De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

GangstaRiB

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door GangstaRiB » do nov 03, 2011 2:55 pm

joey schreef:
GangstaRiB schreef:Cruijff heeft in zijn plan staan dat oud topvoetballers in de jeugd moeten gaan werken omdat zij er meer kijk op hebben (vrij vertaald). Dat is allemaal leuk en aardig, maar diezelfde oud topvoetballers staan niet in de rij om de positie's op te vullen.
Niet? Wat doen Overmars, Stam, Ronald de Boer, Jonk, Bergkamp, enz. dan bij Ajax? Waarom wilde Ling bij Ajax werken, of Van Basten? Waarom gaat Van der Sar naar de Johan Cruijff-University? Dat is natuurlijk allemaal omdat ze vinden dat Cruijff onzin praat. :confused.gif:
Maar dat is speculatie van mijn zijde.
Zeker. :neutral.gif:
Ik weet niet hoe actief Johan zelf in z'n foundation zit. En wellicht kan Van der Sar prima z'n ei kwijt als ie een college geeft.

Het gaat mij erom dat Cruijff oneerlijk en vals wordt, als er getoornd wordt aan zijn visie. Hij heeft op die manier al veel vijanden gemaakt. Tot die vijanden behoren toptrainers, bestuurders en topvoetballers. Er is gewoon niet met em te werken, dat ondervinden we nu voor de zoveelste keer.

Bij Barca hebben ze dat slim bekeken. Ze geven Cruijff een mooie stoel in Nou Camp en that's it.
Whitey on the moon.

LucaS

Bericht door LucaS » do nov 03, 2011 3:00 pm

Het gros van die oud-voetballers liep natuurlijk wel al vorig jaar bij Ajax rond.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » do nov 03, 2011 3:02 pm

En wat Coronel en VDB deden was niet vals? :confused.gif:

Kijk, het is heel simpel. Als Cruijff alleen steun genoot van Jonk, Bergkamp, Jongkind en zijn schoonzoon, dan was hij allang weg. De ledenraad kan immers op elk moment de RVC naar huis sturen.
Het stinkt aan alle kanten!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do nov 03, 2011 3:03 pm

LucaS schreef:Het gros van die oud-voetballers liep natuurlijk wel al vorig jaar bij Ajax rond.
Klopt. In een eerdere poging Cruijff te bevredigen is dat proces allang in gang gezet. Helaas kreeg je types als Silooy en Roy, die konden er geen reet van.
Whitey on the moon.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do nov 03, 2011 3:05 pm

joey schreef:En wat Coronel en VDB deden was niet vals? :confused.gif:

Kijk, het is heel simpel. Als Cruijff alleen steun genoot van Jonk, Bergkamp, Jongkind en zijn schoonzoon, dan was hij allang weg. De ledenraad kan immers op elk moment de RVC naar huis sturen.
De ledenraad loopt volgens mij aardig blind achter De Verlosser aan. Dat is het probleem juist. Als Cruijff zijn collum op de voorpagina van de Telegraaf plaatst, zijn er weinig mensen die er tegenin durven gaan. Boog en Coronel deden een dappere poging, maar die zijn gewoon brutaal geintimideerd (bron: Menno de Galan's boek).
Whitey on the moon.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do nov 03, 2011 3:07 pm

En vergeet Aron Winter niet, als trainer dé ultieme faalhaas. Interesseerde zich bovendien nauwelijks in de jeugd, was vooral op een egocentrische manier bezig de opmars te maken naar een baan als hoofdtrainer.

Jesse

Bericht door Jesse » do nov 03, 2011 3:10 pm

GangstaRiB schreef:Er is gewoon niet met em te werken, dat ondervinden we nu voor de zoveelste keer.

