Winterspelen 2026
Re: Winterspelen 2026
Ja, en dan proberen ze cyclocross tegen te houden omdat het doorgaans niet in de sneeuw is. Hoewel er dit jaar meerdere sneeuwcrossen waren.
Vandaag is skimo, oftwel ski mountaineering. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Al zag ik gisteren wat korte beelden voorbij komen waar ik niet heel enthousiast van raakte. Zag er wat kunstmatig uit. Maar ga het wel even bekijken.
Vandaag is skimo, oftwel ski mountaineering. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Al zag ik gisteren wat korte beelden voorbij komen waar ik niet heel enthousiast van raakte. Zag er wat kunstmatig uit. Maar ga het wel even bekijken.
Nil volentibus arduum
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Ik vond Nuis altijd een klein beetje irritant maar wat een super interview geeft ie niet. Chapeau voor de race sowieso. Top sporter.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Ik heb bij hem ook vaak dubbele gevoelens. Hij kan irriteren maar tegelijkertijd is 'ie ook wel echt een topsporter die er staat als het erop aankomt.
Nil volentibus arduum
Fanatiek tot op het bot. Jantje lacht, Jantje huilt. Een echte topsporter.Marillion schreef: do feb 19, 2026 7:00 pm Ik heb bij hem ook vaak dubbele gevoelens. Hij kan irriteren maar tegelijkertijd is 'ie ook wel echt een topsporter die er staat als het erop aankomt.
Dat langlaufen (of het nu 'puur' of in biathlon-verband of op de Nordic Combined is) is toch wel gaaf. Soort schaatsen. Die relays zijn ook leuk.
Kunnen ze dat niet in het schaatsen gaan verzinnen? 4x1500 bijv. Met op het rechte stuk de 'wissel'. Gewoon, met vier starters in de baan en zoek het maar uit.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Het mooie van langlaufen en biatlon is dat je die prachtige beelden erbij krijgt van de natuur.
Bij biatlon is het schieten echt een geweldige toevoeging. In de beide relay wedstrijden begon Frankrijk enorm slecht door een verprutste schietbeurt met een strafronde. Dan denk je dat ze weg zijn maar gedurende de wedstrijd gaat het nog een paar keer helemaal op z'n kop door het schieten. Echt geweldige kijksport.
Bij biatlon is het schieten echt een geweldige toevoeging. In de beide relay wedstrijden begon Frankrijk enorm slecht door een verprutste schietbeurt met een strafronde. Dan denk je dat ze weg zijn maar gedurende de wedstrijd gaat het nog een paar keer helemaal op z'n kop door het schieten. Echt geweldige kijksport.
Nil volentibus arduum
veldrijden zou ook voor het ioc en de spelen weer veel aandacht opleveren.
Is ook echt een wintersport waar sneeuw niet nodig is.
Idem voor
veldlopen, ook een sport die prima zou kunnen
de bobo's zijn echter tegen
https://www.nu.nl/olympische-spelen/637 ... ing.com%2F
wat zouden andere suggesties kunnen zijn?
speedway?
ook vind ik dat een allround titel op het schaatsen moet komen. tijd genoeg op zo'n dag.
en waarom niet een marathon schaatsen (weisensee achtig )
je kan ook nog denken aan een 5 kamp
biathlon, schaatsen, afdaling, schansspringen, langlaufen
100m sprint schaatsen
en mijn persoonlijke favoriet
Sledehondensport
Een echte wintersport die in heel veel landen populair is
Is ook echt een wintersport waar sneeuw niet nodig is.
