De Opvolger van Sjon en Fred

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie wil jij als opvolger van Sjon?

Erik Ten Hag
7
30%
Kjetil Knudsen
4
17%
Ron Jans
1
4%
Paul Simonis
0
Geen stemmen
Frank De Boer
1
4%
Inigo Perez
5
22%
Rogier Meijer
0
Geen stemmen
Anthony Correia
0
Geen stemmen
Roger Schmidt
1
4%
Thiago Motta
1
4%
Patrick Vieira
1
4%
Maarten Martens
1
4%
Hendrie Kruzen
1
4%
Mitchell Van der Gaag
0
Geen stemmen
Dave Vos
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 23

Jinne
Site Admin

Re: De Opvolger van Sjon

Bericht door Jinne »

Bodo wint ook de uitwedstrijd
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Yopii

Bericht door Yopii »

Leuk! :biggthumpup.gif:

Die man werkt prettig bij Beudeu, misschien heeft hij niet eens zin om die club te verlaten.
elliquido

Bericht door elliquido »

Zou die garcia nu klaargestoomd worden. Want het lijkt, (ik herhaal het lijkt) alsof hij die jonkies op de rit krijgt.
NOOIT meer Berghuis a.u.b.
Yopii

Bericht door Yopii »

Zal niet de bedoeling zijn, maar wie weet hoe het loopt. Jordi moet wel een trainer vinden die beter is dan Garcia.
elliquido

Bericht door elliquido »

hij heeft iig meer ervaring dan vele voorgaande trainers voor hem

De nieuwe hoofdcoach van Jong Ajax begon zijn trainerscarrière op La Masia, de jeugdacademie van FC Barcelona. Nadat hij daar het onder 19-elftal onder zijn hoede had, stond hij onder andere aan het roer bij de hoofdmach van Brighton & Hove Albion FC, Watford FC, Red Bull Salzburg, Celta de Vigo en Stade de Reims. Zijn laatste dienstverband was bij het Mexicaanse Club Deportivo Guadalajara, beter bekend als Chivas, waar hij tot maart 2025 onder contract stond.

Voordat Garcia trainer werd, was hij profvoetballer bij onder meer FC Barcelona en Valencia CF. Hij werd in 2012 door Cruijff als hoofdtrainer aangesteld bij Maccabi Tel Aviv FC.

De technisch directeur reageert op de aanstelling van de Spaanse staf: “Oscar en ik kennen elkaar goed. Belangrijker is dat ik zijn voetbalvisie ken en weet hoe zijn mentaliteit is. Daar gaat Jong Ajax veel aan hebben. Oscar is een ervaren trainer-coach die in veel landen en competities werkte, dus verschillende voetbalculturen kent en meerdere prijzen won,” aldus Cruijff.

“Het is ook belangrijk voor zijn rol bij Jong Ajax dat hij in de jeugdopleiding van FC Barcelona voetbalde en daar trainer was van het hoogste jeugdelftal. Met de aanstelling van Oscar en zijn assistenten leggen we de lat voor het verder ontwikkelen van de talenten hoog. Daarmee laten we zien dat Jong Ajax een belangrijk team is voor de club.”
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

#grimoutnu
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Ga je mond spoelen. Dit is onze head of coaching hè. Hij legt alle jeugdtrainers de fijne kneepjes van het vak uit.

Het is zo triest allemaal.
GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB »

De hele boom die opgetuigd is na de malaise van Mislintat, is/moet weer afgebroken en opnieuw opgetuigd worden. Er is al jaren geen structuur. Het zijn incidentele successen. Overmars en ETH. Farioli. Er worden bakken met geld verdiend en net zo snel weer uitgegeven.

