De Opvolger van Sjon en Fred

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie wil jij als opvolger van Sjon?

Erik Ten Hag
7
30%
Kjetil Knudsen
4
17%
Ron Jans
1
4%
Paul Simonis
0
Geen stemmen
Frank De Boer
1
4%
Inigo Perez
5
22%
Rogier Meijer
0
Geen stemmen
Anthony Correia
0
Geen stemmen
Roger Schmidt
1
4%
Thiago Motta
1
4%
Patrick Vieira
1
4%
Maarten Martens
1
4%
Hendrie Kruzen
1
4%
Mitchell Van der Gaag
0
Geen stemmen
Dave Vos
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 23

Yopii

Re: De Opvolger van Sjon

Bericht door Yopii »

Ik denk dat Farioli nooit wat te maken heeft gehad met de man van Dilan.
Bij Ajax is alles mogelijk. :blush.gif: :smallgrin.gif:

Het gaat niet om personen, maar om druk die vanuit de vereniging wordt uitgeoefend op de directie en de RVC, en indirect op de technische staf.

Die druk is er wel degelijk.
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie »

wie wilde voor Simonis gaan.. Let op die komt vrij nav de zoveelste nederlaag van Wolfsburg
op naar wederom nieuwe verkiezingen..
GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB »

zeux schreef: za nov 08, 2025 11:45 am
GangstaRiB schreef: za nov 08, 2025 10:29 am Die coach van ADO doet het goed. Jonge Duitser. Staat nu een straat lengte voor in de KKD.
Dat zegt niks.

Ado is geen Ajax.
KKD is geen eredivisie (laat staan CL).

Bij dit soort extrapolaties gaat het toch wel vaak gierend mis, omdat het tegenvalt. Zie Simonis in Duitsland. Go Ahead is geen Wolfsburg, Bundesliga is geen eredivisie.

Wat ik interessant vond aan een van de stukjes over hoe Farioli bij Ajax kwam, is hoe ze onder de indruk waren van de attitude en level van analytisch inzicht van Farioli.

Het moet dus gaan om de basic skills die je voelt bij een trainer. Niet om het concrete resultaat waarmee hij heeft gescoord.
En die coach van ADO heeft dat niet?
Whitey on the moon.
Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? »

GangstaRiB schreef:Die coach van ADO doet het goed. Jonge Duitser. Staat nu een straat lengte voor in de KKD.
Ahaa. Een ovahpuffomaah dus.
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Wel een interessante optie om in de gaten te houden.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Hij komt uit de Red Bull school:
Robin Peter werkt in de residentie aan hernieuwd succes

In een handomdraai lijkt de Duitse trainer Robin Peter ADO Den Haag, na de teleurstellend verlopen play-offs van het vorige seizoen, op het juiste spoor te hebben gezet. Met uitermate attractief en dynamisch spel dendert de club uit de hofstad tot op het moment van schrijven door de Keuken Kampioen Divisie. Tijd om de werkwijze van Peter onder de loep te nemen, en dat doen we natuurlijk het beste door er met hem zelf over te praten. Een beeld van een moderne en ambitieuze trainer die zijn sporen in het jeugdvoetbal al meer dan verdiend heeft en nu bezig is om op seniorenniveau hetzelfde te doen.

Rangnick en Nagelsmann
Je bent afkomstig uit de school van RB Leipzig, waar je jarenlang in de jeugd actief bent geweest. Wat kun je ons vertellen over de mate waarin je door de filosofie van die club beïnvloed bent?

Robin Peter: ‘Ralf Rangnick is in 2012 naar RB Leipzig gekomen. Zijn ideeën over voetbal, hoe je dat speelt en traint, zijn voor de hele Red Bull-organisatie van enorm belang geweest. Ik was er al een jaar eerder, ik heb daarvoor Sportwetenschappen gestudeerd in Leipzig. In die periode ben ik als trainer bij RB Leipzig in de jeugd begonnen, maar Rangnicks komst heeft veel veranderd. Je hebt het dan over elementen als drukzetten, counterpressing, intensiteit, balgeoriënteerd verdedigen en verticale ballen spelen in de opbouw en de aanval. Dat was voor mij een geweldige leerschool, temeer daar we veel overleg en opleiding hadden, van Rangnick zelf maar ook van Helmut Gross, die als een soort mentor voor ons als jonge trainers optrad. Het is niet voor niets dat zoveel succesvolle trainers die al enige jaren aan de weg timmeren, uit die school komen. We hebben allemaal van deze beïnvloeding geprofiteerd. Je ziet dat nu bij ADO Den Haag ook terug, waar we heel intensief en agressief spelen. Vooral bij het drukzetten en de counterpressing is dat duidelijk zichtbaar, maar ook in de opbouw willen we heel initiatiefrijk zijn.’

