De Opvolger van Sjon en Fred

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie wil jij als opvolger van Sjon?

Erik Ten Hag
7
30%
Kjetil Knudsen
4
17%
Ron Jans
1
4%
Paul Simonis
0
Geen stemmen
Frank De Boer
1
4%
Inigo Perez
5
22%
Rogier Meijer
0
Geen stemmen
Anthony Correia
0
Geen stemmen
Roger Schmidt
1
4%
Thiago Motta
1
4%
Patrick Vieira
1
4%
Maarten Martens
1
4%
Hendrie Kruzen
1
4%
Mitchell Van der Gaag
0
Geen stemmen
Dave Vos
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 23

Yopii

Re: De Opvolger van Sjon

Bericht door Yopii »

Ik verwacht niets, het zou me verbazen als er iets gebeurde.

De trainer die Jordi op het oog heeft moet maar net (al) vrij zijn.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Die trainer is niet vrij, ga daar maar vanuit.

De vraag is nu of je dus voor een tijdelijke oplossing zou moeten gaan met Garcia. Simpelweg omdat het belang van die tweede plaats erg groot is en de concurrentie dusdanig aan het stuntelen is dat het nog altijd een realistische mogelijkheid lijkt te zijn als Ajax niet elke week door de ondergrens blijft zakken.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

En weer een andere trainer voor Jong? :confused.gif:

De boodschap was juist dat dat team belangrijk is.
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Er is een team nog belangrijker
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Yopii schreef: ma mar 02, 2026 5:28 pm En weer een andere trainer voor Jong? :confused.gif:

De boodschap was juist dat dat team belangrijk is.
Dat team is ook belangrijk. Maar wat dacht je van Ajax 1 en de mogelijkheid om inkomsten te genereren die nodig zijn om te renoveren? Waar ik nog aan zou willen toevoegen dat àls je dat geld zou pakken het niet naar de concurrent gaat.

Natuurlijk zou het niet ideaal zijn om zo'n besluit te nemen. Maar we zitten nu eenmaal in een situatie waarin we moeten kiezen tussen slecht en minder slecht. Ik zou het begrijpen als hij hem niet zou doorschuiven omdat hij voor de langere termijn toch een andere afweging maakt. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze hier intern inmiddels niet op z'n minst serieus over nadenken.
Nil volentibus arduum
Lionel

Bericht door Lionel »

Yopii schreef: ma mar 02, 2026 2:14 pm
Lionel schreef: ma mar 02, 2026 12:16 pm Schuif die Spanjaard maar door. Jong Ajax is toch totaal ondergeschikt? Het lijkt erop dat we een betere trainer bij JA hebben dan bij het eerste. Kan niet de bedoeling zijn.
Het is een totaal andere baan. Garcia heeft ervaring opgedaan in de opleiding van Barcelona, hij weet wat de norm is. Hij hoeft geen groot tacticus te zijn, hij moet spelers klaarstomen voor Ajax 1.

Het is de bekende fout: trainer X doet het bij club/team A goed, dan zal hij het bij club/team B ook wel goed doen. Elke situatie stelt andere eisen.

Een voorbeeld: wijnhandelaar Dirk de Groot leidde jarenlang de hoogste jeugd (A1/2) bij Ajax, niemand verdacht hem ervan zijn roeping als coach betaald voetbal te hebben gemist. Wel wist hij precies hoe hij zelfingenomen toptalenten moest prikkelen, hij hielp hen de laatste stap te zetten. De Boertjes, Bergkamp, zulke jongens prezen hem allemaal.

Als Jordi op basis van drie wedstrijden bij JA Garcia promoveert naar de hoofdmacht, hoeven de resultaten maar even tegen te vallen en je weet wat er komt; 'die Spanjaard' heeft gewoon geluk gehad bij Jong, hij kan er niets van, laten we een Nederlandse trainer nemen.

Beter meteen een definitieve keuze, lijkt mij. Is er geen topper beschikbaar, dan maar wachten. Ik ben ervan overtuigd dat Jordi ingrijpt als het kan, daar is hij echt niet bang voor. 'Beter ten onder met je eigen overtuiging dan met die van een ander', nietwaar? Ik zie de huidige roep om een andere trainer (in elk geval van de kant van de media), als een poging om Jordi verantwoordelijk te maken voor de fouten van Kroes. Midden in het seizoen een trainer van buiten halen en dan nog een trainer die meteen (!), liefst komend weekend al het verschil maakt, het kán, maar het is niet zo eenvoudig als men doet voorkomen.
Hij heeft gewoon ervaring. En hij weet blijkbaar hoe je een groep binnen twee weken wel tot profvoetbal kan brengen.

Die man is toch voor 99% verbetering tov Heitinga en Grim? Dat was hij al voor Jong Ajax en wat hij blijkbaar daar laat zien is hij dat beeld bevestigd.

