De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

wimpey

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door wimpey » ma mar 04, 2013 2:34 pm

Zeux schreef: Voor wat ik gezien heb, zie ik Van Rhijn meer (opzichtige) fouten maken waar ook goals uit voortkomen.
Het wordt wel eens vergeten, maar Blind jr. is aan zijn 5e seizoen Ajax-1 bezig. Van Rhijn aan zijn 2e. Qua snelheid, loop-, corrigerend - en atletisch vermogen heeft Van Rhijn veel meer in huis dan Blind. Fysiek en qua concentratie moet het veel beter. Die jongen moet leren denken als een verdediger. FdB heeft Blind dit seizoen leren denken als een aanvaller. Simpelweg omdat er in die jongen geen verdediger schuilt. Blind speelt 'hoog' op links, Van Rhijn 'laag' op rechts, Poulsen zakt in naar CV en Moisander pakt defensief de linkerzone. Zó slecht hebben FdB en Ajax nou Blind behandeld. :smallgrin.gif: Zoiets zie je natuurlijk niet terug in de 'analyse' van Spaan. Ten eerste ziet ie dat niet, ten tweede past het natuurlijk niet in het kader van een huilverhaal en klaagzang v.w.b. het TH.

Blind sr. en de bondscoach hebben het niet meer zo op Ajax en raden hem ongetwijfeld aan te vertrekken. Ik geef het hem te doen straks in Duitsland of Engeland. Tempo een stuk hoger, veel fysieker, tegenstanders die de hele flank bespelen en paardenlongen hebben. Dat wordt niet easy voor iemand die gewend is in een laag tempo en o.b.v. inzicht en balbezit te spelen. Ik zou dus lekker blijven wanneer ik hem was, hij krijgt het sportief nergens beter.

Bovendien is Blind natuurlijk een veel betere speler dan Jelle Van Damme II. Dus ik hoop ook gewoon dat Blind blijft en Dijks eruit gemikt wordt.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma mar 04, 2013 2:35 pm

wimpey schreef:[Dat gevaar zie ik bij Maher niet. Hij is van een andere categorie dan degenen die je noemde.
Heb nog weinig tot geen voorbeelden waaruit blijkt dat het TH dat wél goed zou inschatten. Ze hebben 'officieel' nog geen miskoop gedaan omdat ze maximaal een paar ton hebben uitgegeven voor Sana, wat salaris voor Babel en een goedkoop contractje voor Hoesen. Cruijff en De Telegraaf geven volledige steun aan het beleid, alleen maar omdat ze tot hun nek erin zitten. De Boer moet met kunst en vliegwerk zijn sterkhouders fit zien te houden omdat er anders niks overblijft. Ik vind dat je het aankoopbeleid voor dit jaar best een failure mag noemen, als we alleen Moisander als geslaagde aankoop mogen noteren.
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » ma mar 04, 2013 2:38 pm

GangstaRiB schreef: Ik vind dat je het aankoopbeleid voor dit jaar best een failure mag noemen, als we alleen Moisander als geslaagde aankoop mogen noteren.
Poulsen en Schöne zijn meestal basisspeler. Kostten 0 euro aan transfersommen.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma mar 04, 2013 2:38 pm

wimpey schreef:
Zeux schreef: Voor wat ik gezien heb, zie ik Van Rhijn meer (opzichtige) fouten maken waar ook goals uit voortkomen.
Het wordt wel eens vergeten, maar Blind jr. is aan zijn 5e seizoen Ajax-1 bezig. Van Rhijn aan zijn 2e. Qua snelheid, loop-, corrigerend - en atletisch vermogen heeft Van Rhijn veel meer in huis dan Blind. Fysiek en qua concentratie moet het veel beter. Die jongen moet leren denken als een verdediger. FdB heeft Blind dit seizoen leren denken als een aanvaller. Simpelweg omdat er in die jongen geen verdediger schuilt. Blind speelt 'hoog' op links, Van Rhijn 'laag' op rechts, Poulsen zakt in naar CV en Moisander pakt defensief de linkerzone. Zó slecht hebben FdB en Ajax nou Blind behandeld. :smallgrin.gif: Zoiets zie je natuurlijk niet terug in de 'analyse' van Spaan. Ten eerste ziet ie dat niet, ten tweede past het natuurlijk niet in het kader van een huilverhaal en klaagzang v.w.b. het TH.

