He ho, ik vind het principe van een TH geladen met oud-voetballers een prima idee. Dat wil niet zeggen dat het perse helemaal langs Cruijffs ideeën hoeft te gaan (zoals ik eigenlijk al aangaf). Die draaft door. Dat hersenhelftenverhaal was ook alleen maar een retorisch trucje om Van Gaal te dissen. Er zijn zat hele goede trainers die nooit in de absolute top hebben gevoetbald, maar net eronder. Daar kijkt Cruijff al op neer met zijn hersenhelften.Le T. schreef: Ja? Ten eerste is het gebaseerd op dat linkerhersenhelftenpraatje van Cruijff dat hij zelf niet helemaal begrijpt. Het uitgangspunt is dan ook dat oud-voetballers vanzelf geschikt zijn en niks hoeven te leren, tenzij het op de Cruijffcursus is. Dan krijg je natuurlijk vanzelf prutsers als Overmars terwijl het TH verder ook niet overloopt van de kijk op talent.
Ten tweede is het ook weer typisch een Cruijffiaans constructie waarbij iedereen en dus niemand verantwoordelijk is. Hij heeft geen besef van verantwoordelijkheid, bij het binnenloodsen van Van Basten riep hij nog luid "ik ben verantwoordelijk!" om vervolgens een situatie te creeeren waarin het ondenkbaar is dat hij iets zou doen wat in de buurt komt van verantwoording afleggen. "Dat is mijn probleem niet." op de vraag "wat nu?" is ook zo'n typerende uitspraak.
Het is natuurlijk prima dat het technisch beleid vorm krijgt met het meenemen van de gerelateerde voetbalervaring van 15 jaar op een hoog niveau. Dat is goed om die erbij te hebben, hoe meer hoe beter, maar uiteindelijk moeten er goede beslissingen genomen worden, en daarvoor heb je mensen nodig die bekwaam zijn in dergelijke beslissingen. Wat ook helpt bij het totstandkomen van goede beslissingen is dat helder is wie verantwoordelijk is voor welke beslissing, en dat er dan ook verantwoording moet worden afgelegd, eventueel dus ook afgerekend wordt en niet in de vorm van een bonus.
We hebben de afgelopen jaren al kunnen zien dat dit model incapabele mensen op belangrijke posities zet, en dat die mist van verantwoordelijkheid alle gelegenheid geeft tot verkeerde beslissingen.
Het idee van een TH - zoals ik het mooi vind - is een groep die beslist vanuit meer perspectieven, niet één individu. Als er meerdere oud-voetballers (vanzelfsprekend met kwaliteit) in zo'n TH zitten, zou je ook met een AD toekunnen die onverhoopt geen oud-voetballer is. Zolang die AD maar niet de enige sleutel tot transfers is (wat Wimpey een beetje bij Overmars suggereert), welke voetbalachtergrond hij ook heeft.