De Opvolger van Sjon en Fred

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie wil jij als opvolger van Sjon?

Erik Ten Hag
7
30%
Kjetil Knudsen
4
17%
Ron Jans
1
4%
Paul Simonis
0
Geen stemmen
Frank De Boer
1
4%
Inigo Perez
5
22%
Rogier Meijer
0
Geen stemmen
Anthony Correia
0
Geen stemmen
Roger Schmidt
1
4%
Thiago Motta
1
4%
Patrick Vieira
1
4%
Maarten Martens
1
4%
Hendrie Kruzen
1
4%
Mitchell Van der Gaag
0
Geen stemmen
Dave Vos
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 23

WP_Legend

Re: De Opvolger van Sjon en Fred

Bericht door WP_Legend »

Zal hij Donny meenemen?
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ligt eruit met een zware blessure toch? Ligt niet echt voor de hand zou je op basis daarvan zeggen.

Ik hoop ook echt dat de nieuwe technische staf niet weer op basis van allerlei dna emoties aan de slag gaat. Op zichzelf zou een goede Van de Beek overigens echt wel iets kunnen toevoegen aan ons middenveld. Maar hij is zeker niet het eerste puzzelstukje.
Nil volentibus arduum
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Tijdens het 18/19 seizoen vond ik hem ook de speler die je als 10e op 11e op papier zette. En vooral ook gedijt bij een goed team om zich heen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
LucaS

Bericht door LucaS »

Hij is na Ajax toch overal mislukt?
I think I lost my fucking headache
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Jinne schreef: za apr 04, 2026 9:43 am Tijdens het 18/19 seizoen vond ik hem ook de speler die je als 10e op 11e op papier zette. En vooral ook gedijt bij een goed team om zich heen.
Ja dat is het vooral. Hij maakt niet het goede elftal maar kan er wel in meedraaien. Dus als je hem zou halen als één van je eerste puzzelstukjes met de gedachte dat hij deels de kar gaat trekken dan heb je het mis.

Zijn loopacties waren wel goed en hij kon een doelpunt maken. Hij was ook echt wel waardevol maar geen bepalende speler. En inmiddels ook al heel wat jaren "op de sukkel".
Nil volentibus arduum
columbus

Bericht door columbus »

LucaS schreef:Hij is na Ajax toch overal mislukt?
Vooral heel veel geblesseerd geweest en ook echt serieuze blessures
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke »

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Hij heeft daar in ieder geval Europees voetbal gehaald. Dat moeten wij nog maar zien te realiseren dit jaar.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Dit gaat ontzettend moeilijk worden: geen geld, wellicht geen Europees voetbal... welke trainer wil zich voor langere tijd aan Ajax binden? :confused.gif:
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Voor het gros van trainers is het nog steeds een aantrekkelijke uitdaging. Met de nadruk misschien iets meer op uitdaging deze jaren.
Khraa

Bericht door Khraa »

Je hebt op zich voldoende redelijke spelers voor de basis. Alleen keeper is een groot probleem. (voordat ik zeg dat de selectie in orde is, dat zeg ik zeker niet, maar je hebt wel iets om te bouwen). Als Weghorst, Kaplan, Sutalo en Berghuis weggaan, heb je nog steeds

Keeper
Rosa/Gaaei - Itakura (Bouwman) - Baas (Janse) - Tomiyahu/Rosa
Mokio - Regeer - Steur
Carrizo/Bounida - Dolberg - Godts

Middenveld is licht, maar als goede trainer moet je met talent toch wat kunnen bereiken. Je hebt ook nog Gloukh (ik weet nog steeds niet wat zijn positie is), Fitz Jim, Ouzane, Abdalla en Klaassen achter de hand. Alders komt ook nog terug en heb je mogelijk ook nog achter de hand. Qua spitsen heb je Konadu, scoort te weinig, maar meevoetballend vind ik hem wel ok. Daarachterx heb je nog Unuvar en eventueel Rijkhoff.

Is het allemaal het niveau dat we nastreven, nee, bij lange na niet. Een goede trainer moet hier wel een top 5 team van kunnen maken. Liever vijfde en dat er gebouwd wordt met eigen talenten, dan dat we weer een of andere B-keuze halen.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie »

columbus schreef: za apr 04, 2026 1:37 pm
LucaS schreef:Hij is na Ajax toch overal mislukt?
Vooral heel veel geblesseerd geweest en ook echt serieuze blessures

vooral Daley word vaak genoemd..
op naar wederom nieuwe verkiezingen..
Yopii

Bericht door Yopii »

Khraa schreef: za apr 11, 2026 4:29 pm Keeper
Mokio - Regeer - Steur

Middenveld is licht, maar als goede trainer moet je met talent toch wat kunnen bereiken. Je hebt ook nog Gloukh (ik weet nog steeds niet wat zijn positie is), Fitz Jim, Ouzane, Abdalla en Klaassen achter de hand. Alders komt ook nog terug en heb je mogelijk ook nog achter de hand. Qua spitsen heb je Konadu, scoort te weinig, maar meevoetballend vind ik hem wel ok. Daarachterx heb je nog Unuvar en eventueel Rijkhoff.

