Je verwacht het niet. De kosten van een groot sportevenement schieten door het dak. Wat ik me al tijden afvraag. Waarom worden er continu nieuwe stadions en locaties gebouwd specifiek voor 1 toernooi terwijl dit soort locaties gewoon al beschikbaar zijn voor andere toernooien. Het enige wat je moet doen is kiezen voor meer Geografische spreiding. Dus in dit geval niet de spelen van Milaan en Cortina maar die van Italië of voor mijn part de Alpen. Verzin wat leuks.Winterspelen veel duurder dan gepland: 'Wordt niet zoals iedereen had verwacht'
De Olympische Winterspelen in Milaan en Cortina d'Ampezzo vallen veel duurder uit dan aanvankelijk gedacht, erkent voorzitter Andrea Varnier van het organisatiecomité dinsdag. Volgens Varnier worden de Spelen niet helemaal zoals vooraf is bedacht en geschetst.
Sommige locaties van de Spelen zijn drie dagen voor de openingsceremonie nog niet af. Zo zal het ijshockeystadion in Milaan niet volledig gereed zijn als er donderdag al wordt gespeeld. Ook was er veel gedoe rond de bobslee- en skeletonbaan in Cortina.
De operationele begroting van de Spelen is gestegen van 1,1 naar ruim 1,4 miljard euro. Daarnaast draagt de Italiaanse overheid ruim 3 miljard euro bij voor onder meer de infrastructuur.
"De reis was veel lastiger dan aanvankelijk gedacht", zei Varnier op een persconferentie. "Met sommige problemen hadden we rekening gehouden, maar sommige ook niet. De Spelen hebben ons meer gekost dan gepland door alle perikelen de afgelopen jaren."
"De Spelen worden niet zoals iedereen had verwacht en hoe we het hadden gepland. We moesten als organisatiecomité vaak onder noodomstandigheden werken. We werkten met extreem strakke deadlines en voelden continu de druk", zei Varnier, die het ijshockeystadion en de bobslee- en skeletonbaan als voorbeelden gaf.
Vrijdag vindt de openingsceremonie van de Spelen plaats in voetbalstadion San Siro in Milaan. Nederland vaardigt deze Winterspelen 38 sporters af. Liefst 27 van hen doen mee aan het langebaanschaatsen of het shorttrack.
Bron: nusport.nl
Veel minder verspilling van geld en bouwen van locaties voor eenmalig gebruik. Het geld en de middelen/locaties kunnen dan worden ingezet ten voordele van de gemeenschap.