De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

zeux

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » zo feb 15, 2015 9:21 pm

Le T. schreef: Ja? Ten eerste is het gebaseerd op dat linkerhersenhelftenpraatje van Cruijff dat hij zelf niet helemaal begrijpt. Het uitgangspunt is dan ook dat oud-voetballers vanzelf geschikt zijn en niks hoeven te leren, tenzij het op de Cruijffcursus is. Dan krijg je natuurlijk vanzelf prutsers als Overmars terwijl het TH verder ook niet overloopt van de kijk op talent.

Ten tweede is het ook weer typisch een Cruijffiaans constructie waarbij iedereen en dus niemand verantwoordelijk is. Hij heeft geen besef van verantwoordelijkheid, bij het binnenloodsen van Van Basten riep hij nog luid "ik ben verantwoordelijk!" om vervolgens een situatie te creeeren waarin het ondenkbaar is dat hij iets zou doen wat in de buurt komt van verantwoording afleggen. "Dat is mijn probleem niet." op de vraag "wat nu?" is ook zo'n typerende uitspraak.

Het is natuurlijk prima dat het technisch beleid vorm krijgt met het meenemen van de gerelateerde voetbalervaring van 15 jaar op een hoog niveau. Dat is goed om die erbij te hebben, hoe meer hoe beter, maar uiteindelijk moeten er goede beslissingen genomen worden, en daarvoor heb je mensen nodig die bekwaam zijn in dergelijke beslissingen. Wat ook helpt bij het totstandkomen van goede beslissingen is dat helder is wie verantwoordelijk is voor welke beslissing, en dat er dan ook verantwoording moet worden afgelegd, eventueel dus ook afgerekend wordt en niet in de vorm van een bonus.

We hebben de afgelopen jaren al kunnen zien dat dit model incapabele mensen op belangrijke posities zet, en dat die mist van verantwoordelijkheid alle gelegenheid geeft tot verkeerde beslissingen.
He ho, ik vind het principe van een TH geladen met oud-voetballers een prima idee. Dat wil niet zeggen dat het perse helemaal langs Cruijffs ideeën hoeft te gaan (zoals ik eigenlijk al aangaf). Die draaft door. Dat hersenhelftenverhaal was ook alleen maar een retorisch trucje om Van Gaal te dissen. Er zijn zat hele goede trainers die nooit in de absolute top hebben gevoetbald, maar net eronder. Daar kijkt Cruijff al op neer met zijn hersenhelften.

Het idee van een TH - zoals ik het mooi vind - is een groep die beslist vanuit meer perspectieven, niet één individu. Als er meerdere oud-voetballers (vanzelfsprekend met kwaliteit) in zo'n TH zitten, zou je ook met een AD toekunnen die onverhoopt geen oud-voetballer is. Zolang die AD maar niet de enige sleutel tot transfers is (wat Wimpey een beetje bij Overmars suggereert), welke voetbalachtergrond hij ook heeft.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Baseman

Bericht door Baseman » ma feb 16, 2015 9:28 am

De prestaties van Ajax dit jaar vind ik eigenlijk knapper dan die van vorig jaar, gezien de constante afbouw van kwaliteit in de selectie, maar het grote verschil is dat er nu een concurrent is die wel (uitstekend) presteert. En dan is er momenteel dus een verschil van maar liefst 12 punten, waar het in de winterstop nog 4 punten was.

Het huidige verval was vorig jaar al ingezet en had nog relatief makkelijk hersteld kunnen worden afgelopen zomer, aan een gebrek aan geld ligt het in ieder geval niet.

