Voorbereiding 2016-2017

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Re: Voorbereiding 2016-2017

Bericht door Cruijff »

Mr. Ajax schreef:Natuurlijk kan voetbal op verschillende manieren worden gespeeld. Wat jij hier als voorbeeld geeft is een zeer elegante verwoording van je ouderwetse countervoetbal he :ajaxsmiley.gif: . Nou is dat geen vieze woord wat mij betreft, alleen wil ik bij Ajax wel wat anders zien. Jij mag het dogmatishe Ajax-praat noemen, ik noem het een voorkeur voor het agressief en snel terugveroveren van de bal.
Welnee. Zo kijk ik er helemaal niet tegenaan.
Qua kijk op voetbal ben ik het in enorm veel facetten volstrekt met je eens, maar ik wil héél fel strijden tegen de ontzettend dogmatisch instructies die worden gegeven: 'exact zus en zo moeten we druk gaan zetten' blablabla.

Dat is gelul want als écht goede ploeg moet je meerdere facetten van het spelletje beheersen, ook in één en dezelfde wedstrijd.

Litmanen deed ook heel veel arbeid. Hij was als goal scorer een waanzinnige afmaker én een puike aangever, maar in elke wedstrijd die hij speelde veroverde hij tevens een boel ballen. Niet perse door heel wild te rennen, maar in bepaalde fasen mag je tegen een goede ploeg (bijv Bayern München in 1995) ook best iets langer wachten tot het moment dat zij fout passen.
En dan lanceer je vervolgens de razendsnelle Finidi of een Overmars of Nwanko Kanu dan wel Kluivert met zowel veel techniek als snelheid.

Ook het gouden Ajax van de jaren '70 had veelal zelf de bal en wilde domineren. Maar juist bij balbezit van de tegenstander was die ploeg levensgevaarlijk.
Voornamelijk Johan Neeskens ging als een dolle stier jagen, soms samen met Nico Rijnders die toen in de rust op Wembley mede daardoor zelfs hartkloppingen had.

Wanneer je tegen die ploeg even onfortuinlijk timede en je was de bal kwijt dan was je gewoon echt de sigaar want dan lanceerde 'de balveroveraar' ene Johan Cruijff of in een later stadium met de wat ouder wordende Sjakie Swart en Piet Keizer bijvoorbeeld Johnny Rep die ook bloedsnel was.

Alle drie de dingen wil ik zien bij Ajax. Goede aanvallen met voorzetten van de flanke én felle middenvelders en doordekkende verdedigers die ballen winnen én een ploeg die
snel om kan schakelen. Waardoor je als team een spits als Milik niet hopeloos verdwaald op een eiland zet maar juist ervoor zorgt dat als de tegenstander risico neemt, met veel spelers voor de bal die bal kwijtraakt, je Milik of één van zijn collega's razendsnel lanceert.
Gaizka1985

Bericht door Gaizka1985 »

Cruijff schreef:
beelzebub schreef:Yes, 0-1 voor tegen Beziers. :ajaxsmiley.gif:
Jammer dat Ziggo het niet uitzendt.
Er valt zeker niet te concurreren met de Tour de France.

Vanavond het wat grotere affiche Olympique Marseille - Ajax uiteraard wel live op diverse tv kanalen.
Ook ergens op het open net? Buitenlandse zender mag ook...
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke »

0-1 voor inmiddels. Cassierra op aangeven van El Ghazi.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh »

Riedewald op 6. :biggthumpup.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
LucaS

Bericht door LucaS »

Wordt uitgezonden op ziggo sport
I think I lost my fucking headache
Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer »

LucaS schreef:Wordt uitgezonden op ziggo sport
Niet op het open kanaal van Ziggo Sport in ieder geval..
elliquido

Bericht door elliquido »

El Ghazi mist 2 opgelegde kansen.
Cassiera op links
Dolberg in de punt. Die bevalt me uitermate goed.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
Lionel

Bericht door Lionel »

Wie spelen achterin dan? Hoe doet Dolberg het?
IK GELOOF!!!!!!
Ajaciedjuh

Casierra bevalt me ook zeer goed. El Ghazi had er 2 moeten maken, maar is wel continue dreigend.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Het ziet er redelijk uit. Maar Marseille is volgens mij zeker nog niet zo lang in training als Ajax. Wat ik wel veelbelovend vind is dat Bosz voor voetbal lijkt te kiezen: Riedewald op het middenveld, Van de Beek én Klaassen (positioneel zo veel beter dan de overige middenvelders), Dolberg in de spits (maakt ballen toch snel vrij).
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!
Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk »

Eerste minuten die ik zie dit seizoen. Het valt niet tegen, maar Marseille is bedroevend.

De hand van Bosz is al te zien. Er wordt hoog druk gezet, maar er vallen ook grote gaten als de tegenstander zich onder de druk uit speelt.

Je ziet dat bepaalde spelers het moeilijk gaan krijgen. Dijks bijvoorbeeld. Die kan in een passing game duidelijk niet mee. Gudelj zie ik niet eens op het veld staan.

Spelers die tot nu toe floreren zijn Riedewald (op 6?) en Van de Beek. Spelers met techniek en overzicht.
LucaS

Bericht door LucaS »

Gudelj doet niet mee omdat hij geschorst is tegen paok
I think I lost my fucking headache
999

Bericht door 999 »

Zo een veld zou verboden moeten worden ...
Blij met de punten ...
999

Bericht door 999 »

Zo kennen we ze weer :ajaxsmiley.gif:
Blij met de punten ...
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Wat is die Dijks toch een parodie op een voetballer.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!
999

Bericht door 999 »

:blub.gif:
Blij met de punten ...
Gaizka1985

Bericht door Gaizka1985 »

Bert schreef:Wat is die Dijks toch een parodie op een voetballer.
Valt hij buiten de toon?

