach voor Ajax is, maar ik vrees dat het ontslaan ook niet veel op gaat leveren.
Mocht er een andere trainer komen, dan heb ik het liefst een buitenlandse trainer, iemand waar we geen band of bizarre verwachtingen van hebben. Zo'n Steve McLaren ofzo zou ik wel iets voor Ajax vinden. Ik vind dat Ajax het maar eens op een andere manier moet proberen dan de 'Ajax manier' want dat levert ons al bijna 10 jaar geen hol meer op.

Gesloten