Andere clubs in Spanje hebben ook internationals. Van de Beek was bovendien een gokje, die jongen heeft amper gespeeld in de afgelopen jaren.Ik ken alleen Van de Beek. Maar dat hij naast hem op de bank zat kun je natuurlijk op geen enkele wijze verwijten aan Michel. Om zo'n speler nou als international weg te zetten? Dan probeer je toch te suggereren dat hij dit seizoen een slechte prestatie heeft geleverd.
Ik volg Girona niet, dus ik kan weinig zeggen over Michel. Het valt me wel op dat Girona met respect over hem spreekt. Hij is daar dit seizoen ook onomstreden geweest, ondanks de slechte resultaten. Nu is Girona natuurlijk geen Ajax, het is een bescheiden provincieclub. Bij Ajax krijgt hij te maken met heel andere krachten.
Het technische en tactische niveau in Spanje ligt veel hoger dan in de ED, en Michel is daar (blijkbaar) gezien, hij houdt het al jaren vol in de PD. Dan zal hij geen prutser zijn als Heitinga, een nietsnut als Steijn of een bang konijn als Keizer. Verder kan ik het moeilijk inschatten. Laten we eerlijk zijn: als hij drie keer met Girona in de (sub)top van Spanje had meegedaan de afgelopen jaren ging hij nu niet naar Ajax maar naar een club in een grote competitie. De hele wereld wil een Spaanse trainer, dus een structurele overpresteerder uit de PD krijg je met geen stok hierheen. Scouten, ook van trainers, is die ene parel vinden. Dat is niet achter trainers aanlopen die iedereen wil en die je toch niet krijgt.
Uiteindelijk is een trainer afhankelijk van zijn spelers, van zijn 'materiaal', zoals het oneerbiedig heet. Jordi zal onze selectie moeten reanimeren, want met het stel van Kroes presteert niemand. Het verrast me dat een trainer uit de PD naar Ajax wil komen met het huidige niveau (Conference League), de huidige selectie en de huidige middelen. Blijkbaar heeft Jordi een aantrekkelijk verhaal gehouden, voor wat het waard is natuurlijk. Daar put ik enige hoop uit.
Dit vind ik dan zo... opportunistisch. Dan wordt een voorbeeld aangehaald van jaren terug, en zijn woorden hebben betrekking op één wedstrijd, dus op een bepaalde situatie.Míchel predikt geduld. Toen Girona vlak na de promotie tegen Sevilla speelde, vingen camera's de tactische toespraak richting zijn groep op. 'Jullie moeten de bal langer aan de voet houden', vertelde hij in een passievolle speech. 'Dat is misschien lastig onder hoge druk, maar jullie moeten de bal in bezit houden en karakter tonen. Jullie moeten de bal houden, jongens. Twee balcontacten, minimaal. Doe alsof je de ene kant opgaat en beweeg dan naar de andere. Verberg de bal, speel alsof je op straat speelt.' Balbezit is heilig voor Míchel.
Michel komt hier in een andere situatie, want in tegenstelling tot Girona is Ajax in de eigen competitie een grote club. Ik ben benieuwd hoe hij zich gaat aanpassen.
Voor de rest: geen idee. Ik doe niet mee aan die data-spelletjes. Het zal wel dat Michel daar dit of dat deed, misschien doet hij hier iets anders. Wat wel zeker is: hij zal onder het vergrootglas komen te liggen. De Ossenworstbrigade lust hem rauw. Dat zal waarschijnlijk nieuw voor hem zijn, na de geborgenheid van Girona.