Ik ben wel gecharmeerd van Haps van AZ, maakte een uitstekende indruk afgelopen seizoen. Komt graag mee op, zou perfect kunnen icm Younes die graag naar binnen trekt.
De Dominee

Bericht door De Dominee »

Bert schreef:Het ziet er redelijk uit. Maar Marseille is volgens mij zeker nog niet zo lang in training als Ajax. Wat ik wel veelbelovend vind is dat Bosz voor voetbal lijkt te kiezen: Riedewald op het middenveld, Van de Beek én Klaassen (positioneel zo veel beter dan de overige middenvelders), Dolberg in de spits (maakt ballen toch snel vrij).
Maar waar laten we Bazoer...? Tevens hebben we naast Westermann geen LCV die voldoet als Riedewald naar de #6 verhuist.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

De Dominee schreef:
Bert schreef:Het ziet er redelijk uit. Maar Marseille is volgens mij zeker nog niet zo lang in training als Ajax. Wat ik wel veelbelovend vind is dat Bosz voor voetbal lijkt te kiezen: Riedewald op het middenveld, Van de Beek én Klaassen (positioneel zo veel beter dan de overige middenvelders), Dolberg in de spits (maakt ballen toch snel vrij).
Maar waar laten we Bazoer...? Tevens hebben we naast Westermann geen LCV die voldoet als Riedewald naar de #6 verhuist.
Daar wordt het inderdaad dunnetjes als Riedewald op de 6 staat. Naast Westermann heb je als het goed is wel Sanchez natuurlijk, maar die jongen moet het nog maar laten zien. En anders Viergever...
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Ajaciedjuh

Opvallend in het interview met Bosz (Ajax.tv): Riedewald had ook op 6 gespeeld als Bazoer fit was geweest. Donny had dan niet gespeeld.
Gezien de wedstrijd waar (ik vond) Riedewald de beste Ajacied was, zal hij dus ook as dinsdag spelen. Bosz spreekt duidelijk uit dat hij op zoek is naar balans. Benieuwd wie dan naast Veltman komt te spelen. In de voorbereiding vind ik Westerman een betere indruk maken dan Viergever.

Nog interessanter wordt het daarna; als Riedewald op 6 blijft, wie wordt dan nog meer het slachtoffer!? Bazoer, Gudelj of (wat ik niet verwacht) Klaassen?
wimpey

Bericht door wimpey »

Komt Dolberg een beetje mee? Hij zou dit niveau m.i. aan moeten kunnen. In de jeugd stak ie er met kop en schouders bovenuit. Meer (m.i.) dan Cerny, Nouri, Beek. Hij had vorig seizoen nog het dingetje dat ie in delen van de wedstrijd wegviel. Te bleu was. Iemand die zo makkelijk ballen verwerkt en aanspeelbaar is, moet 90 minuten lang laten zien de aanvalsleider te zijn.
Alexander

Bericht door Alexander »

Blij om te zien dat Bosz in ieder geval voetbal wilt op de 6 positie. Een domme speler als Gudelj valt dan dus buiten de boot. Maar nadeel is wel weer dat je een zwakke 4 krijgt en het toch al overbezette middenveld nog drukker wordt. Bazoer en Klaassen passeer je niet zomaar, terwijl ook Beek het heel goed doet en z'n minuten moet krijgen.
Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk »

Laten we afwachten wat Westermann en Sánchez kunnen brengen.

Dolberg speelde (in de eerste helft tenminste; de tweede heb ik niet gezien) zoals jij hem beschrijft, wimpey. Goed aanspeelbaar, verwerkte bijna alles goed en was ook heel behoorlijk in de combinatie.

Cassiera viel me alles mee gezien het eerdere beeldmateriaal. Is veel lichtvoetiger dan ik dacht. Doet meer denken aan Martial dan aan Sanogo.

Maar goed, nu het echte werk. Afwachten dus wat er overblijft van deze observaties.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ik heb niets gezien maar op basis van deze wedstrijd. Is Cassierra iemand die eerder vanaf de vleugel dan vanuit het centrum gaat spelen? Dat zou betekenen dat Milik en Dolberg het gaan uitmaken als het om de spitspositie gaat. Goed om te lezen dat die laatste aanspeelbaar is en ballen goed verwerkt. Dat is iets wat er nogal aan heeft ontbroken de afgelopen jaren.

De berichten naar aanleiding van de laatste oefenwedstrijden is in ieder geval voorzichtig positiever. Dat is niet genoeg maar wel een begin.
Nil volentibus arduum
Lionel

Bericht door Lionel »

Jöhnk schreef:Laten we afwachten wat Westermann en Sánchez kunnen brengen.

Dolberg speelde (in de eerste helft tenminste; de tweede heb ik niet gezien) zoals jij hem beschrijft, wimpey. Goed aanspeelbaar, verwerkte bijna alles goed en was ook heel behoorlijk in de combinatie.

Cassiera viel me alles mee gezien het eerdere beeldmateriaal. Is veel lichtvoetiger dan ik dacht. Doet meer denken aan Martial dan aan Sanogo.

Maar goed, nu het echte werk. Afwachten dus wat er overblijft van deze observaties.
Kijk hier ben ik blij om...
IK GELOOF!!!!!!
Plaats reactie