Onze nieuwe Technisch Directeur?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie moet Kroes opvolgen?

Max Huiberts
2
18%
Johan Lange
0
Geen stemmen
Marc Overmars
4
36%
Grétar Steinsson
0
Geen stemmen
Jordi Cruijff
3
27%
Marc van Hintum
0
Geen stemmen
Paul Mitchell
0
Geen stemmen
Danny Blind
1
9%
Jordy Zuidam
0
Geen stemmen
Anders, nl
1
9%

Totaal aantal stemmen: 11

Marillion
Site Admin

Re: Onze nieuwe Technisch Directeur?

Bericht door Marillion »

Yopii schreef: ma nov 24, 2025 1:54 pm We zitten in een noodsituatie. Ons elftal kent amper cashcows. Op de meeste spelers zou je verlies maken. De opleiding levert ook amper grote talenten. Geld om te kopen is er niet.

Onze adviseur vindt blijkbaar dat we in een proces zitten. Ik constateer dat we de afgelopen anderhalf jaar niets zijn opgeschoten, integendeel. Er zal in de komende zomer nog minder geld zijn dan afgelopen zomer.

Ga er maar aan staan. :aai.gif:
Daarom moet je ook iemand hebben die met weinig geld kan werken. Iemand uit de PL denkt waarschijnlijk dat je een geintje maakt als je het budget noemt. Dat het voor Jong Ajax is of zo.

Chris O'Loughlin van Union noemde ik eerder al. Is echt puur op basis van de prestaties van Union dus ik heb geen idee van zijn denkbeelden. Maar onder zijn leiding is die club met kleine investeringen vanuit het niets structureel top in België geworden. Niet schrikken want hij maakt gebruik van data. Maar ze hebben daar dus meerdere spelers voor weinig gekocht en voor flink geld verkocht. Ondertussen doen ze gewoon ieder jaar mee om de titel. En dat dus als feitelijk een hele kleine club.

Dat is grofweg de wereld waarin we het moeten zoeken denk ik. Zijn er meer van dat soort TD's op de markt? Vast. Maar ik volg het voetbal niet goed genoeg om er zo even een paar uit m'n mouw te schudden. Ja, ik denk dat Huiberts het bij AZ dus ook goed heeft gedaan maar rustiger aan doen gaat niet samen met werken bij Ajax.
Nil volentibus arduum
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Marillion schreef: ma nov 24, 2025 2:00 pm
Yopii schreef: ma nov 24, 2025 1:54 pm We zitten in een noodsituatie. Ons elftal kent amper cashcows. Op de meeste spelers zou je verlies maken. De opleiding levert ook amper grote talenten. Geld om te kopen is er niet.

Onze adviseur vindt blijkbaar dat we in een proces zitten. Ik constateer dat we de afgelopen anderhalf jaar niets zijn opgeschoten, integendeel. Er zal in de komende zomer nog minder geld zijn dan afgelopen zomer.

Ga er maar aan staan. :aai.gif:
Daarom moet je ook iemand hebben die met weinig geld kan werken. Iemand uit de PL denkt waarschijnlijk dat je een geintje maakt als je het budget noemt. Dat het voor Jong Ajax is of zo.

Chris O'Loughlin van Union noemde ik eerder al. Is echt puur op basis van de prestaties van Union dus ik heb geen idee van zijn denkbeelden. Maar onder zijn leiding is die club met kleine investeringen vanuit het niets structureel top in België geworden. Niet schrikken want hij maakt gebruik van data. Maar ze hebben daar dus meerdere spelers voor weinig gekocht en voor flink geld verkocht. Ondertussen doen ze gewoon ieder jaar mee om de titel. En dat dus als feitelijk een hele kleine club.