Idem voor
veldlopen, ook een sport die prima zou kunnen
de bobo's zijn echter tegen
https://www.nu.nl/olympische-spelen/637 ... ing.com%2F
wat zouden andere suggesties kunnen zijn?
speedway?
ook vind ik dat een allround titel op het schaatsen moet komen. tijd genoeg op zo'n dag.
en waarom niet een marathon schaatsen (weisensee achtig )
je kan ook nog denken aan een 5 kamp
biathlon, schaatsen, afdaling, schansspringen, langlaufen
100m sprint schaatsen
en mijn persoonlijke favoriet
Sledehondensport
Een echte wintersport die in heel veel landen populair is
NOOIT meer Berghuis a.u.b.
Hebben jullie nog iets van ski mountaineering (skimo) voorbij zien komen? In de basis is dat een hele gave sport waar atleten echt veel positieve en negatieve hoogtemeters moeten overwinnen midden in de natuur. Een loodzware lange duurinspanning.
Wat ze er nu van maken op de OS is lachwekkend. Een kleuteronderdeel op een klein kunstmatig rondje. En ook totaal niet lastig of zwaar of wat dan ook. Echt, wat een totale teleurstelling zeg.
Waarom doen ze niet de volwaardige versie? Dan is het de kans bij uitstek om ook echt de omgeving te laten zien. Wat ze nu deden kan ik ook.
Wat ze er nu van maken op de OS is lachwekkend. Een kleuteronderdeel op een klein kunstmatig rondje. En ook totaal niet lastig of zwaar of wat dan ook. Echt, wat een totale teleurstelling zeg.
Waarom doen ze niet de volwaardige versie? Dan is het de kans bij uitstek om ook echt de omgeving te laten zien. Wat ze nu deden kan ik ook.
Nil volentibus arduum
- Jinne
- Site Admin
Waar doen ze dit normaal en is het dan een los evenement of onderdeel van meer wintersporten op dezelfde locatie?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
De lange wedstrijdvariant kan goed 2000 tot 3000 hoogtemeters bevatten. In de Dolomieten is de Sella Ronda bekend sportterrein zowel met wielrennen als skiën. Daar doen ze ook zo'n ski mountaineering wedstrijd. Dan ga je dus verschillende bergen op en af.
Kijk bijvoorbeeld hier maar eens: https://www.sellaronda.it/en/programme/
Nil volentibus arduum
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Is het misschien te 'gevaarlijk' voor de OS om een volwaardige skimo race te doen? Of lastig met uitzenden?Marillion schreef: vr feb 20, 2026 10:38 am De lange wedstrijdvariant kan goed 2000 tot 3000 hoogtemeters bevatten. In de Dolomieten is de Sella Ronda bekend sportterrein zowel met wielrennen als skiën. Daar doen ze ook zo'n ski mountaineering wedstrijd. Dan ga je dus verschillende bergen op en af.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Ik heb geen idee. Met de inzet van drones voor beelden moet dat toch prima te doen zijn? Dat is bij verschillende sporten echt een geweldige toevoeging.
Het mooie is juist de strijd over een lange afstand met natuurlijke hindernissen. Dat je inschattingen moet maken over het terrein. Dat is nu allemaal totaal uit beeld.
Mijn vermoeden is dat ze hiervoor kiezen omdat het snel en compact is. En inderdaad qua totale productie heel erg eenvoudig. Maar het heeft niets te maken met de essentie van die sport in mijn ogen.
Het mooie is juist de strijd over een lange afstand met natuurlijke hindernissen. Dat je inschattingen moet maken over het terrein. Dat is nu allemaal totaal uit beeld.
Mijn vermoeden is dat ze hiervoor kiezen omdat het snel en compact is. En inderdaad qua totale productie heel erg eenvoudig. Maar het heeft niets te maken met de essentie van die sport in mijn ogen.
Nil volentibus arduum
100% eens en precies wat ik dacht terwijl ik keek (finales mannen en vrouwen): dat parcours moet minimaal 3x zo lang zijn om enigszins onderscheidend te zijn...Marillion schreef: vr feb 20, 2026 9:44 am Hebben jullie nog iets van ski mountaineering (skimo) voorbij zien komen? In de basis is dat een hele gave sport waar atleten echt veel positieve en negatieve hoogtemeters moeten overwinnen midden in de natuur. Een loodzware lange duurinspanning.
