Martin Jol ex-trainer Ajax

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Martin Jol is de nieuwe trainer van Ajax, positief of negatief? Roept u maar...

Ik ben tevreden, een prima keuze.
70
83%
Helaas, dat gaat weer niks worden.
14
17%

Totaal aantal stemmen: 84

joey
Erelid

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door joey » do mar 18, 2010 1:16 pm

Noem het hoe je wilt. Maar ik zeg je dat als je collectief druk zet en daardoor de ruimtes klein maakt, dat PSV dan ook niet de gelegenheid krijgt om op het gemakje het hele veld over te steken zoals nu gebeurde.
Technisch ging er ontzettend veel mis bij beide ploegen. Dan krijg je overal duels. Duels winnen moet je niet verwarren met druk zetten.
Het stinkt aan alle kanten!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do mar 18, 2010 1:17 pm

Qua voetbal heeft het niets met Ajax te maken inderdaad. Ik weet niet of deze lijn zich doortrekt of dat Jol voor deze lijn kiest om direct resultaat te halen en zo door te bouwen.

LucaS

Bericht door LucaS » do mar 18, 2010 1:19 pm

Dan komt de vraag weer boven hoe heilig het 'oude' concept van Ajax is. Ik lees hier van mensen dat ze erg genieten in de thuiswedstrijden dit seizoen.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » do mar 18, 2010 1:22 pm

Peter schreef:Qua voetbal heeft het niets met Ajax te maken inderdaad. Ik weet niet of deze lijn zich doortrekt of dat Jol voor deze lijn kiest om direct resultaat te halen en zo door te bouwen.
Gezien de financiële situatie van Ajax valt het misschien nog te billijken. Ajax móet de CL halen. Daar moet alles voor wijken. Ik denk dat het de leiding van Ajax op dit moment geen zak kan schelen hoe het veldspel is, zolang er maar gewonnen wordt.

Ik hoop wel dat we volgend seizoen echt gaan voetballen. Want hier word ik niet vrolijk van. Dat is natuurlijk het risico: dat het bevalt gezien de resultaten en dit het nieuwe voetbal van Ajax wordt. :excited.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » do mar 18, 2010 1:58 pm

Ik vind Ajax wel degelijk beter spelen. De eerste twintig minuten tegen PSV stond het niet goed. Daarna heeft PSV geen kans meer gehad. Als Cruijff coach was geweest had Joey het een geweldige greep gevonden...

Ajax speelt beter voetbal, zet bij vlagen goed druk (dat dit soms niet altijd goed gaat en spelers als Perez, Ruiz, Jansen, Stoch en bij PSV Afellay, Engelaar, Amrabat, Bakkal ervan profiteren kan gebeuren) en presteert daarom op alle vlakken beter dan vorig jaar.

De sfeer in de Arena is fantastisch, iedereen gelooft er gewoon weer in... Behalve een paar zeikerds die wonderen verwachten..
IK GELOOF!!!!!!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do mar 18, 2010 2:05 pm

Zzzz. Cruijff heeft er niets mee te maken.

De sfeer in de Arena is erg goed, de resultaten zijn zeer positief, maar het spel doet veelal pijn aan de ogen. Het is een keuze om zo te spelen en de resultaten liegen er niet om, maar het heeft niets met Ajax te maken, hoor. Zeiken? Nee, gewoon constateren. Ik vind niet dat we goed voetballen. Ik vind het zelfs erg armoedig.

Lionel

Bericht door Lionel » do mar 18, 2010 2:07 pm

Ik niet. Ik het lijkt nog lang niet op Barca maar wat wil je. Vorig jaar was zwaar klote!
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » do mar 18, 2010 2:29 pm

Rishi schreef:De sfeer in de Arena is fantastisch, iedereen gelooft er gewoon weer in... Behalve een paar zeikerds die wonderen verwachten..
Prima, maar dat is dus geen voetbaltechnisch argument.

Kijk, voor mij is Ajax iets bijzonders. Daar mag je anders over denken, maar ik zie dat zo. Ajax moet niet alleen spelen om te winnen, Ajax moet creatief zijn en vernieuwend en apart. Andere clubs, die ploeteren en counteren en denken alleen aan resultaat. Ajax niet. Ligt de lat dan hoog? Ja. En het lukt ook niet altijd. Maar ik zie een Ajax voor me dat het blijft proberen, op eigen wijze, van tijd tot tijd komt bovendrijven en dan de wereld verbaast. Zoals dat in het verleden ook gegaan is. Omdat Ajax een identiteit had en ergens voor stond.