Dat is grofweg de wereld waarin we het moeten zoeken denk ik. Zijn er meer van dat soort TD's op de markt? Vast. Maar ik volg het voetbal niet goed genoeg om er zo even een paar uit m'n mouw te schudden. Ja, ik denk dat Huiberts het bij AZ dus ook goed heeft gedaan maar rustiger aan doen gaat niet samen met werken bij Ajax.
Het zou een idee kunnen zijn om iemand weg te pikken van een van die grote voetbal concerns (Red Bull, INEOS, etc.). Die groepen zitten vol met jonge voetbalmensen die er kijk op hebben en veel kennis hebben vwb het moderne voetbal. Er zullen vast wel een aantal zijn die de ambitie hebben om zelfstandig aan de slag te gaan en TD worden bij een club Ajax is nog altijd echt wel aansprekend.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Yopii

Bericht door Yopii »

Ajax doet niet aan jonge voetbalmensen die er kijk op hebben, Mr. Ajax. :excited.gif:
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ja, dat zijn wel plekken waar ik zou kijken ja. Enige wat ik niet weet is hoe creatief je nou echt moet zijn in die Red Bull omgeving. Speelt geld daar een grote rol? Om onbegrijpelijke redenen vliegen de miljoenen bij dat concern je aan alle kanten langs de oren terwijl ze vergif produceren waar mensen beter vanaf kunnen blijven.
Nil volentibus arduum
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

Van zowel het idee (de insteek, niet zozeer de naam omdat ik dat niet kan beoordelen) van Marillion en Mr. Ajax word ik wel enthousiast. Wat mij betreft ook de te volgen route voor ajax (zie FF).
Maar zolang het parasiterende ajax-boys-netwerkje zo veel macht heeft, zie ik het helaas niet gebeuren.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Yopii

Bericht door Yopii »

Hoe weet je dat iemand geschikt is?
Cluijffert

Yopii schreef: ma nov 24, 2025 5:57 pm Hoe weet je dat iemand geschikt is?
Geloof het of niet, maar het werven van een coach voor een voetbalclub is niet wezenlijk anders dan het werven van een CEO voor een organisatie. Wellicht moeten we de magische saus uit de mix halen en op basis van een aantal eigenschappen/kenmerken bepalen of iemand voldoende competent en ervaren is, past bij de organisatie en zelf ook enthousiast wordt van de klus.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Cluijffert

Ajax wil Jordi Cruijff als technisch directeur: oriënterende gesprekken begonnen

Ajax is in gesprek met Jordi Cruijff (51) over de vacature van technisch directeur. Namens de directie praten Menno Geelen en Marijn Beuker maandag in Spanje met de oud-international.

AD.nl

De gesprekken bevinden zich nog in een oriënterende fase, verzekeren ingewijden. Beide partijen willen eerst ondervinden of het klikt en of ze heil zien in elkaars plannen. Op basis daarvan moet vervolgens worden bepaald of er een basis is om te onderhandelen over een dienstverband.

Cruijff is voor Ajax één van de voornaamste kandidaten om het stokje over te nemen van Alex Kroes, de technisch directeur die na het ontslag van trainer John Heitinga eerder deze maand zijn functie beschikbaar stelde. Mede daardoor leiden algemeen directeur Geelen en directeur voetbal Beuker de zoektocht naar een nieuwe TD, waarmee Ajax vervolgens op zoek zal gaan naar een nieuwe trainer.

Cruijff trad eerder dit jaar als adviseur in dienst bij de Indonesische voetbalbond. Eerder was de voormalige jeugdspeler van Ajax, wiens vader Johan de grootste clublegende en naamgever van het stadion is, als technisch bestuurder in dienst van AEK Larnaca (Cyprus), Maccabi Tel Aviv (Israël) en FC Barcelona.

Bij die laatste club brak Cruijff midden jaren 90 door als speler. De aanvaller kwam daarna onder meer uit voor Manchester United. Cruijff speelde negen interlands voor Oranje.
Wellicht zou een mollenjacht ook geen overbodige luxe zijn in amsterdam.
Yopii

Bericht door Yopii »

Danny Blind is het lek van het AD.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Cluijffert schreef: ma nov 24, 2025 5:52 pm Van zowel het idee (de insteek, niet zozeer de naam omdat ik dat niet kan beoordelen) van Marillion en Mr. Ajax word ik wel enthousiast. Wat mij betreft ook de te volgen route voor ajax (zie FF).
Maar zolang het parasiterende ajax-boys-netwerkje zo veel macht heeft, zie ik het helaas niet gebeuren.
Het gaat mij ook meer om het type kandidaat dan de man in kwestie zelf. Want ik zou hem op straat niet herkennen en heb geen idee hoe hij over voetbal praat.

