Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jul 27, 2007 11:58 am

PAU - Davide Cassani was gisteren volkomen van de kaart toen hij zag welke impact zijn verhaal had. Ruim een week geleden, toen Michael Rasmussen op weg naar Tignes de gele trui veroverde, had hij als co-commentator van de RAI tijdens de live-uitzending ook al verklaard dat hij Rasmussen ( 13 -14 Juni ) half juni was tegengekomen in het dorpje Predazzo in de Dolomieten.

,,Ik wilde destijds alleen vertellen hoe Rasmussen zich had voorbereid op de Tour, zodat de kijkers enig inzicht in zijn voorbereiding kregen", verklaarde Cassani. "Het Mexico-verhaal was toen helemaal niet bekend. Woensdagochtend werd ik door een Deense verslaggever benaderd die mij vroeg of ik die woorden kon bevestigen. Sindsdien heeft mijn telefoon niet meer stilgestaan. Het is helemaal niet mijn bedoeling geweest om een rel te schoppen. Deze impact had ik destijds nooit verwacht."
Typerend, Cassani wordt nu als de verrader gezien, niet Rasmussen als de bedrieger. Cassani had stijf zijn mond gehouden als hij had geweten waar zijn informatie toe zou leiden. Spijt, spijt, spijt...

@Ramona: precies, ze gebruiken allemaal. Je hand voor niemand in het vuur steken is wel zo gezond.

Gegoochel niet langer te tolereren

Met het vliegtuig dat dagelijks de Tour-gasten van Rabobank af- en aanvoert, verdween Michael Rasmussen gistermorgen in alle vroegte aan de horizon. Weg vloog hij, uit het ‘oorlogsgebied’. De wereld zou in 2007 echt kennismaken met het onvermoede wielertalent dat achter de broodmagere atleet schuiling.

Dat is ook gebeurd. Het sprookje van ‘Chicken’, geletruidrager sinds zondag 15 juli, kende echter woensdagavond een even plotseling als macaber slot. Nooit eerder werd in de 104-jarige historie van de Tour de klassementsleider door zijn eigen baas naar huis gestuurd. Theo de Rooij heeft de twijfelachtige eer de eerste manager te zijn die het deed. Gistermorgen, kort na het middaguur. De rust is terug op de parkeerplaats van het Mercure hotel in Pau, het tijdelijke onderkomen van de Tour-équipes van Lampre, Euskaltel, Caisse d’Epargne én de Rabo-stal.

Iedereen die iets met het fietsende circus van doen heeft, jakkert nu achter het oranje wagenpark aan, richting start van de zeventiende etappe. Iedereen? Uit de tuin van het hotel verschijnt Theo de Rooij uit het niets. Net stapte hij toch in een zwarte Volkswagen? De vroegere prof zucht, wanneer hij toch nog een journalist ontwaart. Wéér vragen. ,,Nee, ik zeg niets meer. Ik heb verteld wat ik kwijt wilde en daar laat ik het bij. Het vertrek van de rit laat ik schieten, dat kan ik nu even niet opbrengen,’’ klinkt het in eerste instantie. Maar De Rooij, getekend door het meest afschuwelijke etmaal bij de Rabobank, wil wel praten. ,,Je weet niet wat ik de voorbije dagen heb moeten doorstaan,’’ bromt hij dof. Hij kijkt wat verwilderd om zich heen in de lobby. ,,Kom, we gaan even rustig zitten.’’

Met de armen achter het hoofd gevouwen en de benen op een tafel neemt somt hij de feiten op. De eerste rapportage over Rasmussen dateert van 24 maart 2006: een waarschuwing van de UCI, wegens het te laat opgeven van de zogenoemde ‘where-about’ gegevens voor het tweede kwartaal van 2006. Dan een waarschuwing op 8 mei van dit jaar, gegeven door het Deense antidopingbureau, omdat hij een controle had gemist op 6 april. Hetzelfde vergrijp herhaalde zich op 21 juni, de bekeuring ontving Rasmussen een week later. Die werd gevolgd door een reprimande van de UCI, vanwege het veel te laat opsturen van de informatie over zijn verblijfplaats in juni. Van 4 tot en met 12 juni zou Rasmussen op Mexicaanse bodem zijn; de info daarover lag pas op 11 juni op het UCI-kantoor. Het gegoochel van de Deen met de data en plekken waar hij zich had moeten bevinden, is in feite de spreekwoordelijke druppel geweest.