PS: Erg veelzeggend trouwens dat Ajax zo matig draait en desondanks 8 (!) punten los staat van de nummer 3.
Onwaarschijnlijk eigenlijk hoe wisselvallig de concurrentie is, gelijk aan de afgelopen jaren. Voldoende stabiel zijn is zo ongeveer een garantie op de top 2...
Peter schreef:Afgelopen seizoen was de minst glansrijke, maar we werden kampioen en in thuisduels was het vaak soeverein. Ik heb daar toch meerdere leuke wedstrijden gezien en in de CL heb ik ook een aantal keren fantastische potjes gezien. Compleet verschil met dit jaar.
Dit verbaast mij eigenlijk.
Vorig seizoen was het namelijk grotendeels armoe troef met Ajax...het spel was ongelooflijk zaaddodend (degenen die het aantal terugspeelballen gingen turven raakten door hun papier heen), de CL werd een sof, in de EL werd Ajax echt geslacht door RB Salzburg en de bekerfinale werd een afgang.
De Boer werd wel kampioen, wat een hele prestatie was, maar met het laagste aantal punten sinds 1990 (als je vervolgens kijkt wanneer er voor 1990 minder dan 71 punten werden behaald, dan kom je uit in 1964!). Oftewel, de concurrentie liet hele grote steken vallen.

De klachten over het vertoonde spel waren dan ook massaal, en terecht.
Het was effectief genoeg en daar was ook meteen alles mee gezegd.

wimpey

Bericht door wimpey » ma feb 16, 2015 9:38 am

Baseman schreef: de CL werd een sof
Ajax won van Barcelona en kwam 1 goaltje tekort voor de 2e ronde. Als dat al slecht is... :excited.gif:

Le T.

Bericht door Le T. » ma feb 16, 2015 9:39 am

zeux schreef: He ho, ik vind het principe van een TH geladen met oud-voetballers een prima idee. Dat wil niet zeggen dat het perse helemaal langs Cruijffs ideeën hoeft te gaan (zoals ik eigenlijk al aangaf). Die draaft door. Dat hersenhelftenverhaal was ook alleen maar een retorisch trucje om Van Gaal te dissen. Er zijn zat hele goede trainers die nooit in de absolute top hebben gevoetbald, maar net eronder. Daar kijkt Cruijff al op neer met zijn hersenhelften.
Dan is zijn hele academy voor oud-sporters ook een retorisch trucje? Cruijff heeft veel verstand van voetbal, maar van zaken als neurologie en organisatiekunde heeft hij niks begrepen, klok/klepel. Veel mensen kunnen hem in beide niet volgen, en nemen dan maar aan dat dat komt omdat hij zoveel verstand van zaken heeft van beide. Maar je hebt ook mensen die hem in beide kunnen volgen, en die weten wel beter.
Het idee van een TH - zoals ik het mooi vind - is een groep die beslist vanuit meer perspectieven, niet één individu. Als er meerdere oud-voetballers (vanzelfsprekend met kwaliteit) in zo'n TH zitten, zou je ook met een AD toekunnen die onverhoopt geen oud-voetballer is. Zolang die AD maar niet de enige sleutel tot transfers is (wat Wimpey een beetje bij Overmars suggereert), welke voetbalachtergrond hij ook heeft.
Aan meerdere mensen met hetzelfde perspectief heb je natuurlijk ook niet zoveel. Ik vind het prima dat er met een groepje overlegd wordt, maar er moet natuurlijk wel een eindverantwoordelijke voor de beslissing zijn. Nou geloof ik niet verantwoordelijkheid tegenover de pers, maar de communicatie van het TH naar buiten is wel tekenend voor de mist van verantwoordelijkheden waarbij beurtelings tegenstrijdige informatie over het aankoopbeleid naar buiten druppelt.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Baseman

Bericht door Baseman » ma feb 16, 2015 9:45 am

wimpey schreef:Ajax won van Barcelona en kwam 1 goaltje tekort voor de 2e ronde. Als dat al slecht is...
Ik noem het een sof, ik noem het niet slecht.
Ajax werd 3e achter een matig Milan, als er de afgelopen 4 jaar een fatsoenlijke kans was op de 2e ronde dan was het vorig jaar.

wimpey

Bericht door wimpey » ma feb 16, 2015 9:55 am

Baseman schreef:Ajax werd 3e achter een matig Milan, als er de afgelopen 4 jaar een fatsoenlijke kans was op de 2e ronde dan was het vorig jaar.
Er waren 2 kansen. Maar Lyon kocht Zagreb om. En Webb weigerde om Balotelli rood te geven. Uiteindelijk kost die onbeholpen vd Hoorn Ajax de 2e ronde...