Bij Barca hebben ze dat slim bekeken. Ze geven Cruijff een mooie stoel in Nou Camp en that's it.
Hier ben ik het overigens wel gedeeltelijk mee eens. Ik zie het meest in de optie waar AR eerder mee kwam. Geef Cruijff een bepaalde positie bij de jeugd zodat hij daar zijn ding kan doen en laat de raad van commissarissen het organisatorische gedeelte regelen. Ik geloof namelijk wel in het plan van Cruijff - en geloof er niks van dat dat alleen gesteund zou worden door z'n schoonzoon e.d. - maar ik geloof ook dat Cruijff niet de man is van het vergaderen en samenwerken. Dus geen plek meer in de raad van commissarrisen. Als ik me niet vergis was Cruijff vooraf ook al niet enthousiast over die plek (hij wil immers geen 'jassie' aan).

Al het andere gedoe kan me eerlijk gezegd niet zoveel schelen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid

Bericht door joey » do nov 03, 2011 3:11 pm

Dat vind ik ook. Cruijff is een praktijkman. Hij is alleen in de RVC gaan zitten omdat het zo nodig moest. Van anderen, niet van hem.

GangstaRiB schreef:De ledenraad loopt volgens mij aardig blind achter De Verlosser aan. Dat is het probleem juist. Als Cruijff zijn collum op de voorpagina van de Telegraaf plaatst, zijn er weinig mensen die er tegenin durven gaan. Boog en Coronel deden een dappere poging, maar die zijn gewoon brutaal geintimideerd (bron: Menno de Galan's boek).

O kijk eens aan. Het is niet mogelijk dat die mensen het met Cruijff eens zijn. Nee, ze zijn bang of slaafs. :hypocrite.gif:

Met dit soort redeneringen kom je er niet, GangstaRib.

LucaS

Bericht door LucaS » do nov 03, 2011 3:24 pm

Als we het dan toch over feiten hebben, de vorige directie en RvC wilden het plan Jongkind wel degelijk uitvoeren. Ze wilden alleen niet naar de pijpen dansen van Cruijff en slaafjes Bergkamp en Jonk. Daarom zijn ze door bedreigingen en intimidatie verwijderd. Dus Cruijff wil wel degelijk het jassie (walgelijke uitdrukking, maar goed, van Johan is dat schattig) aan. Het staat alleen wat beter om onschuldig te doen alsof macht hem uiteraard niets interesseert.

En inderdaad ja, mensen zijn bang. Natuurlijk stond iedereen op de Toekomst enthousiast achter Cruijff toen hij er was. Anders kan je oprotten nietwaar? Er zijn ook bronnen die beweren dat er een sfeer van wantrouwen en achterdocht heerst.

joey
Erelid

Bericht door joey » do nov 03, 2011 3:29 pm

Vandaar dat Frank de Boer zich ondubbelzinnig voor Cruijff heeft uitgesproken. Hij is bang dat hij moet oprotten! :hypocrite.gif:

Jesse

Bericht door Jesse » do nov 03, 2011 3:30 pm

Dus omdat Boog weg moest wil Cruijff graag in de raad van commissarissen? Dat is toch geen redenering?

Wat zijn overigens de bronnen over de sfeer van wantrouwen en achterdocht op de toekomst?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do nov 03, 2011 3:30 pm

joey schreef:Dat vind ik ook. Cruijff is een praktijkman. Hij is alleen in de RVC gaan zitten omdat het zo nodig moest. Van anderen, niet van hem.

GangstaRiB schreef:De ledenraad loopt volgens mij aardig blind achter De Verlosser aan. Dat is het probleem juist. Als Cruijff zijn collum op de voorpagina van de Telegraaf plaatst, zijn er weinig mensen die er tegenin durven gaan. Boog en Coronel deden een dappere poging, maar die zijn gewoon brutaal geintimideerd (bron: Menno de Galan's boek).

O kijk eens aan. Het is niet mogelijk dat die mensen het met Cruijff eens zijn. Nee, ze zijn bang of slaafs. :hypocrite.gif:

Met dit soort redeneringen kom je er niet, GangstaRib.
Nee dat constante gezeur over de praktijkman zet wel zoden aan de dijk? Cruijff duikt van ruzie naar ruzie en telkens ligt het steeds aan de 'anderen'. Terwijl die anderen telkens verschillende personen zijn. Daarom mijn vraag: ligt het niet gewoon aan Jopie?
Whitey on the moon.