Niet onderhandelbaar
In hoeverre zit de manier waarop je wilt spelen in beton gegoten? Is dat ook in zekere mate nog afhankelijk van de spelers die je tot je beschikking hebt?

‘Ik ben van mening dat je met vrijwel elke ploeg en ongeacht de spelers die je onder je hebt tot op zekere hoogte een bepaalde speelwijze kunt toepassen. Zeker als het gaat om drukzetten. De discussies heb je weleens: kúnnen we wel zo spelen, met speler X of Y op een bepaalde positie? Ik heb er altijd veel vertrouwen in dat we spelers in hoge mate kunnen meenemen in deze speelwijze, en dat vertrouwen baseer ik op mijn ervaring dat dit met veel ploegen ook goed gelukt is. Het kán natuurlijk wel een rol spelen welke kwaliteiten je spelers hebben, maar dan hebben we het meer over het spel in balbezit. Stel je hebt een speelwijze waarbij je sterk van snelle tegenaanvallen afhankelijk bent en je hebt geen snelheid voorin, dan is dat een serieus probleem. Maar het spelen van pressing of gegenpressing is niet zozeer van talent afhankelijk. Die factoren hangen er meer mee samen of je lichamelijk fit bent, en of je de bereidheid hebt om het uit te voeren.’

Positionering
Laten we eens verder inzoomen op het spel aan de bal, de opbouw en het aanvallen.

‘Bepalend is voor ons altijd om te kijken of we de bal vrij hebben, of dat er druk uitgeoefend wordt. Een principe is dan: is er druk, dan wil ik spelers rondom de bal hebben. Is er geen druk, dan wil ik diepteloopacties zien. Dus het gaat er altijd in eerste instantie om wát we doen, en pas daarna om hóé we het doen. Een ander aandachtspunt is waar op het veld we ons bevinden. Je hebt ploegen die hoog drukzetten, ongeacht de spelsituatie. Dat is gunstig voor ons, want we hebben de mogelijkheden om daar onderuit te spelen. Je hebt ook ploegen die compact gaan staan, en nauwelijks iets doen. In die gevallen is het voor ons zaak om die tegenstander te lokken, ze uit elkaar te spelen. Verder willen we dan nog niets, maar alleen de tegenstander in beweging krijgen zodat ergens ruimtes ontstaan. Wat we zeker moeten voorkomen, is dat we spelers gaan aanspelen die omringd worden door meerdere tegenstanders. Dat willen zij het liefste, want dan sluiten zij ons in. In die gevallen verlies je relatief makkelijk de bal en ben je kwetsbaar voor tegenaanvallen.’

Bron: de voetbaltrainer.nl
Nil volentibus arduum
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke »

Ik zie de naam van Philippe Clement langskomen, geen idee hoe serieus dat is.
https://www.hln.be/eredivisie/philippe- ... ~a24d666c/
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie »

Als ze maar niet denken "Grim "mag het afmaken.
op naar wederom nieuwe verkiezingen..
LucaS

Bericht door LucaS »

Ik zie ook de boer voorbijkomen. Dat zal toch niet hè?
I think I lost my fucking headache
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Zich in ieder geval nog bewezen bij één club.
columbus

Bericht door columbus »

Marillion schreef:Hij komt uit de Red Bull school:
Robin Peter werkt in de residentie aan hernieuwd succes

In een handomdraai lijkt de Duitse trainer Robin Peter ADO Den Haag, na de teleurstellend verlopen play-offs van het vorige seizoen, op het juiste spoor te hebben gezet. Met uitermate attractief en dynamisch spel dendert de club uit de hofstad tot op het moment van schrijven door de Keuken Kampioen Divisie. Tijd om de werkwijze van Peter onder de loep te nemen, en dat doen we natuurlijk het beste door er met hem zelf over te praten. Een beeld van een moderne en ambitieuze trainer die zijn sporen in het jeugdvoetbal al meer dan verdiend heeft en nu bezig is om op seniorenniveau hetzelfde te doen.

Rangnick en Nagelsmann
Je bent afkomstig uit de school van RB Leipzig, waar je jarenlang in de jeugd actief bent geweest. Wat kun je ons vertellen over de mate waarin je door de filosofie van die club beïnvloed bent?