Blind sr. en de bondscoach hebben het niet meer zo op Ajax en raden hem ongetwijfeld aan te vertrekken. Ik geef het hem te doen straks in Duitsland of Engeland. Tempo een stuk hoger, veel fysieker, tegenstanders die de hele flank bespelen en paardenlongen hebben. Dat wordt niet easy voor iemand die gewend is in een laag tempo en o.b.v. inzicht en balbezit te spelen. Ik zou dus lekker blijven wanneer ik hem was, hij krijgt het sportief nergens beter.

Bovendien is Blind natuurlijk een veel betere speler dan Jelle Van Damme II. Dus ik hoop ook gewoon dat Blind blijft en Dijks eruit gemikt wordt.
Misschien is Blind ook wel helemaal geen linksback maar een centrale verdediger die niet achter snelle buitenspelers aanhoeft. Als CV is het makkelijker rugdekking geven dan als pure back een buitenspeler dekken, zeker met de beperkte snelheid van Blind.
Whitey on the moon.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma mar 04, 2013 2:40 pm

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef: Ik vind dat je het aankoopbeleid voor dit jaar best een failure mag noemen, als we alleen Moisander als geslaagde aankoop mogen noteren.
Poulsen en Schöne zijn meestal basisspeler. Kostten 0 euro aan transfersommen.
Maar ja, voldoen ze? Ik je zie in de wedstrijdtopics aardig tekeer gaan over Schöne en Poulsen speelt als een soort Frank Verlaat achter de verdediging. Maar dat staat natuurlijk allemaal in de plannen van Cruijff. :smallgrin.gif:
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » ma mar 04, 2013 2:40 pm

GangstaRiB schreef: Misschien is Blind ook wel helemaal geen linksback maar een centrale verdediger die niet achter snelle buitenspelers aanhoeft. Als CV is het makkelijker rugdekking geven dan als pure back een buitenspeler dekken, zeker met de beperkte snelheid van Blind.
Ajax - psv om de JC-Schaal.

wimpey

Bericht door wimpey » ma mar 04, 2013 2:44 pm

GangstaRiB schreef: Maar ja, voldoen ze? Ik je zie in de wedstrijdtopics aardig tekeer gaan over Schöne en Poulsen speelt als een soort Frank Verlaat achter de verdediging. Maar dat staat natuurlijk allemaal in de plannen van Cruijff. :smallgrin.gif:
Ik ben geen fan van Schöne. Maar hij is een voor Ajax nuttige squad player.

Poulsen is een prima breker. Was tegen bijv. psv, Dortmund-uit en naar ik heb begrepen afg. weekend zeer goed. Poulsen moet dienend spelen, niet bouwen.

Laat Moisander bouwen en Poulsen breken, die vullen elkaar prima aan.

999

Bericht door 999 » ma mar 04, 2013 3:18 pm

Over transfers, JC noemde het nu ook in zijn wekelijkse column.Om er dan weer aan toe te voegen dat het toch ook om de jeugdopleiding dient te gaan.

Zouden ze nattigheid voelen bij AJAX ?.Dat het toch niet alleen van de jeugd-opleiding kan komen ..
Blij met de punten ...

Lionel

Bericht door Lionel » ma mar 04, 2013 3:25 pm

Ajax Rules schreef:
wimpey schreef:
Ik vind Blind aan de bal een prima seizoen spelen. Aan de bal een van de beteren dit seizoen. Maar Blind is een papieren linksback, hij is meer een verkapte linksbuiten. Die er staat i.p.v. er komt. Hoe vaak dendert hij over Fischer heen om daarna een voorzet op tempo te geven? Juist...
Hij doet juist heeeeeel veel in de loop.
Klopt. Dat hij geen voorzet geeft ligt eerder aan het feit dat er geen kip voor de goal staat.

Blind wint overigens meer duels dan dat hij er verliest. Persoonlijk dan. In de ruimte is hij kwetsbaar. Maar fouten zoals Van Rhijn (Steau :excited.gif: ) maakt Blind niet hoor.