Vandaag stonden er spelers in het veld die mentaal al vakantie hebben genomen. En die verdienen allemaal miljoenen euro’s. Geen idee waarom ik nog zit te kijken.
Whitey on the moon.
Yopii

Bericht door Yopii »

peter schreef: zo mar 01, 2026 2:31 pm Ga je mond spoelen. Dit is onze head of coaching hè. Hij legt alle jeugdtrainers de fijne kneepjes van het vak uit.
Grim is een vriendje van, dat is de enige reden dat hij is aangesteld. Hij is niets beter dan de gemiddelde trainer in de KKD.
zeux

Bericht door zeux »

GangstaRiB schreef: zo mar 01, 2026 4:13 pm Het zijn incidentele successen. Overmars en ETH. Farioli. Er worden bakken met geld verdiend en net zo snel weer uitgegeven.
Overmars heeft tien jaar aan de leiding gestaan, financieel de boel op de rit gekregen én voetballend succes geboekt na een zorgvuldige opbouw van de selectie. Dat kun je geen 'incident' noemen. Daar stond wel degelijk een structuur. Helaas was er nog Van der Sar, die volledig apatisch in de touwen hing na vertrek Overmars. De chaos die daardoor ontstond hebben we nu nog last van.

Farioli laten gaan is absoluut dom geweest. Al ben ik er niet van overtuigd dat dit alleen aan Ajax lag. Gezien de carrière tot nu toe van Farioli heb ik niet het idee dat Ajax voor hem een long term trajectory was. Benieuwd of hij volgend jaar nog bij Porto zit...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Arthur

Bericht door Arthur »

Dat laatste is zeker een terecht punt. Het verwijt is denk ik ook eerder dat je van zo’n topprofessional overgaat op een amateur met DNA.
I'm always ready to learn, although I do not always like being taught.
Yopii

Bericht door Yopii »

Het nadeel van kadaverdiscipline (in de goede zin) is dat spelers eraan wennen zich te laten motiveren door een trainer en zijn staf. Worden die vervangen door types die er minder bovenop zitten, dan weten de spelers niet meer wat ze moeten doen en worden ze lusteloos, of ze permitteren zich vrijheden die niet in het teambelang zijn.

Na Farioli, die de spelers continu op hun huid zat, treedt er een bepaalde vermoeidheid op: het kan wel een tandje minder.

Dat zie je nu: de discipline en de conditie zijn niet optimaal bij onze spelersgroep.

Natuurlijk hebben we een zwakke spelersgroep. Dat verklaart niet waarom we niet van PEC kunnen winnen, PEC heeft namelijk een nog zwakkere spelersgroep.

https://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuw ... et-neerzet

Hier word ik zooo moe van. :excited.gif:

Ik mis namelijk een trainer die zijn spelers op de juiste manier instrueert en motiveert.
zeux

Bericht door zeux »

Het zou in principe krankzinnig zijn om met nog 9 wedstrijden te gaan een derde trainer aan te stellen, maar er is natuurlijk potentieel nog wel een tweede plaats te winnen.

Of Ajax ook iets in de CL te zoeken heeft zal de zomer transferwindow uitwijzen, maar die window kan natuurijk wel succesvoller worden als er miljoenen extra naar de club stromen met directe plaatsing voor de CL.

(stiekem hoop je natuurlijk op een Carrick-achtige impact bij een trainerswissel...)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Het zou enorm opportunistisch zijn om Garcia nu gelijk door te schuiven. En het zou wellicht de situatie naar volgend seizoen ook nog wat complexer maken?

Maar eerlijk gezegd. Waarom zouden we het niet doen? Onder Grim gaat het alleen maar slechter en werkelijk niets wijst erop dat hij in staat is om te verbeteren. We zitten al in de fase publiekelijk spelers bekritiseren en klagen over het gemis aan aankopen. Dan weet je het wel.
Nil volentibus arduum
Liberty
Contacteer:

Bericht door Liberty »

Alsof Grim ook maar enig recht heeft om te vragen naar aankopen. Fredje Grim mag God op zijn blote knieën danken dat hij trainer van Ajax mag zijn. Dat hij überhaupt werkzaam mag zijn bij Ajax.

Maar goed, dat gold voor Heitinga ook. En voor Keizer. En voor Schreuder. En voor Van 't Schip. En voor Steijn.