LucaS

Bericht door LucaS » do nov 03, 2011 3:30 pm

joey schreef:Vandaar dat Frank de Boer zich ondubbelzinnig voor Cruijff heeft uitgesproken. Hij is bang dat hij moet oprotten! :hypocrite.gif:
Nee, Frank de Boer sprak zich eerst ondubbelzinnig voor Blind uit, en nadat hij werd teruggefloten hield hij zich plots enorm op de vlakte mbt Blind.

Mbt de sfeer op de toekomst, meerdere bronnen. In het Parool Arie van Eijden, Henk Spaan. En ik meen dat ook in de brief van de normale leden van de RvC hiervan melding werd gemaakt.
Laatst gewijzigd door LucaS op do nov 03, 2011 3:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do nov 03, 2011 3:33 pm

joey schreef:Vandaar dat Frank de Boer zich ondubbelzinnig voor Cruijff heeft uitgesproken. Hij is bang dat hij moet oprotten! :hypocrite.gif:
Inderdaad. Als je het niet met Cruijff eens bent, krijg je het zwaar. Vraag maar aan Louis of Martin bijvoorbeeld. De Boer zit stevig in het zadel door de titel, maar Frank weet hoe het werkt bij Ajax. De Boer houdt zich trouwens altijd keurig onpartijdig. Hij had ook totaal geen problemen met Van den Boog en Blind bijvoorbeeld.
Whitey on the moon.

Jesse

Bericht door Jesse » do nov 03, 2011 3:33 pm

LucaS schreef:
Nee, Frank de Boer sprak zich eerst ondubbelzinnig voor Blind uit, en nadat hij werd teruggefloten hield hij zich plots enorm op de vlakte mbt Blind.
Je weet dat hij is teruggefloten of dat denk je?

@ GangstaRiB, veel mensen hier geven toch juist toe dat het lastig samenwerken is met Cruijff? Vandaar ook dat mensen makkelijk ruzie met hem krijgen (zeker managementtypes). Dus als je dat weet, zet hem dan niet op een plek waar hij veel met dit soort mensen moet samenwerken.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do nov 03, 2011 3:38 pm

Jesse schreef:
LucaS schreef:
Je weet dat hij is teruggefloten of dat denk je?

@ GangstaRiB, veel mensen hier geven toch juist toe dat het lastig samenwerken is met Cruijff? Vandaar ook dat mensen makkelijk ruzie met hem krijgen (zeker managementtypes). Dus als je dat weet, zet hem dan niet op een plek waar hij veel met dit soort mensen moet samenwerken.
Jaaaa..... inderdaad.... je moet em niet op zo'n plek zetten. Maar dan schrijft Jopie een collum en begint de achterban zich te roeren en plotseling staat Cruijff naast je bureau, sterker nog, hij zegt dat je op moet zouten.

Cruijff binnen je organisatie: hij wil alles (maar dan ook alles) op zijn manier.
Cruijff buiten je organisatie: Cruijff gaat collums schrijven zodra hij vind dat het niet goed gaat.

In beide gevallen is er niet te werken.
Whitey on the moon.

joey
Erelid

Bericht door joey » do nov 03, 2011 3:38 pm

GangstaRiB schreef:
Inderdaad. Als je het niet met Cruijff eens bent, krijg je het zwaar. Vraag maar aan Louis of Martin bijvoorbeeld. De Boer zit stevig in het zadel door de titel, maar Frank weet hoe het werkt bij Ajax. De Boer houdt zich trouwens altijd keurig onpartijdig. Hij had ook totaal geen problemen met Van den Boog en Blind bijvoorbeeld.
O ja? In dat boek waar jij zo dol op bent staat dat VDB een loyaliteitsverklaring wilde van De Boer. Dat is pas chantage. :hypocrite.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do nov 03, 2011 3:40 pm

Gaf hij die?

joey
Erelid

Bericht door joey » do nov 03, 2011 3:42 pm

Nee, Haars heeft zich ermee bemoeid. Hij was bang dat het zou escaleren. De Boer werd te verstaan gegeven dat hij geen partij mocht kiezen.