Tweede worden levert je knaken op. Dat is echt een must.
IK GELOOF!!!!!!
Yopii

Bericht door Yopii »

Tja, ik neem aan dat Kroes Grim toezeggingen heeft gedaan. Het ging immers zo goed en de jeugd stroomde weer door, in tegenstelling tot destijds onder Heitinga. :biggrin.gif:

Het is zo opportunistisch allemaal. Leuk om Garcia voor de groep te zetten, maar wie zegt dat het werkt? Intussen zit JA dan wel zonder trainer, terwijl die groep juist op gang gekomen is.
Khraa

Bericht door Khraa »

Felipe Luis is vrij. Die heeft een klein beetje Ajax-DNA, heeft laten zien dat hij wat kan bereiken. (ik volg de Braziliaanse competitie alleen niet voldoende om er een echt oordeel over te vormen, maar namen roepen is altijd leuk).
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!
Yopii

Bericht door Yopii »

En die gaat komen voor die paar wedstrijden? :confused.gif:

En wat als het niet werkt, dan heeft Jordi meteen een grote min achter zijn naam staan.
elliquido

Bericht door elliquido »

we kunnen niet op deze manier doorgaan.
het is niet houdbaar. Er heerst geen topsportcultuur. zelfkritisch is men niet.
geen patronen, geen energie
NOOIT meer Berghuis a.u.b.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Yopii schreef: di mar 03, 2026 10:25 am Tja, ik neem aan dat Kroes Grim toezeggingen heeft gedaan. Het ging immers zo goed en de jeugd stroomde weer door, in tegenstelling tot destijds onder Heitinga. :biggrin.gif:

Het is zo opportunistisch allemaal. Leuk om Garcia voor de groep te zetten, maar wie zegt dat het werkt? Intussen zit JA dan wel zonder trainer, terwijl die groep juist op gang gekomen is.
Yopii schreef: di mar 03, 2026 11:07 am En die gaat komen voor die paar wedstrijden? :confused.gif:

En wat als het niet werkt, dan heeft Jordi meteen een grote min achter zijn naam staan.
De mening van Kroes is inmiddels niet meer relevant. Het gaat erom wat Ajax nu moet doen. Wel of niet ingrijpen om te proberen om alsnog die tweede plek en vooral de bijbehorende inkomsten te pakken.

Het lijkt me vrijwel onmogelijk om in de slotfase van het seizoen je gewenste trainer inclusief een complete staf ergens vandaan te halen. Maar de unieke situatie doet zich nou juist voor dat we recent een complete staf in huis hebben gehaald. Het is dus nu wel haalbaar om iets te doen en het kost geen cent extra.

Wat Cruijff betreft kan het natuurlijk net zo goed de andere kant op werken. De ingreep bij Jong Ajax lijkt succesvol. Als hij nu nog een keer laat zien dat hij bereid is om stevig in te grijpen maakt dat zijn positie juist sterk. Ook als we wel verbetering zien maar die tweede plek toch net een brug te ver blijkt te zijn.

Tenslotte moet de afweging zijn wat belangrijk is voor de club. Serieus gaan voor plek 2 of de slotfase van het seizoen bij Jong Ajax.
Nil volentibus arduum
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Yopii schreef: di mar 03, 2026 11:07 am
Wat moet je met zo’n stelling?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon »

Yopii schreef: di mar 03, 2026 11:07 am En die gaat komen voor die paar wedstrijden? :confused.gif:

En wat als het wel werkt?

Slechter dan nu kan haast niet. En het veiligstellen van plaats 2 of 3 is absoluut niet gegarandeerd. Dus iemand nu binnenhalen, die alvast de club kan leren kennen en die 100% klaar is voor het nieuwe seizoen, is zo slecht idee nog niet natuurlijk. Anders haal je iemand in de zomer en dan begin je dan pas.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Yopii

Bericht door Yopii »

Dan moet die trainer wel beschikbaar zijn. My educated guess: Jordi heeft iemand op het oog die nu nog vastligt.

Overigens houden trainers er niet van om gedurende het seizoen in te stappen.
Liberty
Contacteer:

Bericht door Liberty »

Een aantal van onze beste en meest succesvolle trainers zijn anders allemaal tussentijds ingestapt, al kwamen de meesten uit de cub zelf: Michels, Van Gaal, Koeman, De Boer en Ten Hag.

Het geeft natuurlijk ook mogelijkheden. Ten Hag begon moeizaam in 2018 maar had wel een half jaar de tijd om de club te leren kennen en daarna de bouwen. Michels kreeg ook tijd om te leren en te bouwen.
De Boer, Koeman en Van Gaal wonnen zelfs direct prijzen.