Robin Peter: ‘Ralf Rangnick is in 2012 naar RB Leipzig gekomen. Zijn ideeën over voetbal, hoe je dat speelt en traint, zijn voor de hele Red Bull-organisatie van enorm belang geweest. Ik was er al een jaar eerder, ik heb daarvoor Sportwetenschappen gestudeerd in Leipzig. In die periode ben ik als trainer bij RB Leipzig in de jeugd begonnen, maar Rangnicks komst heeft veel veranderd. Je hebt het dan over elementen als drukzetten, counterpressing, intensiteit, balgeoriënteerd verdedigen en verticale ballen spelen in de opbouw en de aanval. Dat was voor mij een geweldige leerschool, temeer daar we veel overleg en opleiding hadden, van Rangnick zelf maar ook van Helmut Gross, die als een soort mentor voor ons als jonge trainers optrad. Het is niet voor niets dat zoveel succesvolle trainers die al enige jaren aan de weg timmeren, uit die school komen. We hebben allemaal van deze beïnvloeding geprofiteerd. Je ziet dat nu bij ADO Den Haag ook terug, waar we heel intensief en agressief spelen. Vooral bij het drukzetten en de counterpressing is dat duidelijk zichtbaar, maar ook in de opbouw willen we heel initiatiefrijk zijn.’

Niet onderhandelbaar
In hoeverre zit de manier waarop je wilt spelen in beton gegoten? Is dat ook in zekere mate nog afhankelijk van de spelers die je tot je beschikking hebt?

‘Ik ben van mening dat je met vrijwel elke ploeg en ongeacht de spelers die je onder je hebt tot op zekere hoogte een bepaalde speelwijze kunt toepassen. Zeker als het gaat om drukzetten. De discussies heb je weleens: kúnnen we wel zo spelen, met speler X of Y op een bepaalde positie? Ik heb er altijd veel vertrouwen in dat we spelers in hoge mate kunnen meenemen in deze speelwijze, en dat vertrouwen baseer ik op mijn ervaring dat dit met veel ploegen ook goed gelukt is. Het kán natuurlijk wel een rol spelen welke kwaliteiten je spelers hebben, maar dan hebben we het meer over het spel in balbezit. Stel je hebt een speelwijze waarbij je sterk van snelle tegenaanvallen afhankelijk bent en je hebt geen snelheid voorin, dan is dat een serieus probleem. Maar het spelen van pressing of gegenpressing is niet zozeer van talent afhankelijk. Die factoren hangen er meer mee samen of je lichamelijk fit bent, en of je de bereidheid hebt om het uit te voeren.’

Positionering
Laten we eens verder inzoomen op het spel aan de bal, de opbouw en het aanvallen.

‘Bepalend is voor ons altijd om te kijken of we de bal vrij hebben, of dat er druk uitgeoefend wordt. Een principe is dan: is er druk, dan wil ik spelers rondom de bal hebben. Is er geen druk, dan wil ik diepteloopacties zien. Dus het gaat er altijd in eerste instantie om wát we doen, en pas daarna om hóé we het doen. Een ander aandachtspunt is waar op het veld we ons bevinden. Je hebt ploegen die hoog drukzetten, ongeacht de spelsituatie. Dat is gunstig voor ons, want we hebben de mogelijkheden om daar onderuit te spelen. Je hebt ook ploegen die compact gaan staan, en nauwelijks iets doen. In die gevallen is het voor ons zaak om die tegenstander te lokken, ze uit elkaar te spelen. Verder willen we dan nog niets, maar alleen de tegenstander in beweging krijgen zodat ergens ruimtes ontstaan. Wat we zeker moeten voorkomen, is dat we spelers gaan aanspelen die omringd worden door meerdere tegenstanders. Dat willen zij het liefste, want dan sluiten zij ons in. In die gevallen verlies je relatief makkelijk de bal en ben je kwetsbaar voor tegenaanvallen.’

Bron: de voetbaltrainer.nl
Hé een trainer die zijn carrière opbouwt en een voetbal visie heeft. Zal wel niet bij Ajax passen
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Duke schreef: za nov 08, 2025 2:41 pm Ik zie de naam van Philippe Clement langskomen, geen idee hoe serieus dat is.
https://www.hln.be/eredivisie/philippe- ... ~a24d666c/
Hij is in ieder geval kaal. Dat schijnt de laatste jaren naast Ajax DNA ook belangrijk te zijn.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Haha, dat viel mij ook al op.

Als trainer van Ajax krijg je er gratis DNA-types als Grim of Urby bij, wie zit daarop te wachten? :confused.gif:
columbus

Bericht door columbus »

Waar is Emanuelson eigenlijk?

Cultuurbewaker, ook zo’n onzin kreet
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ik begrijp sowieso zijn rol niet. Een van de grootste slapjanussen die ik bij Ajax heb zien rondlopen. Technisch kon hij prachtig voetballen maar als het er op aan kwam gaf 'ie vaak net niet thuis. Was hij op een beslissend moment weer even in dromenland of zo. En dan moet hij spelers begeleiden?
Nil volentibus arduum
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Bij iedere aanstelling worden altijd weer wat gasten benaderd die dan met de loftrompet gaan steken. Nu wordt bij de NOS good old Sander Duijts (jaja) geïnterviewd en het lijkt er warempel op dat die Fred Grim een toptrainer is, hoor.