Plus de aanvullende getuigenis van oud-renner Davide Cassani, tegenwoordig tv-commentator bij de Italiaanse RAI, voegt De Rooij eraan toe. ,,Hij vertelde me woensdag dat hij Rasmussen trainend in de Dolomieten was tegengekomen op de dertiende juni. Terwijl Rasmussen volgens een brief van hemzelf aan de UCI op dat moment in Mexico moest zijn. Ik wist toen genoeg. Hij heeft gewoon gelogen.’’

Voor de volledigheid: op 12 juni ging er een brief in Mexico op de post die pas zeventien dagen (!) later bij de UCI arriveerde. In dat schrijven maakte Rasmussen melding van een langer verblijf in Midden-Amerika (tot en met 28 juni). Helaas voor hem reed hij de dertiende juni in de buurt van Val di Fassa Cassani tegen het lijf. De confrontatie betekende het einde.

Het heeft er alle schijn van dat de beslissing hem weg te sturen door hogerhand is geregisseerd. De Rooij: ,,Ik heb overleg gehad met de raad van commissarissen van de bank. De ploegleiding is er niet in gekend.’’
Gisternacht reageerde Rasmussen verbijsterd op de verbanning door zijn teammanager. Hij noemde het een besluit van een wanhopig iemand. ,,Ik begrijp er niets van. Mijn carrière is voorgoed geruïneerd,’’ liet hij door deze krant optekenen. ,,Als hij nog niet door heeft wat er aan de hand is, begrijpt-ie er inderdaad niets van,’’ aldus De Rooij. Op de vraag waarom er niet adequater is opgetreden, blijft het een paar tellen stil. ,,Oh,’’ zegt hij dan, met trillende lip. ,,Je vraagtnu of ik mezelf ook niet schuldig vind.’’ Er komt geen antwoord.Wél een bekentenis. ,,Natuurlijk heb ik ontzettend veel spijt. Maar dat is achteraf praten.’’
ad
Het stinkt aan alle kanten!

Mano

Bericht door Mano » vr jul 27, 2007 2:13 pm

Harm schreef:
Mano schreef:
Harm schreef:In dat stuk van Voetske staat te lezen dat Rasmussen een slechte reputatie in het peloton heeft. Weet iemand hoe dat zit?
goed voorbeeld:
Rasmussen gaat de berg met de leider in het berg klassement.
onderhandeld met hem, jij gaat ik sluit aan, jij de bolletejs en de etappe, ik geel.
de deal is gesloten.

vlakbij de finish bedenkt rasmussen zich en probeert de zege te pakken.
dat wordt niet gewaardeerd in het peleton.
Wanneer is dat gebeurd? Want hij had deze tour juist een hele goede relatie met Rojer.
de eerste bergettape (sorry dat ik de naam niet weet van de spanjaard) waarin Rasmussen geel pakte.
Op het laatst demareerde rasmussen maar werd toch voor de streep terug gepakt. De spanjaard gaf aan op tv dat rasmussen zich niet aan de afspraak hield. Bij wederhoor bij rasmussen gaf hij aan dat hij toch voor de zege wilde gaan. Dat is niet netjes...
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Harm

Bericht door Harm » vr jul 27, 2007 2:36 pm

Dat was de witte trui toch en niet de bolletjestrui.

joey
Erelid

Bericht door joey » za jul 28, 2007 11:43 am

Tour wil niet verder met UCI

Zaterdag 28 juli 2007 - BERLIJN - Tourbaas Christian Prudhomme wil niet meer samenwerken met de Internationale Wielrenunie UCI. Dat zegt de Fransman vandaag in een interview met de Süddeutschen Zeitung.