God, wat een rijtje de afgelopen jaren..... :aai.gif:
Tijd voor iets nieuws.
GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB »

zeux schreef: zo mar 01, 2026 4:44 pm
GangstaRiB schreef: zo mar 01, 2026 4:13 pm Het zijn incidentele successen. Overmars en ETH. Farioli. Er worden bakken met geld verdiend en net zo snel weer uitgegeven.
Overmars heeft tien jaar aan de leiding gestaan, financieel de boel op de rit gekregen én voetballend succes geboekt na een zorgvuldige opbouw van de selectie. Dat kun je geen 'incident' noemen. Daar stond wel degelijk een structuur. Helaas was er nog Van der Sar, die volledig apatisch in de touwen hing na vertrek Overmars. De chaos die daardoor ontstond hebben we nu nog last van.

Farioli laten gaan is absoluut dom geweest. Al ben ik er niet van overtuigd dat dit alleen aan Ajax lag. Gezien de carrière tot nu toe van Farioli heb ik niet het idee dat Ajax voor hem een long term trajectory was. Benieuwd of hij volgend jaar nog bij Porto zit...
Als het voor en na Overmars niet goed staat, is er dus geen structuur. PSV kent nooit dit soort dalen. AZ op een iets ander nivo, ook niet.

Ajax is een duiventil. Allemaal mannetjes met een mening en een lijntje naar de Telegraaf.
Whitey on the moon.
zeux

Bericht door zeux »

GangstaRiB schreef: zo mar 01, 2026 8:58 pm PSV kent nooit dit soort dalen.
Nou ja, tussen '09 en '14 werden ze 4-3-3-3-2-4.

De laatste keer dat Ajax zo'n 'reeks' neerzette was tussen '99 en '01: 6-5-3.

En nu natuurlijk in een 'bad stretch': 2de, 5de, 3de over laatste drie jaar (met vrees voor dit jaar).
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie »

Grim had RkC en zulk soort clubs... wat verwacht je dan...ff serieus he..
op naar wederom nieuwe verkiezingen..
Yopii

Bericht door Yopii »

Grim had RkC en zulk soort clubs... wat verwacht je dan...ff serieus he..
Ik verwachtte helemaal niets.
Dat is het vervelende van supporter zijn: je weet dat het mis gaat.
Keizer wilde geen hooftrainer zijn, daarom haalden ze Grim binnen. Wie had anders interim moeten worden als het met Heitinga niet lukte? :confused.gif:
Dus in plaats van dat je naar kwaliteit zoekt, geef je een oude bekende een kans. In dit geval een werkloze oude bekende van LVG en Blind. Vonden die twee he echt een goed idee dat Grim het seizoen afmaakte? :confused.gif:

Als het voor en na Overmars niet goed staat, is er dus geen structuur. PSV kent nooit dit soort dalen. AZ op een iets ander nivo, ook niet.
Exact.

Dat ligt uiteraard niet alleen aan Overmars, maar Overmars heeft wel nagelaten een structuur neer te zetten waar Ajax mee vooruit kon. Hij was de fixer, niet de manager. Hij legde niets vast en liet de jeugdopleiding grotendeels lopen. In feite was er ook onder Overmars geen gedegen financieel beleid, men liet het gewoon lopen. Dat gaat een tijdje goed, tot de tegenvallers komen.

Overigens had ook Overmars zwaar moeten bezuinigen, want Ajax leefde op te grote voet. Het model van Overmars was op den duur niet houdbaar.

Het aanstellen van de verkeerde mensen is een symptoom: te weinig beleid, te veel vriendjespolitiek, te veel opportunisme. Zo is Ajax al zo lang ik me kan herinneren, het is structureel.
Lionel

Bericht door Lionel »

Schuif die Spanjaard maar door. Jong Ajax is toch totaal ondergeschikt? Het lijkt erop dat we een betere trainer bij JA hebben dan bij het eerste. Kan niet de bedoeling zijn.
IK GELOOF!!!!!!
zeux

Bericht door zeux »

Yopii schreef: ma mar 02, 2026 10:06 am In feite was er ook onder Overmars geen gedegen financieel beleid, men liet het gewoon lopen. Dat gaat een tijdje goed, tot de tegenvallers komen.
Je blijft dit beweren, maar het is aantoonbaar - met cijfers - niet waar.