Oftewel, het zegt dus helemaal niets. Een trainer zal instappen wanneer hij het vertrouwen heeft dat hij iets kan bereiken.
Tijd voor iets nieuws.
Lionel

Bericht door Lionel »

Khraa schreef: di mar 03, 2026 11:03 am Felipe Luis is vrij. Die heeft een klein beetje Ajax-DNA, heeft laten zien dat hij wat kan bereiken. (ik volg de Braziliaanse competitie alleen niet voldoende om er een echt oordeel over te vormen, maar namen roepen is altijd leuk).
Die is in gesprek met Chelsea en z’n clubs.
IK GELOOF!!!!!!
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Yopii schreef: di mar 03, 2026 6:04 pm Dan moet die trainer wel beschikbaar zijn. My educated guess: Jordi heeft iemand op het oog die nu nog vastligt.

Overigens houden trainers er niet van om gedurende het seizoen in te stappen.
Wat voorligt is natuurlijk vooral de vraag of we Garcia met zijn volledige staf niet tijdelijk zouden moeten doorschuiven. Dat staat los van de vraag wie er kandidaat is voor volgend seizoen en dit zou zeer eenvoudig te realiseren zijn zonder ook maar een euro extra te investeren.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Garcia heeft het een paar wedstrijden leuk gedaan bij Jong, maar wat garandeert dat? :confused.gif:
Lionel

Bericht door Lionel »

Yopii schreef: wo mar 04, 2026 10:09 am Garcia heeft het een paar wedstrijden leuk gedaan bij Jong, maar wat garandeert dat? :confused.gif:
Meer dan de garantie dat Grim ons naar plek 2 loodst.
IK GELOOF!!!!!!
Yopii

Bericht door Yopii »

Mwah...

Ik voel de frustratie ook, maar een TD moet meer afstand nemen. 'Meer dan dat Grim...' is weinig geruststellend.

De selectie is ook niet grandioos, en dan druk ik me voorzichtig uit.
GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB »

Het is conditioneel zwak en mentaal zwak. Conditioneel ga je nu geen stappen meer maken. Mentaal wordt het ook steeds moeilijker omdat een aantal spelers, met 100% zekerheid, al aan hun volgende club denken. En er komt een WK aan. Dus wie gaat nu nog een blessure riskeren?

De grootste fout is het aanstellen van Sjon geweest en daarna de aanstelling van vrolijke Fred.
Whitey on the moon.
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Fred en vrolijk? :confused.gif:
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Natuurlijk krijg je geen enkele garantie bij het tijdelijk doorschuiven van Garcia. Maar ik denk wel dat het onze kansen zou verhogen. Het mag dan opportunistisch zijn. We zien nu het elftal per week slechter worden en er worden ook allerlei onlogische keuzes gemaakt als het gaat om de formatie, wissels en het wedstrijdplan.

Het puntengemiddelde ligt onder dat van Heitinga. Grim klaagt over matig materiaal en dat hij bepaalde type spelers mist. Niets wijst erop dat hij nog beter gaat presteren.

De unieke situatie doet zich voor dat de concurrentie ook weigert om de tweede plek te pakken en dat we dus een complete nieuwe technische staf in huis hebben. Ik zou het de gok wel waard vinden.
Nil volentibus arduum
elliquido

Bericht door elliquido »

het team heeft behoefte aan een energy boost. Ik zie Fred (energy sucking) Grim Reeper deze niet overbrengen.
En wie heeft het over 9 potjes in het ergste geval komen er in de playoffs nog maximaal 4 bij. dat is bijna een halve competitie

en in het andere geval praat je over voorrondes CL. Dan mag je in juli aan de gang. vind dan maar eens een trainer die in een paar weken het op gang brengt. Dan kun je beter een trainer nu laten instromen.

Of je zet al je kaarten op Fredj en een 2e plaats.

Ik zou het wel weten; Op basis van risico analyse moet je nu ingrijpen.
NOOIT meer Berghuis a.u.b.
Lionel

Bericht door Lionel »

elliquido schreef: wo mar 04, 2026 2:38 pm het team heeft behoefte aan een energy boost. Ik zie Fred (energy sucking) Grim Reeper deze niet overbrengen.
En wie heeft het over 9 potjes in het ergste geval komen er in de playoffs nog maximaal 4 bij. dat is bijna een halve competitie

en in het andere geval praat je over voorrondes CL. Dan mag je in juli aan de gang. vind dan maar eens een trainer die in een paar weken het op gang brengt. Dan kun je beter een trainer nu laten instromen.

Of je zet al je kaarten op Fredj en een 2e plaats.

Ik zou het wel weten; Op basis van risico analyse moet je nu ingrijpen.
Precies. En die man heeft behoorlijk wat ervaring en belangrijker nog: bij Jong Ajax staat het nu en zijn de spelers scherp. Ideaal om hem dus door te laten stromen nu.
IK GELOOF!!!!!!
Plaats reactie