Is het allemaal het niveau dat we nastreven, nee, bij lange na niet. Een goede trainer moet hier wel een top 5 team van kunnen maken. Liever vijfde en dat er gebouwd wordt met eigen talenten, dan dat we weer een of andere B-keuze halen.
Echt?

De tranen springen me in de ogen. Je komt nergens met dit middenveld. Er moet echt een kanjer van een 6 bij. Regeer is hooguit backup, net als Fitz-Jim.
Je kunt het die jonge jongens niet aandoen om te spelen met zo weinig houvast. Dan gaat het grootste talent nat.

Achterin is het ook helemaal niets. De combinatie van defensie en middenveld is een garantie voor een sloot tegendoelpunten.

Voorin heb je dan slappe jongetjes. Dolberg zou ik meteen verkopen als hij nog wat oplevert. Bounida, tja... stabiel is hij niet. Leuke zaalvoetballer, dat wel.

Kroes heeft er echt een enorme bende van gemaakt. Nu moet je weer van de aankopen van vorig jaar af.

Top 5 is een onrealistische doelstelling voor Ajax. Dat wordt niet geaccepteerd. We zijn toch FC Utrecht niet?
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Eerst maar eens een goede trainer. Dat kan een wereld van verschil maken. Op fatsoenlijke manier een elftal in elkaar steken gebaseerd op realisme en niet op het verleden. Spelers die nu slecht presteren kunnen dan ineens wel mee.

De trainer zal onze belangrijkste aankoop zijn. Gevolgd door een echte goede controleur. Iemand die het spel kan verdelen en vooral ook de balans weet te bewaken gedurende de wedstrijd.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Een goede trainer en twee goede middenvelders. Weghorst afvoeren, nieuwe spits kopen. Een sterke, moderne linksback.

Geen oude spelers of kwakkelaars. Zorg dat de selectie fit is.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ik hoop vooral dat die goede trainer er ook snel is. Want dat zou een argument voor spelers kunnen zijn om te blijven of te komen.

Types als Baas en Godts zullen best een transfer kunnen maken. Maar bij Ajax kunnen ze zich ook nog ontwikkelen mits er een goede trainer komt die weer een fatsoenlijk elftal neerzet. Een speler als Gloukh zal willen vertrekken tenzij er echt een trainer met een plan komt waar hij een passende rol zou hebben.

Kanttekening is wel dat Ajax waarschijnlijk toch ook moet verkopen en dan kom je bij dezelfde spelers uit. Ik hoop dat Sutalo wat kan opbrengen maar dat kon wel eens tegenvallen.

Overigens, we vergeten de keeper. We zitten feitelijk zonder eerste doelman.
Nil volentibus arduum
Khraa

Bericht door Khraa »

Yopii schreef: zo apr 12, 2026 10:49 am
Khraa schreef: za apr 11, 2026 4:29 pm Keeper
Mokio - Regeer - Steur

Echt?

De tranen springen me in de ogen. Je komt nergens met dit middenveld. Er moet echt een kanjer van een 6 bij. Regeer is hooguit backup, net als Fitz-Jim.
Je kunt het die jonge jongens niet aandoen om te spelen met zo weinig houvast. Dan gaat het grootste talent nat.

Achterin is het ook helemaal niets. De combinatie van defensie en middenveld is een garantie voor een sloot tegendoelpunten.

Voorin heb je dan slappe jongetjes. Dolberg zou ik meteen verkopen als hij nog wat oplevert. Bounida, tja... stabiel is hij niet. Leuke zaalvoetballer, dat wel.

Kroes heeft er echt een enorme bende van gemaakt. Nu moet je weer van de aankopen van vorig jaar af.

Top 5 is een onrealistische doelstelling voor Ajax. Dat wordt niet geaccepteerd. We zijn toch FC Utrecht niet?
Als je kijkt wat er in de rest van de ED rondloopt, is dit qua middenveld nog niet eens zo dramatisch. Je ziet het nu ook met Hlynsson, bij Ajax veel te licht, bij Twente doet hij het leuk. Wie staat daarbij Zerrouki, bij Feyenoord mislukt. Het grootste probleem dat Ajax heeft de laatste jaren is dat ze trainers aanstellen (afgezien van Farioli) die verplicht 4-3-3 met de punt naar achteren willen spelen, want dat is Cruijffiaans (iets met driekhoeken). Alleen hebben we daar de spelers niet voor.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!
Yopii

Bericht door Yopii »

Tja, dit jaar begint de subtop bij nummer 2. Wie weet hoe het volgend jaar is?