Dat is ergerlijk.
Yopii

Bericht door Yopii »

Lionel schreef: ma mar 02, 2026 12:16 pm Schuif die Spanjaard maar door. Jong Ajax is toch totaal ondergeschikt? Het lijkt erop dat we een betere trainer bij JA hebben dan bij het eerste. Kan niet de bedoeling zijn.
Het is een totaal andere baan. Garcia heeft ervaring opgedaan in de opleiding van Barcelona, hij weet wat de norm is. Hij hoeft geen groot tacticus te zijn, hij moet spelers klaarstomen voor Ajax 1.

Het is de bekende fout: trainer X doet het bij club/team A goed, dan zal hij het bij club/team B ook wel goed doen. Elke situatie stelt andere eisen.

Een voorbeeld: wijnhandelaar Dirk de Groot leidde jarenlang de hoogste jeugd (A1/2) bij Ajax, niemand verdacht hem ervan zijn roeping als coach betaald voetbal te hebben gemist. Wel wist hij precies hoe hij zelfingenomen toptalenten moest prikkelen, hij hielp hen de laatste stap te zetten. De Boertjes, Bergkamp, zulke jongens prezen hem allemaal.

Als Jordi op basis van drie wedstrijden bij JA Garcia promoveert naar de hoofdmacht, hoeven de resultaten maar even tegen te vallen en je weet wat er komt; 'die Spanjaard' heeft gewoon geluk gehad bij Jong, hij kan er niets van, laten we een Nederlandse trainer nemen.

Beter meteen een definitieve keuze, lijkt mij. Is er geen topper beschikbaar, dan maar wachten. Ik ben ervan overtuigd dat Jordi ingrijpt als het kan, daar is hij echt niet bang voor. 'Beter ten onder met je eigen overtuiging dan met die van een ander', nietwaar? Ik zie de huidige roep om een andere trainer (in elk geval van de kant van de media), als een poging om Jordi verantwoordelijk te maken voor de fouten van Kroes. Midden in het seizoen een trainer van buiten halen en dan nog een trainer die meteen (!), liefst komend weekend al het verschil maakt, het kán, maar het is niet zo eenvoudig als men doet voorkomen.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Garcia heeft natuurlijk ook gewoon ervaring als hoofdtrainer. Het zou niet zo zijn dat je hem compleet buiten zijn expertise in een functie zou plaatsen.

Het zou enorm opportunistisch zijn. En het zou mogelijk ook zijn positie bij Jong Ajax naar volgend seizoen niet ten goede kunnen komen. Daar staat tegenover dat je een enorme zak met geld kunt verdienen die ons kan helpen bij de renovatie. Als je de indruk hebt dat hij het echt beter zou doen dan kan je het bijna niet verantwoorden om het niet te doen. Daarvoor is het verschil in inkomsten dan te groot.

En vergeet niet dat Cruijff al publiekelijk heeft laten weten dat Grim zijn aanstelling heeft plaatsgevonden voor hij de baas is geworden.
Nil volentibus arduum
elliquido

Bericht door elliquido »

ik verwacht na 17:30 (beurs) een bericht...
Liberty
Contacteer:

Bericht door Liberty »

elliquido schreef: ma mar 02, 2026 3:12 pm ik verwacht na 17:30 (beurs) een bericht...
Waarom na beurs? Kan me niet voorstellen dat het aandeel van Ajax echt wordt geraakt wanneer Grim eruit vliegt. Bij het ontslag van Overmars 4 jaar geleden verwacht je dat wel, maar nu niet.
Tijd voor iets nieuws.
Plaats reactie