Volgens Prudhomme heeft de UCI verzaakt in de dopingstrijd. "Zoals in elke sport heeft het wielrennen een internationale organisatie, maar die doet niets. Wij werken niet meer met de UCI samen", aldus de Fransman in de krant.
Prudhomme zegt volgend jaar met het wereld-antidopingbureau WADA en de Franse instanties voor dopingbestrijding in zee te gaan. "Waarom zouden we de UCI nog geloven? De UCI heeft regel 220 van het anti-dopingregelement niet toegepast. Die zegt dat een coureur die een officiële waarschuwing heeft gekregen of een test gemist binnen 45 dagen voor een grote ronde niet mag starten in die ronde." Prudhomme geeft hiermee aan dat Michael Rasmussen niet eens had mogen starten in de Tour. De UCI denkt daar anders over. Artikel 220 is een ' administratieve vergissing', zegt Anne Gripper, directeur van het antidopingbureau van de UCI. Rasmussen ontving eind juni een 'recorded warning', omdat hij de formulieren over zijn verblijfplaats te laat had ingeleverd. Volgens UCI-reglement 220 had dat een startverbod voor de Tour moeten opleveren. Maar dat UCI, ASO en de leiding van het Rabo-team het reglement niet hebben toegepast, is volgens Gripper niet het gevolg van een fout of gebrek aan kennis. "Het artikel is in strijd met artikel 86, waarin staat dat een renner pas na drie 'recorded warnings' binnen achttien maanden wordt geschorst. Artikel 220 is om die reden nog nooit toegepast. De maatregel is ook veel te hard in vergelijking met de andere antidopingmaatregelen." Bij de volgende bijeenkomst van het managementcomité van de UCI, in september, wordt artikel 220 waarschijnlijk meteen verwijderd, zegt Gripper.
Overigens geeft Prudhomme toe dat een positief geval als Vinokoerov ook volgend jaar mogelijk is als de Tour met WADA samenwerkt. "Maar zo'n geval als Rasmussen zeker niet."
Parool

Ik hoorde in LdL dat Prudhomme elke dag de Rooij belde om hem ervan te overtuigen Rasmussen uit de Tour te halen. Vreemd eigenlijk dat Rasmussen mocht starten in strijd met de regels.

joey
Erelid

Bericht door joey » za jul 28, 2007 3:47 pm

Wat zeuren ze nou over Boogerd. Gaat nergens over... :1evil.gif:

Kaboem

Bericht door Kaboem » za jul 28, 2007 3:55 pm

Wat zeggen ze dan, Joey?
Bertje for President!

joey
Erelid

Bericht door joey » za jul 28, 2007 4:08 pm

Dat Boogerd het zo goed deed, blabla, ongeveer net zo goed als Thomas Dekker, blabla.... En dat een keertje of dertig.

Nu eindelijk de ontknoping.

Kaboem

Bericht door Kaboem » za jul 28, 2007 4:22 pm

Volgens mij moet je ook bij de Belg inschakelen. Wat wielrennen betreft ben jij echt nog een groentje, Joey! :wink.gif:
Bertje for President!

joey
Erelid

Bericht door joey » za jul 28, 2007 4:26 pm

Dat valt wel mee hoor. :1evil.gif:

Hoe dan ook, Contador wint de Tour. Tenminste, dat denken we op dit moment. :smallgrin.gif: :excited.gif:

Kaboem

Bericht door Kaboem » za jul 28, 2007 4:58 pm

Nu maar hopen (voor hem) dat hij wat gemanipuleerd pis het hokje in krijgt.
Bertje for President!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » za jul 28, 2007 5:31 pm

Is ook verdacht hoor, dat die Contador zo'n goede tijdrit rijdt! :hypocrite.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Beloki

Bericht door Beloki » za jul 28, 2007 6:00 pm

En die Boogerd. :hypocrite.gif:
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

goodfella

Bericht door goodfella » za jul 28, 2007 6:46 pm

Dekker kan toch wel aardig tijdrijden. En dat voor een 22 jarige!

Beloki

Bericht door Beloki » za jul 28, 2007 8:22 pm

Hij is ook lekker zelfverzekerd, dat mag ik wel. Hij zei dat hij over een paar jaar gewoon een tijdrit kan winnen in de Tour. Dat is nogal wat.

Hoeladans

Bericht door Hoeladans » za jul 28, 2007 8:31 pm

WIL winnen..dat is nogal een verschil he

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » za jul 28, 2007 8:46 pm

Nu de eerste drie zo dicht bij elkaar zitten kon het morgen nog best een leuke race worden. Normaal is het op zaterdag al beslist, maar 27 seconden is best te doen. Wordt leuk morgen!