Aan psv de taak om het volgend seizoen beter te doen. Zal wel lukken, gezien de prestaties tegen Dinamo, Pana en Estoril. :hypocrite.gif:

Baseman

Bericht door Baseman » ma feb 16, 2015 10:04 am

Wauw, en dan zeg jij zo vaak dat PSV wel een obsessie met Ajax lijkt te hebben...
Maar als jij een opmerking van mij over Ajax wil 'counteren' met opmerkingen over mindere prestaties van PSV dan ga vooral je gang hoor :excited.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » ma feb 16, 2015 12:22 pm

http://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws ... ajax-.html

Selectief verhaal m.i. JC, Mühren (kwam met 20 van Volendam), Rijkaard slaagden wel. Grote Ajacieden als Winter en Litmanen (vergelijk ik dan maar effe met Mühren) gingen er bij hun rentree hard af.

Het draait gewoon om kwaliteit / fitness dus. En om de spelers die ze om zich heen hebben. Mühren was technisch briljant, maar geen uitgesproken leider. Jari en Winter ook niet.

Nigel (die natuurlijk niet naar Ajax komt, maar dat terzijde) zou het als VM makkelijker hebben met Klaassen en Daley naast zich dan met Serero en Andersen. Ik ben benieuwd of Ajax nu eens een kwaliteitsspeler vindt, die weet te overreden om naar Ajax te komen. Of dat ze hun oren laten hangen naar de publieke opinie en met bijv. Raffie komen aankakken.

Arthur

Bericht door Arthur » ma feb 16, 2015 12:26 pm

Litmanen heeft nog zat mooie dingen laten zien bij zijn return. Totaal onvergelijkbaar met Winter.

Baseman

Bericht door Baseman » ma feb 16, 2015 12:27 pm

Hij moet tegelijkertijd leiding kunnen geven in een systeem dat heel des Ajax is
In welk tijdperk leeft Cruijff?
Of bedoelt hij dat erg matig spelen heel des Ajax is?

zeux

Bericht door zeux » ma feb 16, 2015 12:34 pm

Baseman schreef:
Hij moet tegelijkertijd leiding kunnen geven in een systeem dat heel des Ajax is
In welk tijdperk leeft Cruijff?
Of bedoelt hij dat erg matig spelen heel des Ajax is?
Ik moet ook wel een beetje lachen om die houding van Cruijff dat Ajax zo speciaal, bijzonder en van hoog niveau is, dat alleen spelers die zelf zijn opgeleid er kunnen slagen. Das war einmal... Ajax is echt niet meer van zo'n bijzonder topniveau.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma feb 16, 2015 1:02 pm

Knap van Cruijff dat hij als een van de weinigen zijn hoofd koel houdt.

Het gezemel over ervaring en dertigers houdt maar niet op, namelijk. Van Marwijk zei gisteren dat Ajax vier of vijf oudere spelers moest gaan halen (niveau Hofland en De Cler zeker). :excited.gif:

Je mag al héél blij zijn als je een of twee spelers met ervaring én kwaliteit kunt vinden.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma feb 16, 2015 1:10 pm

Van Marwijk zou zijn schoonzoon van 40 nog opstellen. :excited.gif:

Mühren kwam van MU, Willem. Zijn rentree bij Ajax was een groot succes. Dat wil niet zeggen dat de jonkies altijd naar hem luisterden. Richard Witschge bijvoorbeeld lachte hem uit als hij kwam aanzetten met goed eten en vroeg naar bed.

Ik zie het lijk al drijven. Ajax gaat een paar dure spelers halen die de jeugd in de weg lopen. Kost een hoop en brengt niet eens een beetje.

zeux

Bericht door zeux » ma feb 16, 2015 1:11 pm

Yopi schreef: Ik zie het lijk al drijven. Ajax gaat een paar dure spelers halen die de jeugd in de weg lopen. Kost een hoop en brengt niet eens een beetje.
Je hebt dus nul vertrouwen in TH/scouting.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma feb 16, 2015 1:25 pm

Zo dramatisch wil ik niet doen. Zoals Cruijff aangeeft, het is lastig.

Ik vrees dat ze met Van der Vaart en Maduro aan komen zetten. Terwijl ik graag een goede LCV heb. Leeftijd en ervaring maken me niet uit. Zolang hij maar weet wat verdedigen is en kan opbouwen.