Ajax moet CL spelen, dat betekent normaal gesproken bij de eerste twee eindigen. Daarom moeten we Ajax niet met Twente vergelijken, met alle respect. Twente heeft een heel andere begroting.

Het gaat niet alleen om voetbaltechnische kwaliteiten, spelers bij de topclubs moeten bestand zijn tegen de druk. Het is moeten in plaats van mogen. Een slechte wedstrijd en je wordt kapot geanalyseerd door al die aasgieren in de media.
Toppie

Bericht door Toppie »

Ik hoop op Xavi, met wat goede aankopen en verkopen kunnen we mss een nieuw elan geven aan Ajax 22.0 :smallgrin.gif:
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Perez nu meermaals aan Villarreal gelinkt. Best of the rest in Spanje.

Voor de rest niet echt geruchten over de nieuwe Ajax trainer. Zijn meer de kranten die denken dat...
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Jinne schreef: za apr 18, 2026 12:09 pm Perez nu meermaals aan Villarreal gelinkt. Best of the rest in Spanje.

Voor de rest niet echt geruchten over de nieuwe Ajax trainer. Zijn meer de kranten die denken dat...
Voorlopig lekt er sowieso ook heel weinig uit, zo lijkt het. Verfrissend.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB »

Ook hier op AT zijn sommigen zich nog niet helemaal bewust van de status en statuur van Ajax. Een aantal jaar geleden dachten we dat Guardiola wel zou komen als een soort van gunst omdat hij Cruijff aan zou hangen.. enfin... het werd toen de onbekende Farioli en daarna Sjon.

Als buitenstaander kun je ook met de analyse komen dat Ajax in 4 jaar tijd, ongeveer 8 trainers heeft versleten. Voorheen noemden we dat Griekse praktijken, maar ook in Amsterdam wordt paniekvoetbal gespeeld. Waarom zou je als aanstormend trainerstalent in deze heksenketel willen stappen? En waarom zou je als Spanjaard die al werkzaam is in La Liga, de switch willen maken naar de Eredivisie met Excelsior en Cambuur?
Whitey on the moon.
Yopii

Bericht door Yopii »

Guardiola lijkt me wat hoog gegrepen, inderdaad. :smallgrin.gif:

Voor een jonge, ambitieuze trainer zonder noemenswaardige CV (het type FF, zeg maar) is Ajax daarentegen een mooie etalage. Voorwaarde is dat het rustig wordt bij onze club. Dat kan alleen als Ajax 1 presteert. Jordi zal de selectie dus flink moeten versterken.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

GangstaRiB schreef: ma apr 20, 2026 11:12 am Ook hier op AT zijn sommigen zich nog niet helemaal bewust van de status en statuur van Ajax. Een aantal jaar geleden dachten we dat Guardiola wel zou komen als een soort van gunst omdat hij Cruijff aan zou hangen.. enfin... het werd toen de onbekende Farioli en daarna Sjon.

Als buitenstaander kun je ook met de analyse komen dat Ajax in 4 jaar tijd, ongeveer 8 trainers heeft versleten. Voorheen noemden we dat Griekse praktijken, maar ook in Amsterdam wordt paniekvoetbal gespeeld. Waarom zou je als aanstormend trainerstalent in deze heksenketel willen stappen? En waarom zou je als Spanjaard die al werkzaam is in La Liga, de switch willen maken naar de Eredivisie met Excelsior en Cambuur?
Niet voor niets wilde Farioli perse een hele staf meenemen. Die zal met een blik op het recente verleden en op basis van de gesprekken snel tot de conclusie zijn gekomen dat je als eenling kansloos bent.

De kans dat we uitkomen op een min of meer vergelijkbaar profiel is best groot. Een relatief jonge en ambitieuze trainer die het wel ziet als een interessant project. Dat Farioli er snel wat van kon maken zal dan hopelijk tot de verbeelding spreken. Het kan echt wel beter dan het nu gaat als je gewoon professioneel werkt.

Misschien dat de aanwezigheid van Jordi Cruijff nog zorgt voor een kandidaat met wat meer status. Maar veel trainers zullen niet alleen de kans op verbetering zien maar ook huiverig zijn. Vanwege al die slechte jaren en de waarschijnlijk beperkte mogelijkheden tot versterking.
Nil volentibus arduum
Alexander

Bericht door Alexander »

Ik zou het zelf wel prettig vinden als op hele korte termijn duidelijkheid is mbt de trainer. Een trainer zal ook zijn gedachtes hebben over speelwijze etc, daar moeten de passende spelers bij gehaald worden. Hoe sneller hoe beter.
Plaats reactie