Wat Ajax op dit moment doet is een stuk gemakkelijker. De meeste clubs doen het zo. Punten sprokkelen, geld verdienen, in spelers handelen. Het imago van Ajax commercieel uitbaten, maar niets doen ter versterking van dat imago. In het verleden keken de supporters van Ajax op PSV neer. PSV, dat stond voor resultaatvoetbal, voor kopen, kopen, kopen, voor een club zonder ziel. Nu zijn we zelf zo geworden, heel jammer. Ik mis in hoge mate het idealisme dat Ajax groot heeft gemaakt. (En dan bedoel ik niet loze kreten over hoe goed we zijn en hoe belangrijk anderen ons vinden. Daar koop je niets voor.)

Lionel

Bericht door Lionel » do mar 18, 2010 2:34 pm

Die tijd ligt achter ons Joey... Ajax kan geen 5 jaar bouwen aan een elftal.
IK GELOOF!!!!!!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do mar 18, 2010 2:43 pm

joey schreef:
Rishi schreef:De sfeer in de Arena is fantastisch, iedereen gelooft er gewoon weer in... Behalve een paar zeikerds die wonderen verwachten..
Prima, maar dat is dus geen voetbaltechnisch argument.

Kijk, voor mij is Ajax iets bijzonders. Daar mag je anders over denken, maar ik zie dat zo. Ajax moet niet alleen spelen om te winnen, Ajax moet creatief zijn en vernieuwend en apart. Andere clubs, die ploeteren en counteren en denken alleen aan resultaat. Ajax niet. Ligt de lat dan hoog? Ja. En het lukt ook niet altijd. Maar ik zie een Ajax voor me dat het blijft proberen, op eigen wijze, van tijd tot tijd komt bovendrijven en dan de wereld verbaast. Zoals dat in het verleden ook gegaan is. Omdat Ajax een identiteit had en ergens voor stond.

Wat Ajax op dit moment doet is een stuk gemakkelijker. De meeste clubs doen het zo. Punten sprokkelen, geld verdienen, in spelers handelen. Het imago van Ajax commercieel uitbaten, maar niets doen ter versterking van dat imago. In het verleden keken de supporters van Ajax op PSV neer. PSV, dat stond voor resultaatvoetbal, voor kopen, kopen, kopen, voor een club zonder ziel. Nu zijn we zelf zo geworden, heel jammer. Ik mis in hoge mate het idealisme dat Ajax groot heeft gemaakt. (En dan bedoel ik niet loze kreten over hoe goed we zijn en hoe belangrijk anderen ons vinden. Daar koop je niets voor.)
Dus jij vind de 7 spelers die uit de jeugdopleiding komen en van PSV wonnen niet bijzonder? Dat is Ajax, man!
Ja, voetbaltechnisch is het nog geen 1995, maar mag het even?!?! Jol is nog geen jaar bij Ajax. Jol heeft eerste z'n prioriteiten gesteld: eerst moet het team staan, daarna finetunen.
Whitey on the moon.

Lionel

Bericht door Lionel » do mar 18, 2010 2:50 pm

:biggthumpup.gif:
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » do mar 18, 2010 2:56 pm

Rishi schreef:Die tijd ligt achter ons Joey... Ajax kan geen 5 jaar bouwen aan een elftal.
Dat hoeft ook niet. Ajax heeft nu veel meer financiële mogelijkheden dan vroeger. De spelers komen nu niet meer uit de regio Amsterdam.

Wat mij tegenstaat is het gemakzuchtige. Al die smoesjes... Dit kan niet meer, dan kan niet meer. Zogenaamd. Alles om maar niet iets bijzonders te hoeven presteren.

Kijk eens naar het armetierige voetbal dat we spelen. Naar de gebreken die de door onze opleiding voortgebrachte spelers vertonen. Kan dat niet beter? Natuurlijk wel.

De eredivisie is een stuk zwakker dan een jaar of tien geleden en de topclubs zijn afgezakt naar het niveau van de subtop (Twente). Zo eerlijk moet je zijn. Dus in feite doet Ajax steeds stappen terug. Daardoor kan de opleiding gerust doorgaan met middelmaat afleveren. Dat valt toch niet op.

Lionel

Bericht door Lionel » do mar 18, 2010 3:06 pm

Steeds maar weer hetzelfde gezeur... :excited.gif:

Ajax maakt wel degelijk stappen. Er worden nu plannen gemaakt EN uitgevoerd om Ajax weer aan de top te krijgen. Dat het spel nog niet perfect is ziet iedereen wel. Maar er zit vooruitgang in...
IK GELOOF!!!!!!

martijn401

Bericht door martijn401 » do mar 18, 2010 3:25 pm

Vind ook wel dat er goede stappen gemaakt worden. Denk dat er op dit moment bijna het maximale uit de selectie gehaald wordt. Veldspel vind ik in vergelijking met andere Europese subtoppers ( die vaak veel meer te besteden hebben) nog niet eens zo verkeerd. We zien genoeg goals en verdedigend gaat het ook steeds beter. Dat alles gerealiseerd door Jol in betrekkelijk korte tijd.