Waarom doen ze niet de volwaardige versie? Dan is het de kans bij uitstek om ook echt de omgeving te laten zien. Wat ze nu deden kan ik ook.![]()
Een volle versie zal lastig worden, maar een beter compromis moet toch mogelijk zijn (er is ook een langlaufparcours van iets van 3,5 kilometer).
En haal die dwaze 'diamanten' er uit, dat zag er niet uit.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Moet ik dat Skimo nog terugkijken? Voor de verwondering?
Ik kijk bijna alles maar dit heb ik dus echt gemist. En gister heb ik Ijshockeyfinale vrouwen ook niet uitgezeten. Dat niveau vind ik wel echt matig.
Ik kijk bijna alles maar dit heb ik dus echt gemist. En gister heb ik Ijshockeyfinale vrouwen ook niet uitgezeten. Dat niveau vind ik wel echt matig.
Het kost circa 6 minuten van je leven als je die twee finales terugkijkt. Voor mij was dat wel genoeg om een beeld te hebben.
De normalisering van Rusland is in gang gezet.De Oekraïense paralympische delegatie heeft aangekondigd de openingsceremonie van de Paralympische Spelen te zullen boycotten. De Oekraïners uiten hiermee hun onvrede over het besluit van het Internationaal Paralympisch Comité (IPC) om (Wit-)Russische paralympiërs mee te laten doen onder hun eigen vlaggen, in plaats van een neutrale.
In totaal doen er zes Russische en vier Wit-Russische sporters mee op de onderdelen alpineskiën, crosscountry skiën en snowboarden. Afgelopen dinsdag maakte het IPC bekend dat de sporters hun landen mochten representeren op de Paralympische Spelen.
Het Oekraïens paralympisch comité schrijft in een verklaring verontwaardiging te zijn over de „cynische beslissing”. De Oekraïense minister van Sport tweette woensdag dat het besluit van het IPC „schandalig” was, wat dezelfde dag werd beaamd door president Volodymyr Zelensky. „Het is een vuile beslissing, absoluut. Niet respectabel en niet verenigbaar met Europese waarden”, zei hij in een interview met Piers Morgan.
Het Oekraïense paralympisch comité eist eveneens dat hun vlag niet wordt getoond tijdens de openingsceremonie op 6 maart. Ook reizen er geen regeringsfunctionarissen af naar Milaan-Cortina.
De Italiaanse regering liet donderdag weten het „categorisch oneens” te zijn met de goedkeuring van het IPC om de (Wit-)Russische sporters mee te laten doen onder eigen vlag. Ook de Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken en de minister van Sport schreven in een gezamenlijke verklaring dat „de Russische schendingen van het olympische bestand in Oekraïne onverenigbaar zijn met de olympische en paralympische waarden”. Voorafgaand aan de Spelen riep paus Leo XIV, gesteund door Oekraïne en het gastland, op tot een staakt-het-vuren tijdens de Winterspelen. Rusland gaf hier geen gehoor aan.
Hoewel het IPC in september 2025 het verbod ophief om (Wit-)Russische sporters mee te laten doen aan paralympische evenementen, moest de Internationale Ski en Snowboard Federatie (FIS) ook akkoord gaan met het besluit. Toen het FIS hun eigen verbod niet ophief, gingen Rusland en Wit-Rusland in beroep bij het arbitragehof CAS. De zaak werd gewonnen door de (Wit-)Russen, waardoor de sporters tóch onder eigen vlag mee mochten doen.
De Paralympische Spelen beginnen op 6 maart en duren tot en met 15 maart.(NRC)
Ik hoorde in de podcast van Thijs Zonneveld dat er bij Rusland zelfs soldaten tussen de sporters zitten die dus letterlijk betrokken zijn geweest bij de inval in Oekraïne.