Ik vraag me echt af of er iemand te vinden is die dit soort “interviews” van toegevoegde waarde vinden. Bij Heitinga ging het van Slot ball naar wat jeugdspelers van 5 jaar terug die helemaal lijp waren van Sjonnie. :biggrin.gif:
LucaS

Bericht door LucaS »

Hahaha...eerlijk is eerlijk, Grim deed het goed bij RKC..maar dat is natuurlijk wel een ander niveautje (hoewel) en soort voetbal
ferry

Bericht door ferry »

Er is een gast op Twitter, 'Lars Tactiek Blog' (@Lars_Tactiek), die heeft 16 potentiele trainers op een rijtje gezet met zowel de aanvallende als verdedigende stijlen van deze trainers. Geen idee hoe betrouwbaar deze tactische beschouwingen zijn, maar wel interessant om te lezen.
Dit is zijn website en de link naar het artikel: https://ajax.vissershut.nl/16-mogelijke ... voor-ajax/
zeux

Bericht door zeux »

ferry schreef: za nov 08, 2025 11:07 pm Er is een gast op Twitter, 'Lars Tactiek Blog' (@Lars_Tactiek), die heeft 16 potentiele trainers op een rijtje gezet met zowel de aanvallende als verdedigende stijlen van deze trainers. Geen idee hoe betrouwbaar deze tactische beschouwingen zijn, maar wel interessant om te lezen.
Dit is zijn website en de link naar het artikel: https://ajax.vissershut.nl/16-mogelijke ... voor-ajax/
Dat is een gedegen potje huiswerk.

Maar ook veel leeswerk.

Dank voor het posten.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Altijd wel leuk om te lezen. Ook wat nog onbekendere namen er tussen. Zoals die Martinez van Toulouse. De Engelse coaches lijken me wat minder haalbaar. Zeker die bij Chelsea's Strasbourg zit.
Yopii

Bericht door Yopii »

Marillion schreef: za nov 08, 2025 5:52 pm Ik begrijp sowieso zijn rol niet. Een van de grootste slapjanussen die ik bij Ajax heb zien rondlopen. Technisch kon hij prachtig voetballen maar als het er op aan kwam gaf 'ie vaak net niet thuis. Was hij op een beslissend moment weer even in dromenland of zo. En dan moet hij spelers begeleiden?
Hij had in de jeugd privileges omdat hij goed kon voetballen. Danny Blind toen het weer eens mis ging: 'Van Urby kan ik het hebben.'

Totaal de verkeerde benadering, juist de beste spelers moeten leveren.

Overigens, ik weet niet wat ik moet hopen voor vandaag. Stelk dat Ajax per ongeluk een paar wedstrijden wint (wat gezien de weerstand in de ED best mogelijk is), dan wil de DNA-maffia graag verder met Fred en Urby. Ik hoop daarentegen op een moderne technische staf.
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

Ja, heel dubbel inderdaad. Maar ik denk dat iedereen die inziet dat het veel minder een Kroes/Sjon probleem en veel meer een structureel ajax-probleem is, ook snapt dat er intern qua organisatie en cultuur heel erg veel moet veranderen. En dat gaat niet met pappen en nathouden / zachte heelmeesters - wat een groot risico is als ajax weer wat wedstrijden weet te winnen en het spel wat minder armetierig is.

Dus misschien zou het niet slecht zijn op lange(re) termijn als de gifbeker nog niet leeg is.

There, I said it.
Laatst gewijzigd door Cluijffert op zo nov 09, 2025 12:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
LucaS

Bericht door LucaS »

Ach, het mooie van hopen is dat je alles kan hopen wat je wil. Hup, 0-6

Die Gidts hè, echt een dag per week laten oefenen op afronden. Dat is echt bedroevend
Yopii

Bericht door Yopii »

Godts is gewoon niet zo goed. Op veel momenten mist hij het overzicht.

Van Forbs wordt gezegd dat hij alleen in de counter goed is, geldt dat niet ook voor Godts? Zijn spel ziet er wel wat gelikter uit, natuurlijk.

Het gaat uiteindelijk om redement. Van Suarez werd gezegd dat zijn speler er niet uitzag, met die hotsknotspasseerbeweging. Effectief was het wel.
zeux

Bericht door zeux »

Jinne schreef: zo nov 09, 2025 11:28 am Altijd wel leuk om te lezen. Ook wat nog onbekendere namen er tussen. Zoals die Martinez van Toulouse. De Engelse coaches lijken me wat minder haalbaar. Zeker die bij Chelsea's Strasbourg zit.
Sowieso mooi om eens een breder palet te zien dan de usual suspects.

Het lijken mij best gedegen analyses, maar ken geen van die trainers (behalve Ten Hag), dus weet ook niet hoe accuraat het is.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Plaats reactie