Voor een back die voor geen meter mee voetbalt maakt Van Rhijn teveel fouten. Blind is een toegevoegde waarde in het positiespel op links en alleen al daarom zou Ajax er verstandig aan doen om hem te behouden. Ze moeten Van Rhijn dumpen.
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 04, 2013 3:28 pm

Waarom is van een interessante discussie nu weer het uitgekauwde Blind-verhaal gemaakt? Vermoeiend, die obsessies.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Lionel

Bericht door Lionel » ma mar 04, 2013 3:31 pm

Omdat het over de toekomst van Ajax gaat Bertje. En een belangrijk onderdeel daarvan is de invulling van de positie van linksback.
IK GELOOF!!!!!!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma mar 04, 2013 3:34 pm

999 schreef:Over transfers, JC noemde het nu ook in zijn wekelijkse column.Om er dan weer aan toe te voegen dat het toch ook om de jeugdopleiding dient te gaan.

Zouden ze nattigheid voelen bij AJAX ?.Dat het toch niet alleen van de jeugd-opleiding kan komen ..
Eerst moest Jol verketterd worden om vervolgens stilzwijgend toch ervoor kiezen om aankopen te doen. Ik ben het met de 'lijn-Cruijff' eens dat Ajax zijn heil moet zoeken in jeugdige toptalenten, alleen een gerichte aankoop kan nooit kwaad. Dat was ook in '95 het geval. Maar ik heb het idee bij het huidige TH dat ze liever niet spenderen (lees: de gok niet wagen), omdat ze anders een deuk in hun ego krijgen. Daarom loopt er nu voornamelijk goedkope kwantiteit ipv dure kwaliteit.
Whitey on the moon.

Lionel

Bericht door Lionel » ma mar 04, 2013 3:38 pm

Ze kunnen wel meteen kopen maar als de scouting niet goed is en de jeugd nog niet in orde is, is het natuurlijk zonde om veel geld uit te geven. Want Ajax wilde wel geld uitgeven. Maar niet teveel.

Misschien dat ze nu WEL voor Maher gaan.
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma mar 04, 2013 3:45 pm

GangstaRiB schreef:
999 schreef:Over transfers, JC noemde het nu ook in zijn wekelijkse column.Om er dan weer aan toe te voegen dat het toch ook om de jeugdopleiding dient te gaan.

Eerst moest Jol verketterd worden om vervolgens stilzwijgend toch ervoor kiezen om aankopen te doen. Ik ben het met de 'lijn-Cruijff' eens dat Ajax zijn heil moet zoeken in jeugdige toptalenten, alleen een gerichte aankoop kan nooit kwaad. Dat was ook in '95 het geval. Maar ik heb het idee bij het huidige TH dat ze liever niet spenderen (lees: de gok niet wagen), omdat ze anders een deuk in hun ego krijgen. Daarom loopt er nu voornamelijk goedkope kwantiteit ipv dure kwaliteit.
Alsof het TH zou voorstaan dat het alleen van de jeugdopleiding kan komen, of dat er nooit meer een gerichte aankoop gedaan wordt. Nogmaals: dat wordt ervan gemaakt.

Volgens mij was de kritiek op Jol ook juist niet dat hij gerichte aankopen deed. Deed hij dat maar. Maar dit terzijde.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » ma mar 04, 2013 3:46 pm

Bert schreef:
Wat moet je met Viergever als je Moisander hebt en Denswil klaarstaat? Als Ajax een nieuwe centrumverdediger haalt, dan moet dat natuurlijk een speler zijn die vooral sterk is in de dekking (zonder dat hij zich als een Marcelo of Douglas door de hele verdediging laat slepen). En bij voorkeur een rechtspoot.
Wat vind jij van Virgil van Dijk Bert? Is dat een potentiele opvolger voor Aldeirwereld of is hij te flegmatiek?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 04, 2013 3:57 pm