Verder snap ik je niet. Natúúrlijk is Ajax uniek. Dat Baseman dat niet ziet, vooruit. Maar jij... :1evil.gif:

Maar serieus, bij Ajax is het anders voetballen dan bij veel andere clubs. Verdedigers: met ruimte in de rug. Aanvallers: in de kleine ruimte. Je moet daarom oppassen. Een voorbeeld: Frank Verlaat deed het uitstekend in de BuLi. Aanvoerder van Stuttgart, destijds een club met aanzien. Terug bij Ajax ging hij af als een gieter. Opeens moest hij van het doel af verdedigen, in plaats van ballen weg te koppen in zijn eigen zestien.

Ervaren spelers die je haalt moeten fit zijn en goed, anders is het geldverspilling. Kunnen ze vanaf de tribune onze toptalenten bekijken.

wimpey

Bericht door wimpey » ma feb 16, 2015 1:36 pm

Yopi schreef: Ervaren spelers die je haalt moeten fit zijn en goed, anders is het geldverspilling. Kunnen ze vanaf de tribune onze toptalenten bekijken.
Streep dat 'ervaren' maar door. Zoals je al zei: we hebben kwaliteit nodig. Verdedigers die vooruit verdedigen i.p.v. afwachten, een tactisch sterke 6 die het vroeg collectieve storen in goede banen leidt.

Vooral centraal achterin + VM heb je spelers met branie nodig. Je komt niet tot Ajax-voetbal wanneer je niet inschuift, wanneer je niet vooruit verdedigt, niet doorde(n)kt en geen variatie aanbrengt in de opbouw. Met de gasten die er nu staan, sta je meestal op 'the back foot'. Door kwaliteitsgemis geef je het initiatief uit handen.

Wanneer het TH dat niet aanpakt wordt het komend seizoen weer niets. Dat zou verdomd jammer zijn, want dan haal je niet uit al dat talent wat erin zit.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma feb 16, 2015 1:52 pm

Precies, Willem. Dat gezeur over ervaring komt mijn neus uit. :excited.gif:

Een speler die al een paar jaar meeloopt kan beter lijken dan een talent, puur doordat hij al een paar jaar meeloopt. Maar het kan hard gaan; voor je het weet haalt dat talent die meer ervaren speler in.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma feb 16, 2015 1:58 pm

Sterke persoonlijkheden. die moeten we hebben!

Oud spelers terughalen is vaker een mislukking dan dat het een succes is. De verwachtingen liggen hoog terwijl de loopbaan van de betreffende speler vaak al in een neerwaartse spiraal zit. In de herinnering blijven meestal ook een paar hoogtepunten hangen terwijl de mindere momenten zijn vergeten. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar ik zie liever dat we investeren in jongens die nog gretig zijn om zich bij Ajax door te ontwikkelen om zo een transfer af te dwingen naar één van de topcompetities.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » ma feb 16, 2015 2:06 pm

Yopi schreef: Maar serieus, bij Ajax is het anders voetballen dan bij veel andere clubs. Verdedigers: met ruimte in de rug. Aanvallers: in de kleine ruimte. Je moet daarom oppassen. Een voorbeeld: Frank Verlaat deed het uitstekend in de BuLi. Aanvoerder van Stuttgart, destijds een club met aanzien. Terug bij Ajax ging hij af als een gieter. Opeens moest hij van het doel af verdedigen, in plaats van ballen weg te koppen in zijn eigen zestien.
Sorry hoor, maar dat is toch een kwestie van scouting? Je kent de parameters, dus scout je daar op.

Wat jij (en eerder ook Jöhnk) suggereert: die en die zijn mislukt, dus de hele optie is waardeloos. Vreemde houding vind ik.

zeux

Bericht door zeux » ma feb 16, 2015 2:08 pm

Marillion schreef:Sterke persoonlijkheden. die moeten we hebben!