Om het plezier in het voetbal kijken te houden , wil ook niet meer hopen op veel betere tijden voor Ajax. Daar is er teveel veranderd in de voetballerij.

joey
Erelid

Bericht door joey » do mar 18, 2010 3:29 pm

Oké, dus jullie leggen de lat opzettelijk heeeel laag? :confused.gif:

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do mar 18, 2010 3:42 pm

joey schreef:Oké, dus jullie leggen de lat opzettelijk heeeel laag? :confused.gif:
Hoe laag denk je dat we de lat leggen dan?

De lat op Champions League winst niveau is niet realistisch, want Ajax heeft nooit 'standaard' op dat niveau gezeten. Er zijn velen ups en downs geweest. Ik zie de huidige periode als een opwaartse beweging. Als deze groep bij elkaar blijft, zijn we volgend seizoen Europese subtop (8ste finale CL of 8ste finale Europa League). Een beetje zoals Bordeaux bijvoorbeeld.
Whitey on the moon.

LucaS

Bericht door LucaS » do mar 18, 2010 3:44 pm

Door je eigen identiteit overboord te gooien en de speelwijze van anderen over te nemen, maak je wel de kans op een nieuwe piek kleiner.

martijn401

Bericht door martijn401 » do mar 18, 2010 3:49 pm

Eens. Maar vasthouden aan de oude speelwijze heeft ons ook geen pieken gebracht.
Onze speciale eigen identiteit, ja daar moeten ze aan werken, jeugd opleiding moet ( en kan ) echt veel beter. Wellicht dat het in de toekomst kan bijdragen aan constanter pieken.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do mar 18, 2010 3:51 pm

Ik vind de opbouw vooral slecht. Als de bal eenmaal voorin is wordt er wel degelijk aardig gevoetbald en veel uitgespeeld.

LucaS

Bericht door LucaS » do mar 18, 2010 3:53 pm

Mijn speelwijze is het niet, maar het feit dat Ajax én de meeste goals voor én de minst gepasseerde verdediging heeft, geeft wel aan dat Jol er in geslaagd is een eenheid te smeden. Dat is al meer dan veel van zijn voorgangers.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do mar 18, 2010 3:54 pm

LucaS schreef:Door je eigen identiteit overboord te gooien en de speelwijze van anderen over te nemen, maak je wel de kans op een nieuwe piek kleiner.
Maar doet Jol dat?

Ik begrijp dat onze identeit 4-3-3 is. Maar als je zag hoe Van Basten die uitvoerde, dan maakten we onszelf belachelijk. Jol stapt, af en toe, af van 4-3-3, maar dat vind ik persoonlijk geen probleem. Hij had te maken met een labiele selectie die murw gebeukt waren door de wanprestaties van Van Basten. Af en toe moeten moeilijke wedstrijden gewonnen worden om het moraal en vertrouwen terug te krijgen. Jol heeft dat gedaan en dat heeft de selectie zienderogen goed gedaan.

Onze identiteit is verder: veel jeugd in het eerste. Ik denk dat we op dit moment ab-so-luut niet mogen klagen over het aantal jeugdspelers in Ajax 1.
Whitey on the moon.

Lionel

Bericht door Lionel » do mar 18, 2010 3:58 pm

Inderdaad. Komende zomer wordt belangrijk. Wie gaat er weg en wat komt erbij/komt daar voor in de plaats.
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » do mar 18, 2010 4:07 pm

LucaS schreef:Door je eigen identiteit overboord te gooien en de speelwijze van anderen over te nemen, maak je wel de kans op een nieuwe piek kleiner.
Daar ben ik ook bang voor.

Wat die eigen jeugd betreft, daar kun je over discussiëren. Want er lopen bij Ajax steeds meer spelers in de jeugd die grotendeels zijn opgeleid door andere clubs en doodgewoon gekocht zijn. In Ajax 1 zijn er ook een aantal met een dergelijke achtergrond: Vertonghen, Alderweireld, Siem de Jong en Eriksen bijvoorbeeld. En gezien de plannen om talenten van zestien tot twintig (?) uit allerlei landen naar Ajax te halen, kun je je afvragen hoe groot de rol van de opleiding zoals die altijd geweest is in de toekomst nog zal zijn.

Lionel

Bericht door Lionel » do mar 18, 2010 4:08 pm

En je snapt ook niet hoe dat allemaal komt Joey?
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » do mar 18, 2010 4:10 pm

Dat laatste bedoel je? Wat je zelf niet opleidt, moet je kopen.

Plaats reactie