Trab schreef:Wat vind jij van Virgil van Dijk Bert? Is dat een potentiele opvolger voor Aldeirwereld of is hij te flegmatiek?
Ik vind Van Dijk qua motoriek en concentratie geen Ajax-niveau. Net als de hype van vorig jaar, Gouweleeuw, niets voor Ajax is. In Nederland loopt het helaas doorgaans niet over qua stabiele centrumverdedigers. Dat komt omdat over het algemeen da nadruk op het voetballende aspect ligt, uiteraard. Kashia is een goede, maar hij is natuurlijk onhaalbaar. Qua concentratie en fysieke mogelijkheden vind ik Wormgoor (ADO) bovengemiddeld. Hij mist echter de beheersing (letterlijk) en controle (positiekiezen), denk ik. Zoals Castillion dit weekend bij hem wegliep: dat was niet best. Nu is met name de Beugelsdijk naast hem natuurlijk een blind paard. Dat helpt niet.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

wimpey

Bericht door wimpey » ma mar 04, 2013 4:22 pm

Trab schreef: Wat vind jij van Virgil van Dijk Bert? Is dat een potentiele opvolger voor Aldeirwereld of is hij te flegmatiek?
Die is niet droog getraind. :smallgrin.gif:

Zie jij in NL een opvolger voor Alderweireld? Ik niet.

Le T.

Bericht door Le T. » ma mar 04, 2013 4:25 pm

GangstaRiB schreef:

Als je een revolutie begint onder het mom van een voetbalvisie, dan wordt die voetbalvisie daarna natuurlijk dogmatisch en zit die dus ook alleen maar in de weg bij het nemen van de juiste beslissingen. Daar zitten de revolutionairen dan inderdaad met hun ego in, als ze nu alweer de andere kant opgaan staan ze voor lul, dat moet eerst nog even gemasseerd worden met wekelijkse columns en dergelijke.

Maar ik denk dat ze er ook gewoon heel onzeker in zijn. Ze weten gewoon niet wie ze willen hebben, wat de grote talenten zijn en voor welke positie. Boerrigter, Janssen, Dost, Sana, Cillessen, allemaal verkeerd gezien. Veilige keuzes als Sightorsson, Schöne, Moisander en Paulsen zijn voorlopig nog niet meegevallen, en bij Narsingh, Assaidi en Aissati heeft men kinderlijk knullig onderhandeld. Dus ik zie ze ook niet blakend van zelfvertrouwen de transferperiode ingaan. Het goede nieuws is dat ze bij Maher niet meer op hun eigen oog voor talent hoeven af te gaan maar dat van hun oude leermeester kunnen gebruiken. Maar ook die jongen is inmiddels zover dat die van Ajax het gevoel zal moeten krijgen dat ze hem graag willen hebben, als ze ook hem het gevoel geven dat hij blij moet zijn dat hij in zo'n mooi stadion mag spelen en dat hij een geldwolf is als hij überhaupt een tegenbod zou willen overwegen dan gaat ook hij ergens anders heen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Alexander

Bericht door Alexander » ma mar 04, 2013 4:42 pm

Toby moeten we niet extern gaan vervangen. Denswil is klaar voor het eerste van Ajax, en dan kan Moisander naar rechts schuiven. Veldman heeft in de minuten die hij heeft gekregen ook een prima indruk op me gemaakt.

wimpey

Bericht door wimpey » ma mar 04, 2013 5:43 pm

Le T. schreef: Als je een revolutie begint onder het mom van een voetbalvisie, dan wordt die voetbalvisie daarna natuurlijk dogmatisch en zit die dus ook alleen maar in de weg bij het nemen van de juiste beslissingen. Daar zitten de revolutionairen dan inderdaad met hun ego in, als ze nu alweer de andere kant opgaan staan ze voor lul, dat moet eerst nog even gemasseerd worden met wekelijkse columns en dergelijke.

Maar ik denk dat ze er ook gewoon heel onzeker in zijn. Ze weten gewoon niet wie ze willen hebben, wat de grote talenten zijn en voor welke positie. Boerrigter, Janssen, Dost, Sana, Cillessen, allemaal verkeerd gezien. Veilige keuzes als Sightorsson, Schöne, Moisander en Paulsen zijn voorlopig nog niet meegevallen, en bij Narsingh, Assaidi en Aissati heeft men kinderlijk knullig onderhandeld. Dus ik zie ze ook niet blakend van zelfvertrouwen de transferperiode ingaan. Het goede nieuws is dat ze bij Maher niet meer op hun eigen oog voor talent hoeven af te gaan maar dat van hun oude leermeester kunnen gebruiken. Maar ook die jongen is inmiddels zover dat die van Ajax het gevoel zal moeten krijgen dat ze hem graag willen hebben, als ze ook hem het gevoel geven dat hij blij moet zijn dat hij in zo'n mooi stadion mag spelen en dat hij een geldwolf is als hij überhaupt een tegenbod zou willen overwegen dan gaat ook hij ergens anders heen.
Wanneer je het nou eens niet zo compleet overtrokken zou presenteren, zou er best iets interessants overblijven... Dit bijv.:
Le T. schreef: Het goede nieuws is dat ze bij Maher niet meer op hun eigen oog voor talent hoeven af te gaan maar dat van hun oude leermeester kunnen gebruiken.
:confused.gif:

