De Opvolger van Sjon en Fred

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie wil jij als opvolger van Sjon?

Erik Ten Hag
7
30%
Kjetil Knudsen
4
17%
Ron Jans
1
4%
Paul Simonis
0
Geen stemmen
Frank De Boer
1
4%
Inigo Perez
5
22%
Rogier Meijer
0
Geen stemmen
Anthony Correia
0
Geen stemmen
Roger Schmidt
1
4%
Thiago Motta
1
4%
Patrick Vieira
1
4%
Maarten Martens
1
4%
Hendrie Kruzen
1
4%
Mitchell Van der Gaag
0
Geen stemmen
Dave Vos
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 23

Marillion
Site Admin

Re: De Opvolger van Sjon en Fred

Bericht door Marillion »

Alexander schreef: ma apr 20, 2026 2:05 pm Ik zou het zelf wel prettig vinden als op hele korte termijn duidelijkheid is mbt de trainer. Een trainer zal ook zijn gedachtes hebben over speelwijze etc, daar moeten de passende spelers bij gehaald worden. Hoe sneller hoe beter.
Ja, absoluut. Het is de belangrijkste transfer en hij moet in principe als eerste.

Ik hoop dat ze er achter de schermen al uit zijn of dat dit snel zo is. En dat ze het hooguit nog even stil houden omdat de competitie nog loopt. Zowel bij Ajax als bij de club waar de trainer momenteel werkzaam is.
Nil volentibus arduum
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Volgens Fabrizio Romano is Michel de voornaamste kandidaat om de nieuwe trainer van Ajax te worden. Het wachten is kennelijk op de ontknoping van de Spaanse competitie waar Girona nog niet zeker is van lijfsbehoud.
Nil volentibus arduum
De Dominee

Bericht door De Dominee »

Als ik de analyse van Michel op AS lees, word ik daar niet perse vrolijk van. Doe mij maar die Sarabia, or Iraola. Of Slot.

Michel heeft het verdedigend redelijk op orde, maar minder dan Farioli bijvoorbeeld. Aanvallend is het in de laatste 30 meter teleurstellend, lees ik. Ook is het geen schoolmeester, maar geeft hij zijn spelers vrijheden. Dat werkt bij Ajax niet. Weinig bal veroveringen hoog op het veld. Weinig doelpogingen. Wisselende resultaten, met uitschieters naar boven.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Dat klinkt dan inderdaad niet heel erg positief. Ik wil ook een schoolmeester, een trainer die overal bovenop zit. Bij Ajax kunnen ze geen verantwoordelijkheid aan.

De resultaten vind ik wat lastiger te beoordelen. Hoe zit het met de financiële mogelijkheden? Ik heb wel eens begrepen dat Girona dat succesjaar een goede groep had, deels doordat ze bij de City groep zijn aangesloten. Na dat jaar vertrokken een aantal spelers en is het minder geworden. Ik weet niet of ze toen gewoon minder mogelijkheden hadden en daarom weer zijn weggezakt of dat ze de verkeerde keuzes hebben gemaakt.
Nil volentibus arduum
Lionel

Bericht door Lionel »

Maar zijn team werd de afgelopen twee jaar toch helemaal leeggetrokken?
IK GELOOF!!!!!!
Yopii

Bericht door Yopii »

Als ik de analyse van Michel op AS lees, word ik daar niet perse vrolijk van. Doe mij maar die Sarabia, or Iraola. Of Slot.
Doe mij maar Pep. :neutral.gif:

Ajax heeft momenteel niet veel te bieden: geen geld, een zwakke selectie en wellicht geen Europees voetbal.

Slot zal er zin in hebben. :hypocrite.gif:
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Alsof hij er überhaupt zin in zou hebben. Lekker elke dag bedreigingen. En dat nog los van dat hij helemaal niet vertrekt bij Liverpool.

Laten we bij realistische kandidaten blijven. Zo’n Sarabia valt denk ik wel in die categorie. Al ken ik hem verder niet.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Laten we bij realistische kandidaten blijven.
Precies.

Maar ja, de Ossenworstbrigade wil vast een Nederlandse trainer, daar begint het al. Ik zou niet graag in de schoenen van Jordi staan. :aai.gif:

Het is een enorm karwei. De selectie is zwak, er is geen geld en de jeugdopleiding moet op de schop.
WP_Legend

Bericht door WP_Legend »

Schreuder is de enige Nederlandse coach waar ik nog wel wat in zie... Nec is fit en speelt aanvallend voetbal...
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

WP_Legend schreef: zo mei 10, 2026 3:18 am Schreuder is de enige Nederlandse coach waar ik nog wel wat in zie... Nec is fit en speelt aanvallend voetbal...
En krijgt wel heel veel goals tegen. Kamikaze voetbal. Het is hem dit seizoen voor de wind gegaan, maar ik zie in hem niet per se de topcoach die iedereen van hem maakt.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Yopii

Bericht door Yopii »

De kans dat Schreuder 2 mislukt bij Ajax lijkt me negentig procent.