Beloki

Bericht door Beloki » za jul 28, 2007 9:06 pm

Spijker schreef:Nu de eerste drie zo dicht bij elkaar zitten kon het morgen nog best een leuke race worden. Normaal is het op zaterdag al beslist, maar 27 seconden is best te doen. Wordt leuk morgen!
Saaie Levi heeft al gezegd de 2e plaats niet te gaan aanvallen. Evans daarintegen wil nog wél graag eerste worden. Zal dus leuk worden bij de tussensprints.

Hoeladans, ik weet haast zeker dat hij kan zei, hoor.

Hoeladans

Bericht door Hoeladans » za jul 28, 2007 10:59 pm

Je hebt gelijk Beloki(ik ook). Ik zat Eurosport te kijken,omdat ze daar heel handig die tussentijden in beeld hadden,en daar was een interview met Thomas Dekker in het Engels en daar zei die'I want to win time trials like this in the future'.

Maar net in de avondetappe zag ik dat ie in het nederlands inderdaad zei dat ie denkt grote tijdritten te kunnen winnen in de toekomst.

Hoeladans

Bericht door Hoeladans » zo jul 29, 2007 12:35 pm

Davide Cassani liegt? http://www.mekreatief.nl/cas.htm

Hij zou natuurlijk zomaar door iemand flink betaald kunnen zijn..

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jul 30, 2007 9:44 am

Ja, vast. Cassani biedt zich aan als pispaal voor de hele wielerwereld in ruil voor een paar centen. :smallgrin.gif: Ik neem aan dat Theo de Rooij in het complot zit? En de redactie van de Telegraaf ook:

Rasmussen tegen Telegraaf: ik was niet in Mexico

Michaël Rasmussen heeft tegen de Telegraaf gezegd dat hij in juni niet in Mexico getraind heeft. Dat schrijft verslaggever van de Telegraaf Raymond Kerckhoffs op de website van de krant.

"Toen Telesport (de sportpagina van de Telegraaf, red.) hem voor de Tourstart in Londen vroeg of hij aan de andere zijde van de Atlantische Oceaan weer een trainingskamp had gedaan, antwoordde hij met een duidelijk NEE. Een antwoord waar wij weken mee geworsteld hebben.

Aan Deense media verklaarde Rasmussen immers dat hij drie weken in Mexico was. En ook de Rabobank-ploeg wist niet anders. En in de veel te laat bij de UCI gearriveerde 'where abouts' schreef de klimmer dat hij van 4 tot en met 22 juni in Mexico verbleef."

De Deen werd eergisteren uit de Rabobankploeg en Tour gegooid omdat hij gelogen zou hebben over zijn verblijfplaats in juni. Hij zei in Mexico te zijn, terwijl hij in Italië is gezien. Rasmussen zelf ontkent dat overigens.

Waarom de Telegraaf niet eerder met het verhaal is gekomen, legt Frans Schrader, chef van Telesport, uit: "Op het moment dat hij dat hoorde was er geen enkele aanleiding om dat te publiceren. Hij had alle reden om dat voor zich te houden. Het speelde geen enkele rol."

"We hadden geen hard bewijs. Als je het publiceert en het is onjuist heb je een leger advocaten op je dak. Het harde bewijs dat hij in Italië was kwam van de Italiaanse verslaggever voor de Deense televisie. Toen hebben we ook gezegd: nu gooien we het er ook uit."
fok.nl

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma jul 30, 2007 12:56 pm

Hoeladans schreef:Davide Cassani liegt? http://www.mekreatief.nl/cas.htm

Hij zou natuurlijk zomaar door iemand flink betaald kunnen zijn..
Voor zover ik het meegekregen heb, heeft Cassani de betreffende mededeling gedaan nog voordat Rasmussen uberhaupt in opspraak kwam. Nota bene uit bewondering!

Ik vind dit trouwens geen reden om iemand uit de Tour te gooien. Ik vermoed dat de Rabobank flink onder druk is gezet door de ASO.