Oud spelers terughalen is vaker een mislukking dan dat het een succes is. De verwachtingen liggen hoog terwijl de loopbaan van de betreffende speler vaak al in een neerwaartse spiraal zit. In de herinnering blijven meestal ook een paar hoogtepunten hangen terwijl de mindere momenten zijn vergeten. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar ik zie liever dat we investeren in jongens die nog gretig zijn om zich bij Ajax door te ontwikkelen om zo een transfer af te dwingen naar één van de topcompetities.
Het gaat steeds maar over 'oud-spelers'... Zijn er geen andere databases bekend bij het TH?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma feb 16, 2015 2:14 pm

Ik neem aan én hoop van wel. Maar ik reageer op de verhalen die we zien passeren over jongens als Heitinga, V.d.Vaart en Maduro. Als ze een seizoenskaart nemen mogen ze van mij best terugkeren. Maar de selectie maken ze vermoedelijk niet sterker.

Als je spelers gaat scouten en selecteren zou het feit dat iemand oud speler is eigenlijk helemaal geen factor moeten zijn. Je bent als het goed is op zoek naar een speler met bepaalde eigenschappen. Niet naar iemand die al eens eerder in ons shirt heeft gespeeld.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma feb 16, 2015 2:24 pm

Ik vind niet 'de hele optie waardeloos', je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

Van de vijf ervaren spelers die je haalt zullen er drie, vier mislukken. En wie weet alle vijf.

Die mislukte transfers kosten een hoop geld, maar dat interesseert me nog het minst. Ajax heeft geld genoeg. Het gaat er vooral om dat De Boer (ik ga ervan uit dat hij er volgend jaar nog is) die ervaren spelers gaat opstellen, omdat ze ervaren zijn. Hij heeft nu immers bedacht dat hij ervaring in het team nodig heeft. Door dat waanidee kan zomaar de ontwikkeling worden geblokkeerd van spelers die wél het talent hebben.

Ik herhaal: het gaat om kwaliteit, niet om leeftijd of ervaring.

zeux

Bericht door zeux » ma feb 16, 2015 2:44 pm

Yopi schreef: Ik herhaal: het gaat om kwaliteit, niet om leeftijd of ervaring.
Het een sluit het ander niet uit.

Natuurlijk willen we 'kwaliteit', een open deur. Alleen hebben we bij deze jonge groep behoefte aan een paar spelers die al precies weet wat ze moet doen. Noem dat 'ervaring', of whatever. Volgens mij is allang duidelijk hoe De Boer en al die anderen dat begrip bedoelen. Op die kenmerken moet gezocht worden. En de kans dat je die kenmerken vindt bij iemand van 25 zijn aanmerkelijk groter dan bij iemand van 19.

Maar goed, Cruijff zijn snars staat er niet naar, dus wordt het onzin gevonden.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma feb 16, 2015 2:47 pm

En kwaliteit haal je makkelijker als Ajax zijnde binnen als ze jonger zijn (en nog uit kunnen groeien tot echte toppers). Ervaren kwaliteitsspelers zijn erg, erg, schaars voor een club als Ajax. Uiteraard is Ajax wel speciaal, want het is en blijft een topclub in Nederland.
Je moet er overigens niet aan denken dat ze het pad van PSV en Feyenoord gaan volgen. Leuk dat ze daar nu een keer succes hebben met Guardado en El Ahmadi, maar je kan er ook zo 10-12 noemen die niks presteerden.

Baseman

Bericht door Baseman » ma feb 16, 2015 3:18 pm

Dus omdat een paar oud-spelers wel eens mislukt zijn, is ervaring ineens een vies woord?
En omdat Feyenoord goed heeft gescoord met El Ahmadi en PSV geweldig heeft gescoord met Guardado en De Jong moet Ajax die kant vooral niet op?
Daarbij zijn spelers met ervaring ook altijd 35+ en lopen nog net niet op krukken?
En dan zou ik bijna nog vergeten dat Ajax als enige club in de wereld een eigen en volledig unieke speelstijl heeft, wat inhoudt dat eigenlijk alleen eigen jeugd dat meteen oppakt en aankopen een jaar of wat moeten acclimatiseren?
Oh ja, bijna nog vergeten dat kwaliteit het belangrijkste is.

Waar is die open deur/onzin/das war einmal/vroeger was alles beter/jeugdopleiding is het doel en geen middel/de rest kan er niks van/overdrijven is ook een vak/Ajax is de beste/enigste/uniekste/overal het beste in topic?

Plaats reactie