Betrouwbaar transfernieuws 2007/2008
Moderator: mods
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
Riooljournalistiek voor Beginners, les 1
Doel
Fantaseer over een onderwerp maar laat de lezer denken dat jouw gespeculeer uit de mond van een ander - de zogenaamde betrouwbare bron - komt.
Methode
Vermeng feit, fictie, speculatie en citaat op zo'n manier dat de lezer het onderscheid uit het oog verliest.
Praktijkvoorbeeld
Begin met een feit (de spelstijl van Ajax is flexibel), speculeer er vervolgens op los (Ajax geet 4-2-4 spelen), en koppel dit alles aan een citaat over het aantal verdedigers op dusdanige wijze dat de lezer jouw speculatie verwart met de woorden van de geciteerde.
(feit groen, speculatie blauw, citaat rood, verwijzing naar bron schuin gedrukt)
De stijl van het huis stond bij Ajax al niet meer in de muur gebeiteld, maar met de laatste aankoop zal de technische staf in principe gaan sleutelen aan een nieuwe speelwijze, met een diepe spits, drie aanvallers erachter, twee controlerende middenvelders en vier verdedigers. ,,Afhankelijk van de tegenstander kunnen dat er drie of vier zijn”, stelt Ten Cate.
Wie niet verder kijkt dan z'n neus lang is gelooft nu blind dat de trainer van Ajax heeft gezegd dat ie z'n team 4-2-4 gaat laten spelen.
Doel
Fantaseer over een onderwerp maar laat de lezer denken dat jouw gespeculeer uit de mond van een ander - de zogenaamde betrouwbare bron - komt.
Methode
Vermeng feit, fictie, speculatie en citaat op zo'n manier dat de lezer het onderscheid uit het oog verliest.
Praktijkvoorbeeld
Begin met een feit (de spelstijl van Ajax is flexibel), speculeer er vervolgens op los (Ajax geet 4-2-4 spelen), en koppel dit alles aan een citaat over het aantal verdedigers op dusdanige wijze dat de lezer jouw speculatie verwart met de woorden van de geciteerde.
(feit groen, speculatie blauw, citaat rood, verwijzing naar bron schuin gedrukt)
De stijl van het huis stond bij Ajax al niet meer in de muur gebeiteld, maar met de laatste aankoop zal de technische staf in principe gaan sleutelen aan een nieuwe speelwijze, met een diepe spits, drie aanvallers erachter, twee controlerende middenvelders en vier verdedigers. ,,Afhankelijk van de tegenstander kunnen dat er drie of vier zijn”, stelt Ten Cate.
Wie niet verder kijkt dan z'n neus lang is gelooft nu blind dat de trainer van Ajax heeft gezegd dat ie z'n team 4-2-4 gaat laten spelen.
Sign your name on
the dotted line:
.............................
the dotted line:
.............................
4-2-3-1 lees ik af uit het stukkie in het AD. Bayern en HSV spelen ook zo. Onderscheidend is Ajax allang niet meer.Zuidema schreef: Mijn eerste indruk: op papier neigt het dus naar een 4-2-4 en 4-5-1.
Ik ken Luque als spits, nu moet ie als '9,5' uit de voeten. Ik ben zeer sceptisch, die jongen heeft de voorbije 2 jaar geen skippybal weten te raken. Waarom dan nu ineens wel weer?! Hij kon goed voetballen, maar dat konden Roger en Winter ooit ook... Ajax neemt een flink risico met Luque.
Aimar speelt bij Zaragoza al op 10, dus er is geen plek voor hem. Maar Ajax gaat d'Alessandro echt niet halen. Er is geen plek voor hem binnen Ajax nu ze Luque hebben gehaaldPeter schreef:Is toch ook gewoon onzin? Hij werd vorig jaar verhuurd door Portsmouth, maar is dit jaar gekocht door Zaragoza.
Ook al mocht het: een speler die bij Wolfsburg flopte, helpt Ajax echt niet verder. ADA is bovendien een primadonna en een zeer ongedisciplineerde speler, Leonardo is er niets bij.Peter schreef:Waarom koopt Zaragoza in Juli een speler om hem nu weer te verkopen? Mag niet eens volgens mij.
Maar goed, ADA spreekt de nieuwe voertaal bij Ajax, dus wie weet...

Dan zoekt men dus naar een type Wim Jonk....Ajaciedjuh schreef:Vandaag staat in de Telegraaf, dat ze met Luque al 1 maand geleden contact hebben gehad. Hij was nr. 1 op het lijstje!
Ajax gaat over naar een spelconcept van 1 diepe spits (KJH), met daarachter 3 aanvallers (Suarez, Luque en Kennedy). Vervolgens een blok van 2 verdedigende middenvelders (Davids/Heitinga, Gabri) en 4 verdedigers. Dat kunnen er ook 3 worden afhankelijk van de tegenstander.