Een buitenlandse coach heeft het natuurlijk ook niet gemakkelijk bij Ajax, dan komt de hele DNA-club in verzet.

De structuur van de club deugt niet, maar niemand gaat er iets aan doen. We hebben destijds met het rapport-Coronel gezien hoe het werkt: de zittende mensen worden afgebrand, waarna degenen die dat hebben gedaan ruimte maken voor zichzelf - er verandert niets, behalve dat een andere kliek de macht overneemt.

Die mensen houden niet van Ajax, ze ontlenen hun macht en aanzien aan Ajax. Uri Coronel die een autobiografie schreef - een verzekeringsagent of wat was hij? :confused.gif: Zonder Ajax had nooit iemand van die man gehoord.
LucaS

Bericht door LucaS »

Eens. Hoewel ik niet weet of die mensen niet van Ajax houden. Ik neem aan van wel
I think I lost my fucking headache
Yopii

Bericht door Yopii »

Op hun manier, ze houden van Ajax omdat zij Ajax zijn. Denken ze.
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Marillion schreef: vr mei 08, 2026 8:17 am Volgens Fabrizio Romano is Michel de voornaamste kandidaat om de nieuwe trainer van Ajax te worden. Het wachten is kennelijk op de ontknoping van de Spaanse competitie waar Girona nog niet zeker is van lijfsbehoud.
Met maar 1 punt voorsprong is lijfsbehoud waarschijnlijk pas einde seizoen zeker of niet. En ze moeten in Spanje nog 3 rondes na potje van Girona vanavond.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ik ben benieuwd hoe concreet het al is als hij inderdaad de kandidaat is. Hun laatste wedstrijd is 24 mei. Gaan we dan op de 25e in gesprek om te verkennen of hij uberhaupt interesse heeft. En dus met het risico dat dit niet zo is. Of is er wel al echt de intentie om tot een akkoord te komen met elkaar?

De trainer is onze belangrijkste aankoop. En het is ook belangrijk dat we hem snel aan boord hebben want nieuwe spelers zullen willen weten met wie ze te maken krijgen. Zeker gezien onze ongelukkige historie met het aanstellen van trainers.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Hoe staat die Michel erop in Spanje? Algemeen gesproken ligt het niveau van de trainers daar een stuk hoger dan hier.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Henk Spaan schrijft in zijn column dat hij informatie heeft gehad dat Michel al een week geleden rond is gekomen met Ajax. Voor wat het waard is.
Nil volentibus arduum
Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff »

Marillion schreef: ma mei 11, 2026 10:10 am Henk Spaan schrijft in zijn column dat hij informatie heeft gehad dat Michel al een week geleden rond is gekomen met Ajax. Voor wat het waard is.
Voor wat het waard is, ja.

Hoe vaak heeft Spaan er niet compleet naast gezeten?
Zijn directe link met de vrij dubieuze zaakwaarnemers Fulco van Kooperen en Nathan van Kooperen is bovendien berucht.

Kan zomaar dat Van Kooperen namens Michel (of zelfs nog compleet buiten medeweten van de beste man om) voor deze trainer een Ajax contract uit onderhandelt. En denkt de club onder druk te kunnen zetten tot aan een point of no return wanneer alle andere media overnemen dat de komst van de nieuwe trainer al beklonken is.
Yopii

Bericht door Yopii »

Spaan heeft inderdaad altijd zijn eigen agenda. Spelers van bevriende zaakwaarnemers gaan voor.
Arthur

Bericht door Arthur »

Bij hem ligt het er wat dikker bovenop, maar er zijn weinig sport-'journalisten' waar dat niet voor geldt.
Het is dat het in het grote plaatje allemaal niet zo belangrijk is, maar de voetbalwereld is natuurlijk doodziek.
I'm always ready to learn, although I do not always like being taught.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Yopii schreef: ma mei 11, 2026 9:14 am Hoe staat die Michel erop in Spanje? Algemeen gesproken ligt het niveau van de trainers daar een stuk hoger dan hier.
In de Branie podcast ging het hier even over. Michel is een beetje van de "oude" Spaanse school. Een verzorgde maar trage opbouw waarbij veel stations worden gebruikt. Bij balverlies met veel mensen achter de bal inzakken. Dat klinkt ook wel een beetje als het spel onder Farioli. De nieuwe generatie Spaanse trainers kiest voor een meer directe opbouw. Daar valt iemand als Sarabia kennelijk onder maar Michel niet.