En dan mag je dus niet een helm opzetten met afbeeldingen van overleden sporters.
En dan mag je dus niet een helm opzetten met afbeeldingen van overleden sporters.
Nil volentibus arduum
Het is toch te zot voor woorden dat straks Oekraïnse sporters (invalide geraakt in de oorlog?) moeten gaan 'sporten' tegen tegenstanders die hen potentieel aan flarden kunnen hebben geschoten.Marillion schreef: vr feb 20, 2026 3:11 pm Ik hoorde in de podcast van Thijs Zonneveld dat er bij Rusland zelfs soldaten tussen de sporters zitten die dus letterlijk betrokken zijn geweest bij de inval in Oekraïne.
Hallucinant.
Rijpma-De Jong goud!
Groenewoud - zoals voorspeld - 10de.
Ben wel benieuwd wat Femke Kok had gedaan als ze in een competitieve rit aan het eind had kunnen starten.
En wat een faal voor de selectiecommissie:
- Bosker moest mee en rijdt niet eens de halve en hele finale ploegachtervolging (hoe zou Prins zich voelen)
- Beune mocht niet meedoen aan 1500, terwijl Groenewoud overduidelijk niet in vorm was/is (al slechte ritten eerder in het toernooi).
Als je zo 'we gaan voor goud' bent, dan had Beune hier gewoon moeten starten (zonder garantie natuurlijk dat Beune wel even goud zal halen). Maar veruit de beste Nederlandse dame op de 1500 (en internationaal).
Ben wel benieuwd wat Femke Kok had gedaan als ze in een competitieve rit aan het eind had kunnen starten.
En wat een faal voor de selectiecommissie:
- Bosker moest mee en rijdt niet eens de halve en hele finale ploegachtervolging (hoe zou Prins zich voelen)
- Beune mocht niet meedoen aan 1500, terwijl Groenewoud overduidelijk niet in vorm was/is (al slechte ritten eerder in het toernooi).
Als je zo 'we gaan voor goud' bent, dan had Beune hier gewoon moeten starten (zonder garantie natuurlijk dat Beune wel even goud zal halen). Maar veruit de beste Nederlandse dame op de 1500 (en internationaal).
- Jinne
- Site Admin
Systeem zal wel op de schop gaan. 1500 m vrouwen viel qua tijd wel tegen. De Jong wel gegund. Heeft er lang voor gereden.
Gerard duidelijk de gouden coach.
Gerard duidelijk de gouden coach.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Leuk voor haar. Al jaren actief en dan zo de kroon op je loopbaan kunnen zetten.
Groenewoud moet dus morgen al de massastart doen. Daar moet het voor haar gebeuren. Het ging natuurlijk al over de combi van het gebrek aan topvorm en haar drukke programma. Maar ik had me nog niet echt gerealiseerd dat de 1500m, wat misschien wel de meest zware afstand is, op één dag voor die massastart zit. Je kan me veel vertellen maar dit gaat haar morgen dus ook niet helpen.
Groenewoud moet dus morgen al de massastart doen. Daar moet het voor haar gebeuren. Het ging natuurlijk al over de combi van het gebrek aan topvorm en haar drukke programma. Maar ik had me nog niet echt gerealiseerd dat de 1500m, wat misschien wel de meest zware afstand is, op één dag voor die massastart zit. Je kan me veel vertellen maar dit gaat haar morgen dus ook niet helpen.
Nil volentibus arduum
Knettergek spelletje dat shorttrack.
En WTF happend to Velzenboer????
En WTF happend to Velzenboer????
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Dacht dat ze in dat slechte stukje ijs terechtkwam.
Toch een domper zo.
Toch een domper zo.
Was een beetje dezelfde plek waar die Sarault viel toch?
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!
Ze kon het rustig uitschaatsen. Daarom is het zo bizar.