Daarnaast wordt geschreven dat ze nog een allround middenvelder willen aantrekken voor 31 augustus. Dit dus in tegenstelling van het schrijven van AD dat de selectie rond is.
controllerend en met een goeie pass.
want een creatieve zoals sneijder, die voor zijn controllerende middenvelders staat zou het 'systeem' omgooien, dan is de balans weg.
zou dus te kosten gaan van een aanvaller..
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
- Cluijffert
Waren het echt niet meer als 3 vriendjes? Het voelt aan als meer bij mij. Maar je zal wel gelijk hebben, ik heb geen zin om al die namen waar Ajax de afgelopen tijd mee in verband is gebracht door te pluizen. En over vriendje Davids hoor je mij zeker niet klagen. Vriendje Gabri trouwens ook niet. Vriendje Colin wel. Niet alle vriendjes van HTC zijn blijkbaar geschikt voor Ajax...Thomas schreef:Zuidema schreef:Van de spelers die uiteindelijk zijn aangekocht, wel. Maar tussen de afgeketste kandidaten zaten toch ook vriendjes van HTC? Nou ja, maakt verder ook niet uit.
Het is niet de eerste keer dat je het over de vriendjes van HtC hebt, dus vandaar dat ik er toch nog even over door ga. Ik kan me geen andere ex-collegas van Ten Cate herinneren waar Ajax interesse in had. Davids hebben we wel over het hoofd gezien, maar ik neem aan dat uitgerekend jij geen moeite hebt gehad met de komst van Edje.![]()
Van de aankopen vond ik vandaag Suarez, Delorge en Kennedy aanwinsten. Colin en Urzaiz (deed even mee) niet. Het maakt mij niet uit of het vrienden zijn van "wie-dan-ook", als ze maar goed kunnen voetballen.
Suarez was duur, maar lijkt zijn belofte voorlopig in te vullen. Urzaiz, Rommedahl, Colin en Delorge kosten bij elkaar een "Engels maandsalaris".
Suarez was duur, maar lijkt zijn belofte voorlopig in te vullen. Urzaiz, Rommedahl, Colin en Delorge kosten bij elkaar een "Engels maandsalaris".
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Wat een onzin. Ten eerste heeft ie in totaal zo'n tien minuten meegedaan in 2 wedstrijden. Tegen Slavia Praag won ie juist veel kopduels, alleen was er geen aansluiting van wie dan ook, en dus leek het op niks.Alexander schreef:Hij heeft in alle duels dat ie heeft meegedaan voorlopïg nog niet eens 1 kopduel gewonnen...
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Urzaiz heeft geen wedstrijdritme, hij komt net terug van een blessure. Heeft maanden niet gespeeld. Johan Neeskens zegt dat hij een aanwinst is voor Ajax, die zal het wel weten. Ik geef die man in elk geval nog even de tijd.Peter schreef:Dan mag hij wel eens een kopduel winnen, want behoudens zijn imposante verschijning verliest hij alles in de lucht.
Het stinkt aan alle kanten!
Bij Roger was het toch redelijk een gevalletje van what you see is what you get, hoor. Een voetballer die niet meer van deze tijd is. Geen wonder dat hij voor z'n dertigste stopte.wimpey schreef:Ik ken Luque als spits, nu moet ie als '9,5' uit de voeten. Ik ben zeer sceptisch, die jongen heeft de voorbije 2 jaar geen skippybal weten te raken. Waarom dan nu ineens wel weer?! Hij kon goed voetballen, maar dat konden Roger en Winter ooit ook... Ajax neemt een flink risico met Luque.
D'Alessandro had vorig seizoen gewoon een basisplek, samen met Aimar.sander schreef:Aimar speelt bij Zaragoza al op 10, dus er is geen plek voor hem. Maar Ajax gaat d'Alessandro echt niet halen. Er is geen plek voor hem binnen Ajax nu ze Luque hebben gehaaldPeter schreef:Is toch ook gewoon onzin? Hij werd vorig jaar verhuurd door Portsmouth, maar is dit jaar gekocht door Zaragoza.
Volgens mij wel, Zuidema. Van alle genoemde Spaanse jongens had er verder geen een speler meer een verleden met Ten Cate.Zuidema schreef:Waren het echt niet meer als 3 vriendjes?Thomas schreef:Zuidema schreef:Van de spelers die uiteindelijk zijn aangekocht, wel. Maar tussen de afgeketste kandidaten zaten toch ook vriendjes van HTC? Nou ja, maakt verder ook niet uit.
Het is niet de eerste keer dat je het over de vriendjes van HtC hebt, dus vandaar dat ik er toch nog even over door ga. Ik kan me geen andere ex-collegas van Ten Cate herinneren waar Ajax interesse in had. Davids hebben we wel over het hoofd gezien, maar ik neem aan dat uitgerekend jij geen moeite hebt gehad met de komst van Edje.![]()