Aansluitend op de vraag van Yopi. Garanties krijg je niet maar je kan natuurlijk wel vrij objectief beoordelen of een TD aan een aantal voorwaarden voldoet. Bijvoorbeeld dat je over een periode van meerdere jaren een club succesvol hebt geleid op technisch gebied. Dat kun je gewoon meten aan prestaties in nationaal en Europees verband. En je kunt kijken naar zaken als het transferbeleid en de mogelijkheden voor jeugdspelers.

Als je dan ook een aantal gesprekken voert met zo iemand om te kijken wat voor een persoon het is en welke plannen hij met Ajax zou hebben dan moet je toch redelijk goed tot een beeld kunnen komen.

Het grootste probleem voor Ajax op dit moment is: wie gaat die gesprekken eigenlijk namens Ajax voeren?
Nil volentibus arduum
zeux

Bericht door zeux »

Van nu.nl:
Ajax-directeuren Menno Geelen en Marijn Beuker hebben maandag een bezoek gebracht aan Jordi Cruijff in Barcelona. De algemeen directeur en directeur voetbal zien de oud-voetballer als mogelijke opvolger van de vertrekkende technisch directeur Alex Kroes.

Een foto van de ontmoeting tussen Geelen, Beuker, Cruijff en diens manager Soufian Asafiati is in handen van De Telegraaf. "Het klopt dat we met belangrijke trajecten bezig zijn", reageert Geelen. "Daar laten we ons over uit als er nieuws is te melden. Dat is nu nog niet het geval."

Volgens De Telegraaf duurde het gesprek tussen Cruijff en de Ajax-directeuren enkele uren. Ook Cruijff wilde niets kwijt over het onderhoud: "Dit is niet het moment om iets te zeggen."

De zoon van Johan Cruijff was vaker in beeld voor een technische functie bij Ajax, maar tot een samenwerking kwam het nooit. Hij moet de opvolger worden van Kroes, die zijn functie ter beschikking heeft gesteld na het ontslag van trainer John Heitinga eerder deze maand.

Dit bericht wordt aangevuld.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Hij staat dus in ieder geval open om in gesprek te gaan. Daar kijk ik eerlijk gezegd best van op.

Of hij geschikt is weet ik niet. Het is een enorm zware klus en dan ligt daar ook nog de schaduw van zijn vader overheen. Zijn cv is dan ook toch gewoon best dun al heeft hij wel ervaring als TD. Moest hij het doen dan moet hij Bosz maar even weglokken uit Eindhoven. Dat zou wel een stunt zijn. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum
LucaS

Bericht door LucaS »

Ik weet niets van Jordy Cruyff maar er zijn mensen die uitdagingen leuker vinden dan gespreide bedden
I think I lost my fucking headache
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Zeker, dat spreekt me persoonlijk ook meer aan. Maar je hebt uitdagingen en uitdagingen. Waarbij de schaduw van zijn vader natuurlijk een enorme extra factor is. Meer dan ooit is hij dan de zoon van Johan.
Nil volentibus arduum
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Ik moest wel even op zoeken wat hij de afgelopen jaren heeft gedaan, maar ook hier geldt (weer) dat als hij Jordi Klaassen had geheten er nul kans op een gesprek zou zijn. Werkt overigens al jaren nauw samen met Wim Jonk, dus is dit dan weer de (zoveelste) switch van kamp van Gaal naar kamp Cruijff? Als in, komt Jonk dan weer terug op de jeugd en komt er een Peter Bosz retour als trainer?
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Klopt, puur op CV zou hij normaal geen kandidaat zijn. Dan is ervaring in Israel en Cyprus te mager. Hij is dan geen beginner maar de stap van clubs van die omvang is wel groot.