Inmiddels is De Boer uit de kast. :hypocrite.gif:

Jesse

Bericht door Jesse » do nov 03, 2011 3:47 pm

GangstaRiB schreef:Maar dan schrijft Jopie een collum en begint de achterban zich te roeren en plotseling staat Cruijff naast je bureau, sterker nog, hij zegt dat je op moet zouten.
Het staat inderdaad onomstotelijk vast dat dit gaat gebeuren. Dat heeft hij namelijk keer op keer laten zien. Alle trainers en directeuren die de afgelopen jaren zijn gesneuveld zijn gesneuveld door toedoen van Cruijff. Of is dat alleen op deze manier gebeurd bij het kamp Boog? Hiermee wil ik niet aangeven dat ik die handelswijze goedkeur, maar om nou te doen alsof Cruijff dit altijd doet lijkt me wat overdreven.

LucaS

Bericht door LucaS » do nov 03, 2011 3:48 pm

O, alleen de dingen die je niet bevallen in het boek zijn onzin.

joey
Erelid

Bericht door joey » do nov 03, 2011 3:51 pm

LucaS schreef:O, alleen de dingen die je niet bevallen in het boek zijn onzin.
Ik neem alles in dat boek met een korrel zout, maar GangstaRib blijkbaar niet.

Daarbij is VDB blijkbaar zélf bron. Niet dat hij erg geloofwaardig is, maar goed.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do nov 03, 2011 3:59 pm

Jesse schreef:
GangstaRiB schreef:Maar dan schrijft Jopie een collum en begint de achterban zich te roeren en plotseling staat Cruijff naast je bureau, sterker nog, hij zegt dat je op moet zouten.
Het staat inderdaad onomstotelijk vast dat dit gaat gebeuren. Dat heeft hij namelijk keer op keer laten zien. Alle trainers en directeuren die de afgelopen jaren zijn gesneuveld zijn gesneuveld door toedoen van Cruijff. Of is dat alleen op deze manier gebeurd bij het kamp Boog? Hiermee wil ik niet aangeven dat ik die handelswijze goedkeur, maar om nou te doen alsof Cruijff dit altijd doet lijkt me wat overdreven.
Dat is meerdere keren gebeurd. Wat echter in voorgaande gevallen gebeurde is dat de betreffende bestuurder met Johan een 'goed gesprek' had en zijn ideën ging overnemen. Want (dat heb ik meerdere keren gelezen) de kennis van zo'n grote voetballer laat je niet voor wat het is. Vervolgens werd Cruijff halfslachtig bij het beleid betrokken en vervolgens stierf het een vroege dood of stapte de bestuurder in kwestie op.

Boog en Coronel hadden als een van de eersten de ballen om tegen Cruijff in opstand te komen. Onvergetelijk was de paniek in Cruijff's ogen op het parkeerdek van de Arena toen hij zich daadwerkelijk moest presenteren. Boog en Coronel lieten em zweten. Uiteindelijk waren die twee niet opgewassen tegen de macht van Cruijff (pers en publiek hadden Boog en Coronel al veroordeeld).
Whitey on the moon.

Jesse

Bericht door Jesse » do nov 03, 2011 4:02 pm

Heb je voorbeelden en/of stukken van die andere gevallen?

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do nov 03, 2011 4:06 pm

joey schreef:
LucaS schreef:O, alleen de dingen die je niet bevallen in het boek zijn onzin.
Ik neem alles in dat boek met een korrel zout, maar GangstaRib blijkbaar niet.

Daarbij is VDB blijkbaar zélf bron. Niet dat hij erg geloofwaardig is, maar goed.
Het boek strookt aardig met mijn observaties/gedachten die ik had ten tijde van dat hele gedoe tussen Cruijff en Boog/Coronel. Cruijff wordt afgeschilderd als iemand die een beetje alleen staat. Bij Barca heeft ie allang geen voet meer tussen de deur. Alleen in Nederland lopen 'we' nog blind achter em aan.
Whitey on the moon.

Plaats reactie