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma mar 04, 2013 6:42 pm

Jöhnk schreef:
GangstaRiB schreef:

Alsof het TH zou voorstaan dat het alleen van de jeugdopleiding kan komen, of dat er nooit meer een gerichte aankoop gedaan wordt. Nogmaals: dat wordt ervan gemaakt.

Volgens mij was de kritiek op Jol ook juist niet dat hij gerichte aankopen deed. Deed hij dat maar. Maar dit terzijde.
Nou ja, er is nu gericht misgekocht (behoudens misschien Moisander), maar nu hoor ik de grote roerganger niet. Dat irriteert me een beetje. En ook op dit forum vind iedereen het zo'n beetje best dat je wekelijks naar Boerrigter en Lukoki moet kijken. Ik dacht dat we bij Ajax de lat wat hoger hadden liggen. De spanning in de competitie maakt veel goed, maar een goed team had lichtjaren op Ajax voorgestaan in deze fase. De Boer heeft mijn inziens nog niet al teveel progressie gemaakt. Ligt dat aan hem of aan het feit dat geweigerd is fatsoenlijk te investeren? De Boer laat namelijk ook nooit het achterste van z'n tong zien, maar het lijkt me niet dat hij heel warm van Sana wordt.
Whitey on the moon.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma mar 04, 2013 8:29 pm

De Boer weet toch precies waar hij aan toe is? De verhouding tussen inkomsten en uitgaven moet in balans zijn en het salarishuis op een normaal niveau. Dat is de reden waarom er afgelopen jaar een pas op de plaats is gemaakt. Eerst het huishoudboekje op orde en van daaruit op een verantwoorde manier verder. Daarbij maakt Ajax de opleiding weer belangrijk.

Overigens is er hier volgens mij kritiek genoeg. En ik denk dat je weinig mensen gaat vinden die enthousiast zijn over Sana hoor.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » ma mar 04, 2013 8:59 pm

GangstaRiB schreef: Nou ja, er is nu gericht misgekocht (behoudens misschien Moisander), maar nu hoor ik de grote roerganger niet.
Je kunt voor nul euro Schöne en Poulsen halen. En ook Kerlon, Tainio, Mido. En je kunt voor 4 miljoen Moisander halen. En Lodeiro. Dus ik vind niet dat er dit seizoen slecht is ingekocht. Integendeel zelfs.

En het invoeren van een salary cap betekent dat je niet serieus ingaat op het eisenpakket van een local hero als Assaidi. Die gaat liever met een kuipstoeltje in Liverpool morphen dan spelen bij Ajax. Prima toch?!

zeux

Bericht door zeux » ma mar 04, 2013 9:06 pm

Aad de Mos net bij VI-TV:

"Bazour en Denswil zijn de Boëtius en Vilhena van Ajax"
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » ma mar 04, 2013 9:25 pm

GangstaRiB schreef:
Nou ja, er is nu gericht misgekocht (behoudens misschien Moisander), maar nu hoor ik de grote roerganger niet. Dat irriteert me een beetje. En ook op dit forum vind iedereen het zo'n beetje best dat je wekelijks naar Boerrigter en Lukoki moet kijken. Ik dacht dat we bij Ajax de lat wat hoger hadden liggen. De spanning in de competitie maakt veel goed, maar een goed team had lichtjaren op Ajax voorgestaan in deze fase. De Boer heeft mijn inziens nog niet al teveel progressie gemaakt. Ligt dat aan hem of aan het feit dat geweigerd is fatsoenlijk te investeren? De Boer laat namelijk ook nooit het achterste van z'n tong zien, maar het lijkt me niet dat hij heel warm van Sana wordt.
Als je op dit forum EEN positieve quote kan vinden over Lukoki of Boerrigter ben ik al onder de indruk. Wel een beetje bij de realiteit blijven he.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Plaats reactie