En dit lijkt me inderdaad ook wel voorsorteren op een nieuwe koerswijziging richting kamp Cruijff. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat ze bij elkaar zitten op voorspraak van adviseur Van Gaal. Dan had bijvoorbeeld Jonker aan tafel gezeten.
Nil volentibus arduum
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Waarom zou Bosz nog een rondje bij ons willen doen? Zie hem eerder nog bondscoach worden.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Qua naam en uitstraling voor de club leuk als hij komt, maar belangrijker is of hij ook een netwerk heeft. Onze scouting is namelijk hopeloos. En zonder kwalitatief goede nieuwe spelers kan je zetten wie je wil voor de groep, maar dan wordt het nog niks.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke »

Hij heeft in ieder geval meer ervaring dan Wesley Sneijder.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Geen idee wat zijn wapenfeiten zijn daar. Bosz binnen halen als coach voelt als de grootste catch. En met Rajkovic haalde hij een goede keeper.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke »

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Jinne schreef: ma nov 24, 2025 8:36 pm Waarom zou Bosz nog een rondje bij ons willen doen? Zie hem eerder nog bondscoach worden.
Zou kunnen. Al denk ik persoonlijk dat Bosz teveel een liefhebber van het vak is om bondscoach te worden. Simpelweg omdat je daar het dagelijks werken met een groep mist.

Objectief gezien zou hij gek zijn om zijn comfortabele positie in te ruilen voor een plekje in de slangenkuil. Maar het is wel een uitdaging om toch ook nog een keer kampioen te worden met Ajax. Hij heeft daarnaast kennelijk een goede band met Jordi Cruijff.
Nil volentibus arduum
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Marillion schreef: ma nov 24, 2025 5:00 pm Ja, dat zijn wel plekken waar ik zou kijken ja. Enige wat ik niet weet is hoe creatief je nou echt moet zijn in die Red Bull omgeving. Speelt geld daar een grote rol? Om onbegrijpelijke redenen vliegen de miljoenen bij dat concern je aan alle kanten langs de oren terwijl ze vergif produceren waar mensen beter vanaf kunnen blijven.
De kleinere Red Bull clubs (Salzburg, Leeds) hebben toch ook regelmatig jonge talenten ontdekt die later zijn uitgegroeid tot toppers? Dat zijn echt geen clubs die effe een miljoen of wat voor een gearriveerde topper neertellen (vooral Salzburg dan).

Verder gaat het mij ook om het totale aanpak en kennis van hoe modern voetbal wordt gespeeld en wat daar allemaal voor nodig is qua technisch organisatie. Er zit echt heel veel voetbal kennis in die groep, op alle vlakken.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Cluijffert

LucaS schreef: zo nov 23, 2025 8:20 pm Sneijder heeft overwicht volgens Advocaat? Ikdenk dat ie in de war is met overgewicht
:biggrin.gif:

On a roll deze dagen Luuk
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Mr. Ajax schreef: ma nov 24, 2025 9:30 pm
Marillion schreef: ma nov 24, 2025 5:00 pm Ja, dat zijn wel plekken waar ik zou kijken ja. Enige wat ik niet weet is hoe creatief je nou echt moet zijn in die Red Bull omgeving. Speelt geld daar een grote rol? Om onbegrijpelijke redenen vliegen de miljoenen bij dat concern je aan alle kanten langs de oren terwijl ze vergif produceren waar mensen beter vanaf kunnen blijven.
De kleinere Red Bull clubs (Salzburg, Leeds) hebben toch ook regelmatig jonge talenten ontdekt die later zijn uitgegroeid tot toppers? Dat zijn echt geen clubs die effe een miljoen of wat voor een gearriveerde topper neertellen (vooral Salzburg dan).

Verder gaat het mij ook om het totale aanpak en kennis van hoe modern voetbal wordt gespeeld en wat daar allemaal voor nodig is qua technisch organisatie. Er zit echt heel veel voetbal kennis in die groep, op alle vlakken.
Ik volg dat niet goed genoeg. Maar van wat ik op een afstandje wel eens meekrijg denk ik dat je gelijk heb. Zo heb ik nog nachtmerries van dat Salzburg elftal dat volgens mij helemaal niet zo duur maar wel veel beter was dan Ajax.
Nil volentibus arduum
Plaats reactie