Beloki

Bericht door Beloki » ma jul 30, 2007 1:10 pm

Bovendien zitten er in die grafiek best wat gaten, soms komt er een bui aan, en is het volgende plaatje opeens bijna 3 uur verder, waarna alle regen weg is. Dan weet je natuurlijk nog niet of het geregend heeft daar.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jul 30, 2007 1:27 pm

Beloki schreef:Bovendien zitten er in die grafiek best wat gaten, soms komt er een bui aan, en is het volgende plaatje opeens bijna 3 uur verder, waarna alle regen weg is. Dan weet je natuurlijk nog niet of het geregend heeft daar.
Bovendien is het weer in de bergen onvoorspelbaar. In het ene dal plenst het, in het andere dal is het kurkdroog. Zo'n kaart is veel te globaal om duidelijkheid te geven.
Ik zie niet in wat Cassani erbij te winnen heeft om Rasmussen erbij te lappen. Hij maakt zich daar niet populair mee.

Michael Rasmussen was in juni wel in Mexico volgens de schoonfamilie van de renner in de Deense krant BT. "Ja, hij was hier in juni", zegt Jordi Munoz, de zwager van Rasmussen. Er is echter een probleem. Want op de iets specifiekere vraag naar waar de Deen dan uithing op 13 en 14 juni, toen hij werd gesignaleerd in de Italiaanse Dolomieten, kunnen zijn schoonmoeder en zwager geen antwoord geven.

Jordi
Rasmussen, die is getrouwd met een Mexicaanse, zou naar eigen zeggen gelogeerd hebben bij schoonbroer Jordi, samen met zijn vrouw Yasmin, in de buurt van de Mexicaanse stad Durango. Journalist Jorge Hernandez, die werkt voor de locale krant El Siglo, heeft in BT verklaard dat zijn schoonmoeder, Melina Carrete, eveneens heeft bevestigd dat Rasmussen in Mexico was.
Rasmussen gaf ook een interview aan de Deense krant Politiken: "Ik kan garanderen, dat ik nog niet klaar ben als wielrenner. Ik kan niet zeggen hoe de toekomst eruit zal zien, maar ik ben er zeker van dat ik goed genoeg ben voor dit werk, ook als ik ontslagen blijf door Rabobank."

"Te laat"
Rasmussen geeft wel toe dat hij te laat was met antwoorden over zijn verblijfplaats. "Dus ik verdien een boete en een waarschuwing, maar dat zulke drastische maatregelen genomen worden, is totaal buiten proportie. Ik doe geen uitspraken meer over waar ik was in juni. Dat is nu aan mijn advocaat. Het zal geen geheim zijn dat ik razend ben op Rabobank manager Theo de Rooij. Het is enkel en alleen zijn initiatief, dat dit besluit is genomen. Maar ik spreek daarover niet in details, omdat mijn advocaat dat nu bekijkt."

22 dagen
In de aanloop naar de Tour de France is Rasmussen 22 dagen zoek geweest voor het Deense antidopingagentschap (ADD). Van 4 juni tot en met 26 juni hadden de dopingspeurders geen idee waar de Rabobank-renner verbleef. Uit documenten blijkt dat Rasmussen op 4 juni een brief schreef dat hij van 4 juni tot en met 12 juni naar Mexico zou gaan. Deze brief blijkt later pas op 8 juni door zijn Mexicaanse huishoudster in Italië gepost te zijn. De brief is tussen 26 en 28 juni bij de UCI ontvangen.

"Brief-in-brief"
De Süddeutsche Zeitung maakt gewag van een systeem dat het "brief-in-brief" noemt. Rasmussen zou brieven sturen naar zijn schoonfamilie in Mexico. In de enveloppen zaten dan brieven die de familie naar de UCI en de Deense wielerbond moesten sturen.
HLN
Laatst gewijzigd door joey op ma jul 30, 2007 1:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Beloki

Bericht door Beloki » ma jul 30, 2007 1:34 pm

Bovendien heeft Rasmussen het tegen de Rooij bevestigd. En De Rooij had al aanwijzingen dat het zo was, maar dit was de druppel. Dat moet je ook allemaal meetellen. Dat Rasmussen zich nu verdedigd in Denemarken is niet gek, doet hij dat niet kan hij zijn wielerloopbaan vergeten. Nu ook, ben ik bang.

Kaboem

Bericht door Kaboem » ma jul 30, 2007 1:35 pm

Gelukkig is Jöhnk er weer!
Bertje for President!

Plaats reactie