Verder heeft hij met een aantal kleine clubs promotie gehaald en was er die uitschieter met Girona in de Primera Division. Het beeld is dat hij een aantal keren succesvol is geweest om snel tot resultaten te komen maar dat het lastig lijkt om dat vervolgens verder uit te bouwen. Al is dat laatste moeilijk beoordelen omdat je ook te maken krijgt met betere tegenstanders (bij promotie) of een mindere selectie wanneer je goede spelers kwijtraakt.

Engels spreekt hij niet goed, kennelijk werkt hij daar wel aan. Ajax zou natuurlijk zijn eerste klus buiten Spanje worden. Hier scoort hij in mijn beleving dan minder in vergelijking met Farioli. Zijn Engels is uitstekend en hij had al ervaring opgedaan in verschillende andere culturen.

Al met al heb ik er eerlijk gezegd niet zo'n heel goed gevoel over.
Nil volentibus arduum
Alexander

Bericht door Alexander »

Hmm, ik ook niet zo als ik dit zo lees. Dit lijkt me nog geen zekerheid. Ik las ergens dat iemand hem de Spaanse John van de Brom noemt. Dat geeft wel wat alarmbellen.
GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB »

Marillion schreef: di mei 12, 2026 8:43 am
Yopii schreef: ma mei 11, 2026 9:14 am Hoe staat die Michel erop in Spanje? Algemeen gesproken ligt het niveau van de trainers daar een stuk hoger dan hier.
In de Branie podcast ging het hier even over. Michel is een beetje van de "oude" Spaanse school. Een verzorgde maar trage opbouw waarbij veel stations worden gebruikt. Bij balverlies met veel mensen achter de bal inzakken. Dat klinkt ook wel een beetje als het spel onder Farioli. De nieuwe generatie Spaanse trainers kiest kennelijk voor een meer directe opbouw. Daar valt iemand als Sarabia kennelijk onder maar Michel niet.

Verder heeft hij met een aantal kleine clubs promotie gehaald en was er die uitschieter met Girona in de Primera Division. Het beeld is dat hij een aantal keren succesvol is geweest om snel tot resultaten te komen maar dat het lastig lijkt om dat vervolgens verder uit te bouwen. Al is dat laatste moeilijk beoordelen omdat je ook te maken krijgt met betere tegenstanders (bij promotie) of een mindere selectie wanneer je goede spelers kwijtraakt.

Engels spreekt hij niet goed, kennelijk werkt hij daar wel aan. Ajax zou natuurlijk zijn eerste klus buiten Spanje worden. Hier scoort hij in mijn beleving dan minder in vergelijking met Farioli. Zijn Engels is uitstekend en hij had al ervaring opgedaan in verschillende andere culturen.

Al met al heb ik er eerlijk gezegd niet zo'n heel goed gevoel over.
Ik zie het wat zonniger: er zijn 2 dingen die Ajax volgend jaar moet doen om minimaal 2de te kunnen worden. Conditie opbouwen en zorgen dat er weinig tegengoals vallen.

De eredivisie is (met alle respect) geen top competitie en zelfs in dit rampjaar kan Ajax nog steeds 3de worden... Farioli deed feitelijk preciet hetzelfde. Achterin dichtbouwen en zorgen dat iedereen 90 minuten vol gas kan geven.
Als die Michel daarnaast nog een beetje verzorgd voetbal kan inbrengen.. helemaal prima.

In een ander topic zag ik namen als Guardiola, Slot, etc voorbij komen... ik weet niet of dat sarcastisch bedoeld was, maar dat soort namen gaan never nooit naar Ajax komen.
Whitey on the moon.
columbus

Bericht door columbus »

Dat was een of andere Twitteraar die dat vroeg. In dat bericht werd ook direct gezegd dat op dit moment van de Brom met prima voetbal op de derde plaats staan.

Als je 5e staan in de competitie is het direct afschieten van een van de Brom precies hetgeen waarom het nooit wil lukken met trainer en spelers bij Ajax.

Die Michel ken ik niet. Farioli kende ik ook niet en die speelt bij Porto een stuk aanvallender dan bij Ajax. Het ligt ook dus helemaal hoe de spelersgroep is samengesteld en vooral het niveau van deze spelers
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke »

ESPN over Michel: https://www.espn.nl/voetbal/artikel/_/i ... -hoge-druk
Míchel is een serieuze gegadigde voor het hoofdtrainerschap bij Ajax. Wie is deze Spaanse trainer en wat zouden de Amsterdammers met hem in huis halen? ESPN zoomt in op een gestructureerde balbezittrainer, die weinig risico neemt in het drukzetten. Míchel zou op een aantal fronten een logische keuze zijn, maar zijn mogelijke aanstelling bij Ajax brengt ook meerdere risico's met zich mee.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
Plaats reactie